הרשמה

ביקורת: Oculus Quest 2

בואו לקרוא מה רועי חשב על מכשיר ה-VR החדש של Oculus!

החלטתי להתחדש בקונסולה - כזאת שבכלל לא ידעתי שאני צריך אבל עכשיו אני לא מוכן להוריד ממנה את העיניים לרגע

ההתנסות הראשונה שלי עם משקפי מציאות מדומה הייתה לפני קצת יותר מארבע וחצי שנים: זה היה באיזור סגור לעיתונאים במסגרת אירוע IEM 2016 שנשלחתי אליו תודות לאינטל ישראל. באותו איזור סגור קיבלתי מספר הדגמות של טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך כמו ה-RealSense (ויכולות ההטמעה במשחקים שנעזרות בה) וה-Thunderbolt 3 וזכיתי גם להיות אחד הראשונים בעולם שמתנסים עם משקפי ה-HTC Vive המסקרנות, כחודש לפני ההשקה שלהן. בכתבת הרשמים שלי מה-Vive והדמואים שהוצגו לי, כתבתי שאני רואה לאן מתקדמים מכאן ודיברתי על העתיד של VR - תחום שאז רק היה לפני דריסת הרגל הראשונה שלו בשוק הגיימינג. אז עכשיו עברו מעל 4 שנים מאותה כתבה והעתיד הגיע והוא הביא איתו אליי גם את משקפי ה-Oculus Quest 2 החדשות מבית Facebook. אז האם הגיע הרגע של משקפי מציאות מדומה והאם משקפי ה-Oculus Quest 2 הן הקונסולה שבכלל לא ידעתי שאני צריך?

היה היה פעם

אם עד היום לא שמעתם כלל על Oculus או שכן שמעתם אבל לא ידעתם מה הסיפור של החברה, אז הנה שיעור היסטוריה קצר: Oculus היא חברה צעירה יחסית שהוקמה רק בשנת 2012, במהלך E3 של אותה שנה ג'ון קרמק (John Carmack) ו-id Software הכריזו שגרסת ה-BFG של DOOM 3 תתמוך במסכים אשר נלבשים על הראש (HMD או כמו שזה מוכר לנו היום, משקפי VR) והם אף הציגו דגם של מכשיר מסוג זה שהיה מבוסס על אב טיפוס מוקדם של חברת Oculus. חודש אחר כך, עלה לאתר מימון ההמונים Kickstarter קמפיין מימון של חברת Oculus עבור המשקפיים הראשונות שלהם - ה-Oculus Rift המפורסמות. הקמפיין נחל הצלחה עצומה ומכאן הסיפור של עולם ה-VR בכלל ושל Oculus בפרט היה סלול. מאז ועד היום Oculus הוציאו כמה דגמים של משקפיים אך נכון לעכשיו יש להם 2 זוגות משקפיים עיקריות: ה-Rift S, משקפיי VR חוטיות אשר מחייבות שימוש במחשב וה-Quest 2 שהן משקפי VR אלחוטיות ועצמאיות שיכולות גם הן להתחבר למחשב.

יכול להיות שזאת סתם מחשבה מוטעת שיש לי בראש, אבל אני חושב שמשקפי VR הן מאוד עדינות ומועדות לשברים הרבה יותר ממוצרי חומרה אחרים. לכן שמחתי לראות שה-Quest 2 מגיעות בתוך קופסאת קרטון שהייתה לא גדולה במיוחד אך היא חזקה וקשיחה מאוד כשהיא החזיקה את המשקפיים והשלטים בצורה טובה ושמרה עליהם בזמן המשלוח. כאמור, בתוך אותה קופסא יושבים שני ה-Touch Controllers כשבניהם נמצאות המשקפיים, ספייסר עבור מרכיבי משקפיים ועוד קופסא קטנה עם ניירת, מטען וכבל הטענה מסוג USB-C דו צדדי. מלבד כך, על המכסה יש שלושה ציורים שמסבירים בפשטות איך להדליק את השלטים והמשקפיים ולהתאים אותם לכם. אציין עכשיו שיש שני דגמים של ה-Quest 2 כאשר ההבדל היחידי בניהם הוא נפח איחסון שונה- 64 או 256 ג'יגה, הביקורת נכתבה על הדגם עם ה-256 ג'יגה.

לא כל ההתחלות קשות

אחרי שעקבתי אחרי שלושת הוראות ההפעלה הראשונית שנמצאות על הקופסא והתחברתי ל-Wi-Fi, המשקפיים התחילו לבצע הורדה והתקנה של הגרסה המעודכנת ביותר עבורן. בזמן הזה הוצגה לי הודעה שמבקשת ממני להוריד את האפליקציה של Oculus, לבצע בה את תהליך ההרשמה ולתאם בין האפליקציה והמשקפיים על ידי הכנסת הקוד הייחודי של המשקפיים. כל תהליך ההרשמה והתיאום לקח לי בערך 5 דקות (נשים בצד את זמן ההורדה של העידכון) אך אציין שחשבון ה-Oculus מבוסס על חשבון Facebook כך שאם אין לכם חשבון Facebook או שהחלטתם למחוק אותו לאחר ההרשמה, גם חשבון ה-Oculus שלכם יימחק איתו. בנוסף אני יודע שיש הרבה חששות לפרטיות משתמש בעקבות השימוש בחשבון Facebook לכן אני ממליץ להקדיש מעט זמן כדי לעבור על כל הגדרות הפרטיות הקיימות ולהתאים אותן לפי העדפתכם. 

רגע לפני שאדבר על החוויה שמתחילה מרגע חבישת המשקפיים אני רוצה לספר קצת על איכות הבניה הנהדרת שלהן. ה-Quest 2 שוקלות בסך הכל קצת יותר מ-500 גרם והן מוחזקות על הראש בעזרת שלוש רצועות שניתנות לכיוונון והתאמה בקלות רבה, לקחו לי בדיוק 2 דקות עד שהצלחתי להתאים את המשקפיים בצורה מדויקת עבורי. בצד שמאל של המשקפיים נמצא חיבור 3.5 מ"מ לאוזניות וחיבור ה-USB-C המאפשר טעינה ו/או העברת נתונים, בעוד שבצד הימני נמצא את כפתור ההדלקה ונורת חיווי הטעינה כשמתחתיהם נמצאים כפתורי הווליום עבור הרמקולים שנמצאים בחלק שמחבר בין המשקפיים לרצועות. רואים בבירור שהמהנדסים ב-Oculus שמו דגש גדול על נוחות וחיים קלים עם ספוג רך ונעים שאוטם את העיניים בצורה טובה, עדשות שאפשר להזיז ולכוון ופיצ'רים קטנים כמו חיישן קירבה בין העדשות שמכבה את המסך במידה והורדתם את המשקפיים.

ברוכים הבאים לעולם נפלא

מהרגע הראשון שחובשים את המשקפיים מבינים שיש כאן משהו אחר לגמרי. חווית המשחק שמתקבלת מההימצאות בתוך עולם המשחק היא יוצאת דופן ושונה לחלוטין מנקודת ה"צופה מהצד" שמקבלים בגיימינג על מסך רגיל. בעוד ששיחקתי שעות רבות ב-Project Cars 2 ונהנתי ממנו, ברגע שהפעלתי אותו על ה-Quest 2 המשחק קיבל עומק חדש וניהיה הרבה יותר מהנה ומציאותי. המשקפיים בשילוב הסאונד המעולה מצליחים לעבוד על המוח בצורה כזאת טובה שאף על פי שאני יודע שאני יושב בסלון שלי בבית, הדגמה (גם הפשוטה ביותר) של רכבת הרים מצליחה לנתק אותי לגמרי מהמציאות ולתת הרגשה שהיא כמעט זהה לזאת של לונה פארק אמיתי, עד לכדי רמת הסחרחורת והרגשת המהירות בירידות החדות.

לנסוע ברכבת הרים או לשחק Project Cars בישיבה זה מדהים אבל כמו להרבה משקפיים היום, גם ל-Quest 2 יש יכולת ל-RoomScale (סריקת חדרים). מבלי להיכנס יותר מידי לפרטים הטכניים של RoomScale, אספר שזאת טכנולוגיה שמשתמשת במספר חיישנים (במקרה של ה-Quest 2 אלו ארבעת המצלמות בחזית וחיישן אקסלומטר) אשר מאפשרים לשחקן ללכת במציאות כשהתנועה שלו מועברת לעולם המשחק. כך למשל כאשר שיחקתי ב-Suregeon Simulator ER ולא הצלחתי לראות מה קורה מאחורי השולחן יכולתי פשוט ללכת במציאות ולעקוף אותו וכך להעניק לבוב ניתוח מוצלח.

ל-Oculus יש מערכת נהדרת בשם Guardian שמופעלת בכל הדלקה של המשקפיים ובעזרת שלושה שלבים פשוטים אתם תצטרכו למפות איתה את שטח המשחק בחלל בו אתם נמצאים. לאחר סיום המיפוי המשקפיים ידעו מה איזור המשחק שלכם כך שאם אתם מתקרבים לקיר או יוצאים מאיזור המשחק יופיע לכם קיר וירטואלי שיזהיר אתכם. ברגע שמיפתם חלל אחד או יותר, המשקפיים שומרות את אותם מיפויים וברגע שתחזרו לאחד המקומות שנשמרו בעבר תוכלו להשתמש במיפוי הקיים ולא לבצע את התהליך מחדש. Oculus ממליצים על שטח משחק של 2X2 מטר כשאפשר לשחק גם בשטח קטן יותר, אבל במקרה הזה אני אומר שכל המרבה הרי זה משובח.

כל השליטה במשחק ובעצם מה שמתפקד כידיים שלכם נעשה בעזרת שני שלטי ה-Touch Controllers המעולים. השלטים מאוד לא מורכבים ומסובכים כשהם עושים בדיוק את מה שהם צריכים לעשות- לגרום לכם לשכוח שאתם משחקים עם שלט ולא עם הידיים. על כל אחד מה-Touch Controllers יש שני הדקים, הדק אחד שמחליף במשחק את האצבע המורה, הדק אחד עבור האמה ששולט בכיפוף שאר האצבעות לצד עוד שלושה כפתורים וג'ויסטיק קטן עבור האגודל. השלטים נוחים ומרגישים טבעיים בידיים והם פשוטים מאוד כך שגם אמא שלי הטכנופובית הצליחה להבין איך להשתמש בהם תוך 20 שניות. הפשטות והנוחות של השלטים תורמים ואפשר להגיד שגם "סוגרים את הפינה" בכל הקשור לאשליה של ההימצאות בתוך עולם המשחק. בכתבת הרשמים שלי מה-Vive דיברתי על איך אפשר יהיה בעתיד להשתמש בידיים שלנו במקום שלטים, אז אמנם הטכנולוגיה עדיין לא שם לגמרי אבל אנחנו בדרך כאשר כבר עכשיו אפשר להניח את השלטים בצד ולהשתמש רק בידיים כדי לנווט בין התפריטים הבסיסיים בקלות.

מוקדם יותר הזכרתי את חיבור ה-USB-C שמאפשר הטענה, אך השימוש הנוסף והמרכזי שלו הוא העברת נתונים וחיבור של המשקפיים למחשב. ברגע שמחברים את המשקפיים עם מחשב קופצת הודעה ששואלת האם להפעיל את Oculus Link שנמצאת כרגע בשלבי Beta. צריך להגיד שעל מנת ש-Oculus Link יעבוד עם המחשב שלכם החנות הדיגיטלית של Oculus צריכות להיות מותקנת על המחשב. בעזרת Oculus Link אפשר להציג את מסך המחשב שלכם במשקפיים ולהשתמש בכח החישוב החזק של המחשב עבור משחקים יותר כבדים או כאלה שלא קיימים כלל בחנות Oculus או של המשקפיים כמו למשל Half Life: Alyx שהוא אקסלוסיבי עבור Steam. השילוב של כל הטכנולוגיות האלה והביצוע המעולה בהטמעה שלהן יחד כשהן שזורות אחת בשניה הוא מה שנותן ל-Quest 2 את היכולת לספק את מה שהיא לפי דעתי חווית המשחק הכי טובה שיש היום.

לבחור בין טוב לטוב

בפסקה הקודמת הזכרתי 3 חנויות שונות שמהן אפשר לרכוש משחקי VR ולהפעיל אותן על המשקפיים. אני אשים בצד את החנות של Steam כיוון שזאת חנות של חברה מתחרה כך שנשארנו רק עם שתי החנויות של Oculus, זאת שבמחשב וזאת שבמשקפיים. אם אתם חושבים שזאת הפרדה מוזרה אז אתם צודקים, הרי שתי החנויות הן של אותה חברה ותומכות באותם המוצרים, אז מדוע ההפרדה? ההפרדה היא מפני ששתי החנויות לא מתקשרות אחת עם השניה ב-100% וזה בכוונה תחילה.

אני אתן דוגמא, אחרי ששיחקתי בדמו של Super Hot VR הנהדר על המשקפיים ורציתי לרכוש אותו, נכנסתי לחנות של Oculus במחשב ורכשתי את המשחק, כאשר הדלקתי את המשקפיים לא ראיתי את המשחק בספריה שלי והחנות הציעה לי לרכוש אותו כאילו שלא ביצעתי רכישה לפני 5 דקות. וזה נכון, כי באמת לא ביצעתי רכישה בחנות של המשקפיים. משום מה (באינטרנט טוענים שזאת אשמת פייסבוק) מרבית האפליקציות בחנות של Oculus לא תומכות ב-Cross Buy, זאת אומרת שאם משחק נרכש בחנות של המשקפיים לא תוכל להפעיל אותו דרך המחשב וההפך. מה הסיבה לכך? כניראה שכסף.

קצת לפני ובמיוחד מיד לאחר השקתן של ה-Quest 2 ראיתי את שוק המוצרים הנלווים עבור המשקפיים מוצף עם המון מוצרים והמלצות של אנשים בפורומים על מוצרים שחייב לקנות עבור המשקפיים ו"בלעדיהם לא תוכלו לשחק בכלל". אז קודם כל אני רוצה להפריך את הציטוט שהבאתי מאחת מקבוצות ה-VR שאני נמצא בהן בפייסבוק. המשקפיים עובדות בצורה מעולה ומספקות חוויה נהדרת גם בלי שום דבר שלא מתקבל איתן בקופסא. אני כן אמליץ לרכוש כבל של לפחות 5 מטרים שתומך ב-Oculus Link, אך לא בהכרח את הכבל הרישמי של Oculus מפני שהוא עולה 80 דולר (!) ויש כבלים אחרים וזולים יותר שעושים את העבודה גם בצורה נהדרת.

אני רואה הרבה המלצות על סוללות נטענות עבור השלטים, בכל הזמן משחק שלי עם ה-Touch Controllers ירד לי בערך 10% סוללה ב-40 שעות משחק כך שגם לא הייתי רץ לקנות סוללות נטענות במיוחד עבור השלטים. למשקפיים עצמם יש סוללה שמחזיקה קצת יותר משעתיים של משחק, זה אולי נשמע מעט אך שעתיים הן דיי והותר זמן להיות ב-VR ואם אתם משחקים בעזרת המחשב אז הזמן מתארך תודות לחיסכון בכח עיבוד והטעינה שמגיעה מהמחשב באופן קבוע. אם בכל זאת תרצו להוסיף קצת סוללה למשקפיים, ל-Oculus יש פיתרון לעניין אך כצפוי הוא יקר יותר מפיתרונות צד שלישי וגם מספק פחות טעינה. כמובן ששום דבר שכתבתי כאן הוא לא חקוק באבן וצריך לקחת אותו (כמו כל דבר באינטרנט) בעירבון מוגבל אך זאת דעתי האישית ואני מקווה שהיא תעזור לכם בתהליך הרכישה המבלבל.

השורה התחתונה

זה לא משהו שאני מרבה לעשות, אז אני רוצה להתייחס לציון שהחלטתי לתת ל-Quest 2. אם קראתם את כל הביקורת והגעתם עד לפה אתם ודאי יודעים שלמשקפיים יש מספר חסרנות גדולים יותר ופחות וכמו כל דבר בעולם הן לא מושלמות. אך אני מתייחס למוצר שמקבל ציון 10 כמוצר שהוא Must Buy, מוצר שאתם חייבים שיהיה לכם וכאלו הם משקפי ה-Quest 2 לפי דעתי. בשונה לחלוטין מלפני 4 שנים, עכשיו הטכנולוגיה של VR וגיימינג במציאות מדומה נמצאת כאן בקדמת הבמה והיא כאן כדי להישאר ובגדול. הן אולי לא המשקפיים הכי טובות ומתקדמות שיש אבל במחיר של 300$ (או 400$ עבור דגם ה-256 ג'יגה) ה-Quest 2 מספקות כניסה נוחה ומהנה מאוד לתחום הגיימינג ב-VR. באופן אישי ובתור שחקן מחשב, מלחמת הקונסולות של הדור הבא לא נוגעת אליי כלל אבל בכל זאת החלטתי להתחדש בקונסולה, כזאת שבכלל לא ידעתי שאני צריך אבל עכשיו אני לא מוכן להוריד ממנה את העיניים לרגע.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

10
מתוך 10

הטוב

  • נוחות מאוד לחבישה ולהפעלה
  • אלחוטיות ולא מוגבלות למחשב
  • חווית משחק שאין שנייה לה בשוק
  • הרבה מוצרים נלווים
  • מחיר נוח מאוד

הרע

  • חיי סוללה מעט קצרים
  • חוסר תמיכה ב-Cross Buy

והשחקן

  • Ready Player One
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:50 29.10.2020 | amitsr amitsr

    תודה כל הביקורת העניינית!
    שאלה אחת לגבי חובשי משקפיים, האם הקונסולה תתאים, והאם נוח לשחק תוך כדי חבישת משקפיים?

  2. 2

    08:47 30.10.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    אז כמו שכתבתי, מקבלים עם המשקפיים ספייסר מפלסטיק עבור מרכיבי משקפיים, באופן אישי אני לא מרכיב משקפיים אבל בכל זאת היה לי יותר נוח לשחק איתו.
    גם כשנתתי לחברה שלי שיש לה משקפיים דיי גדולות ועבות לשחק (בזמן שהספייסר היה מותקן) היא אמרה שהיה לה נוח מאוד ולא היו לה בכלל בעיות.
    אני לא יודע אם כל מקרה לגופו וזה היה מקרה מייצג, אבל אם כן אז בעניין הזה אתה יכול להיות רגוע.

  3. 3

    09:11 30.10.2020 | Yotam.B Yotam.B

    כתבה מצויינת, ברורה ועניינית מאוד ! ממש עושה חשק להתחדש בדבר שכזה בייחוד לאור הציון.
    תודה על הביקורת !

  4. 4

    09:50 30.10.2020 | efimk efimk

    היי רועי, עוררת בי עניין.
    היכן אני יכול לרכוש את הסט בארץ?

  5. 5

    10:14 30.10.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    אהלן efimk, חיפוש קצר בזאפ מצא לי כמה חנויות שמוכרות את הקווסט 2 בארץ אך אציין שאפשר גם להזמין דרך אמזון/Newegg ללא בעיה וחבר'ה בקבוצות פייסבוק כתבו שזה הגיע אליהם מהר ובלי בעיות

  6. 6

    02:54 31.10.2020 | efimk efimk

    תודה. המחירים בארץ ממש יקרים בהשוואה לאמזון ושות׳
    קראתי שהרבה ממליצים לרכוש גם את הelite strap מה דעתך?

  7. 7

    07:10 31.10.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    ראיתי גם המלצות כאלה, לא יצא לי להתנסות עם הרצועה הזאת אבל יש עליה ביקורות טובות.
    בנתיים נוח לי עם המשקפיים כמו שהן ואולי בעתיד אחליט לשדרג אל הרצועה המתקדמת יותר

  8. 8

       | פורסם ע"י