הרשמה

ביקורת: The Outer Worlds - מסע בין כוכבים

הרפתקה בחלל שלא תשכחו

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 25/10/2019

גיא טס למושבה בחלל ושכח שהוא צריך לחזור עם ביקורת מרוב שהוא נהנה שם.

אני יודע, אני מאחר קצת. אני יודע, זה לא תירוץ. אני מתנצל. בחודש האחרון שיחקתי ב-The Outer Worlds, כותר ה-RPG החדש של  Obisidan Entertainment, הסטודיו שעשה את Fallout: New Vegas תחת חסותה של Bethesda. ניו ווגאס הוא אחד ממשחקי התפקידים האהובים עליי, קצת אחרי Dragon Age: Origins, אז אתם יכולים להבין אותי כשאני אומר שלא רציתי לעשות שום דבר אחר חוץ מלשחק ב-The Outer Worlds, ולכן הביקורת הזאת התעכבה קצת (הרבה). 

האם זה היה שווה את זה? לגמרי. למה? בקצרה, הוא פשוט Fallout בחלל, אבל להגיד את המשפט הזה לא עושה ל-The Outer Worlds צדק בשום צורה. נכון, הוא משחק יריות מגוף-ראשון עם מערכות RPG עמוקות ובחירות דיאלוגים מפה ועד הודעה חדשה, אבל המשחק נראה ומרגיש מספיק שונה מכל מה שראינו עד היום שלא מגיע לו שיגידו שהוא "פולאוט בחלל".

בעתיד, בגלקסיה רחוקה רחוקה...

במערכת הכוכבים Halcyon, חללית ענקית בשם Hope מכילה בתוכה מאות אלפי מתיישבים שנשלחו מכדור הארץ אשר ננטשו מסיבות בירוקרטיות. Phineas Welles, מדען משוגע ופורע חוק שבורח כל חייו מהרשויות, מוצא את הספינה ומעיר את הדמות שלכם משנת החורף שלה. כיאה למשחק RPG, זה הרגע שבו אתם בונים את הדמות שלכם מבחינת מראה ובחירת היכולות שתרצו להתמקד בהם במהלך המשחק. למשחק יש מגוון רחב של בחירות עיצוב לדמות שלכם, אבל מהר מאוד תגלו שזה לא באמת משנה מכיוון שהמשחק נעול לגוף-ראשון והפעמים היחידות שתראו את הפנים של הדמות שלכם הם כשתיכנסו ל-Inventory שלכם. מבחינת היכולות, אתם יכולים לבחור עם הדמות שלכם טובה יותר עם נשקי Melee מאשר רובים, בעלת כריזמה גבוהה מה שיאפשר לה להתקדם במשימות דרך אינטרקציה עם דמויות ולאו דווקא דרך אלימות או שבכלל תעדיפו להשקיע ב-Sneak ולחסל אויבים בשקט וביעילות בלי לבזבז תחמושת. המשחק נותן לכם חופש מוחלט בתחום הזה מה שמבטיח לכם שהחוויה שלכם תיראה שונה לחלוטין מזו של שחקנים אחרים.

אחרי שבניתם את הדמות שלכם, אתם יכולים להתחיל בהרפתקה שלכם במגוון כוכבי לכת קפיטליסטיים שנמצאים תחת שליטה מוחלטת של תעשיות וחברות מסחריות. כיף! דוקטור וולס מבקש את עזרתכם לפרק את המועצה שאחראית על ניהול המושבות ב-Halcyon, לשחרר את כל המתיישבים שהיו אתכם בחללית ולבנות חברה חדשה וחופשית. משם אתם מגיעים למושבת Edgewater, שם המשחק ידאג שתבינו טוב מאוד לאיזה עולם הוא הכניס אתכם. אתם מחפשים מקור אנרגיה חדש לחללית שלכם, אז באופן טבעי אתם תתחילו לדבר עם כל דמות שתראו כדי להבין איפה אפשר למצוא דבר כזה. כמעט כל דמות שתיפגשו בעיר הזאת עובדת עבור חברת Spacer's Choice, כל אחת עם תפקיד כזה או אחר. כולם בעיר נמצאים בתת תזונה, כנראה בגלל שהאוכל היחידי שמוגש שם הוא טונה, שמיוצרת ע"י, ניחשתם נכון, Spacer's Choice! תרופות ינתנו אך ורק לאלו שיכולים לתרום מספיק לחברה, כל עובד צריך לשלם "מס קבורה" למקרה שימות, ואם אין לו קרוב משפחה שישלם במקומו, האדם שמצא את הגופה יצטרך לעשות זאת.  די מדכא נכון? זה בדיוק מה ש-Obsidian ניסו לעשות פה, והם הצליחו בגדול.

a scene from Fallbrook, a zone in The Outer Worlds, with a figure in a spacesuit standing on a main street in a cave environment

בהמשך תגלו כי קבוצה של עובדים ברחה מהעיירה והקימה מושבה משל עצמה, ואם אתם רוצים את מקור האנרגיה הזה, אתם צריכים לעשות בחירה - קחו את מקור האנרגיה של Edgewater, ובכך בעצם גזרתם את דינם של כל העובדים לשרוד בשממה שבחוץ שמלאה בשודדים ומפלצות. קחו לעובדים העריקים, והם יחזרו למציאות הקפיטליסטית וחסרת הרחמים שהיו כלואים בה במשך שנים רבות. המשחק מלא בבחירות מסובכות שבאמת יגרמו לכם לחשוב לעומק מה אתם רוצים לעשות, וההשפעות של הבחירות האלו רק מוסיפות לבניית העולם המצויינת של The Outer Worlds. תוסיפו לזה את העובדה ששימוש ביכולות ששיפרתם עד כה יכולות לבוא בחשבון כדי למצוא פיתרון אחר לבעיה וקיבלתם עוד סיבה להתחיל את המשחק שוב אחרי שסיימתם אותו. 

מהר מאוד היומן שלי התמלא בעשרות משימות צדדיות, מהקברן שביקש ממני לגבות את מסי הקבורה של העובדים בכל דרך שאני מוצא לנכון ועד הזקן המתבודד בקצה העיירה שמאמין שמכונות ישתלטו על העולם ומגייס אותי לחסל רובוטים תמימים.  הדמויות כתובות בצורה כל כך טובה ומשכנעת שאתם תמצאו את עצמכם בדיאלוגים ארוכים עם כל אחת ואחת מהן, וכל מה שתרצו הוא ללמוד יותר על החיים והבעיות שלהן, ו-Obisidan משתמשת בזה בכדי להפוך כל החלטה גורלית במשחק להרבה יותר קשה.

מערכת קרב ייחודית שלא מחדשת יותר מדי

אם לא הצלחתם לשכנע את השודדים להיכנע בעזרת הכריזמה שלכם, כנראה הצעד הבא שלכם הוא לשלוף עליהם אקדח. מה שמביא אותי לדבר על מערכת הקרב של The Outer Worlds. אם לומר את האמת, היא עושה את העבודה ומצליחה להיות מהנה מאוד. המשחק נותן לכם גישה לאקדחים, רובי ציד, רובי סער, צלפים, מקלעים כבדים, משגרים ומטולי רימונים, וכמובן איך אפשר משחק מדע-בדיוני בלי נשקים מדעיים ונסיוניים כמו רובה שיורה ברקים, אקדח שמכווץ אויבים ועוד. למשחק יש אפילו מערכת שנקראת Tactical Time Dilation שמאפשרת לכם להאט את הזמן ולראות נקודות תורפה אצל אויבים, בדומה מאוד למערכת ה-V.A.T.S של Fallout. בהתחלה המערכת הזו לא תעזור לכם יותר מדי מכיוון שתוכלו להשתמש בה לזמן קצר מאוד, אך ככל שתעלו רמות המערכת הזו תהפוך להרבה יותר שימושית.

מערכת נוספת שתיתקלו בה במהלך המשחק היא מערכת הפגמים. בתור אחד שלא תמיד מסתכל לאן הוא הולך, יצא שנפלתי הרבה פעמים ממקומות גבוהים. לאחר כמה פעמים, הדמות שלי פיתחה פגם, ובמקרה הזה הפגם שלה היה פחד גבהים שנבע מכך ששברתי לה את הרגל בכל פעם שקפצתי ממקום גבוה. המשחק הציג בפניי הודעה: הדמות שלך פיתחה פחד גבהים, מה שפגע לה בכמה מהיכולות ששיפרתי, אך בתמורה לכך שהסכמתי לקבל את הפגם, המשחק העניק לי נקודת ניסיון שאיתה יכולתי להשיג Perk חדש. אתם לא חייבים להסכים לקבל את הפגם, אך בכך שעשיתי זאת הפכתי את הדמות שלי לקצת יותר חזקה ואת כל החוויה שלי לקצת יותר מעניינת ומאתגרת. 

למשחק יש מגוון רחב של נשקים ושריונות, את כולם אפשר לשפר עם מודים שתמצאו או תרכשו בעולם המשחק. מודים לנשקים יכולים להיות כוונות, מחסניות גדולות יותר, משתיקים ואפילו מודים שמשנים את סוג הנזק שנשק עושה. מצאתם אקדח רגיל? עם המוד הנכון אתם יכולים להפוך אותו לאקדח חשמל שהופך אותו ליעיל מאוד נגד רובוטים. התחברתם לשריון מסויים שמצאתם כי הוא נראה מגניב על הדמות שלכם? שפרו את כמות הנזק שהוא סופג והוסיפו לו מודים שנותנים לכם לסחוב יותר ציוד או שמשפרים לכם יכולת מסוימת. עם זאת, המשחק נדיב מאוד בכמות התחמושת וחפצי הריפוי שהוא נותן לכם, מה שהפך את כל העניין לקל מדי, אפילו על רמות הקושי הגבוהות יותר. כמעט כל תיבה שתפתחו מכילה עשרות קליעים, ואפילו שלא מדובר במשחק שבו תחמושת אמורה להיות נדירה כמו ב-Fallout, זה עדיין הרגיש לי שהמשחק מחלק תחמושת כמו שהוא אוהב הומור שחור - הרבה מאוד.

הגלקסיה היא מקום בודד, מזל שאתם לא לבד

למשחק יש 6 חברי צוות אותם אתם יכולים לגייס, כל אחד מהם מגיע עם יכולות משלו, בונוסים שהוא נותן לדמות שלכם והדבר הכי חשוב - אישיות. Parvati היא מהנדסת ביישנית, Felix הוא פרחח שחולם לחקור את הגלקסיה ו-S.A.M הוא השרת של החללית שלכם שבניגוד לשרת של בית הספר שלי, באמת הצליח להצחיק אותי לפעמים. אתם יכולים לקחת אתכם 2 חברי צוות בכל פעם שתעברו מהחללית שלכם לאחד מכוכבי הלכת, מה שיתן לכם קצת עזרה כשזה מגיע לקרבות. בזמן שתשוטטו ברחבי המפה, הדמויות בדרך כלל ידברו אחד עם השני, ישתפו קצת יותר על חייהם האישיים ויספרו לי מה הם חושבים על אירועים מסויימים שעברו איתי במהלך המשחק. במהלך דיאלוגים עם דמויות מסוימות, הם לפעמים יקחו חלק פעיל בשיחה, יציעו הצעות לפיתרון בעיה שהוצגה, ישתפו את דעתם על הנושא שמדובר ועוד, מה שגורם להם להרגיש משמעותיים יותר למשימות שאתם מבצעים. המשחק נותן לכם שליטה מלאה על אילו נשקים הם ישתמשו, איזה שריון הם ילבשו, אם הם ישתמשו בנשקים לטווח רחוק או קרוב וכמה אגרסיביים הם יהיו בזמן קרב. משום מה המשחק לא נתן לי להוריד להם קסדות או מסיכות שציידתי אותם, כך שברגע ששמתם למישהו פריט מסוים על הראש, הדרך היחידה שתוכלו לראות שוב את הפנים שלו הוא דרך הגדרות המשחק, משהו שדי הפריע לי לחוויה.

אחרי זמן מסויים תיפתח לכם ההזדמנות לדבר איתם על נושאים שקרובים לליבם, מה שיוביל למשימה אישית שהם ירצו לעשות ביחד איתכם. המשימות האלו הן הזדמנות פז ללמוד כמה שיותר על חבר הצוות האהוב עליכם, וכמו כל דמות במשחק, הן כתובות בצורה פנומנלית שגורמת להם להרגיש כמו אנשים אמיתיים שבאמת אכפת לכם מהם. אמנם לא תמצאו פה את ה-Garrus או Varric הבאים, אבל בהחלט מדובר בכתיבה הטובה ביותר שראיתי בשנים האחרונות.

The Outer Worlds הוא משחק עולם-פתוח בהגדרה שלו. יש מפת גלקסיה, אבל אתם לא יכולים לעבור מכוכב לכוכב, לנחות איפה שאתם רוצים ולחקור מה שאתם רוצים. כל כוכב בנוי מאזורים קטנים וצפופים יותר, מה שמאפשר לכם לחקור אותם ולעשות את המשימות של אותו כוכב מבלי להרגיש עמוסים מדי מכל מה שקורה מסביב. גדול יותר לא אומר טוב יותר, ו-Obsidian יודעים את זה. האזורים מרגישים קטנים מספיק בשביל שלא תלכו לאיבוד בעלילה אבל מספיק מגוונים כדי להשאיר אתכם מעוניינים עם רמזים ודיבורים על האזור הבא או המשימה הבאה.

אתם תמצאו את עצמכם מסתובבים בנופים מוזרים, מסוכנים ובעיקר יפהפיים, עם צמחייה צבעונית, ערים מוארות ומלאות חיים, מעבדות מוגנות ע"י רובוטים וחיות פרא מבעיתות. הגרפיקה של המשחק היא בין היפות של 2019, ורואים שהושקעה עבודה רבה בכל מה שקשור למודלים של הדמויות, העולם וכל מה שמסביב. 

השורה התחתונה

The Outer Worlds הוא כל מה שרציתם מכותר ה-RPG הבא של Obsidian. הוא מספק בחירות משמעותיות, עולם ענק ויפהפה שרק מחכה שתחקרו אותו ודמויות צבעוניות ומגוונות שתתחברו אליהן בקלות. אני אומר בלב שלם שלמשחק הזה מגיע להיות מוזכר לצד משחקי התפקידים הגדולים ביותר, כי למרות שהוא לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, הוא עדיין כיף בטירוף. 

9
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • עלילה סוחפת ומעניינת
  • כתיבה מעולה לדמויות
  • בניית עולם משכנעת
  • מפות קטנות אך מלאות תוכן

הרע

  • לעיתים מרגיש קל מדי

והמדען המשוגע

  • רק לי הוא מזכיר את ריק?
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:12 04.12.2019 | ohadcal ohadcal

    נשמע מטורף, חיכיתי למשחק הזה המון אבל בשנייה ששמעתי שהוא יוצא לסוויץת זה פשוט לא משהו שאני יכול לוותר עליו

  2. 2

    22:50 04.12.2019 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    גם אני מחכה שהמשחק יצא ל-Switch כדי לשחק בו כמו שצריך :)

  3. 3

    18:42 05.12.2019 | RoeyPervo RoeyPervo

    ביקורת מעולה
    אני חושב שזה מסוג המשחקים שראויים ל10/10

    עולם מדהים, משימות מעניינות, דמויות צד נפלאות, והוא באמת גורם לי לחשוב קצת על המציאות וככה שSpacers Choice הם לא הבחירה הכי טובה בהכרח...
    מה שכן צריך להתרגל אליו בשעתיים הראשונות כי הוא מרגיש מוזר מאוד על ההתחלה ובמיוחד התחמושת שבהתחלה הייתה חסרה ועם הזמן יש בשפע

    אני רק 10 שעות על המשחק ואני משחק בו כמה ימים אבל הוא בהחלט מהRPG הכי טובים ששיחקתי

    לגבי קל מדי - תנסה רמות קושי קשות יותר, כי זה נראה די לא פייר להוריד על זה ציון
    בסה"כ ביקורת מצויינת

  4. 4

       | פורסם ע"י