הרשמה

ביקורת: Nvidia RTX 3060Ti Founders Edition

אחרי שבדק את שלושת אחיו הגדולים, רועי בוחן את ה-RTX 3060Ti של Nvidia

כי הביקוש לכרטיסי מסך לא מסתיים אף פעם

כרטיס המסך סופק לנו לסיקור על ידי Nvidia, תודה רבה!

במשך הכמה שנים האחרונות, חברת Nvidia שלטה ביד רמה וכמעט לבדה בשוק כרטיסי המסך בלי תחרות גדולה ומשמעותית מצידה של AMD. אבל לאחרונה ניראה שמגמה זו מתחילה להשתנות עם חזרתה המעולה של AMD וכרטיסי RX 6000 הנהדרים שלה שנותנים לחברה הירוקה פייט רציני ואפילו מצליחה לנצח אותה בחלק מהפעמים. אם זה לא היה מספיק מלחיץ עבור Nvidia, אז אנחנו גם שומעים כבר כמה חודשים על האפשרות שאינטל תגדיל את טביעת הרגל ונתח השוק שלה בעולם החומרה כשהיא הולכת להיכנס בקרוב לשוק כרטיסי המסך הנייחים. אז אחרי שחשפה את דור כרטיסי המסך החדש שלה וקיבלה את התשובה של AMD בדמות כרטיסי ה-RX 6800 XT וה-RX 6900 XT, חברת Nvidia החליטה להכריז על הרחבה של משפחת ה-RTX 3000 עם כרטיס מסך רביעי שיצטרף לאחיו הגדולים והוא ה-RTX 3060Ti שקיבלתי מהם לביקורת.

מן המקורות

בשונה מביקורות עבר שביצעתי כאן לכרטיסי מסך שונים אשר הגיעו מחברות צד שלישי כמו ASUS ו-Gigabyte, ה-RTX 3060Ti שקיבלתי לביקורת הוא גירסת ה-Founders Edition של Nvidia עצמה. אפשר להגיד שכרטיס ה-Founders Edition הוא הבסיס והדוגמא שעליה מסתכלות כל חברות החומרה כשהן מפתחות את הגירסאות שלהן לאותו כרטיס מדובר. לכן, הליבה הגרפית שנמצאת בכרטיסי ה-Founders Edition עובדת בתדר העבודה הבסיסי והיא מגיעה ללא אוברקלוק שנעשה לה במפעל. אם כבר הזכרתי את הליבה הגרפית אז אספר שהיא בעלת 4,864 ליבות CUDA שעובדות בתדר בוסט של 1,670MHz ונעזרת ב-8 ג'יגה של זיכרון GDDR6.

ה-RTX 3060Ti FE הוא כרטיס בגובה מעט נדיר בימינו של 2 חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket) ובכך הוא לא חוסם את המקום לכרטיסים אחרים. בנוסף לכך, ל-RTX 3060Ti FE יש מערך חיבורים מעט יוצא דופן שכולל כשלושה חיבורי DisplayPort 1.4 לצד חיבור HDMI 2.1 בודד. באופן אישי אני אוהב יותר את חיבור ה-DisplayPort מאשר ה-HDMI ולכן לא היה לי אכפת לראות ריבוי ממנו אך אני יודע ש-HDMI הוא חיבור אהוד מאוד וחיבור בודד שלו יכול להיות מעט מדי עבור חלק מהאנשים, בנוסף למחשבות אלו התאכזבתי לגלות את חסרונו של חיבור ה-USB-C VirtualLink של Nvidia עצמה ועם חסרונו נגוז החלום שלי לכרטיס עם החיבור הנ"ל. עוד שוני שאפשר לראות ועשה הרבה רעש בזמן השקת הכרטיסים הראשונים ממשפחת RTX 3000 הוא חיבור המתח החדש ש-Nvidia בחרה לשלב בכרטיסים שלה. בגלל שהחיבור 12 פינים החדש של Nvidia הוא אינו חיבור סטנדרטי, עם הכרטיס מקבלים גם מתאם מתח ייעודי. אני לא מבין למה Nvidia הרגישה צורך לשנות את חיבורי המתח של כרטיסי המסך שלה ומה החיבור החדש תורם מלבד אי נוחות, סירבול וחוסר אסתטיקה.

נלחם בליגה של הגדולים

אחרי שנגעתי בקצרה בנושא החיבורים וקצת התעכבתי על הנתונים הטכניים של הכרטיס הגיע הזמן לבחון איך הוא מתפקד עם עול של "עבודה אמיתית". כדי לבחון את זה, לקחתי עשרה משחקים פופלארים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכרטיסי המסך החדשים שעברו תחת ידיי לאחרונה.

(לחצו על התמונה להגדלה)

(לחצו על התמונה להגדלה)

אני לא יודע למה ציפיתם, אבל מבחני הביצועים ממש לא הפתיעו אותי. ה-3060Ti הוא הכרטיס השני הכי חלש במשפחת כרטיסי RTX 3000, כשהנחות ממנו הוא רק ה-3060. לכן בשל מיקומו בשרשרת המזון ונתוניו הטכניים זה היה צפוי שהוא יהיה הכרטיס שישיג את התוצאה הנמוכה ביותר בכל המבחנים (מלבד ב-Star Wars Jedi: Fallen Order) כשהוא נשרך אחרי ה-RTX 3070 בפער של עד כ-20% אך לעיתים הוא אפילו משוותה לו.

אבל אם נעשה את ההשוואה המעט לא פיירית שבין ה-RTX 3060Ti ול-RX 6800 XT ול-RTX 3080 ניראה שהם נמצאים רחוק מאוד ממנו והם מתחרים בליגה אחרת לגמרי, וזה מבלי שדיברתי על השוואה ל-RTX 3090 ו-RX 6900 XT המפלצתיים. יחד עם זאת, חשוב להבין שה-3060Ti לא מכוון לרמות האלה, הכרטיס הזה הוא כרטיס נהדר עבור שחקני 1080p כשהוא משיג כמעט באופן קבוע ביצועים של מעל 60FPS והוא גם מצליח להחזיק מעמד בצורה מרשימה בעול של גיימינג על הגדרות מקסימאליות ב-4K, אך צריך לקחת בחשבון שברזלוציה זאת אולי תצטרכו לעזור קצת לכרטיס עם הורדה של חלק מההגדרות הגרפיות. 

כרגיל, מיד אחרי שבדקתי את יכולותיו של ה-RTX 3060Ti במשחקים "רגילים" לקחתי אותו לסיבוב בדיקות במשחקים שתומכים ב-Ray Tracing. לצורך כך לקחתי עשרה משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית התאורה המתקדמת כשגם הפעם השוותי את הנתונים לכרטיסים קרובים והשתמשתי בהגדרות הגרפיות המקסימאליות וללא Motion Blur כדי לראות איך ה-RTX 3060Ti מתמודד עם העומס של חישוב קרני אור בצורה פוטו-ריאליסטית וכיצד הוא משתווה למתחרים הירוקים.

(לחצו על התמונה להגדלה)

מבחן ביצועי ה-Ray Tracing הוא מעט יותר מעניין מפני שלמרות שה-RTX 3060Ti הוא הכרטיס הנחות ביותר בחבורה, הוא מצליח לעיתים לספק ביצועים טובים מאלו של ה-RX 6800 XT גם ב-1080p וגם ב-4K. צריך לזכור שה-RX 6800 XT הוא כרטיס שיקר מה-3060Ti משמעותית וכמו שאמרתי בפיסקה הקודמת, הוא מתחרה בליגה אחרת לגמרי. אסביר בקצרה שהניצחון של ה-3060Ti על הכרטיס האדום נובע מכך ש-AMD עדיין לא צברה את הניסיון שיש ל-Nvidia בתחום ה-Ray Tracing.

אם נתמקד שוב רק ב-3060Ti, ניראה שהוא כרטיס עם יכולות Ray Tracing מספקות כשמדברים על 1080p אך בניגוד למבחן הקודם, ב-4K הוא בקושי מצליח להחזיק את הראש שלו מעל רף ה-30FPS כשיש משחקים כמו Fortnite שמכבידים עליו עד כדי ביצועים חד סיפרתיים. אציין שכרטיסי RTX 3060Ti מיצרניות צד שלישי כמו אסוס או ג'יגהבביט ישיגו ככל הניראה ביצועים טובים בהפרש של 1 עד 3FPS בשל אוברקלוק שנעשה לליבת הכרטיס במפעל.

טובים השניים

לצד ביצוע אותו אוברקלוק מדובר, אחד הדברים שחברות צד ג' הכי אוהבות לעשות לכרטיסי מסך זה להחליף לגמרי את גוף הקירור של Nvidia באחד שהן פיתחו עבור הכרטיס. באופן אישי, תמיד רציתי לנסות כרטיס Founders Edition כדי להבין באמת למה חברות החומרה ישר רצות להכריז על הגירסאות שלהם לכרטיס עם טכנולוגיות הקירור המיוחדות שלהם, הרי לא סביר שמערכת הקירור של Nvidia היא עד כדי כך גרועה, נכון? אז כמו כל כרטיס, גם ה-3060Ti קיבל שעה של עבודה עם Furmark שדחפה את מערכת הקירור שלו לקצה.

ליבת הכרטיס התחילה את המבחן בטמפרטורה של 44 מעלות אך היא לא נשארה שם יותר מכמה שניות כשרק אחרי 10 דקות של מאמץ הטמפרטורה התייצבה שוב על כ-72 מעלות שזה הגבול התרמי שהייתי רוצה שכרטיס המסך שלי יהיה בו. למרות הביצועים התרמיים הגבוליים מבחינתי, אציין לטובה את העובדה שמערכת הקירור עשתה עבודה נהדרת בגזרת הרעשים והייתה דיי שקטה (גם בהשוואה לכרטיסי צד שלישי). קו שקט זה ממשיך גם אחרי סוף המבחן כשהמאווררים מספיקים לפעול אם הכרטיס אינו נמצא בעבודה. 

לצערי, חיבור ה-VirtualLink הוא לא הפיצ'ר היחיד ש-Nvidia החליטה להסיר מכרטיסיה החדשים כשאיתו גם נפרדנו מכיתוב ה-GEFORCE G/RTX הירוק והכה מוכר של Nvidia. מה קיבלנו במקומו? לא הרבה, בעצם לא קיבלנו כלום. בדור הכרטיסים החדש שלה, Nvidia בחרה ללכת על קו עיצובי יותר נקי ו"חשאי". זאת אומרת שנפרדנו לשלום מהתאורות והמיתוגים הגדולים ובמקומם קיבלנו כרטיס עם גוף קירור שחור וגדול בעל מעטפת כסופה ונקייה שעליה כתוב בקטן, בלי להיות בולט יותר מידי "GEFORCE RTX". אני כל הזמן דואג להזכיר שאני לא המעריץ הגדול ביותר של RGB ובאופן אישי אני מאוד אוהב את העיצוב הקיים, אבל למרות זאת קצת היה לי עצוב לראות את העיצוב החדש והמעט חסר חיים של Nvidia. ואם אני כבר מתלונן אז עד הסוף, אני לא מבין למה חיבור המתח חייב היה להיות באמצע הכרטיס ולא בצידו האחורי והנסתר?

השורה התחתונה

אם קראתם את כל הביקורת והגעתם עד כאן אז אתם כבר בטח יודעים מה אני הולך להגיד. ה-RTX 3060Ti FE הוא כרטיס טוב, הוא מצליח לספק ביצועים טובים ב-1080p ומאפשר אפילו לשחק ב-4K 60FPS אם מורידים חלק מההגדרות. לעומת זאת, כאשר מבקשים ממנו לסחוב גיימינג עם Ray Tracing זה מתחיל להיות לו קצת כבד מידי. אם אתם שחקני 1080/1440p שלא מעוניינים ב- Ray Tracing או מחפשים עיצובים מיוחדים וזוהרים, אני יכול להמליץ לכם בלב שלם על הכרטיס הזה, הוא עושה עבודה נהדרת ועושה אותה בצורה דיי שקטה (אם כי מעט חמימה) עם תג מחיר שנע סביב ה-1,500 ש"ח.

8
מתוך 10

הטוב

  • ביצועי גיימינג טובים
  • מערכת קירור שקטה
  • טמפרטורות סבירות תחת מאמץ
  • תג מחיר נמוך

הרע

  • מערך חיבור מעט לוקה בחסר
  • ביצועי Ray Tracing ירודים
  • אפשרות אוברקלוק מוגבלת
  • בעל עיצוב מעט משעמם 

והתאורה

  • אני אתגעגע לתאורה הירוקה
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י