הרשמה

ביקורת - Destiny 2

ה-MMO המיוחד של Bungie ו-Activision חוזר למשחק שני. האם הם שינו מספיק כדי להצדיק קנייה חדשה של המשחק? שמואל יצא לבדוק.

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 05/09/2017

Destiny 2 משנה מספיק כדי להיות יותר טוב מהמשחק הראשון, אבל הוא עוד צריך עבודת ליטוש לפני שהוא יהיה מצוין.

משחק היריות Destiny יצא לראשונה ב-2014 לקונסולות לאחר כמות פשוט פסיכית של הייפ ופרסום בכל מקום אפשרי. חברת Bungie שעד אותו הרגע הייתה ידועה רק בעבודה שלה על טרילוגיית משחקי Halo המצוינת הבטיחה משחק יריות משובח שיתנהל בעולם ענק ומרשים ויאפשר לאבד את עצמם בעולם של המשחק שמורכב בחציו ממשחק יריות ובחציו מ-MMO של מאות ואלפי שחקנים.

כשהמשחק יצא הוא קיבל ביקורות מעורבות: חלק היו בטוחים שהמשחק הזה הוא היורש הרוחני של משחקי Halo - המשחק האולטימטיבי לאנשים שאוהבים מדע בדיוני ויריות. חלק דווקא לא התלהבו וטענו שזהו משחק עם עולם ממוצע, גרפיקה יפה אבל הוא מסתמך המון על משחק עם חברים וקשה מאוד לשחק בו לבד. כל זה לא שינה את העובדה שהמשחק מכר בכמויות והצדיק את העסקה ש-Bungie עשתה עם חברת Activision, זו שהפיצה את המשחק, לפיה המותג Destiny ייתמך על ידי החברות למשך 10 שנים. אז 3 שנים אחר כך, והנה הגענו לנקודה הבאה בתוכנית של Bungie, המשחק Destiny 2 מהווה המשך ישיר למשחק הראשון.

אז האם המשחק הזה יותר טוב מקודמו, או שמא עדיף לכם כבר להמשיך לשחק במשחק הראשון יחד עם חבריכם? בואו ניקח רובה (או כמה) ונצא לבדוק.

שומרי הגלקסיה

הסיפור של המשחק ממשיך מאיפה ש-Destiny עצר פחות או יותר: כשנה לאחר אירועי המשחק הראשון, השומרים של העיר האחרונה צריכים להתמודד עם מתקפה של כוחות הצבא של גזע ה-Cabal - לוחמים חסרי רחמים שרוצים להשיג לעצמם את כוחו של הישות הענקית שמרחפת מעל כדור הארץ, הלוא היא הנוסע, או ה-Traveler - הכוח שנותן לשומרים את היכולת שלהם להשתמש ב"אור" כדי להשיג יכולות מיוחדות והכי חשוב: להחזיר את עצמם לחיים.

במהלך הקרב העיר נופלת והגרוע מכל קורה, כשהנוסע מוצמד למכשיר שכורה את הכוח שלו וגורם לשומרים לאבד את האור שלהם ולשומר שלכם, או הדמות שלכם במשחק, כמעט לאבד את חייו מידיו של גול, המצביא שאחראי לצבא האדיר שתקף. עכשיו על השומר שנותר למצוא דרך להשיב לעצמו את האור שלו ולנצח את גול. חלקכם אולי אומרים לעצמכם, "אה - נשמע מעניין מאוד, מעניין איך זה מתפתח מכאן", אז זהו שלא ממש. הסיפור של המשחק עוקב בגסות רבה אחרי כל עלילת מדע בדיוני / משחק שבו איבדת איזשהו כוח מיוחד שאתם צריכים שיחזור אליכם.

זה לא ממש ספוילר אבל אני רק אזהיר שמה שאני אומר לא קורה במשחק: אין פה התעלות מיוחדת של הדמות שלכם, אין דמויות שמאבדות משהו משמעותי לאורך הסיפור או טוויסטים מטורפים. מה שאתם חושבים שיקרה קורה, אחד לאחד. זה הגיע למצב שאני כבר התחלתי לדקלם דיאלוגים שחשבתי שיופיעו עכשיו והם אכן הופיעו, אחד לאחד. אז נכון שזה משחק יריות והוא אמור להתרכז במשחקיות בעיקר אבל היי, זה 2017 וזה לא שחסרות דוגמאות על משחקי יריות טובים (וגם כאלה שהם ממוצעים לחלוטין) שיש להם גם סיפור נהדר: Call of Duty: Black Ops, Spec Ops: The Line ועוד. מהצד השני של הספקטרום יש כמובן משחקים כמו Doom שהם כמעט נטולי סיפור לחלוטין ומתרכזים רק במשחקיות מפוצצת, אבל המשחק מדגיש את הסיפור הרחב ומנסה לקחת את עצמו ברצינות כך שאני לא יכול שלא להתעלם מזה. למשחק היה המון פוטנציאל בכל הנוגע לסיפור, עם עולם רחב עם היסטוריה נהדרת והוא פשוט מפספס לטעמי בקטע הזה.

גולדן בוי עם גולדן גאן

אבל איפה שהמשחק דווקא משתדל לא לפספס זה במשחקיות שלו. המשחק Destiny 2, כמו קודמו בסדרה, מתרכז בשילוב של משחק יריות עם אלמנטים של עליית רמות וצבירת ניסיון, כמו במשחקי RPG ו-MMO כך שיהיה אפשר להסתובב בעולם הרחב של המשחק ולפגוש עוד שחקנים. בתחילת המשחק בוחרים את הסוג של הדמות שאיתה תשחקו: Titan, Hunter או Warlock כשכל אחד מתנהל טיפה שונה מהשאר מבחינת היכולות שלו: ה-Titan הוא הטנק של המשחק, ה-Hunter מהיר יותר ובעל יכולות התחמקות וה-Warlock יכול להשתמש בכל מיני "קסמים" או בעצם הקשר החזק שלו עם האור כדי להביס את אויביו.

במהלך המשחק השחקן יעלה ברמות ויחזק את היכולות השונות שלו. לאחר כמה זמן יפתחו תתי-סוגים לכל דמות שיתנו יכולות חדשות שישנו את המשחקיות במעט. לדוגמא, ה-Hunter יכול להיות שחקן שעושה שימוש במתקפה מיוחדת שנותנת לך מטה ארוך מאנרגיה וגורם לך לקפוץ בזירה ולהכות אויבים או להשתמש בתת-סוג שנותן לך רובה מוזהב שעושה המון נזק בבת אחת וגם מאפשר לך לזרוק סכין על האויבים כשאתם מסתובבים בעולם של המשחק. ואם כבר הזכרתי אותו, היקום הזה שמתרכז בכמה כוכבים ספציפיים משתנה בעיניי ברמת היופי שלו אבל בסך הכל הוא מאוד יפה. אפשר להגיע לכדור הארץ ולהסתכל על כל מיני ערים הרוסות, גאיות ואגמים גדולים וגם להגיע לעולמות אחרים מלאים בעצי ענק עם עלים אדומים ומנהרות ענקיות שבהן מסתתרים אויבים.

האויבים שבמשחק מתחלקים לארבעה גזעים:

  • ה-Cabal - האויבים הרציניים והעיקריים במשחק.
  • ה-Fallen - "אוכלי נבלות" שכאלה, מסתובבים בין כוכבים שונים כדי למצוא עוד דברים שיעזרו להם להתחזק במלחמתם נגד בני האדם.
  • ה-Hive - גזע שבא לשרת את האפלה כנגד האור של הנוסע
  • וה-Vex - גזע חייזרים שהוא חצי אורגני חצי רובוטי.

גם סוגי האויבים בתוך כל אחת מהקבוצות דיי דומים וכוללים את החיילים הפשוטים שיורים מרחוק, אלו שיתקרבו אלייך כדי לנסות להכות בך מקרוב ואת הקפטנים שהם אויבים חזקים ש"יפקדו" על השאר.

המשחק עצמו הוא מאוד פשוט ומתחלק ל-PvE ו-PvP, או קרבות נגד המחשב וקרבות נגד שחקנים אחרים. הקרבות נגד השחקנים האחרים מתבצעות באזור שנקרא ה-Crucible ומתחלקות לסוגים שונים של קרבות כמו תפיסת אזורים ו-Team Deathmatch ישן וטוב. אם להיות כנה ממש נהניתי מהקרבות הללו - הם בנויים טוב, מסירים מהשחקנים כל מיני חיזוקים כאלה ואחרים ונותנים להם פשוט להילחם אחד בשני. לגבי ה-PvE שהזכרתי קודם לכן, אז אפשר להילחם נגד אויבים שהם AI דרך משימות של הסיפור, משימות צדדיות או סתם להסתובב בכוכבים השונים ולהשתתף באירועים שונים שיכולים להעניק לשחקן נשקים חדשים.

המשימות שנמצאות במשחק נופלות לאותה השבלונה כמו המשימות העיקריות של הסיפור. רובן לא משמעותיות וגורמות לך לעשות את אותו הדבר ברוב הפעמים מבלי לנסות לעניין את השחקן בסיפור של המשימה, למה מה שאתה עושה נחוץ בכלל וכו'. רוב המשימות הן: "תלך לנקודה א' ומשם לב' ומשם לג' כדי לנצח איזה בוס וזהו סיימת אחלה". אז המשימות דיי משעממות.. אם עושים אותן לבד. זה מדהים כמה שכל המשחק משתפר פשוט מלשחק עם חבר. השלבים הם אותם השלבים והסיפור הוא אותו סיפור אבל אם אני הייתי צריך לתת לכם עצה אחת חשובה לגבי המשחק, היא הייתה לשחק אותו עם חבר מההתחלה. למצוא נשקים חדשים וציוד חדש ביחד ולהתבאס שמישהו קיבל משהו יותר שווה (כמו חרבות למשל), לנסות את כלי הנסיעה החדש שלנו על כוכב כלשהו, לבצע משימה מיוחדת ואיזה אירוע מיוחד שבדיוק קורה כמה מאות מטרים מאיתנו כל אלה הם רק חלק מהדברים שאתה חווה כשאתה משחק את המשחק עם חבר, וכשאתה משחק לבד אז כמות הכיף הזו צונחת משמעותית. בנוסף, אם אחד החברים שמשחקים איתם חזק משמעותית משאר חברי הצוות זה גם מורגש ופחות כיף. כשאתה משחק עם חבר מא' עד ת' המשחק נהייה מדהים.

End Game? לא ממש

אחרי שהמשימות של הסיפור נגמרות אפשר להמשיך לשחק ולפתח את הדמות על ידי עשיית כל מיני משימות מיוחדות. כל המשימות האלה שקורות בכוכבים שונים במפה פותחות את המשחק לעוד אפשרויות ואופציות שונות שאפשר לעשות לבד או עם חברים. אפשר לבצע משימות כמו משימות פטרול שמאפשרות לך לקבל ציוד יותר טוב מאנשים מסוימים, או משימות פשיטה (או Raid) במטרה להשיג ציוד אגדי. רוב המשימות הללו יותר כיפיות מהמשימות הרגילות, גם כי כבר אין קיבוע לשבלונה המוכרת של "משימה-Loot-משימה הבאה" והן יותר פתוחות ומציגות אתגרים חדשים וגם כי השחקן נמצא כבר ברמה הכי גבוהה - אין יותר עניינים של התקדמות ברמות לצורך השגת יכולות חדשות, הכל כבר מוכן וכל מה שהשחקן צריך לעשות הוא לחקור את העולם הרחב של המשחק. אגב, אחרי שמגיעים לרמה הכי גבוהה, כל עליית רמה מספקת מעין תיבת אוצר שכשפותחים אותה מקבלים חפצים מיוחדים וחזקים כך שזה נותן עוד סיבה להמשיך לשחק.

מי שקרא את הביקורת שלי על משחק הכדורסל NBA 2K18, יודע שאחד הדברים שיותר עצבנו אותי במשחק הזה הוא הנושא של Microtransactions. לצערי זה קיים גם פה אבל לפחות לא ברמה נוראית כמו במשחק של 2K. נכון שחלק לא קטן מהנשקים הטובים אפשר למצוא בעזרת תשלום של כסף אמיתי או Silver כפי שהמשחק קורא לזה, וגם חלק מה-Shaders (תחשבו על סקינים לנשקים ולציוד) והתגובות השונות שהשחקן יכול לייצר במהלך המשחק (כמו הפיכת שולחן וירטואלי) מגיעים יותר בקלות אם קונים בכסף אמיתי את התיבות שיכולות לתת אותן. חלק יגרסו שאלה שינויים קוסמטיים: הרי חלק גדול מהנשקים מגיעים תוך כדי משחק, אבל במשחק שהוא בתכל'ס MMO, לאיך שאתה נראה יש הרבה משמעות לדעתי והייתי שמח לראות את Bungie משפרת את המנגנון הזה טיפה יותר.

הצבע הוא תהילתו של האור

המשחק הזה יפה, אחד המשחקים היותר יפים כיום על הקונסולה והוא אפילו נראה יותר טוב על ה-PS4 Pro ובטח ובטח שייראה יותר טוב גם על ה-Xbox One X ועל המחשב. נכון שלפחות על הקונסולה זה בא על חשבון ביצועים (המשחק ננעל על 30 פריימים לשנייה), אבל ייאמר לזכותם של האנשים בצוות המפתח שלא חוויתי נפילות בביצועים אפילו פעם אחת. שמתי לב שאחד הדברים שמאפיינים בדרך כלל משחקי יריות של השנים האחרונות הוא צבעים דהויים: הרבה בוץ ואפר וחום ואפור ומדכא, וגם עד שעוברים לאזורים יותר צבעוניים ומוארים המשחק עדיין נראה דהוי עד לרמה שלפעמים קשה להסתכל על זה. אני ממש שמח לבשר כי זה לא המצב במשחק הזה שמלא בצבעים בוהקים ואורות נוצצים ובאמת מציג סצנת מדע בדיוני כמו שהיא אמורה להיות - עתידנית אך קשורה גם לטבע. הרבה טכנולוגיה ומכונות אבל גם צבעים זוהרים שמציגים את הקדמה. הדמויות עצמן גם מעוצבות יפה ונראה שהושקעה בהן מחשבה רבה. הפסקול של המשחק סביר: יש בו רצועות שאני זוכר לטובה אבל הרוב זה מוזיקה גנרית שנועדה ללוות את המשחק.

השורה התחתונה

Destiny 2 הוא משחק טוב סך הכל. הבעיה איתו היא שקשה לומר עליו יותר מכך. זה משחק יריות ממש נחמד עם דגש על Loot והשתפרות גם אחרי שמגיעים לרמה הכי גבוהה. בנוסף, העולמות השונים ממש יפים ומרגישים רחבים מאוד. מצד שני, החלק של הסיפור במשחק, שתמיד מוצג כגרנדיוזי ואדיר, מרגיש מאוד רדוד ושטוח עם דיאלוגים מאוד בנאליים וצפויים ועם סיום מעצבן למדי. גם המשימות המופיעות בין משימות הסיפור הגדולות רובן מונוטוניות והמשחק באמת מתחיל לצבור תאוצה רק לאחר שמסיימים אותן.

המשחק הזה מאוד כיפי עם חברים ויכול להיות מאוד מונוטוני לבד, אז אם יש לכם כמה חברים שהם כבר עם המשחק, להצטרף אליהם זה לא רעיון רע. לסיכום של ממש - המשחק כיפי מאוד ויפה מאוד אך גם מרגיש חלול טיפה ובלי הרבה תוכן משמעותי. מי יודע, אולי הם מחביאים את התוכן הזה מאחורי חבילת הרחבה שתגיע בהמשך.

אני חושב שבכל שנה אחרת, Destiny 2 היה נחשב למשחק ממש מצוין, אבל ב-2017, Bungie יצטרכו לתת לי הרבה יותר מזה כדי להרשים אותי ממש. החדשות הטובות בנוגע לכך? אני חושב שהם יעשו את זה.

8
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • משחקיות כיפית ולוחמים עם יכולות כיפיות לשחק איתן
  • משחק עם חברים הוא פשוט מעולה
  • הרצון למצוא עוד ועוד כלי נשק משאיר את השחקנים במשחק
  • גרפיקה מצוינת ועולמות יפים

הרע

  • סיפור רדוד וצפוי
  • משימות צדדיות לא מספקות
  • הדמויות במשחק מאוד חד גוניות

והבחירה

  • בין חרב לבזוקה. ממש בחירתה של סופי.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:44 29.09.2017 | .. .. (אורח)

    התלוננתי כאן בימים האחרונים שאין עליו ביקורת. שאפו ענק על הפרסום.

  2. 2

    12:16 30.09.2017 | לי לי (אורח)

    מקסימום 4/5 מתוך 10

  3. 3

    14:07 30.09.2017 | ללין ללין (אורח)

    4/5 זה בתכל'ס 80 אחוז מהציון המלא שזה 8 מתוך 10.

    אז הסכמת עם הביקורת או לא? חחחחח

  4. 4

    19:42 30.09.2017 | עמית עמית (אורח)

    הכוונה שלו הייתה 4 או 5 מתוך עשר. בכל מקרה המשחק על כל בעיותיו שווה יותר מחמש

  5. 5

    20:26 30.09.2017 | ה ישמור ה ישמור (אורח)

    וואו איזו ביקורת נוראית

  6. 6

    21:58 30.09.2017 | לקודמי לקודמי (אורח)

    לא שיחקתי במשחק אז לא אתייחס לתוכן, אבל הביקורות כאן באמת מרגישות קצת חובבניות מבחינת ההגשה שלהן. את כולן אפשר להדביק בתור תגובה בפורום או בקבוצה בפייסבוק. זה אפילו לא לקחת את ה-NGJ לקיצון כמו שהיה בתקופה של יובל בירב או מה שעושים ב-RPS, אלא הרבה מעבר. מצד שני, כמות התוכן מרקיעה שחקים ביחס להיום לפני שנה, אז רק צריך לתעל את המשאבים למקומות הנכונים (האתר גם מאוד כבד ועמוס בקטגוריות שלמות שנכחדו לחלוטין, בנקודה הזו עדיף להשקיע את הכסף בעורכים, בכתבים, בתחזוקת משחקי הפלאש, בתוכן וידאו ובעמוד פייסבוק או פודקאסט מאשר בקהילות ובשרתים שברור שכבר אין להם מקום כאן).

  7. 7

    23:27 30.09.2017 | ל6 ל6 (אורח)

    אני דווקא חושב שהביקורות באתר משתפרות סה"כ, הן יותר מקיפות ופחות מסתכמות ב"אה המשחק מגניב" או "אל תקנו זה חרא משחק". אני פחות מסכים עם ציונים למשחקים אני חושב שזה משהו שצריך להיפסק אבל הן בסדר לטעמי

  8. 8

    23:35 30.09.2017 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    היי! ל5 ו-6, הייתי שמח לקבל פידבק יותר ממוקד לגבי למה אתם חושבים שהביקורות באתר חובבניות. אני יודע שכשאני כותב כתבה אני משתדל להתחקות אחרי אתרים יותר גדולים כמו Gamespot, Giantbomb ואינדיווידואלים כמו Jim Sterling ולהשתדל להיות יסודי ולהתייחס גם להיסטוריה של המשחק כשאני מסקר אותו ואני בטוח שגם שאר חברי לצוות עושים את אותו הדבר.
    אני שואל את זה לא כמתקפה חלילה, אלא כרצון להשתפר - האתר באמת מפציץ בתוכן הרבה יותר מבעבר ואם התוכן גם יהיה איכותי אני בטוח שזה יעזור לנו לגדול :)
    שבוע טוב!

  9. 9

    03:09 01.10.2017 | יניב יניב (אורח)

    מה שכתבת בנוגע לנשקים ממיקרו טראנזאקשיינס פשוט לא נכון,אין שום נשקים שיוצאים מלומינוס אנגרמס, רק עוד סוג של שריון אחד בלי שום פרקים מיוחדים, שוב פעם זה רק קוסמטי.

  10. 10

    07:02 01.10.2017 | קייד-6 קייד-6 (אורח)

    מה לעזאזל?! End Game - לא ממש? אתה בכלל מבין שהרמה שמשנה זה לא רמה 20 אלא הLight Level לאחר רמה 20?
    לא ציינת בכלל את הקיום של Trials Of The Nine.
    וRaid זה משימה שמביאה ציוד אגדי? פאק, לא רק שלא שיחקת, גם לא עשית שיעורי בית. Raid זו "משימה" אפית של 6 אנשים, ולקבוצה שלא מכירה את המכניקות ומנסה להבין לבד יכול לקחת שעות אם לא ימים להצליח. זה מביך פשוט. ועזוב את זה שלא ציינת Heroic Public Events וNightfalls.

    הדבר הכי מביך הוא השורה הבאה:
    "נכון שחלק לא קטן מהנשקים הטובים אפשר למצוא בעזרת תשלום של כסף אמיתי או Silver כפי שהמשחק קורא לזה"
    מה?! שום נשק, לא הכי גרוע ולא הכי טוב, אפשר להשיג בכסף אמיתי, מאיפה הקרצת את זה? זה אשכרה להעליל על המשחק עלילות שווא, אין נשק אחד שניתן לקבל בכסף אמיתי, הכל 100% קוסמטי וניתן להשיג את אותם דברים קוסמטיים בדיוק גם מלעלות רמות, הכסף האמיתי הוא לא יותר מקיצור דרך לחפצים *קוסמטיים בלבד*.

    מביך, תעשה שיעורי בית לפני שאתה מרברב שטויות חבר. אתם אתר גדול, תתנהגו ככה.

  11. 11

    09:08 01.10.2017 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    היי, זה שוב אני :)
    כמה התייחסויות לגבי תגובות כאן:
    1. המשפט "End Game? לא ממש" הוא בדיחה על כך שצמד המילים האלה אומר סיום משחק כשזה ממש לא נכון. התכוונתי לכך שהמשחק רק מתחיל אחרי שנגמר הסיפור והגעת לרמה הגבוהה ביותר ושהעולם נפתח בפניך באמת. אני בהחלט מכיר את הRaid הענק של Destiny 2 וזה שלא הזכרתי אותו ישירות לא אומר שהוא לא שם ומחכה ששחקנים יעשו אותו. אולי כן הייתי צריך לתת לו יותר דגש, כי הLeviathan עשוי מאוד טוב, אבל העדפתי לשמור על הביקורת רזה יחסית ולכן השמטתי פירוט עליו, כמו גם על שאר הדברים שציינת שלא הזכרתי כמו המוד PvP של Trials of the Nine ואירועים מיוחדים בעולם כמו Heroic Events שהזכרתי במילה כשדיברתי על משחק עם חבר.
    2. לגבי מה שכתבתי על Micro-transcations: אני עדיין עומד מאחורי התחושה שיש למשחק התייחסות כבדה לכל הנושא, אולי פחות מלמשחקים אחרים אבל יש ואני פחות אוהב את זה. אני כן לוקח בחזרה את המשפט עם הנשקים: התבלבלתי בין Luminous ל-Bright כשכתבתי את הביקורת - זאת בהחלט טעות שלי. אני אדבר עם העורכים כדי לתקן את הפסקה כי זה כן משפיע על הביקורת, לפחות בעיניי.

    אגב, ידעת שמי שנותן את הקול שלו לדמות של קייד-6 הוא לא אחר מאשר ניית'ן פיליון? מגניב לא? :)

    שבוע מצוין!

  12. 12

    18:58 01.10.2017 | שוב אני... שוב אני... (אורח)

    כנראה שיש כאן הגבלת תווים אז אני מפצל. לשמואל:קודם כל, סחטיין על הגישה.
    נהיה יותר ענייניים, למרות שאני לא יודע מי חוץ ממך יקרא את זה (מי העורך והבעלים בכלל בימינו? רשימת צוות התוכן מעודכנת?). בכל אופן תראה את זה לחבר'ה ואפילו אם ימסמסו הכל ומישהו אחד יישם משהו, עשיתי את שלי.

    אני מאוד אוהב את ויגיימס, אבל אם האתר הזה רוצה להפסיק להיות second best לקבוצות פייסבוק ולאלפי הישראלים שצורכים את תוכן המשחקים שלהם רק באנגלית, הוא חייב לעשות כמה שינויים.

    קודם כל אתם חייבים להחליט מי קהל היעד שלכם. מה הדמוגרפיה שאתם מכוון אליה? שחקנים מזדמנים חובבי טכנולוגיה כמו בווינט, או גיימרים רציניים, שכבר מקבלים את רוב המידע שלהם מאתרים בחו"ל ומפייסבוק וברוב המקרים לא צריכים את האתר הזה במצבו הנוכחי? אם זה הראשון, סבבה. אם זה השני, צריך להתחיל לכוון אליו ברצינות, וזה עולה כסף. מכיוון שאני בסה"כ גולש באתר אין לי מושג מה מצבו, אבל אם חסר תקציב אז אפשר להפסיק לקרוא את המשך התגובה כי כתבים, עורכים, מתכנת ואחראי שיווק עולים כסף, לאף כתב לא תהיה סיבה ליישם הערות אם הוא מקבל 300 שקל בחודש. באותה מידה אם העורך לא מקבל לפחות משכורת מינימום אז מן הסתם הוא יהיה פחות נלהב לגבי שינויים.

    חזרה לנושא, אף אחד שהתעניין בדסטני ברצינות לא היה מחכה לביקורת הזאת שפורסמה חודש אחרי יציאת המשחק ולפחות שבועיים אחרי הביקורות בשאר העולם, במיוחד כשבמשך חודש לא היה לו מושג אם היא בכלל נכתבת כרגע או לא. המינימום זה לעדכן אנשים על מה אתם כותבים, ואם ביקורת מתעכבת (דסטני 2 הוא אכן משחק שצריך שעות ארוכות כדי לראות את רוב התוכן שלו) אז לכתוב Review-In-Progress כמו שעושים ברוב האתרים בעולם. אם כותבים ביקורות משחקים צריך להיות עקביים, לא לפספס אף משחק גדול שיוצא ולפרסם את הביקורת עליו כמה שיותר מהר, כי אחרי כמה ימים כבר פספסת את הרכבת, אלא אם כן יש לך הרבה דברים מעניניים להגיד עליו (כלומר ברמת ה-2500 מילה ומעלה). זה מירוץ שלא נגמר אבל ככה זה.

    אני מהמר ש-85 אחוז מהישראלים שדנים על משחקי מחשב היום עושים את זה בפייסבוק. הקהילות של האתר הזה מתות לגמרי כבר שבע שנים אז לפחות שתהיה פה מערכת תגובות שמאפשרת להגיב ישירות לאחרים ולצטט, זה המינימום בשביל לנהל דיון במקום לכתוב 30 תגובות קדימה "ל-3, אתה טועה לגמרי". הכוח של אתר משחקים הוא האפשרות שלו לרכז דיון סביב נושאים מעניינים שנקבעים מראש, צריך לנצל את זה. אישית אני אוהב שהחדשות הן בגישת tongue-in-cheek עם הבלחה של דעות אישיות של הכתב אבל זה רק אני. אני רואה גם שאתם כותבים לא מעט חדשות אז סחטיין, אבל אל תתביישו אפילו מ-10 אייטמים ביום (אמרנו עולה כסף?), זאת הדרך להפיח חיים כאן. והכי חשוב, לעדכן את האתר גם בשישי-שבת. אין חדשות מעניינות? אז יש מבצעים. אין מבצעים? יש משחק שמחולק בחינם. אין גם את זה? תכניסו לפחות כתבה אחת שיושבת בתנור. האינטרנט זז 24/7 ואי אפשר לא לזוז איתו. מי שייכנס לאתר באופן שוטף בימים א-ה ויגלה פתאום שבסופש אין לו טעם להיכנס כבר יתרגל ללכת למקומות אחרים כדי לקבל את ה-fix שלו.

  13. 13

    19:02 01.10.2017 | שוב אני שוב אני (אורח)

    בנוגע לסגנון הביקורות (אני מתייחס אליהן ככלל ולאו דווקא לביקורת הזו, רק רפרפתי עליה).
    כאמור, רובן המוחלט פשוט נכתב כמו פוסט בפורום או בפייסבוק, בו הכותב ממליץ או לא ממליץ לחברים שלו על המשחק. אין שום התייחסות לעובדה שהמשחקים לא סתם הגיעו לשולחן המערכת היישר מפס הייצור אלא שעובדות עליהן חברות ענק, סטודיואים קטנים, שותפי צד א'/ב/ג של מיקרוסופט או סוני בעלות אינטרסים וכמובן, אנשים.

    למשל, בביקורת על Cuphead, איפה ההתייחסות ל-Studio MDHR וקצת עליהם - סיפורם של שני האחים? איפה ההתייחסות לכך שהמשחק הוא הבלעדי הגדול של MS לתקופה הזאת? איפה ההתייחסות לכך שהפיתוח נמשך כבר 7 שנים, או שהציורים צוירו ביד? או בביקורת על Life is Strange החדש, מוזכר רק שהמשחק הוא "Prequal" (שוב עדות שצריך הגהה) אבל לא שהוא מפותח ע"י Deck Nine בעוד המשחק הראשי הבא ע"י Dontnod. מתייחסים אליו רק בתור "המשחק של Square Enix", שזה כמו להגיד שדסטני 2 הוא משחק של אקטיביז'ן כי היא המפיצה. נהוג גם להתייחס למנוע הגרפי שמריץ את המשחק (זה לא קשור, אבל חרה לי בכמה כתבות, במיוחד בביקורות על סיקוולים שמשתמשים באותו המנוע כמו משחקים קודמים).

    כאמור, חייבים חייבים הגהה. מהביקורת על PC2 שוב: "האם הצליחו לרכב על המומנטום?", "גם לכותר השני. והבטיחה למעריצים" (וו בתחילת משפט חדש??), "ה-Race Engineer יביא את המלצתו לאיזה שינויים כדאי להכניס..", ובביקורת הזו: "גם כי כבר אין קיבוע לשבלונה המוכרת של "משימה-Loot-משימה הבאה"".. אני נותן דוגמאות רק משלוש הכתבות האלה כי אין לי ממש חשק להתחיל לנבור בחדשות ובכתבות נוספות, אבל תאמין לי שזה מפריע.

    הגהה זה משהו אחד שצריך, אבל עריכה זה אולי אפילו דחוף יותר. דוגמאות מכאן לניסוחים בעיתיים: "כמות פשוט פסיכית של הייפ", "זהו משחק עם עולם ממוצע, גרפיקה יפה" (מה זה "עולם ממוצע", ולמה אחרי הפסיק יש רק "גרפיקה יפה"?), "המשחק מדגיש את הסיפור הרחב" (מה זה אומר בכלל?), "ה-Hunter יכול להיות שחקן שעושה שימוש במתקפה מיוחדת שנותנת לך מטה ארוך מאנרגיה וגורם לך לקפוץ בזירה ולהכות אויבים או להשתמש בתת-סוג שנותן לך רובה מוזהב שעושה המון נזק בבת אחת וגם מאפשר לך לזרוק סכין על האויבים כשאתם מסתובבים בעולם של המשחק" (דורש פיסוק), וכמובן - "רוב המשימות הן: "תלך לנקודה א' ומשם לב' ומשם לג' כדי לנצח איזה בוס וזהו סיימת אחלה", שזאת הדוגמה המושלמת למה שאני מתכוון אליו ב"כתבות שכתובות כמו תגובת פייסבוק". כמו כן: "החדשות הטובות בנוגע לכך? אני חושב שהם יעשו את זה." על בסיס מה אתה אומר את זה? זה בא משום מקום ולא היה לזה שום בילדאפ בכתבה.

  14. 14

    19:07 01.10.2017 | שוב אני שוב אני (אורח)

    מהכתבה על PC2: "ז'אנר המירוצים תמיד היה אחד מהז'אנרים הכי מפולגים בקהל היעד שלהם, מצד אחד יש לנו את שחקני הקז'ואל, שלא מחפשים יותר מידי מציאות, ורק רוצים ללחוץ על הגז ולעוף קדימה סטייל Need For Speed". כל המשפט הזה שבור בדרך ההגשה שלו, ובכלל, ההכללה הגורפת וחסרת המשמעות בפסקה הראשונה מתאימה בדיוק לכתבות משחקים קצרות ולא מקיפות מהסוג של ווינט, שמנפיקות אמירות מטופשות כמו "קהילת הגיימרים מתחלקת ל..", כאילו יש כזה דבר "קהילת הגיימרים" בכללותה. גם הביקורת של PC2 וגם של Cuphead קצרצרות ממש, פחות מאלף מילה. פשוט סימנו וי על כל כמה שורות שנכתבו על מדדים מרכזיים (גרפיקה, סאונד וכו') והלכו הביתה.

    אני חושב שהכוונה ברורה, אז אמשיך הלאה. האתר הזה צריך מייקאובר רציני - הוא לא מתאים לאינטרנט של 2017. קודם כל, מהדורת המובייל שלו לא מאפשרת לראות בכלל חלק מהכתבות שכן מופיעות בגרסה הראשית. אין לו אפליקציה. הפוקוס באתר עובר לתוכן, אבל שום דבר בעיצוב שלו לא משקף את זה: הכל נדחס תחת כפתור "מגזין". שים לב, כמעט כל (!) הבאר העליון לא רלוונטי בכלל. אין שום שרתים, אין מבצעים, אין קהילות ולמעשה רק משחקי הרשת כנראה נשארו ומשם מגיע כסף. וכמובן, יש 0 אינטראקטיביות. יש ערוצי יוטיוב ופייסבוק שנזנחו או שמעלים ממים מטופשים, אבל שום דבר שבאמת מביא אנשים. המינימום זה כמובן תוכן וידאו, משהו שהיה הדבר הגדול הבא באינטרנט של לפני עשור והשנה זה לא נמדד בסדרי גודל של פופולאריות בכלל אלא פשוט משהו שהוא חובה באתר משחקים גדול (אני לא מדבר עכשיו על אתר כמו RPS שמצא בחוכמה רבה נישה משלו), פשוט דרישת בסיס. אם בעיה להפיק ביקורות וידאו אז לפחות סטרימינג למשחקים חדשים בלייב בפייסבוק או בטוויץ' או להמשיך את מגזין החדשות השבועי שהיה פה לאיזה חודשיים בתקופה של אור מנטש. פיתרון אפילו יותר טוב יהיה להקליט פודקאסט ואפילו לצלם אותו. בקיצור, תנו לגולשים שלכם לפחות את זה, כי שום דבר אחר כבר לא נותר. זה 2017, אתרי משחקים נבנים סביב הקהילות שלהם. אם אני רואה כתבה של שמואל מקונן ואני לא מכיר אותו חוץ מהריבוע הקטן הזה למטה, רוב הסיכויים שאני פשוט לא אקרא כי יש לי ביקורות מאנשים שאני מכיר במקומות אחרים. אם לעומת זאת אני מאזין ל-V-Pod, הפודקאסט השבועי של ויגיימס, בו שמואל דיבר עם שאר הפאנל על החדשות של השבוע, הם ענו לשאלות גולשים ודיברו בהרחבה על המשחקים שהם מבקרים, אז אני אגיד לעצמי, וואלה - אני מכיר את השמואל הזה ואת הדעות שלו בגדול ומעניין אותי לראות מה הוא חושב על דסטיני 2.

    יש לי עוד מה להגיד, אבל נתחיל מכאן. מקווה שזה יגיע למישהו שאכפת לו, ושיש לו כסף להרים את הרמה של האתר ולהפוך אותו לפחות למה שהוא היה פעם. זה אפשרי, היו פה ימים שעל כל כתבה וחדשה היו 30 תגובות ואנשים אשכרה חיכו לביקורות. האם זה כלכלי? כמובן שעם רק טקסט כתוב כמו שהיה פעם, לא. אבל זה לא האינטרנט של פעם. יש פה מיזמים מצליחים מאוד שאפילו חובבנים מקימים וחלקם נעזרים גם ב-patreon בשביל זה. כל מה שצריך זה לדעת לאן לכוון.

  15. 15

    12:41 03.10.2017 | gameon gameon

    תודה רבה על הביקורת - אנחנו תמיד פתוחים לקבל ביקורת בונה ותמיד משתדלים לדחוף קדימה.

    קודם כל אני רוצה לציין את צוות הכתבים שעושים עבודה מעולה ומשתדלים תמיד לתת מעל ומעבר - גם ברמת האיכות וגם ברמת הכמות - נכון, כרגע הפונקציה של העורך לא מיואשת בצורה הכי טובה ואנחנו יודעים את זה ואני מקווה שיהיה לנו פיתרון לנושא בהקדם.

    אני לא יכול לפתוח פה את כל מה שקורה מאחורי הקלעים והדבר האחרון שאני רוצה לעשות זה לזרוק הבטחות ללא כיסוי, אבל כן, כל הזמן קורים דברים מאחורי הקלעים בנסיונות לשפר.

    אנחנו עובדים לעשות את השינויים הדרושים גם מבחינה טכנולוגית כדי להביא את האתר למקומות אחרים דברים כמו שציינת פינות באתר,מערכת תגובות, אפליקציה אלו דברים שאנחנו מיודעים אליהם ויקבלו שדרוגים בהמשך, בנוסף אליהם הרשימה שלנו עוד ממש ארוכה ואני מסכים שעבודה על האתר לא חסר ואני שמח להגיד שהצוות מאחורי הקלעים נותן עבודה כדי לקדם דברים ולא יושבים בחיבוק ידיים.

  16. 16

    09:57 14.11.2017 | Maorborn Maorborn

    ביקורת מעולה ! ושאלה לכותב הביקורת - איזה Class בחרת במשחק? אני הייתי Titan

  17. 17

       | פורסם ע"י