הרשמה

"אין בנות גיימריות" - מספר אנקדוטות על נשים, גיימינג ומה שביניהם

גל שלנו, אישה שהיא גם גיימרית, קופצת רגע מהחלל החיצון אל הכוכב שלנו, כדי להבהיר שיש עוד כמוה, והן כאן כדי להישאר

האם 2018 תהייה נקודת מפנה עבור היחס לנשים גיימריות?

במשרד בו אני עובדת יש מסורת: בכל פעם שמגיע עובד חדש, מישהו צריך לדאוג לשלוח לכל החברה מייל עם 3 עובדות עליו. בהתחלה זה בעיקר מביך, אבל אחר כך קל מאוד למצוא נושאי שיחה משותפים עם העובדים החדשים וברוב הפעמים זה לגמרי עוזר להשתלב. כשאני הייתי חדשה, סיפרתי שאני גיימרית. במייל שהוציאו עליי לחברה נכתב: "עובדה מספר אחת - גל היא גיימרית. בנות, ספרו את זה לידידים שלכם". הסמנכ"ל מיד ניגש אליי, שאל על מה אני משחקת, מה אני משחקת ומיד החלפנו חוויות, המלצות וציפיות למשחקים שעתידים לצאת. אבל למה יש בעיה במשפט ההוא? כי הוא מייצג את תפיסה שכבר לא נכונה בשנת 2018: נשים שאוהבות משחקי וידיאו הן זן נדיר שלא הרבה פוגשים בו, ואולי בכלל פיקציה.

אם יש נשים בגיימינג, איפה הן?

על פי אתר Statista, כ-45% מהגיימרים באמריקה הן בכלל נשים, ובכל מה שקשור למובייל גיימינג, נשים נמצאות אפילו בפער של 60% מול 40% גברים. אז למה, בכל זאת, אנחנו לא רואים אותן?

בכל מה שקשור למשחקים מרובי משתתפים, אם את אישה ולא חווית הטרדות למיניהן, כנראה לא חשפת את המין שלך. קשה עד בלתי אפשרי להתחמק מהערות כאלו, מכיוון והן בכל מקום. אם את לא משחקת טוב, זה בגלל שאת אישה; אם את משחקת טוב, את כנראה גבר שטוען שהוא אישה. לא פעם קרה שקיבלתי הודעות פרטיות משחקנים ששיחקו איתי וביקשו סלפי / שיחת וידיאו, רק כי הם לא מאמינים שאני אישה באמת. וכמובן שכאשר סירבתי - זה חרץ את גורלי כגבר בעיניהם.
בהתחלה זה הפריע לי. אחר-כך החלטתי שאם לא אתייחס לזה, זה פשוט יעלם מעצמו. הפלא ופלא - זה לא נעלם, כי לא מדובר באיזה בריון בבי"ס יסודי; מדובר בעולם שלם. אז אפשר לומר שהפסדתי, כי היום, אני משחקת במשחקי מולטיפלייר עם מספר מצומצם ביותר של בנים אותם פגשתי כבר לפני שנים, והואילו בטובם לא להתייחס למה שיש לי בין הרגליים.

ואם זה לא מספיק, הסטרימר המוביל בעולם, Ninja, הכריז לא מזמן כי הוא לא רוצה לשחק עם נשים כדי "לשמור על חיי הנישואים שלו". קהילת העוקבים שלו וסטרימרים אחרים איתם הוא משתף פעולה נוהגים להעיר לו בנוגע לבנות שהוא משחק איתן, ומנסים לברר אם קורה שם משהו מעבר למשחקים (כי בן ובת לא יכולים להיות רק ידידים!). התופעות האלה הביאו את Ninja להחלטה מביכה, אבל בעיקר עצובה. סלחו לי, אבל קשה לי להבין איך שמועות יכולות להרוס קשר אמיתי, קל וחומר כשאשתו היא גיימרית בעצמה, וכנראה שצופה בסרטונים שלו ויודעת לבדוק בעצמה אם בעלה מפלרטט עם נשים אחרות. ההחלטה הזו עצובה לשני הצדדים: נשים סטרימריות, שלא עשו שום דבר רע חוץ מלהיוולד ורוצות רק להנות מגיימינג, אך נתפסות כפתייניות; ונינג'ה עצמו, שנתפס כמי שלא יכול להיות בסביבת אישה בלי להתחיל איתה (וגם אם הוא לא כזה, ההחלטה להתרחק מנשים רק מוסיפה לתפיסה הזו שמן).
בקיצור, אפשר להבין למה נשים מתרחקות מעולם הגיימינג, או לפחות לא מחצינות את היותן חלק ממנו. בכל מה שקשור לפמיניזם, קידמה ושוויון מגדרי, עולם הגיימינג נמצא רחוק מאוד משנת 2018.

בן לוקח בת 

אבל לא הכל שחור. אחד הדברים שכן אפשר לשים לב אליהם בשנים האחרונות, הוא ייצוג נשי במשחקים עצמם. לא, אני לא מדברת על הטענה המאוסה אך נכונה שמשחקי מחשב מציגים מודל נשי בלתי אפשרי של נשים בביקיני עם חזה ענק שיודעות גם להלחם (כי גם הוליווד עדיין מציגים מודל כזה, פשוט על מסכים גדולים יותר). אני מדברת על משחקים בהם הדמויות הראשיות ולעיתים אפילו הדמות בה אנחנו שולטים - הן נשים (וברוב הפעמים אפילו בלבוש מלא). סביר להניח שהרבה מאוד מפתחי משחקים יגידו לכם שהם פוחדים לייצר משחק עם דמות נשית מובילה, מחשש שהקהל הגברי ששולט בשוק לא יתחבר, המשחק לא יימכר והכל ירד לטימיון - ולא, טומב ריידר לא נחשבת מבחינתי. זאת כנראה תהיה לא דעה פופולרית, אבל טומב ריידר - עם כמה שהיא סדרת משחקים מוצלחת - התחילה מבחורה מפוקסלת עם ציצים שהצחיקו את כל מי שנגע במשחק הזה (ואל תגידו לי שאתם לא יודעים על מה אני מדברת, עדיין יש על זה ממים פה ושם). 
בדיוק השבוע פורסם כי סרטים בהם יש דמות נשית מובילה, בד"כ מוכרים יותר; אני לא אומרת שאני צופה שזה יהיה המצב בעולם הגיימינג, כי בכל זאת יש לי קצת היגיון. אבל אי אפשר להתעלם ממשחק כמו Horizon Zero Dawn שמכר כמעט 8 מיליון עותקים וקיבל ביקורות מהוללות, למשל. האם שמעתם בחור שאמר שהוא לא יכול לשחק בו כי הדמות הראשית היא אישה? האמת, אולי. אם כן, הוא הפסיד את אחד המשחקים הטובים שיצאו אי פעם לפלייסטיישן.
למען האמת, יש לתת ל-Ubisoft הרבה קרדיט בנושא הזה. סדרת המשחקים Assassin's Creed הציגה לא פעם דמות נשית מובילה, ובמשחק האחרון שלהם אפילו נתנו את זכות הבחירה המלאה בין גבר לאישה. זכות הבחירה הזאת, והיא בלבד, נותנת לי קצת תקווה בהסתכלות קדימה. אני לא רוצה להשתמש במילה כמו "הדרה", אז בואו רק נגיד שכמה שיותר, יותר טוב - ובתקווה שמתישהו זה יהיה מספיק.

תחביב שמרים גבות

כמו שגברים מתפלאים כשהם מגלים שהקולגה שלהם היא גיימרית, כך גם נשים. רוב החברות שלי לא מבינות את ה"תחביב" הזה, למרות שבני הזוג שלהן עושים בדיוק את אותו הדבר, ואפילו חולקים איתי נושאי שיחה שהן לא מבינות בהם כלום. ולמה, בעצם, זה ככה? במילה אחת: חשיפה. ה"מיתוס" הזה שכשהם קטנים, בנים מקבלים משחקים ובנות מקבלות בובות? ובכן, הוא אמיתי. בנות לא נחשפות למשחקי מחשב מגיל קטן ולכן טבעי שייקח להן יותר זמן להתחבר לנושא, או שלא תהיה להן תשוקה אליו מלכתחילה. אבל, בואו נדבר על מקרה בוחן: 
לא מזמן החליטו לפנק את המשרד שלי בפלייסטיישן 4. המשרד שלי מורכב מרוב מוחלט של בנות. עם הקונסולה, פינקו אותנו גם ב-4 משחקים: פיפא 19, טקן 7, GTA V ו-JUST DANCE 2019. הציפייה היתה כי המשחק הראשון אותו ישחקו יהיה כמובן, ג'אסט דאנס. אבל - הוא מעלה אבק. הקופסאות היחידות שנפתחו הן של פיפא ושל טקן, ואפילו יש לנו אלופת פיפא משרדית שהבנים עדיין מנסים להדיח מהתואר שלה. אם תעברו ליד המשרד שלנו בשעות ארוחת הצהריים, תשמעו צעקות נשיות ברובן של "פאק זה לא קרה עכשיו!" או "חכי חכי, בואי משחק חוזר!" כשעושים סשן של טקן לפני שחוזרים לעבוד.
ולמה אני מספרת לכם את כל זה? כי כולם יכולים להנות ממשחקים. זה פשוט כיף, ועוד יותר כיף כשזה עם חברים. אז למרות שהתחביב שלי הרים גבה גם במשרד שלי, היום אני זו שמרימה גבה ואפילו קצת בהלם מהדרמה אליה מגיעים לפעמים עובדים ועובדות במשרד שלנו אחרי גול בפיפ"א או נוקאאוט רציני בטקן, ואיך דבר כמו משחק - יכול להילקח כל-כך ברצינות. 
 

אז מה הנקודה שלי, בעצם? שאלה טובה. קודם כל, רציתי להבהיר שאני לא חייזר, אלא אדם אמיתי של ממש ושיש עוד כמוני, ואנחנו אפילו עומדות להיות חצי מאוכלוסיית הגיימינג, גם אם אתם לא רואים אותנו. שנית, אם אתם לא רואים אותנו, הרבה פעמים זה כי אנחנו מסתתרות בגללכם. לא באתי להאשים את כל הגברים, ממש לא - רק לדבר על העובדות. אנחנו אוהבות לשחק, ותאמינו או לא, אנחנו יכולות אפילו לנצח אתכם. כל עוד לא המציאו ג'ויסטיק שאפשר לשלוט בו רק באמצעות איבר המין הגברי, אין שום סיבה שתעשיית הגיימינג תמשיך להיתפס כזירה לגברים בלבד.

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

משחקת על: PS4, 3DS

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Mario Kart

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Assassin's creed II, Pokemon Emerald

כשאני לא משחקת אני: מתלוננת שאין לי זמן לשחק;

מסר לעולם: אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את זה טוב יותר, תוכיח

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:36 30.12.2018 | popop popop

    מה שאירוני שאחרי כל המאמר הזה כתוב-''גל כהן-ויינשטיין - כתב תוכן''

  2. 2

    19:12 30.12.2018 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    טעות מהצד שלנו, גם זה קורה לנו לפעמים :)

    תוקן!

  3. 3

    20:40 30.12.2018 | Snafels Snafels

  4. 4

    21:07 30.12.2018 | WarFox89 WarFox89

    כתבה מעניינת מאוד - אהבתי :)

    יש נשים, יש גברים ויש גיימרים - שזה זן נפרד שכולל את כל מי שאוהב משחקי וידאו וממש לא אכפת לי מה המגדר של מי שאני משחק איתו או נגדו - העיקר שאנחנו חולקים אינטרס ועניין משותף.

    הנה עובדה שלא כל הנשים יודעות על גיימרים גברים: הרבה פעמים התחביב הזה מעלה גבה גם כשמספרים לגבר אחר שאתה גיימר - כי אנחנו זן [גיימרים] יחסית קטן בארץ ואין כאן חשיפה כזאת ענקית לגיימינג כמו בחו"ל לדוגמא.
    בכל מקרה אל תשכחו - גיימרים לא מתים. גיימרים עושים Respawn ;)

  5. 5

    21:17 01.01.2019 | אבינר אבינר

  6. 6

       | פורסם ע"י