הרשמה

המשדרג: מה צופן העתיד ל-AMD?

האם AMD תצליח לשרוד את העשור מבלי לפשוט את הרגל? רועי באלוה עם התשובות והפרשנויות

רועי באלוה מנתח את ההכרזות האחרונות של חברת AMD ומנסה למצוא את התשובה - האם החברה תצליח לשרוד עד העשור הבא?

זה לא סוד שכבר שנים אנליסטים כלכליים צופים לחברת החומרה AMD פשיטת רגל עד סוף העשור הנוכחי אם לא תצליח להוציא מוצרים מוצלחים, להמציא את עצמה מחדש ולהוות תחרות אמיתית למתחרות. הבעיה של AMD היא שבשתי הקטגוריות הכי חשובות, היא נחשבת כבר שנים ל"מקום שני". האם החברה תצליח להביא למהפך או שהענקיות במקום הראשון יחסלו אותה? בואו נסתכל על היחס של AMD מול המתחרות המובילות וננסה להבין מה המצב כרגע, ומה צריך לקרות.

AMD Vs Intel

בזירת המעבדים וייצור השבבים, AMD שומרת על יתרון בכל הנוגע לייצור שבבים ומעבדים לקונסולות (גם ה-Xbox One וגם ה-PS4 משתמשות בשבבים של AMD), אך עם זאת המעבדים של AMD במחשבים הניידים והנייחים פחות נפוצים מכמה סיבות:

1.צריכת חשמל גבוהה: זוהי בעיה יותר משמעותית במחשבים הניידים שכן כמות החשמל מוגבלת וצריכת חשמל גבוהה של המעבד פוגעת בניידות של המחשב.

2.פליטת חום גבוהה: הבעיה של פליטת החום נגרמת גם מצריכת חשמל גבוהה של המעבד, אבל גם מפיתוח מיושן שלא שם דגש על אופטימיזציה של חום. הבעיה הזו נוגעת למשתמשים של מחשבים ניידים ומחשבים נייחים, בגלל הוצאות מוגדלות על אמצעי קירור למעבד.

3.יעילות מול מחיר: המעבד החזק ביותר של AMD מפסיד במבחני ביצועים למעבד i-5 המשתווה לו במחיר, כך שכמעט ואין יתרונות למעבד מתוצרתה של AMD. סדרת המעבדים המשנית של AMD, סדרת ה-APU הכוללים ליבה גרפית עוצמתית יותר משל אינטל, אינם נמכרים בכמויות גדולות מספיק בשביל להוות תחרות או לחץ על אינטל. מאחר ו-AMD לא הכריזה על דור חדש או שדרוג למעבדים הקיימים, היא משאירה את עצמה מחוץ לתחרות.

AMD Vs Nvidia

בזירת כרטיסי המסך, ממבט ראשון זה אולי נראה כאילו ל-AMD יש את היכולת להוות תחרות צמודה מאוד ל-Nvidia, אבל במבט שני נחשפות הרבה בעיות בצד האדום. בשבוע שעבר במסיבת העיתונאים של PC ב-E3 2015, הכריזה AMD על סדרת כרטיסי הדגל החדשה - הנושאת את המספר 300 וכולל כרגע 4 כרטיסים שאינם מחדשים כלום לתחום.

ההבדל בין כרטיסים מסדרת ה-300 לכרטיסים מסדרת ה-200 הוא בעיקר במהירות ותדר העבודה של המעבד הגרפי וכמובן כמות הזכרון הגרפי, אך מחירם יהיה זהה למחיר סדרת ה-200 בזמן השקתה. AMD הצליחה להקטין את גודל הכרטיסים על ידי שימוש בטכנולוגית (HBM (High Bandwidth Memory המאפשרת לשים כמה שבבי זיכרון אחד על השני ועל ידי כך לחסוך בצריכת החשמל של כל שבב וחיסכון במקום. סדרת הכרטיסים החדשה לא מציעה שום חידוש טכנולוגי או חומרתי לעומת המתחרה הירוקה ומבחני ביצועים מראים זאת בבירור, אבל יש גם נשק סודי: AMD הכריזה גם על כרטיס חדש בשם Fury X אשר יופעל על ידי ליבה חדשה בשם Fiji ויושק במחיר של כ-$650, מחירו של ה- 980TI בארצות-הברית. לפי מבחני ביצועים ש-AMD הציגה ניראה כי הוא אכן מנצח את ה-TI980.

במבחן הביצועים, הועמד כרטיס ה-Fury X בעל קירור מים מול כרטיס ה-TI980 בעל קירור האוויר, ובשל יכולת הקירור המתקדמת של קירור המים יכל המעבד הגרפי לדחוף את ביצועיו קדימה ולקבל יתרון על המתחרה, לכן עלינו לחכות למבחני ביצועים הוגנים יותר כאשר מערכות הקירור על הכרטיסים יהיו שוות. בנוסף AMD לא עושה פעולות דרסטיות להפחתת צריכת החשמל של הכרטיסים שלה, כאשר צריכת החשמל של ה-Fury X גבוהה מצריכת החשמל של ה-Titan X החזק והיעיל יותר.

AMD Vs AMD

אז כמו שאתם רואים, המצב לא ממש טוב עבור AMD. הבעיה נעוצה בניהול הכושל והזקן של והחברה, בעוד חברות כמו אינטל או אנוידיה בעלות ניהול צעיר וחדשני יותר, מחדשות את המוצרים שלהם לביצועים טובים יותר ויעילות גדולה יותר - וכמובן דואגות שקהל הגיימרים ידע על זה. בו זמנית, AMD צועדת במקום וחוזרת על אותה הנוסחה הכושלת מבלי להראות רצון או מאמצים לשנות את המצב. אם החברה שפעם הייתה מזוהה עם חדשנות תמשיך עם קו המחשבה הקיים, העתיד לא ניראה מזהיר וכפי שהאנליסטים הזהירו היא תגיע לפשיטת רגל שתגרום לבסוף לחברה אחת לשלוט בתחום אחד ולאפשר לעצמה להעלות מחירים או לא לחדש הרבה במוצרים חדשים בגלל חוסר תחרות. מה יהיה דינה של AMD? רק הזמן יגיד, אבל הכתובת כבר על הקיר.

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י