הרשמה

ביקורת סרט: "זה" - גם הג'וקר יחשוש מהליצן הזה

מי מפחד מליצנים? "זה" הגיע לבתי הקולנוע - הנה מה שחשבנו עליו. אזהרה: הכניסה לשונאי ליצנים על אחריותכם בלבד.

הסרט החדש על-פי ספרו הפופולרי של סטיבן קינג, אמנם לא ממש מפחיד, אך הוא מספק כמה הבהלות אפקטיביות, לצד ליצן פסיכי לחלוטין וחבורת ילדים אותנטית, מצחיקה ושובת-לב.

כשהוא מותיר אפילו את סרטי הקומיקס הגדולים של השנה מאחור, זכה בימים האחרונים "זה" בהישג נשגב. הוא התברג במקום השלישי לפתיחה הקולנועית הגדולה ביותר ב-2017 בסוף שבוע בארצות הברית. עם הכנסות של יותר מ-123 מליון דולר, עקף סרט האימה החדש של הבמאי אנדי מוסצ'יאטי ("מאמה"), את "וונדר וומן" ו"ספיידרמן: השיבה הביתה" והותיר את האנליסטים המומים.

עוד לפני ארבעה חודשים - עם צאת הטריילר הראשון - הסרט כבר שבר שיאי צפיות. ההתלהבות ממנו ברשתות החברתיות הייתה, ועודנה, עצומה גם היא. כמעט בלתי אפשרי לא להיתקל בו, גם אם סרטי אימה רחוקים מלהיות כוס התה שלכם. הסיבות לכך ברורות: צ'יזבט קולנועי על ליצן מטורלל שרוצח ילדים תמימים - זה חתיכת קונספט מושך. תוסיפו לכך את העובדה שהסרט מבוסס על ספרו רב המכר של סטיבן קינג ("קארי", "הניצוץ") - וקיבלתם פוטנציאל לאטרקציה מיוחדת במינה. כזו שאפילו נערכו לכבודה הקרנות ייחודיות לליצנים בלבד באמריקה. אך לאחר כל הרעש והבלאגן, השאלה הנשאלת היא האם באמת יש דברים בגו.

התשובה הקצרה היא: כן. "זה" הוא סרט מהנה, סוחף ומבדר. הרבה יותר מצחיק מכפי שנדמה. הופעות המשחק של רוב המשתתפים בו נבונות ורגישות - מילדים ועד ליצן. בשל אופיו המגוון - המשלב בין אימה, דרמת התבגרות וקומדיה - במהלך הצפייה בו הוא לגמרי עשוי להזכיר סרטים בסגנון "קחי אותי לגיהינום" ההומוריסטי של סם ריימי הדגול, "לזמן את הרוע 2" ואפילו "הארי פוטר וחדר הסודות". הדגש שהעניק מוסצ'יאטי ליחסים בין הדמויות, לרקע שלהן ולאופי הספציפי של רובן, מייצר תחושת הזדהות עמן ומאפשר לחוויה ללכוד כשצריך, אך גם לרגש ולגעת.

סיבה נוספת לכך ניתן למצוא בהתייחסות של הסרט לטראומות; להתמודדויות החיים הבתוליות של כל אחת ואחד. העיירה הבדיונית דרי, בה מתרחש הסיפור, מהווה משל לכל עיר ילדות של כל אדם. אלא שבעיירה הזאת קורים דברים מוזרים (שאפו אם קלטתם את הבדיחה), אירועים נוראיים, בעיירה הזו יש מפלצת שחוזרת כל עשרים ושבע שנים לבצע את זממה. עבור כל מי שנתקל בה היא מייצגת את הפחד האולטימטיבי, הדבר ממנו הוא הכי חרד. המבוגרים מתעלמים, כמו מכחישים את מה אשר קורה, אך "מועדון הלוזרים", גיבורי הסיפור הצעירים, לא מסוגלים יותר. כך נרקמת לה לאורך הסרט חבורה אמיצה ומרגשת: שבעה ילדים שיוצאים להילחם במפלצת המסווה עצמה כליצן, במטרה להיפטר ממנה אחת ולתמיד.

וכאן אנו מגיעים לתשובה הארוכה לשאלה שעלתה אי-שם בסוף הפסקה השנייה: "זה" הוא סרט טוב, אבל - הוא יכל להיות יותר טוב. בעייתו העיקרית היא שהוא מבולגן, עמוס, גדוש בפרטים. חלקם לא רלוונטיים ומאריכים את היצירה שלא לצורך. בד בבד, הסרט סובל גם מטון לא ברור - פעם הוא קומי, אחר-כך מבהיל, אז דרמטי וחוזר חלילה.

מדובר בפגמים שמפריעים ליהנות ממנו עד הסוף, שכן לא עולה בידו לשאוב עד הסוף - להפחיד באמת, להצחיק עד דמעות או לרגש במלוא העוצמה. בכל הוא רק נוגע. את הרוב הוא מבצע היטב, אך שום דבר לא הופך ליוצא דופן או בולט מעל כולם. קולנוע מצוין הוא קולנוע ממוקד - כזה ששומר על אווירה אחידה ויודע בדיוק אילו רגשות הוא מנסה להעלות. במקרה הזה, למרות הרצון הטוב לשאוב השראה מתת-ז'אנרים רבים של אימה, המטרה הסופית מעט מתפספסת.

ובכל זאת, קשה לא ליפול בקסמו של "זה". אמנם הוא מנסה לגעת בכל מן הכל ומתבלגן, אך בחלקים היותר טובים בו, אלו האינטנסיביים, בהם ניכר הלהט של הבמאי ליצירתו - הוא מצוין בהחלט. על אחת כמה וכמה, כשאדון ליצן - הידוע אגב כפניוויז - מופיע על המסך. מתחת למעטה איפור כבד המסתיר את יופיו בהצלחה יתרה, ניצב לו השחקן הצעיר ביל סקארסגארד, שהופך כל רגע ורגע שלו על המסך לפלא קולנועי אמיתי. בניואנסים שלו ובאופן מעורר ההערצה בו נכנס לתפקיד - הוא אף מזכיר את הג'וקר של הית' לדג'ר המנוח. מעל לכולם, הוא הכוכב הענק של הסרט הזה. הוא גם מהסיבות העיקריות לכך, שלמרות הכל ואחרי הכל, ללא-ספק מדובר בעיבוד ראוי ומוצלח לספרו הקלאסי של קינג.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:47 14.09.2017 | אמאלה אמאלה (אורח)

    אני מתחיל לפתח פחד מליצנים רק מלהסתכל על התמונה :\

  2. 2

    11:16 14.09.2017 | IT IT (אורח)

    זה ממש עצוב שהוליווד ממש מעודדת קולורפוביה.

  3. 3

    11:22 14.09.2017 | הממזר הממזר (אורח)

    הסרט לעולם לא ישתווה לספר שנוגע בהרבה רבדים וכוחו נמצא יותר במה שהוא גורם לדמיון של הקורא מאשר בתיאורים עצמם. כבר לפי הטריילר הסרט נראה לי כפתטי ולא מייצג נאמנה את הספר והמשפט: ״במהלך הצפייה בו הוא לגמרי עשוי להזכיר סרטים בסגנון "קחי אותי לגיהינום" ההומוריסטי של סם ריימי הדגול, "לזמן את הרוע 2" ואפילו "הארי פוטר וחדר הסודות". סגר לי את הפינה. כמו רוב העיבודים לספרים של קינג הסרט הזה עלול למצוא חן רק בעיני אלו שלא קראו את הספרים עצמם.

  4. 4

    15:08 14.09.2017 | למי שלא מכיר ,יש את הגרסה הקודמת 'זה חוזר' משנת למי שלא מכיר ,יש את הגרסה הקודמת 'זה חוזר' משנת (אורח)

    1990 , מיני סדרה באורך 3 שעות שהיתה להיט גדול בזמנו. וגם הכי מזוהה עם סרטי ליצן רצחני. טים קארי הפך מזוהה עם דמות הליצן שם בסרט.
    סרט טוב מאוד ,מומלץ.

  5. 5

    16:47 15.09.2017 | פניוויז פניוויז (אורח)

    ביקורת מצוינת! קצרה וקולעת!
    תמיד כיף לקרוא פה.

  6. 6

    22:33 16.09.2017 | אמיתי אמיתי (אורח)

    ראיתי את הסרט הזה בקולנוע.
    לא ראיתי עוד סרט כזה גרוע בחיים!

  7. 7

    17:23 27.09.2017 | ColoneL ColoneL

    סרט גרוע, לא מפחיד והאמת - לא שווה שקל.
    לא ממליץ *לאף אחד* לשלם כסף ולראות את הסרט הזה, ובטח שלא בקולנוע.

    תודה על הסיקור.

  8. 8

       | פורסם ע"י