הרשמה

ביקורת - Final Fantasy XII: The Zodiac Age

שמואל צלל לתוך החידוש למשחק ה-RPG הקלאסי של Final Fantasy. האם המשחק ממשיך את השנה האדירה של הקונסולה של סוני?

  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 11/07/2017

כולנו קיבלנו הזדמנות שנייה לשחק באחד המשחקים היותר טובים בסדרת Final Fantasy. ויהיה ממש חבל אם תפספסו אותה.

כשמשחק טוב, ממש טוב, אז אנשים ישחקו אותו פעם שנייה ושלישית ורביעית ומי יודע עוד כמה פעמים. לגבי Final Fantasy XII הדבר גם נכון, למרות שבגלל הגודל האדיר של המשחק לא יצא לי לחזור אליו מאז שנות האלפיים המוקדמות כשעוד הייתי צעיר ורענן. עכשיו, במסגרת מה שאני קורא לו "תקופת הרימייקים הגדולה" אנחנו מקבלים הזדמנות שנייה לחוות את המשחק, רק שהפעם עם גרפיקה חדשה והוספה של פיצ'רים שלא היו קיימים לפני כן במשחק כמו שהוא יצא במערב. העובדה שהמשחק הזה מצויין לא צריכה לבוא בהפתעה לכל מי שמכיר את המשחק בן 11 השנים, אבל האם הגרסה החדשה מצדיקה קנייה מחודשת של המשחק? יצאתי לבדוק האם החזרה לעבר של Square Enix הייתה מוצלחת, או שמא אפשר לוותר דווקא על העבר ולהסתכל על העתיד.

אייבליס, התגעגעתי

אם להיות כנה, אני דיי בטוח שרוב האנשים שאני מכיר לא שיחקו במשחק הזה, בעיקר הצעירים יותר, כי אחרי Final Fantasy X שנחשב ליצירת מופת במונחים של JRPG קיבלנו את Final Fantasy XI שיצא למחשב וגם אחרי שהמשחק כבר יצא, זה היה ב-2006, ומה עוד יצא באותה השנה? נכון מאוד, קונסולת ה-PS3 הנוצצת. אז מן הסתם שרוב העיניים היו כבר נעוצות על המשחק הבא והנוצץ בסדרה: Final Fantasy XIII (שקיבל טריילר גדול ראשון בכנס E3 של... ניחשתם נכון, 2006). יכול להיות שאני טועה, כן? ואשמח לדעת אם כן, אבל בכל זאת - לכל אלו שלא מכירים את המשחק, קצת רקע על הסיפור של Final Fantasy XII.

במשחק אתם משחקים את Vaan, גנב צעיר עם חלום גדול להיות פיראט אוויר שמוכרח, בעל כורחו, לעמוד באמצע מאבקי הכוחות בין שתי הממלכות הגדולות באזור אייביליס הענק: האימפריות של ארקאדיה ורוזאריה. מהר מאוד זה לא נהייה רק המאבק שלו ומצטרפים אליהם סט שלם של גיבורים שונים ונהדרים שמרכיבים את הצוות של Vaan להרפתקה הנהדרת הבאה שלו. גם אחרי כל השנים האלה הסיפור נשאר מעניין וכיפי גם מול תחרות קשה ממשחקים כמו Ni No Kuni ו-Persona 5. הקרבות במשחק הן סוג של שילוב בין משחק אקשן למשחק כמו Chrono Trigger: בהיעדרן של קרבות אקראיים (המשחק הראשון לעשות את הצעד הזה), השחקן יכול לקחת את Vaan ואת שאר חברי הצוות שלו ברחבי המפה ולהילחם מול כל מפלצת שאתם רואים. כאשר מי שאתה מכוון עליו מסומן בקו כחול בינך לבין היריב, ואם היריב מכוון אלייך, הקו מסומן באדום. אתה בוחר לשחקנים פעולה שהם צריכים לעשות ואז כשמתמלא מד הפעולה שלהם הם מבצעים אותה כשלכל קסם ויכולת יש את הזמן טעינה שלו. ואם אתם לא רוצים לשלוט על חברי הצוות כל פעם, אתם יכולים להשתמש במנגנון שנקרא Gambit שמאפשר לכם להחליט מה חברי הצוות יעשו במקרים מסוימים, לדוגמא לגרום למרפא בקבוצה לרפא כל מי שמגיע ל-50 אחוז חיים.

אם זה עדיין איטי לכם מידי, אתם תמיד יכולים לגרום למשחק לרוץ יותר מהר בלחיצה על L1, שזו תוספת מבורכת. כמובן, כיאה לכל משחק RPG, הריגת מפלצות נותנת לכם נקודות ניסיון שבסופן עולים רמות רק שבמשחק הזה גם יש עץ (או יותר נכון לומר, לוח) של יכולות שנקרא License Board, שמחזקות אספקטים מסוימים אצל השחקן, כמו אילו נשקים ונשק הוא יוכל ללבוש, לאילו קסמים ויכולות יהיו לו בהתאם לתפקיד שהוא בחר (קוסם, גנב, לוחם וכו') שזה מוביל אותי למשהו יחסית חדש שנוסף ברימאסטר הנוכחי והוא ה-Zodiac Job System. בעיקרון אם שיחקתם במשחק המקורי בגרסה האירופאית או האמריקאית שם לב שאין אפשרות לבחור תפקיד אמיתי כמו במשחקים קודמים, אז בגרסה מיוחדת שיצאה ביפן קיבלנו אופציה של לבחור בין 12 תפקידים שונים שלכל אחד יכולות שונות ונותן לשחקנים לפתח את הסטייל שלהם במשחק. זה בהחלט נראה כאילו המשחק עצמו לא רק מקבל שכבת צבע חדשה, אלא גם שינויים שמביאים את המשחק השלם כמו שהמפתחים והבמאים של המשחק תככנו כמו שהוא למערב.

מזדקן יפה

המשחק עצמו נראה נהדר וחלק בגלל העיצוב המקורי של המשחק שהיה מרשים כבר אז על ה-PS2. הערים נראות מקסים, עיצוב הדמויות מגניב ומאוד Square Enix מבחינת הסגנון שלו וגם העולמות הפתוחים עם היריבים השונים נראים נהדר. The Zodiac Age עושה חסד עם המשחק הזה בכך שהוא לא משנה יותר מידי דברים מהמשחק המקורי אלא רק מוסיף עם טקסטורות יותר טובות, תמיכה ברזולוציית 4K, ועוד תוספות קטנות שגם אם הן פחות מפוצצות כמו שימוש בטכנולוגית Mipmap כדי לגרום למרצפות להיות יותר אמיתיות ופחות בלוק טקסטורה יחיד על הרצפה תורמות ביחד כדי לגרום למשחק להרגיש חדש גם אם הוא בן 11 שנה. עוד נקודה לציון היא שהמשחק לא נופל מגבול ה-30FPS שהוצב לו, שזה חשוב, בהתחשב בעובדה שהמשחק הקודם הצליח לשמור על 30FPS. בנוסף, לכל חובבי הקאברים והחידושים למוזיקה ממשחקי מחשב ישנים, כל הסאונדטרק הוקלט מחדש הפעם בעזרת סימפוניה שלמה של נגנים שנותנת צלילים חדשים למשחק. כמובן, שאם אתם רוצים את המוזיקה הרגילה, אפשר לשנות את המוזיקה במסך הפתיחה של המסך, כך שזה גם נחמד.

השורה התחתונה

אני מרגיש שאני חוזר על מה ששמואל של לפני 7 שנים בערך היה אומר אבל כן, Final Fantasy XII הוא אחד ממשחקי ה-RPG היותר טובים שיצא לי לשחק על קונסולה של סוני. בתור אחד מהמשחקים הפחות מוכרים בסדרה, זה היה נהדר לראות את המשחק מקבל הזדמנות שנייה בקרב קהל חובבי ה-RPG והגיימרים באופן כללי. המשחק הזדקן יפה מבחינת המשחקיות והסיפור והשיפורים הגרפיים הניכרים (כולל רזולוציה גבוהה יותר על ה-PS4 Pro) עושים למשחק הזה רק טוב. יש אנשים שפחות אוהבים את צורת הקרבות במשחק שהיא חצי אוטומטית אבל אני חושב שהיא עדיין מחזיקה יפה גם אחרי כל השנים והפיצ'רים החדשים שנוספו עוזרים לשדרג את המשחק (בעיקר האופציות להעלות את הקצב של המשחק בקרבות שמתאימה לתקופה המהירה של היום וקצת מורידה מהמונטוניות החוזרת של משחקי RPG).

לסיכום, אני באמת מאמין שאלו שלא זכו לשחק במשחק Final Fantasy XII המקורי זכו בהזדמנות נהדרת לשחק את אחת ממשחקי ה-RPG הנהדרים שיצאו אי פעם שוב.

9
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • המשחק נראה טוב מאי פעם
  • אותו סיפור נהדר ודמויות נהדרות מלפני 11 שנה
  • הוספת פיצ'רים חדשים שמשדרגים את חווית המשחק
  • המשחק שומר על ביצועים אחידים לכל אורך המשחק

הרע

  • השעות הראשונות עדיין פקוקות ביותר מידי תוכן

והממלכה

  • "כרטיס אחד לאייבליס, בבקשה."
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    00:40 20.07.2017 | drizzitx drizzitx (אורח)

    לא היה לי מושג שעושים לו רימייק, היה משחק טוב ומאד בולטת בו העובדה שבניגוד למשחקים קודמים, כאן אתנ לא משחק איזה סופר בן-אדם אלא נער צנועה שטובע בעלילה ותככים גדולים ממנו.
    כבר 11 שנה? וואו ... לזיכרוני הוא קיבל ביקורות הרבה יותר טובות מ-13FF .

  2. 2

    12:29 23.07.2017 | אוריאל אוריאל (אורח)

    Vaan...

  3. 3

    12:40 23.07.2017 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    אוי טעות חמורה מצידי!
    כנראה חשבתי יותר מידי על Vaas מFar Cry 3... נתקן, תודה רבה!

  4. 4

       | פורסם ע"י