הרשמה

5 תיאוריות לגבי סיום העונה הראשונה של Stranger Things

זהירות! ספויילרים!

יואב ירושלמי מהרהר על סוף העונה הראשונה של Stranger Things.

ב-15 ביולי השנה העניקה לנו Netflix סדרת אימה ומסתורין גיקית במיוחד. הסדרה הנקראת Stranger Things עוקבת אחר חיפושיו של ילד צעיר שנעלם בן לילה בנסיבות מוזרות, כשבמהלך החיפושים מתחילים להתגלות סודות מסתוריים ולא טבעיים.

מניסיון, הסיכוי שתצליחו להגביל את עצמכם מלצפות בפרק אחד בלבד, שואף לאפס. הסדרה מותחת, עשויה נהדר, היא ניחנת בצוות שחקנים מעולה (במיוחד הילדים המוכשרים) והיא נהיית מעניינת יותר מרגע לרגע.

את העונה סיימנו בפיות פעורים ומבולבלים בהחלט. לכן ריכזנו 5 תיאוריות מגניבות במיוחד לגבי המשך הסדרה. אך כיוון שהכתבה תעסוק בעיקר בסיום, מומלץ שאלו שביניכם שעדיין לא ראו את הסדרה וקוראים לעצמם גיקים, ירוצו מיד לצפות בה, ואז יחזרו לקרוא.

השאלות שצצו לגבי סיום העונה:

כאשר סוף סוף נמצא וויל, הילד האבוד, ההקלה הגיעה אל לבנו בנוסף לתחושת הצער על גורלה של אילבן (Eleven). בסצנות האחרונות מסתבר כי לא הכל נגמר בצורה טובה, וישנם שני אירועים מרכזיים שמרמזים על העונה הבאה.

הראשון, בו ניתן לראות את השריף, דמות מרכזית וחשובה בסדרה, מגיע למסיבת חג הודיה בתחנת המשטרה. הוא מדבר ומצחקק, וכאשר איש לא שם לב הוא מגניב לכיסו קצת אוכל והולך. משם, הוא מגיע לפינה קטנה ביער בה ניצבת לה קופסה קטנה. אל הקופסה הוא מכניס את האוכל, מיד אחר כך הוא סוגר אותה, ומשאיר את הצופים מבולבלים.

האירוע השני, שהיה לא פחות מלחיץ, היה שניתן לראות כי וויל, הילד שחשבנו שניצל סוף סוף, אוכל ארוחה תקינה ונורמלית לגמרי עם משפחתו כאילו הכל עבר. לפתע הוא קם מהשולחן בטענה ש- 'שכח לשטוף ידיים' והולך לתא השירותים. בתא, הוא פולט מפיו מעין זחל קטן (או חשופית, לא ברור) ובמצמוץ אחד הוא מוצא את עצמו עומד בעולם השני, ההפוך. שנייה אחר כך הוא חוזר לעולמו והכל בסדר, אך הדבר יותר ממעלה הרהורים.

אז אחרי שסקרנו את האירועים המרכזיים שסגרו את העונה, אספתי 5 תאוריות (הגיוניות או לא, לבחירתכם) שלפי דעתי מסבירות את הסיום.

1. האם אילבן היא האדם אשר השריף מעביר אליו את האוכל?

כמו שניתן לראות בתמונה, וכמו שהסדרה הדגישה בצורה יוצאת דופן, אילבן מאוד מאוד אוהבת את הקרקרים אותם היא מחזיקהה ביד. היא אוכלת אותם באופן עקבי, ואין ספק שכל צופה שאי פעם יתקל בכאלו עוגיות מיד ייזכר בדמות. אז איך זה קשור לשריף?

בתמונה למטה ניתן לראות את השריף מכניס את האוכל לקופסה ביער, כשמעליו הוא מניח את הקרקרים אותם אוהבת אילבן. האם זה רמז דק על מיהו הנמען לאוכל? האם השריף ואילבן קשורים איכשהו? בשביל לענות על שאלות אלה נאלץ להמתין לעונה הבאה.

2. האם אילבן מסתתרת בעולם ההפוך?

בצער רב בעונה שעברה נאלצנו להיפרד מאילבן כאשר היא השמידה את המפלצת. לאחר שבתיאוריה הקודמת הגענו להשערה כי היא לא מתה, עלינו לעסוק בשאלה המרכזית, איפה היא עכשיו.

המחשבה הראשונה שעולה לנו לראש היא שאילבן מסתתרת לה עכשיו ביער, אוספת בכל יום את האוכל שהיא מקבלת מהשריף, אך לאחר מחשבה יותר מעמיקה, התחלתי לשער כי אילבן נמצאת כעת בעולם השני.

חשבו על זה - אילבן ידועה ביכולתה לתקשר עם דברים במקומות שונים, כך גילינו לפחות בניסויים שאולצה לעבור. הדבר יוצר סוגיה מעניינת, כיוון שמי שמתאמץ מעט יוכל להיזכר בהסברו של המורה באחד הפרקים.

בהסבר, הילדים סוחטים ממנו קצת מידע על מהו העולם השני, ואיך מגיעים אליו. הוא מסביר להם שישנם שני נעלמים במשוואה - האקרובט, שהוא בן אדם, והחרק, שביכולתו לעבור בחופשיות בין העולמות. אז אם אילבן יכולה לתקשר וליצור מגע עם דברים מהעולם השני, האם היא מוגדרת כחרק? האם היא שוכנת בעולם השני, מסתירה סודות גדולים שרק מחכים שנפצח? את זה אנחנו לא יודעים, ונצטרך להמתין בסבלנות יתרה לעונה הבאה.

3. האם לאמא של אילבן יש כוחות?

במהלך החקירה של השריף ואימו של וויל, השניים מוצאים את אימה של אילבן, ומסופר להם כי היא טענה שהייתה לה ילדה בעלת כוחות מיוחדים, עד שנחטפה. כיום היא אילמת לגמרי וכול מכריה בטוחים כי היא צרכה סמים שפגעו בצלילות מחשבתה. מאותו רגע התעוררו תהיות אצל הצופים, ועכשיו כבר ברור לכולנו שסיפורה של האם עוד לא תם.

השאלה האמיתית היא כיצד ידע המדען, אותו נהגה אילבן לכנות "אבא", שלאילבן יש כוחות מיוחדים כשהייתה כה צעירה? הטענה הסבירה ביותר היא שגם לאימה של אילבן יש כוחות על טבעיים, או שהיא מסתירה משהו גדול יותר. כך או כך, אנחנו כמעט בטוחים שעוד נשמע ממנה בעונה הבאה.

4. האם קיים קשר בין השריף לאילבן?

עד כמה שטענה זו נשמעת הזויה, תוכלו למצוא עוד ועוד רמזים לקשר ביניהם. ראשית, כמו שציינתי בהשערה הראשונה, השריף מאכיל את אילבן שנמצאת במקום לא ברור. דבר נוסף בו הבחנו, הוא שברגע שלשריף נודע על ילדה בעלת שיער קצר, הוא מיד פותח בחקירה ארוכה ומעמיקה, ולמרות שהוא יודע שלא מדובר בוויל, השריף הופר מתעקש להתקדם בחקירה ולגלות מה סיפורה של הילדה שהופיעה בעיירה.

כידוע לכולנו, לשריף הייתה ילדה משלו, שנפטרה בגיל צעיר ככל הנראה מסרטן. השריף לא מסוגל לשאת את הכאב והוא מתגרש מאשתו, עובר לעיירה והופך לשריף זעפן ולא אדיב במיוחד.

מכאן אפשר להבין את הסנטימנט של השריף לאילבן, אך האם יש כאן משהו מעבר שאנחנו עדיין איננו מודעים אליו?

5. האם וויל הופך למפלצת?

לאחר השערות רבות לגבי אילבן, הגענו סוף סוף למקרה המעניין: מדוע וויל הקיא את החיה הזעירה ומדוע וכיצד עמד בעולם ההפוך?

בסוף הפרק האחרון וויל מוחזר הביתה בשלום לאחר טראומה לא פשוטה. הוא נלקח לבית החולים שם מבקרים אותו משפחתו וחבריו, והכל נראה תקין למדי.

אך מי ששם לב, ברגע שבו הוא מתעורר ולידו יושבים אמו ואחיו, הדבר הראשון שהוא שם לב אליו הוא הפצע בידו של ג'ונתן. לכאורה נראה הדבר תמים, אך למעשה נדמה כי יש בכך רמז שוויל הבחין בדם על ידו של אחיו, ממש כמו המפלצת.

שנית, כמו שניתן לראות בתמונה למעלה, השריף ואימו של וויל מוצאים אותו במאורת המפלצת, כאשר נחש בפיו, ככל הנראה תהליך ההרג של המפלצת. מלחץ ובהלה הם שולפים את הנחש ומנשימים את וויל עד התעוררתו. אך כמובן שלא הכל טוב ויפה, וחודש אחר כך אנו צופים בוויל פולט מפיו חיה קטנה ומבחילה שמזכירה, איך לא, את הנחש שהיה מצוי בפיו.

אז מהו ההסבר לכך שלפתע עמד בעולם השני? למען האמת, ההסבר הוא פשוט. אחד הדברים שאנו יודעים בבטחה מצפייה בסדרה, הוא שהמפלצת היא כביכול ה-"חרק" ויש באפשרותה לעבור בין העולמות לפי בחירתה. האם כך קרה גם לוויל? זה לא ברור.

אלו הן התיאוריות שלי בנוגע לעתיד של Stranger Things. מה אתם חושבים שיצפה לנו בעונה הבאה של הסדרה המצויינת של Netflix?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:46 31.10.2016 | חרק חרק (אורח)

    הכל נשמע יחסית אפשרי, אבל בסעיף 4- הסיבה שבגללה השריף מחליט לחפש את הילדה זה בגלל שנרצח בבית הקפה הבעלים. (וחוץ מזה, העד אמר שיכול להיות שזה בכלל ילד ולא ילדה)
    ברור שהוא מקשר בין הילדה המתה לילדה הזו אבל אין קשר להתחלת החקירה.
    לגבי הקרקרים בקופסה- יכול להיות שזה פשוט אקט של אבל, כמו ללכת לקבר של מישהו שנפטר... אבל יכול להיות שאתה צודק.
    סדרה מעולה.

  2. 2

    14:42 01.11.2016 | אלעלון אלעלון (אורח)

    5 פרקים ראשונים לפנתאון. 5 פרקים אחרונים לפח הזבל של ההיסטוריה.

  3. 3

    20:40 01.11.2016 | 011 011 (אורח)

    אהבתי את התיאוריות. שמעתי על תיאוריה אחת שמציינת שאילבן היא בעצם המפלצת - בגלל זה היא זיהתה את וויל בתמונה בביתו של מייק למרות שמעולם לא פגשה אותו ככל הנראה, וככל הידוע היא נוצרה לראשונה בראשה במעבדות של ברנר. כל התיאוריה הזאת מתקשרת גם לקומיקס שדסטין בחר כשהוא ווויל התחרו ברכיבה הביתה, ולמשפט של אילבן "אני המפלצת". כדאי לצפות בסרטון הבא כדי להבין את התיאוריה יותר לעומק -


    סדרה מצויינת. השאירה אותי עם חשק לעוד.

  4. 4

       | פורסם ע"י