הרשמה

ביקורת: Gigabyte Vision RTX 3060

האח הקטן ביותר במשפחת כרטיסי ה-RTX 30 סוף סוף הגיע לידינו! בואו לקרוא מה חשבנו עליו!

אחרי לוח האם הלבן של ג'יגהבייט מגיע כרטיס המסך הכסוף שלהם

כרטיס המסך סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

ה-RTX 3060 הגיע לעולם בעקבות התחרות הקשה מצידה של AMD אבל הכרטיס החמישי בסדרת RTX 3000 מסתמן גם ככרטיס החשוב ביותר עבור Nvidia בדור הזה. אם נסתכל על הנתונים מסקר החומרה של Steam נוכל לראות שכרטיסי המסך החלשים יחסית הם הרוב בקרב הגיימרים כשב-1060 מחזיקים 9.15%, ב-1050Ti מחזיקים 6.6%, ב-1650 מחזיקים 5.15% וב-2060 מחזיקים כ-4.87% מהגיימרים. אם נחבר את כל האחוזים האלו ניראה שמעל לרבע מהגיימרים ב-Steam מחזיקים בכרטיסי מסך חלשים, חלקם (למשל ה-GTX1060) כבר מתחילים לחפש חילוף. לשם השוואה אפשר לראות שכרטיסי המסך החדשים והחזקים, לדוגמא ה-RTX 3080 מייצג נתח שוק קטן מאוד של רק כ-0.81% מהגיימרים. לכן זה ברור מאוד ש-Nvidia מכוונת ורוצה לקטוף גם בדור זה את כל נתח השוק התחתון והיא מתכננת לעשות את זה עם ה-RTX 3060 החדש שלה. אחרי שהכרטיס הושק חברינו ב-Gigabyte הציעו לקחת את גרסת ה-Vision שלהם לביקורת וכמובן שלא פספסתי את ההזדמנות.

שלג על עירי

זוכרים שבביקורת שלי ל-Z590 Vision אמרתי שאנחנו צריכים עוד מוצרי חומרה לבנים? אז ה-RTX 3060 Vision של ג'יגהבייט ממשיך ללכת עם קו העיצובי הנקי של סדרת Vision כשגם הוא משחק בצורה נעימה על פלטת הצבעים הבהירה כשהוא מושך יותר לגווני האפור-כסוף. מתחת למעטפת הכסופה והמעוצבת מתחבאת ליבת הכרטיס עם 3,584 ליבות ה-CUDA שלה שפועלים בתדר עבודה 1,837MHz. לצד ליבת הכרטיס אפשר לראות כ-12 ג'יגה של זיכרון גרפי GDDR6, עובדה זאת יוצאת דופן שכן ה-RTX 3080 שהוא כרטיס הדגל של דור זה מגיע עם רק כ-10 ג'יגה של זיכרון גרפי. הבחירה בכמות זיכרון גדולה זאת מגיעה כמענה לתחרות מצד כרטיסיה של AMD שמגיעים עם יותר זיכרון גרפי מאלו של Nvidia.

מבחינת חיבורים ויציאות וידאו אנחנו יכולים לראות כאן בדיוק את אותם החיבורים ואותם המספרים שלהם שהתרגלנו לראות בחודשים האחרונים כשל-RTX 3060 Vision יש שני חיבורי HDMI 2.1 שמסוגלים תיאורטית להעביר עד 10K בקצב של 120Hz לצד שני חיבורי DisplayPort 1.4 עם יכולת העברה של עד 8K שזאת גם הרזולוציה המקסימאלית שהכרטיס יכול להוציא. מבחינת ממדי הכרטיס אפשר לראות שהכרטיס הוא בגובה של 2 חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket) ובכך הוא לא חוסם את המקום לכרטיסים אחרים.

הכי קטן במשפחה

אחרי שנגעתי בקצרה בנושא החיבורים וקצת התעכבתי על הנתונים הטכניים של הכרטיס הגיע הזמן לבחון איך הוא מתפקד עם עול של "עבודה אמיתית". כדי לבחון את זה, לקחתי עשרה משחקים פופולאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכל סדרת כרטיסי RTX 30 שעברו תחת ידיי לאחרונה.

(לחצו על התמונה להגדלה)

(לחצו על התמונה להגדלה)

כצפוי וכאח הקטן במשפחה, ה-RTX 3060 מציג את הביצועים הכי נחותים כשמעליו נמצא כמעט באופן קבוע ה-RTX 3060Ti בפער של 10% בערך. למרות היותו האח הקטן והחלש ביותר זה ממש לא אומר שהוא גרוע כשב-8 מתוך 10 המשחקים ב-1080p הוא מצליח לעבור את רף ה-60FPS על הגדרות מקסימליות ואף לעקוף את ה-3070 ב-GTA V, ככל הנראה בזכות כמות הזיכרון הגדולה יותר של ה-RTX 3060. כמובן שכמו תמיד אציין את RDR 2 שכיסח את הכרטיס לכדי כמות פריימים נמוכה למידי של 28 פריימים בשנייה ואת Flight Simulator 2020 שגרר גם הוא את ממוצע ה-FPS למטה בצורה דרסטית אך לעומת RDR 2 הוא כן עבד בקצב חלק. אבל לא כל המחמאות על הביצועים ב-1080p עוברות גם לתוצאות המבחן ב-4K כשכאן הכרטיס הכרטיס הצליח לעבור את הרף ה-30FPS המינימאלי למשחק רק ב-6 מתוך 10 משחקים ואת רף ה-60FPS הוא הצליח לחצות רק ב-Warzone. אבל צריך לקחת את הדברים בחשבון וכמו שאמרתי בהתחלה- הכרטיס הזה מיועד לשוק התחתון לכן מי שמתכנן לשחק ב-4K יצטרך לחפש לו כרטיס אחר וחזק יותר.

כרגיל, מיד אחרי שבדקתי את יכולותיו של ה-RTX 3060 במשחקים "רגילים" לקחתי אותו לסיבוב בדיקות במשחקים שתומכים ב-Ray Tracing. לצורך כך לקחתי עשרה משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית התאורה המתקדמת כשגם הפעם השוויתי את הנתונים לכרטיסים קרובים והשתמשתי בהגדרות הגרפיות המקסימאליות וללא Motion Blur כדי לראות איך ה-RTX 3060 מתמודד עם העומס של חישוב קרני אור בצורה פוטו-ריאליסטית וכיצד הוא משתווה לשאר הכרטיסים במשפחה.

(לחצו על התמונה להגדלה)

כמו שהיה אפשר לצפות ואני מקווה מאוד שזה לא מפתיע אף אחד, ה-RTX 3060 הגיע גם במבחן ה-Ray Tracing במקום האחרון. אך אציין לטובה שכמעט בכל המשחקים ב-1080p הכרטיס הצעיר הצליח לעבור את תקרת ה-30FPS ואף להגיע לרוב לקצבים חלקים של מעל 40FPS. עוד נתון שראוי לציון הוא שה-RTX 3060 Vision הצליח לעבור את ה-60FPS בארבעה משחקים ולהגיע עד לשיא ביצועים של 94FPS ב-Warzone. אבל אם קודם, מצב ה-FPS ברזולוציית 4K היה פושר כאן הוא כבר קר מאוד כשרק שני משחקים הצליחו לעבור את ה-30FPS בעוד שהשאר נעים סביב ממוצע של 15FPS בלבד. למרות זאת אפשר להסתכל על זה כנקודת אור ושיפור מהדור הקודם שבו ממוצע FPS זה היה בערך הסטנדרט בכרטיסים החזקים ביותר בסדרה.

זוכר את נובמבר?

משוואת הקירור כבר מוכרת לנו טוב מאוד, כרטיס חזק מאוד = (לרוב) לכרטיס שמפיץ הרבה מאוד חום. לכן כשיש לנו כרטיס מסך שהוא יחסית חלש (כמו במקרה הזה) אנחנו יכולים לצפות לתפוצת חום יחסית נמוכה. נוסיף למשוואה את העובדה שמערכת הקירור של ה-RTX 3060 Vision היא בדיוק אותה מערכת קירור גדולה שיש גם ל-RTX 3090 Vision וכבר קיבלנו כרטיס עם יכולות תרמיות נהדרות. כמה נהדרות? אחרי כשעה של עבודה מקסימאלית ב-FurMark שמיועד לקחת כרטיסים ומערכות קירור לקצה גבול היכולת שלהן, ליבת הכרטיס ישבה באופן קבוע על כ-61 מעלות. תוצאה זו היא נהדרת ואם נוסיף לכך גם את העובדה שמערכת הקירור מתבססת על גוף קירור גדול ו-3 מאווררים גדולים עם כיווני סיבוב שונים למניעת מערבולות אוויר, אפשר להגיד בביטחון שהתחזיות שלנו צדקו. ה-RTX 3060 Vision הוא כרטיס שקט לגמרי גם תחת 100% מאמץ לאורך זמן והוא גם בעל מרווח תרמי עצום שישאפר למשתמש לבצע עליו בערך כל Overclock שהוא רק ירצה בו.

אם אני אחזור שוב פעם לביקורת שלי ל-Z590 Vision אז כתבתי שם שהעיצוב של הלוח הוא יפהפה אך עם פוטנציאל גדול ומבוזבז. לצערי זה המצב גם כאן. כמו שאמרתי בהתחלת ביקורת זאת, הכרטיס כולו מעוצב בצבעים בהירים כסופים כשגם כאן כמו בלוח האם יש לכרטיס פס סגול מבריק בצד שפונה לחלון המחשב. אם לא הייתי מגיע מה-Z590 Vision הייתי מתרגש מאוד ומתאכזב מאוד שוב פעם מהמחשבה שזה מסך קטן שיכול להציג נתונים לצד הכיתוב המואר של Gigabyte. גם הפעם הפס הסגול של ה-RTX 3060 Vision הוא בסך הכל פלסטיק מבריק שמסתיר מאחוריו את נורת ה-RGB היחידה במוצר שמאירה את שם החברה. אני מבין שזה הקו העיצובי של כל סדרת מוצרי Vision אבל פלסטיק וצבעים בהירים זה לא מספיק עבורי, אם כמה שהם יפים.

שחקן חיזוק

מדי פעם אני זורק איזה כמה מילים או משפטים על DLSS 2.0 וכמה שהטכנולוגיה הזאת מבריקה ועובדת כמו קסם. סיפרתי עליה כבר מספר פעמים אז רק אגיד בקצרה שזאת טכנולוגיה שמשתמשת ב-AI על מנת לשפר את ביצועי הכרטיס. אף פעם עוד לא בחנתי את טכנולוגיה זאת לעומק אבל הפעם החלטתי לבדוק אותה קצת שכן יש לה את הפוטנציאל להביא כרטיס חלש כמו ה-RTX 3060 לביצועים דומים ואף גבוהים יותר מכרטיסים חזקים ממנו. לצורך הבדיקה לקחתי שבעה משחקים פופולאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק ללא DLSS השוויתי לאלו שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק עם DLSS על הגדרות הביצועים החזקות ביותר שלה בכל משחק.

(לחצו על התמונה להגדלה)

כמו שאפשר לראות הטכנולוגיה הזאת היא באמת סוג של קסם כשהיא גם מהווה גלגל הצלה לחלק מהמשחקים. לדוגמא, אפשר לראות איך Cyberpunk 2077 עמד על ממוצע FPS של 9 במצב משחק "רגיל" ולאחר ההפעלה של DLSS ממוצע זה קפץ ל-42, קפיצה של פי 4! עוד דוגמא ליכולות של DLSS אפשר לראות ב-Outriders שביצועיו הוכפלו וב-Death Stranding שהשיג שיפור בביצועים של כמעל ל-70%. היכולות של DLSS שמאפשרות ביצועים טובים פי כמה משרתות את המטרה של Nvidia לשלוט בשוק הכרטיסים החלשים ביד רמה בצורה טובה מאוד. בעזרת טכנולוגיה זאת, גם כרטיס RTX 3060 מזדקן עוד שנתיים יוכל להיות כרטיס רלוונטי בשוק, אבל זה יקרה רק בתנאי שעוד משחקים יתמכו בטכנולוגיה הלא פחות ממטורפת הזאת. רק תחשבו על הפוטנציאל האדיר של הטכנולוגיה הזאת בדור הבא של קונסולת ה-Switch לדוגמא (כמו ששמואל נוהג לציין בכל מקום שהוא מופיע וכותב בו).

השורה התחתונה

אחרי שבחודשים האחרונים קיבלנו מחליפים ראויים מאוד לכל מדרגות כרטיסי המסך השונות, הגיע גם המחליף הראוי לכל כרטיסי המסך החלשים והזולים. ה-RTX 3060 ללא ספק מספק את הכי הרבה תמורה עבור הכסף ואפשר להגיד בלב שלם שהגיע הזמן להוציא לפנסיה את כל כרטיסי Pascal (אני מסתכל עליכם בעלי GTX 1060 ו-1050Ti) וגם להתחיל לחשוב לרענן את כרטיסי RTX 20 החלשים שמתחילים להזדקן. אם אתם מחליטים ללכת על ה-RTX 3060 ואתם רוצים את מלוא הביצועים של הכרטיס עם מקסימום שקט ובלי לקרוע את הכיס (הכרטיס נמכר סביב ה-2,500 שקל) אז גרסת ה-Vision של ג'יגהבייט היא ללא ספק הבחירה הכי טובה ונכונה עבורכם. כמו שאמרתי הכרטיס עובד בצורה שקטה מאוד עם מרווח תרמי גדול שיאפשר לכם מקום לעבוד איתו. אבל אם אתם מחפשים כרטיס שיהיה קטן וקומפקטי או מואר, נוצץ וצבעוני בשילוב בצבעים אגרסיביים שיגנוב את ההצגה לכל שאר החומרה במחשב, זה ממש לא הכרטיס עבורכם.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • מערך חיבורים טוב
  • ביצועים טובים מאוד ביחס לקטגוריה
  • מציג הכי הרבה תמורה לכסף
  • מערכת קירור נהדרת
  • מאפשר אוברקלוק אגרסיבי
  • עיצוב יפה ומיוחד...

הרע

  • ..אך בעל פוטנציאל מבוזבז
  • מעט גדול שלא לצורך

והמשפחה

  • 5 אחים זה ללא ספק די והותר
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י