הרשמה

ביקורת: Raya and the Last Dragon - הלב רעב לאסיה

גיא נסע לקומנדרה וחזר לספר לנו מה חשב על Raya and the Last Dragon

הוא מתחיל לאט, אבל העולם של קומנדרה ישאב אתכם פנימה מהר מאוד

מוזר להגיד את זה, אבל הסרט המקורי האחרון שראינו מחברת Disney היה Moana, בשנת 2016. מאז, הסרטים שקיבלנו ממנה הם סרטי ההמשך Frozen II ו-Ralph Breaks the Internet, כך שאתם בוודאי מתארים את רמת ההתלהבות כשקיבלנו את ההכרזה על Raya and the Last Dragon, הסרט ה-59 של חברת הענק שלוקח אותנו לדרום-מזרח אסיה ומציג עולם חצוי ושבור, חוסר אמון בן בני אדם ודרקונים. מאוד רלוונטי לתקופה אם תשאלו אותי. אז מה חשבתי על החדש של דיסני? בואו נגלה.

למה לא קומנדרה

דיסני התמקדה כמעט באופן מוחלט בסיפורים שמתרחשים בממלכות שנמצאות בעיקר במדינות אירופה, עם כמה דוגמאות יוצאות דופן בסרטים כמו Moana ו-Aladdin. תקנו אותי אם אני טועה, אבל יכול להיות שמאז Mulan, שיצא בשנת 1998, דיסני מעולם לא דרכה שנית באסיה עד היום? באמת הגיע הזמן שמישהו שם יתעורר, והנה - ההתעוררות הזאת הגיעה בצורתו של Raya and the Last Dragon. הסרט מתרחש במדינה הדמיונית של קומנדרה (Kumandra), בה בני אדם ודרקונים חיו בהרמוניה ושלום, אך הכל השתנה כשמגיפה בשם "Druun" תקפה, וכל מי שבא במגע איתה נהפך מיד לאבן. הדרקונים השורדים הקריבו את חייהם כדי להיפטר מהמגיפה, והשאירו אחריהם אבן שעשויה מהקסם שלהם, אשר מונעת מהמגפה לחזור.

500 שנים לאחר מכן, קומנדרה מפוצלת ל-5 שבטים שונים שחיים ביריבות וחוסר אמון, כל אחד קרוי על שם איבר אחר בגוף הדרקון - Fang, Talon, Spine, Heart ו-Tail. ניסיון בדיבורים על שלום בין השבטים מוביל לכך שהאבן נשברת ל-5 חתיכות, וכל שבט לוקח לעצמו חתיכה אחת. במרכז הסיפור עומדת ראיה, "נסיכת הדיסני" החדשה שלנו אותה מדובבת קלי מארי טראן (Kelly Mary Tran) שעושה עבודה מצויינתֲ להפליא, אשר מחפשת את הדרקון האחרון בשם סיסו (Sisu), על מנת להציל את אביה שנפל קורבן למגיפה שכעת משתוללת בכל היבשת.

נקודת מבט קצת אחרת

במהלך הסרט ראיה מבקרת באזורים השונים של קומנדרה, פוגשת בעלי ברית ומנסה ללמוד לסמוך שוב על בני אדם אחרי תקרית מצערת מעברה. היא נסיכה כי היא הבת של הצ'יף של שבט ה-Heart, אבל היא הרבה יותר מזה - היא לוחמת אמיצה עם בעיות אמון עמוקות, והסרט דואג להראות לנו כמה הדמות שלה שבורה ומתוסבכת לכל אורכו.

ראיה פוגשת את סיסו, אותה מדובבת השחקנית והקומיקאית אוקוואפינה (Awkwafina), והדרקונית השמחה והנאיבית משמשת כשותפה שלה לאורך כל הדרך אך באותו זמן משמשת גם כניגוד מוחלט לכל מה שהדמות של ראיה מייצגת. האופי החשדני והזהיר של ראיה מתאים לעולם שהיא גדלה בו - עולם בו אי אפשר לסמוך על אף אחד וכל אדם צריך לדאוג לעצמו, אך אנחנו נחשפים גם לסיסו הקורנת והאופטימית, שמסתכלת על החיים דרך משקפיים ורודות, ראיית עולם שגורמת לבלאגן והסתבכויות שוב ושוב, מה ששם את ראיה במצבים בהם היא צריכה לצאת מאזור הנוחות שלה. הטבע הפגום של ראיה הופך אותה לאחת מהדמויות הכי משכנעות ומעניינות שנחשפנו אליהן בסרט דיסני כלשהו, והסרט עושה עבודה מעולה בלהראות את הכימיה והניגודים של שתי הדמויות ואיך כל אחת מתפתחת בדרכה שלה.

העולם ש-Raya and the Last Dragon בונה הוא עצום ועשיר בהיסטוריה רחבה, והסרט מנצל הרבה מאוד זמן מהחלק הראשון שלו לבניית הבמה והנושאים של אמון, מה שהופך את שארית הסרט להרבה יותר אפקטיבי. אמנם בניית העולם מאטה קצת את הקצב, אך זה משתלם כשהנושאים הללו באים אל האור ואנחנו, בתור צופים שרק עכשיו נחשפנו לראשונה לעולם הזה, מרגישים כבר בקיאים מספיק בשביל להיות מושקעים בכל מה שקורה, ולתת לסרט את תשומת הלב המלאה שלנו. דיסני היא אשפית בבניית עולמות שמרגישים הכי מומצאים שאפשר אך בו זמנית גם מאוד אמיתיים ומשכנעים, ואני חושב שהעולם שנבנה כאן פשוט צורח "תנו לי סרט המשך!", כי אני בטוח שאני לא היחידי שרוצה לראות עוד ממה שיש לקומנדרה להציע.

זה מתוחזק ע"י האנימציה היפיפייה של הסרט שמראה את הנופים המדהימים של קומנדרה, בין אם אלו יערות ירוקים וחיים או שוק אסייתי על המים, לצד סצינות הקרב המרהיבות שנעות מקרבות פנים מול פנים לחרבות ושימוש בקסמים. עיצוב הדמות של סיסו שונה ממה שעולה לנו בראש כשאנחנו חושבים על המילה דרקון, והיא נראית יותר כמו חד קרן פרוותי מאשר לטאה ענקית שיורקת אש, החלטה שדווקא באה לטובת הסרט מכיוון שהדרקונים לא אמורים להוות איום כלשהו, הם אמורים להיות סמל של תקווה. כל דמות שמוצגת נשארהֲ בזיכרון שלי לאורך כל הדרך, כמו התינוקת הנוכלת שראיה פוגשת, הילד היתום שאיבד את משפחתו למגפה ועד ללוחם הענק עם לב מזהב, האנימציה והכיוון האומנותי שמוצגים כאן הם פשוט תענוג לעיניים עם התייחסות עצומה לפרטים, וזה תמיד כיף לראות כמה סרטים כאלו נהיים יותר ויותר ריאליסטים עם השנים.

Wallpapers ID:1132402

השורה התחתונה

Raya and the Last Dragon הוא סרט חובה לכל מעריץ דיסני, עם עלילה סוחפת ומרגשת בעלת מסר לכל הגילאים. ראיה היא דמות שקל להתחבר אליה בזכות האופי המבולגן שלה, ומערכת היחסים שלה עם סיסו נושאת את הסרט קדימה, אך האנימציה שעושה עבודה מושלמת בלהציג את העולם החדש הזה היא הסיבה שתתאהבו בו. תוסיפו לכך דיבוב מצוין, סצינות אקשן שנעשו עם המון אהבה והשקעה, והיסטוריה עשירה שזועקת ליותר תשומת לב והרחבה, וקיבלתם את אחד מהסרטים הטובים ביותר של וולט דיסני בשנים האחרונות.

9.5
מתוך 10

הטוב

  • דיבוב מצוין
  • עיצוב אומנותי ואנימציה יפיפיים
  • דמות ראשית בעלת רבדים רבים

הרע

  • בניית עולם איטית (גם אם משתלמת)

והאבן הקסומה

  • כל סרט של דיסני צריך אחת כזו
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י