הרשמה

ביקורת: Dead by Daylight ב-2021 - קם מהמתים

יאיר חזר לאחד ממשחקי האימה הכי מסקרנים שיצאו אי-פעם כדי לבדוק האם הוא עדיין מחזיק מים גם השנה!

  • Nintendo Switch
  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות

Dead by Daylight השתפר בלא מעט תחומים, בעיקר ברמת התוכן, אבל יש לו עוד הרבה עבודה לעשות

בשנת 2016 הוציאה חברת Behaviour Interactive את משחק האקשן אימה א-סימטרי Dead by Daylight שבתחילת דרכו פותח למחשב האישי, שנה לאחר מכן הוא יצא לקונסולות ולבסוף גם למובייל ו-Stadia. המשחק עבר המון תהפוכות, חבילות הרחבה דמויות חדשות ועוד תוכן שנכנס אליו במרוץ השנים, ואחרי זמן די רב שזנחתי אותו החלטתי לחזור אל האפלה ,הפחד, ואל מרדפי ה"חתול והעכבר" כדי לראות מה השתנה אחרי כל השנים. אני יודע שזה לא משהו שאנחנו נוהגים לעשות כאן באתר, אבל בברכתו של העורך וברוח התחלות חדשות, בואו נסקר מחדש את Dead by Daylight ב-2021. רק לצורך הבהרה, רוב הביקורת הזו תופנה בעיקר לאלו מכם ששיחקו בעבר במשחק ורוצים לחזור אליו ולדעת מה מצבו של המשחק כרגע.

גנרטורים, מרדפים, ורצח בעיניים

לפני שנתחיל לדבר על מה השתנה, בואו נדבר קצת על Dead by Daylight עצמו. כפי שהזכרתי קודם, המשחק הוא משחק אימה א-סימטרי, בו שחקן אחד ישחק את הרוצח ועוד ארבעה שחקנים ישחקו את המסכנים שצריכים לברוח ממנו. בכל שלב השחקנים יצטרכו לברוח מהאזור בו הם נמצאים כשהם מנסים להתחמק מהרוצח אותו אי אפשר להרוג (אולי רק להמם לכמה זמן). בואו נתחיל מהmeta של המשחק, שהיה יותר מתסכל בעברו בעיקר ביחס כוחות שבין הרוצח לשורדים אך שופר במעט, גם אם עדיין יש לא מעט דברים שהופכים את המשחק עם הרוצח למתסכל לחלוטין ובראשם הקצב המהיר להחריד ששורדים עדיין מפעילים גנרטורים (אותם הם צריכים להפעיל כדי לברוח מהשלב).

זה שמפעיל לא מעט לחץ על הרוצח ומחליש לא מעט רוצחים שאין להם את הכושר לנוע מהר במפה והופך perks שמעכבים את פעולת הגנרטורים לכמעט חובה (ובכך מייתר אחרים). כמובן שזה לא נגמר רק פה יש גם את ה"לופרים", שתפקידם הוא לשגע את הרוצח במרדף אינסופי עתיר פלטות עץ וחלונות שהרוצח יצטרך לשבור בזמן שחבריהם מתקתקים את הגנרטורים ללא הפסקה. הדבר הזה גורם לא פעם לדלדול של מגוון הרוצחים שאתם נלחמים נגדם בתור שורדים כשהרוצחת הכי פופולארית היא The Nurse שהיכולת שלה להשתגר ממקום למקום הופכים אותה לבלתי נסבלת בעבור השורדים ולסוג של ברירת מחדל עבור שחקנים שרוצים איזשהו סיכוי לרצוח את כל השחקנים האחרים.

כשזה נוגע לשורדים, שיתוף פעולה ועבודת צוות כמעט תמיד מביאה תוצאות ואם לשחקנים יש מספיק ניסיון והבנה של כל רוצח, הם יכולים בקלות לאמלל גם את הרוצחים החזקים ביותר (כמו הלופרים שהזכרתי קודם שרצים עם פנס ויכולים להשיג Perks שיקשו עוד יותר על הרוצח מלהכות אותם). במשחק יש מספר רוצחים "אנטי לופרים", ביניהן ה-Huntress שמצטיינת בזריקת גרזנים על השורדים או Deathslinger שיש לו רובה עם שרשרת שחודרת לשורד ומאפשרת לו למשוך אותו אליו. אך כמובן שיחד עם היכולות הללו מגיע גם חסרון: הם איטיים ביחס לרוצחים האחרים מה שהופך את לחץ הגנרטורים עליהם למטורף עד בלתי אפשרי

בסופו של דבר אם השורדים מיומנים ויודעים לעבוד בצוות הם כמעט תמיד יצאו כולם מהשער וחבל שכך - זה עומד בניגוד מוחלט לקונספט של אימה. אבל גם עם כל אלה, סך הכל חוויית המשחק מהנה וזה משהו שאי אפשר לקחת למשחק הזה. המתח במרדפים, היכולות השונות, ה-perks - כולם נותנים לא מעט צבע לפן הטקטי במשחק וזה מה שהופך אותו לסימולטור סלאשר מושלם, כזה שעושה חשק לחזור אליו כל לילה. למעט עניין הגנרטורים, החוויה של הרוצח מהנה ומספקת גם היא ובטח שחוויית השורד המספקת משחק משותף עם חברים שאין שני לו. אני מבין את הקושי לאזן משחק א-סימטרי אבל עדיין אני חושב שהמפתחים צריכים למצוא פתרונות יצירתיים ביחס בין השורדים לבין רוצח.

מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות (מאז 2016)

כבר בתפריט המשחק ניתן לראות לא מעט שינויים שלא היו בתחילתו כמו החנות של המשחק שמאפשרת לכם לקנות דמויות וסקינים חדשים ואופציית ה-Archives שנותנת לכם אתגרים כדי למקסם את ה-Bloodpoints שתוכלו להרוויח בזמן המשחק (Bloodpoints הן הנקודות שבעזרתן השחקן יכול לחזק את היכולות של הדמויות שלו). עוד אופציה מאוד מבורכת שהגיעה למשחק היא אופציית ה-Crossplay שמאפשרת לשחק עם שחקנים מפלטפורמות שונות. ה-Crossplay נועד נטו לשפר את זמני מציאת המשחק באונליין, ואת העבודה הזאת הוא עושה מצוין: זמני מציאת המשחקים ירדו לכחצי דקה עד 2 דקות לרוצח ו-3 דקות לשחקן רגיל. הייתי שמח אם גם ה-Game Chat היה עובד בין שחקנים בפלטפורמות שונות, אבל לצערי זה לא המצב.

ביציאתו המשחק לא היה הילד היפה בכיתה בלשון המעטה, כשהכי גרועות היו הטקסטורות חסרות עומק שגרמו למשחק להראות די ישן. המפתחים כן שיפרו במעט את הגרפיקה אך עדיין זה לא מספיק כדי שהמשחק יראה ברמה שמצפים לה ממשחקים ב-2020 ו-2021. מבחינת ביצועים, במשחק עצמו יצא לי לחוות פה ושם נפילות פריימים אך המשחק ברובו רץ חלק וללא בעיות מיוחדות מצד שני יש כאן כמה בעיות טכניות כמו בעיית ה-Hitbox שמרבעת את טווח הפגיעה ויוצרת מצבים מוזרים בהם רוצחים שהיכולת שלהם היא לטווח רחוק פוגעים בשורדים בצורה לא הגיונית, או להפך כשזה נוגע לאובייקטים אי אפשר לזרוק מעליהם כי ה-Hitbox מרובע, במקום שיתאים לממדים של הדמות.

במשחק יש באגים פה ושם אך לא משהו שמפריע יותר מדי לחוויית המשחק, כשכמו שציינתי קודם לכן, לא השתנתה יותר מדי והמשחקיות די נשארה אותו הדבר. מצד שני, למשחק נוספו מספר פיצ'רים של QoL (קיצור של Quality of Life) כמו החלפת האייקונים של סטטוס השורדים לתמונה שלהם, דבר שעוזר באופן קיצוני לרוצחים שיש להם יכולות שמבוססות על האובססיה שלהם כלפי סוג מסוים של דמויות או the end game collapse שמגביל את השורדים לטייל אחרי שפתחו את השערים ולא מאפשר להם להסתובב במפה כאוות נפשם ולאורך זמן. מה שכן, איכות הסאונד במשחק טובה והיא חלק בלתי נפרד ממנו. מאוד אהבתי שלכל רוצח יש את המנגינה שלו כשהוא רודף אחרי שורד או אפילו במסך ההמתנה - זה נותן ייחודיות לכל רוצח.

מהוליווד ועד נטפליקס

למשחק יצא לא מעט תוכן חדש ממפות ועד לרוצחים ושורדים חדשים שנראים מוכרים למדי לכל חובבי ז'אנר האימה. בין הרוצחים החדשים תוכלו למצוא את פרדי קרוגר מ-"הסיוט ברחוב אלם", מייקל מאיירס מ-"האלווין", פני עור מ-"המנסרים מטקסס", פני רוח מ-"הצעקה" (כן, ההוא שעדיין לא מפסיקים להתחפש אליו בפורים), דימוגורגון מ-"דברים מוזרים" ,החזיר מ-"המסור", ומה שהוא בעיניי השיא של כל חובבי משחקי האימה, ראש פירמידה מסדרת משחק "Silent Hill", אך חוץ מהם יש לא מעט רוצחים עם יכולות מגוונות עד מעניינות לדוגמא the twin, שהם זוג תאומים, אחות ואח "תינוק" בשם ויקטור, שיש להם את היכולת להתפצל ולהגדיל את האיום שלהם על השורדים, או the spirit שיכולה להקפיא את עצמה ולעבור למקום אחר במפה.

גם לרוצחים המפורסמים מהסרטים והסדרות יש יכולות די מעניינות שבעיקר קשורות לסרטים ולסדרות שלהם. פרדי יכול להרדים אותך ולגרור אותך לעולם החלומות שלו, מייקל מאיירס יכול להסתכל על השורדים ולהתחזק בעקבות כך בכוח ובמהירות שלו, דימוגורגון שיכול לעבור בין פורטלים במפה והחזיר שיכול לשים לך מלכודת דובים הפוכה על הראש ,ולאלץ אותך למצוא את המפתח. זוהי רק רשימה חלקית של הרוצחים שללא ספק נותנים המון צבע למשחק ומאלצים את השורדים לנקוט בטקטיקה אחרת בכל משחק. ומה לגבי השורדים? גם כאן יש לנו לא מעט סלבז כמו ביל מ-Left 4 Dead ,לורי סטרוד מ-"האלווין" או אפילו אש וויליאמס מ-"Evil Dead" לדוגמא. הכוח של השורדים הוא ב-Perks שלהם וגם פה יש לא מעט שורדים עם perks טובים וכאלה עם perks לא שימושיים, אך בניגוד לרוצחים מי שאוהב שורד ספציפי יכול פשוט לשים לו את ה-perks מהשורדים האחרים ככה שמדובר בפועל במודל בלבד.

רישיון לרצוח ולשרוד

והגענו לנושא הרכישות ואני חייב לומר שהוא נושא די כואב. נתחיל בזה שבמשחק יש שני סוגים של רוצחים ושורדים: בעלי רישיון או במילים אחרות המפורסמים של המשחק, אותם דמויות שאנחנו מכירים מהקולנוע ומהטלוויזיה, ועולות כסף אמיתי (לא נוכל לקנות אותם בכסף של המשחק), והסוג השני, הרוצחים והשורדים "הפחות מוכרים", אותם נוכל לקנות בכסף של המשחק. כמה זמן ייקח לכם לקנות דמות אחת אתם שואלים? אז התשובה אולי תפחיד אתכם יותר מאשר המשחק עצמו: למעלה מ-60 שעות משחק - וכל זה בשביל לקנות דמות אחת (!). זהו דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי ומאלץ לא פעם את השחקנים לרכוש את הדמויות בכסף אמיתי אחרת מחכה להם מסע ארוך ביותר לקניית הדמות הנחשקת. לצערי ככה זה גם בסקינים של הדמויות או שהם עולים במחיר כפול מהדמות או רק בכסף אמיתי, מה שהופך גם פה את קניית הסקין להוצאה מהארנק שלכם לא פעם והופך את המיקרו-רכישות לשגרת חיים בעבור מי שרוצה להתחדש במשחק.

השורה התחתונה

Dead by Daylight השתפר בלא מעט תחומים, בעיקר ברמת התוכן כמו מפות ודמויות חדשות שתוכלו לשחק איתן, אך בתחום הטכני והגרפי יש לו לא מעט עבודה לעשות כדי להגיע לרמה של משחקים אחרים שתוכלו לשחק עם חברים ב-2021, ובטח שבתחום המיקרו-רכישות בו מדובר במשחק שדורש השקעה כלכלית לא קטנה. Dead by Daylight אבל גם עם כל הבעיות הללו, זהו עדיין המשחק הכי מתאים לחובבי משחקי וסרטי אימה ולשחקנים שרוצים חוויה משותפת מצד אחד ותחרותית מהצד השני, ובטח שהאפשרות לשחק עם הרוצח ונגדו (בטח האגדיים שמבניהם) היא לא פחות מתענוג צרוף.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מגוון רחב של רוצחים
  • מגוון רחב של Perks שמביא לא מעט עניין למשחק
  • Crossplay שמאפשר לשחק בין בפלטפורמות שונות

הרע

  • מערכת רכישה איטית שמעודדת את השחקן לרכוש בכספו האמיתי
  • גרפיקה שעדיין לא עומדת בקנה אחד עם שאר המשחקים בשוק
  • העדר מערכת voice-chat ב-Crossplay

והקריפי

  • מתלבט בין The twin ל-Pyramid head

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י