הרשמה

ביקורת: Pokemon Sword & Shield - כולם גדולים בעולם הפוקימון

משחקי הפוקימון החדשים סוף סוף כאן! אז האם זהו משחק שתרצו לתפוס, או שדווקא תרצו לברוח מהקרב הזה?

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 15/11/2019

החלטות יח"צ מזעזעות מכתימות את שניים ממשחקי הפוקימון היותר טובים שיצאו בשנים האחרונות

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

משחק הפוקימון הראשון שלי היה Pokemon Yellow. שיחקתי אותו על אימולטור במחשב הישן שהיה לי אי שם בבית הישן בנתניה בגיל 7 בערך. מאז לא פספסתי משחק פוקימון אחד בסדרה המרכזית. אף לא אחד. אבל עם כל הכבוד לסדרה המרכזית, אחד המשחקים הכי גדולים ומרגשים של פוקימון שיצאו אי פעם הוא Pokemon Colosseum לקונסולת ה-Gamecube. המשחק היה משחק הפוקימון הראשון לקונסולה ביתית שהביא לנו גם עלילה של ממש, והציג גרפיקה משופרת, אנימציות נהדרות לפוקימונים ותחושה שאנחנו כבר יכולים לראות את הרגע שמשחקי פוקימון יגיעו לקונסולה ביתית באופן קבוע. מאז עברו 15 שנים, ולמעט משחק המשך (Pokemon XD: Gale of Darkness), היינו צריכים לחכות כמה זמן עד ש-Game Freak החליטו על הבאה של סדרת משחקי הפוקימון המרכזית לקונסולה ביתית (כשגם כאן, מדובר בקונסולה שהיא חצי ביתית, חצי ניידת, אז אני מניח שזה עזר להחלטה). 

אז האם המעבר לקונסולת ה-Switch יצר לנו את משחקי הפוקימון הטובים ביותר שיצאו אי פעם, או שדווקא כגודל הציפייה, כך גם גודל האכזבה? בואו נראה מה מצפה לנו ממשחקי Sword ו-Shield החדשים!

עכשיו, זאת ליגת פוקימונים!

כמו כל משחק פוקימון ב-20+ שנים האחרונות, אנחנו נשחק ילד או ילדה שיוצאים למסע אל עבר הפיכתם לאלוף המחוז החדש, מחוז גאלאר (Galar). המשחק לא מבזבז לכם את הזמן וכמעט מיד תצטרכו לבחור בין אחד משלושת הפוקימונים ההתחלתיים החדשים שהמשחק מציע. אני חייב לציין - הם לא באמת ריגשו אותי. זה מצחיק כי רוב הפוקימונים החדשים שנוספו למשחק דווקא מעוצבים נהדר, בין אם מדובר בפוקימון הקורגי החדש יאמפר, או העורב הענק קורבינייט. ההתפתחות הסופית של שניים מהם דווקא נראית סבירה אבל אלו הפוקימונים ההתחלתיים - הם אמורים להיות בין המגניבים במחוז.

המחוז החדש מבוסס ברובו המוחלט על בריטניה ואת ההשפעה רואים בכל מקום - מהמבנים השונים באזור עד סוגי הפוקימונים היחודיים שתפגשו במהלך המסע. אני מאוד אהבתי את האסתטיקה של המחוז החדש, ואני באמת חושב שהוא אחד המחוזות הכי יפים שהיו בפוקימון מאז דור 5 ומשחקי Black ו-White. אחד הדברים הראשונים ששמתי לב אליהם הוא כמה סינמטיים הקרבות המרכזיים במשחק יכולים להיות: הקרבות נגד היריב שלכם, Hop, נגד הצוות הרע במשחק, Team Yell ועוד, כולם מקבלים נופח מאוד דרמטי, כשבחלקן דמויות ידברו באמצע הקרב ויגיבו לדברים שקורים בקרבות עצמם. הסיפור בכללותו הוא לא הכי חזק בסדרה, כשדור 5 ודור 2 בקלות לוקחים את התחרות הזו (עדיין), אבל הוא עובד מצוין ועדיין נהניתי לראות איך הוא מתפתח.

בניגוד למשחקי Sun ו-Moon של הדור הקודם, Sword ו-Shield מחזירים את הקונספט של שמונה מאמני מכון, אבל עם טוויסט: בעוד שהמשחקים הקודמים בסדרה רק רמזו על כך שמאמני המכון הם סלבריטאים ודמויות מוערכות בקהילה, כאן המשחק נותן להם מקום ענק משלהם. כל קרב עם מאמני המכון הוא קרב שמתרחש באיצטדיון ענק עם קהל, כשהקרב עצמו מצולם. בכלל, המשחק דואג להראות לנו שקרבות פוקימונים והדרך של מאמנים שונים להפיכתם לאלופי המחוז הוא אירוע ענק שנחגג על ידי כל המחוז. בשילוב עם הסיפור ועוד כל מיני פיצ'רים כמו האפשרות להקים מחנה עם הפוקימונים שלכם כדי לשחק ולבשל איתם, המשחקים מרגישים הרבה יותר קרובים לאנימה מאי פעם. כל כניסה לקרב עם מאמן מכון הייתה מלאה בהתרגשות (וחלקם הפתיעו אותי מאוד), כשגם הקרבות והתוספת של Dynamax הייתה שינוי מרענן ונחמד.

Dynamax מאפשר לכם להגדיל את אחד הפוקימונים שלכם לגודל ענקי כשהוא מקבל בונוס לנקודות החיים, ומתקפות מיוחדות שעושות יותר נזק. זהו מנגנון שמשלב בין Z-Moves לבין Mega Evolutions, ואני מאוד נהניתי מאיך שהוא משנה את חלק מהפוקימונים, יכול לשנות את איך שקרב כלשהו יתנהל וכמובן - איך ש-Dynamaxing משתלב לתוך העלילה והסיפור הכללי של מחוז גאלאר. הסיפור של Sword ו-Shield לצערי היה קצר יותר ממה שהייתי רוצה (סיימתי אותו בכ-23 שעות), אבל לשמחתי, המשחק נותן סיבות להמשיך ולשחק בעזרת החידוש הכי גדול שלו: ה-Wild Area.

רציתם פוקימון עולם פתוח, לא?

הפיצ'ר החדש של ה-Wild Area הוא אחד הגדולים וללא ספק אחד הטובים יותר שיש למשחקים החדשים להציע. ה-Wild Area הוא אזור ענק שמתפקד כאזור פתוח לחלוטין מלא בפוקימונים, אביזרים שאפשר למצוא, מאמנים להילחם איתם ועוד. האזור נראה מאוד קטן בהתחלה, אבל הוא הרבה יותר גדול מבפנים. החלוקה לתת-אזורים בתוך ה-Wild Area גם מובילה לכך שבחלק מהמקומות יהיה מזג אוויר שונה: בתת אזור אחד ירד ברד, וכשעברתי למקום אחר ירד גשם. הפוקימונים בכל תת-אזור שכזה גם משתנים לפי איפה אתם נמצאים ומה מזג האוויר באותו המקום. לשמחתי הרבה, חברת הפוקימונים הבינה את השוס שהוא "פוקימונים שאפשר לראות על המפה", והחזירה את הפיצ'ר הזה ממשחקי Let's Go. ולאלו מכם שהתגעגעו ל-Random Encounters, אין לכם מה לדאוג - המשחק שילב בין שני הסוגים ועכשיו תוכלו להימנע מקרבות רנדומליים או לחפש אותם, אם תרצו (המשחק אפילו מעודד זאת, בכך שהוא מאפשר לתפוס פוקימונים מסוימים רק בדרך הזו).

ה-Wild Area הוא גם האזור בו ניתן למצוא את קרבות ה-Max Raid. בקרבות הללו אתם ועוד שלושה מאמנים ומאמנות אחרים (אנשים מהאינטרנט או מאמנים רנדומליים שהמחשב ישלוט בהם) תילחמו בגרסת Dynamax של פוקימון רגיל. הפוקימון הזה יהיה בדר"כ חזק יותר מהרגיל ובעוד שזלזלתי בהם בהתחלה, ברמות הקשות קרבות Max Raid לקחו לי לפעמים פעמיים או אפילו שלוש פעמים לפני שהצלחנו לנצח את הפוקימון הזה. האמת שקרבות ה-Max Raid הפתיעו אותי במיוחד, שכן חלקן דרשו אסטרטגיה אמיתית כדי לנצח אותם. ובאמת ששווה לנצח אותם כי הדברים שתקבלו מהקרב שווים את כאב הראש הזה. אגב, ברגע שאתם מתחברים לאינטרנט תוכלו גם למצוא שחקנים אחרים, לקבל מהם אביזרים שונים או לבקר את המחנות שלהם.

ה-Wild Area הוא ללא ספק בעיניי, הצצה לעתיד של פוקימון: משחקים גדולים עם עולם פתוח בין ערים שונות בו אפשר למצוא אילו פוקימונים אתם רוצים, להילחם עם מי שתרצו, להיפגש עם חברים ועוד. תוסיפו לכך את העובדה שתוכלו למצוא באזורים הללו גם פוקימונים חזקים בהרבה ממה שהקבוצה שלכם יכולה לנצח ועולם הפוקימונים לא הרגיש יותר אמיתי וחי מאשר במשחק הזה. בפועל, כשמסתכלים על ה-Wild Area וכל מה שהוא מציע לעומת השבילים והדרכים הרגילות של המשחק שמרגישות מוגבלות לעומת ה-Wild Area, אפשר להבין שהמשחק חייב ללכת לכיוון הזה. אני דיי בטוח שזה מה שרוב שחקני פוקימון היו רוצים.

אהבות ושקרים

אם כבר הזכרנו את מה ששחקני פוקימון היו רוצים, הגיע הזמן לדבר על הדונפאן שבחדר: כמות הפוקימונים במשחק כולו היא באזור ה-400, כשהרבה פוקימונים נחתכו מהמשחקים החדשים ולא יחזרו אליהם. הסיבה הרשמית של Game Freak הייתה שבגלל שהם רוצים ליצור את כל המודלים של הפוקימונים שיהיו במשחק מחדש, והם לא יוכלו לעשות את זה ליותר מ-1000 פוקימונים. לאחר שהמשחק יצא קיבלנו הוכחות דיי חותכות שלא נעשתה כמעט שום עבודה על יצירה מחדש של מודלים עבור פוקימונים ישנים. בנוסף, זה נראה שהאנימציות נשארו דומות למשחקים הקודמים, כך שגם פה לא נעשה שינוי גדול במיוחד. בנוסף, זה לא נראה שהמשחק נראה אקסטרה מרשים: הייתי מצפה ליותר עבודה וניצול יותר גדול של היכולות של הקונסולה החדשה של נינטנדו. זה נראה כמו משחק 3DS משודרג מאוד ובאיכות HD.

עכשיו בשיא הכנות - כל זה לא מפריע לי בכלל. נכון, אחרי 20 ומשהו שנים שאני משחק פוקימון באמת ציפיתי שפה תהייה קפיצת המדרגה שחיכיתי לה, אבל אני מבין מאיפה הם הגיעו: רוב הצוות עבד על משחקים ניידים, ולבוא ולנסות לעשות שינויים קלים ושיפורים קלים רק כדי לראות איך הצוות מתמודד איתם זה משהו שאני מוכן לקבל. משהו שאני לא מוכן לקבל זה חירטוטים. אני מבין שהם ניסו להוציא את עצמם בסדר באותו ראיון שהם עשו ב-E3 בו הם דיברו על המודלים החדשים, אבל לשקר לקונים פוטנציאלים הוא אירוע חמור מאוד בעיניי. עוד לא קיבלנו את התגובה הרשמית של Game Freak, כך שאנחנו לא יודעים אם ההוכחות שהוציאו Dataminers אכן נכונות ואמיתיות, אבל אם כן, מדובר בשקר של ממש למעריצים ואירוע שמחייב התנצלות של החברה או לפחות הסבר כלשהו.

כל זה אפילו יותר גרוע בהתחשב בכמה מנגנוני איכות חיים (או Quality of Life) הגיעו למשחקים החדשים, דברים שאני כשחקן חיכיתי להם: האפשרות לדלג על כל מיני Tutorials ושלבי לימוד, היכולת להגיע לקופסאות מכל מקום על המפה ולנהל את שישיית הפוקימונים שלכם בכל רגע נתון, האופציה להלביש ולשנות את המראה של הדמות שלכם בצורה מדהימה ולא מובנית מאליה במשחקי פוקימון, ה-Y-Comm שלא הזכרתי אותו עדיין משום מה ומאפשר לכם לראות מה שחקנים אחרים ברחבי העולם עשו ולהצטרף לקרבות Max-Raid, מנגנון ה-Poke-Jobs שמאפשר לכם לנצל פוקימונים שכנראה לא הייתם עושים בהם שימוש ביום יום, הביטול של HMs שחוזר גם הפעם ותורם להרגשת החופש בעולם ועוד המון, באמת שהמון דברים שאני יכול לציין ולהוסיף שמשפרים את חוויית המשחק ואפילו לא פוגמים יותר מידי ברמת הקושי של המשחק.

עם כל השיפורים האלה, והתוספות שהזכרתי קודם: למה להרוס לעצמכם את יחסי הציבור למשחק בצורה כל-כך מזעזעת עם שקרים וחצי אמיתויות כאלה ואחרות?

השורה התחתונה

משחקי הפוקימון החדשים מתפקדים מצוין כמשחקי Switch ראשונים בסדרה ולמידה של מה הצוות ב-Game Freak יכול ולא יכול לעשות עם המעבר ל-3DS. זה גם אומר שהמשחקים האלה לא מגיעים לרמה שכולנו חיכינו וציפינו לה ממשחקי ה-Pokemon הראשונים על ה-Switch. מצד שני - אלו משחקי פוקימון פשוט מצוינים, בין היותר טובים בשנים האחרונות: הפוקימונים עצמם (חדשים וישנים) נראים מצוין, המתקפות נראות נהדר (גם אם האנימציות לא כל-כך), כל מנגנוני ה-QoL שהמפתחים החליטו להוסיף ורק משפרים את חווית המשתמש לשחקנים חדשים וותיקי הסדרה, המוזיקה נפלאה (שהבחור שהחליט לפנות ל-Toby Fox יקבל העלאה בבקשה), התוספת של ה-Wild Area היא ללא ספק הצצה לעתיד של משחקי הפוקימונים והסיפור מקרב יותר את הפער שיש לנו בין האנימה לבין המשחקים. אני רק יכול לקוות שהמשחקים הבאים שיגיעו אלינו בדור התשיעי כבר יהיו השילוב הזה של חדשנות אמיתית ומנגנון איסוף הפוקימונים שכולנו אוהבים. 

Pokemon Sword ו-Pokemon Shield זמינים לקנייה לקונסולת ה-Nintendo Switch בחנויות והרשתות המורשים בנוסף לחנות הרשמית של נינטנדו ישראל.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • סיפור טוב שלוקח הרבה השראה מהאנימה
  • רוב הפוקימונים החדשים מעניינים
  • המון מנגנוני QoL משפרים את חווית המשחק
  • ה-Wild Area הוא פיצ'ר מעולה
  • מוזיקה נהדרת

הרע

  • האנימציות של הפוקימונים לפעמים מיושנות מידי
  • הפוקימונים ההתחלתיים לא מרשימים במיוחד

והכלבים

  • יש במשחק המון מהם, וכולם כלבים טובים
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:11 17.11.2019 | ohadcal ohadcal

    וואלה, עם כמה שזה נראה כיף וחדשני (מאוד!) אני פשוט עדיין לא סגור על זה. עניין די קטן ושולי יחסית זה גם הגרפיקה (העצים נראים כמו ps2 וזה נראה לי הזוי שאני משחק משחק AAA ששילמתי עליו 60 דולר שנראה ככה) אבל גם אם אני מחליק את זה כי גרפיקה בסופו של דבר אף פעם לא הייתה selling point בשבילי
    מוזר לי השקרים האלה. כמו שאנשים יוצאים על ea ומחרימים דברים שלהם בגלל התאווה לכסף, קשה לי מאוד להאמין שלחברה בגודל של גיימ פריק שמחזיקה את פרנצייז המשחקים הגדול בעולם (!!) לא היו המשאבים בשביל להכניס את כל הפוקימונים לשם. וגם לא היה שיפור באנימציות כמו שהבטיחו, ואני מצטער, אבל בעיניי זה שהם עבדו על משחקים ניידים לפני, לא אומר שהמשחק שלי צריך להיות משחק נייד. הסוויץ אמנם נייד, אבל הוא עושה דברים של קונסולה ביתית. יש לזה פתרונות. לשכור עוד עובדים ולהשקיע עוד זמן וכסף במשחק. אין ספק בעיניי ששנה נוספת למשחק הזה היה נותן לו את הבוסט שהוא היה צריך, גם בלי כל הפוקימונים.
    ואם כמה שאני לא יודע כמה זה עובד או לא כל הה"חרמות" של המשחקים, קשה לי לשלם לחברה כזאת כסף כשהם ללא ספק חסכו על המעריצים שלהם, ושיקרו להם!! שזה פשוט נוראי. אם מעריצי פוקימון שרופים מילדות מרגישים צורך לוותר על המשחק הזה, אז באמת שיש כאן בעיה רצינית
    מצד שני אני מתתתתתתת לשחק בפוקימון :((
    אכן צרות של עשירים

  2. 2

    18:00 28.11.2019 | ohadcal ohadcal

    קראתי ביקורות (ואת זאת ספציפית) אלף פעמים, השתכנעתי קניתי ולוקח כל מה שאמרתי בחזרה
    פשוט כיף טהור!

  3. 3

    22:42 28.11.2019 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    בהתחשב בכך שאני עדיין נהנה ממנו, אני לגמרי מבין אותך ושמח בשבילך!

  4. 4

       | פורסם ע"י