מאת: איתי ברנר
Street Fighter 2 אולי נחשב למשחק שיצר את ז'אנר משחקי המכות המודרני, אבל מורטל קומבט היה זה שהפך אותו לריאליסטי, אלים ומדמם. אם בסטריט פייטר הדבר הכי קרוב לדם היה מסך ה – Game Over, בו השחקן שלכם הציג בגאווה שתי שריטות ואיזה שפשוף בצד, במורטל קומבט לא חיכו שתוסיפו עוד מטבע למכונה, וכמעט כל פריים או מהלך במשחק לוו בליטרים של קטשופ דיגיטלי.
מבחינת ריאליזם, מורטל קומבט השתמש בצילומים של שחקנים אמיתיים. אז נכון שהרזולוציה לא הייתה גבוהה במיוחד, ואולי גם האנימציות לא היו מושלמות (במיוחד בגרסאות הביתיות), אבל הוא עדיין נראה הרבה יותר אמיתי מכל דמות יפנית או כדור אש שנראו קודם לו על המסכים.
ואם כבר דמויות, לכל דמות במורטל קומבט הייתה אישיות מוקצנת שהועברה דרך התנועות המיוחדות וקולות הקרב שלה. ישנה חלוקה ברורה בין הטובים, שבראשם לוחם הקונג-פו ליו קאנג, ובין הרעים, שבראשם עומד בדרך כלל שאנג צ'ונג ,המכשף בעל יכולת שינוי הצורה (יכולת שהפכה אותו לדמות שימושית במיוחד).
רמת האלימות הגבוהה אותה הציג המשחק הראשון בסדרה הובילה להיווצרות שני מחנות: המחנה הסלחני יותר מבית סגה והמחנה המחמיר יותר מבית נינטנדו. הגרסה של סגה למגה דרייב לא הייתה באמת מצונזרת, וקוד סודי שלא היה קשה לגלות אותו החזיר את כל הברוטאליות למקומה הראוי. הגרסה של נינטנדו עבור הסופר נינטנדו, לעומת זאת, הייתה חתוכה באמת ולא היה ניתן להחזיר את המשחק לקדמותו. בגרסה זו רוב התנועות הסופניות (Fatality) היו מרוככות - לדוגמה, ג'וני קייג' לא ערף את הראש של היריב שלו, אלא חנק אותו באמצעות הרגל, כאשר גם החניקה עצמה מרומזת למדי. המכירות החלשות יחסית של הגרסה של נינטנדו גרמה לכך שמורטל קומבט 2 לא צונזר על הפלטפורמה שלה בהמשך, אבל הוצמדה אליו מדבקת אזהרה שיועדה להורים והבהירה להם שמדובר בתוכן שלא מתאים לילדים.
מי לא אוהב תלת ממד?
שלושת המשחקים הראשונים בסדרת מורטל קומבט שמרו על המראה הדו מימדי, אך מורטל קומבט 4 כבר היה תלת ממדי ולא התבסס על דמויות מצולמות, אלא על פוליגנים וטקסטורות. מרבית המבקרים אהבו את השינוי, כמו גם את מערכת הקומבואים המשופרת, השימוש בכלי נשק, האלימות המוקצנת יותר מאי פעם ובעיקר חזרתן של כמה דמויות פופולאריות שלא הופיעו במורטל קומבט 3.
בקרב השחקנים, לעומת זאת, התמונה הייתה קצת פחות ורודה – כמובן שלא כולם אהבו את המעבר לתלת ממד, אבל מעבר לכך, מרבית הגרסאות הביתיות היו נחתות משמעותית מגרסת הארקייד למרות שהן כללו לא מעט תוכן נוסף. גרסת הנינטנדו 64 נחשבה לטובה יותר, אך כידוע, הקונסולה עצמה הייתה פחות פופולארית.
התקופה החשוכה
לאחר ההצלחה העקבית של ארבעת המשחקים הראשונים בסדרה, משהו בממלכת מורטל קומבט החל להיסדק: סרט הקולנוע השני בסדרה נחשב לכישלון מהדהד ומספר משחקי ספין אופס, כגון Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero, התקבלו בקרירות לאחר שהעזו ושברו את הנוסחה המנצחת של קרבות פנים מול פנים לטובת סצנות פעולה סתמיות. אפילו סדרות הטלוויזיה המצוירות לא הצליחו להפיח חיים חדשים בדמויות הותיקות ולרגע היה נדמה שבעידן של טקן אולי כבר אין מקום למשחקי מכות "זקנים" כל כך... האומנם?
יוצאים מהאולמות
בתחילת שנות ה-2000 החלו אולמות הארקייד לאבד את הפופולאריות שלהם במרבית העולם המערבי (במזרח הרחוק הם דווקא המשיכו לפרוח), וכך הוחלט ב – Midway לתת לסדרה הותיקה עוד צ'אנס אחד, כאשר כל המאמצים יופנו לזירה הביתית. אחרי הכול, הקונסולות של הדור הקודם (השישי) היו מסוגלות כבר להתמודד עם גרפיקה מרשימה יחסית והמעבר ל-DVD אפשר להגיע לרמות פירוט הרבה יותר גבוהות מבלי להתפשר על קטעי מעבר או איכות המוזיקה. הטרילוגיה המחודשת של מורטל קומבט הורכבה משלושה משחקים: Deadly Alliance, Deception ו – Armageddon.
מכניקת הקרב החדשה בטרילוגיה זו העדיפה להתרכז בפחות תנועות אך להציע מספר סגנונות לחימה שונים לכל לוחם, כאשר השימוש בכלי נשק ממספר 4 חזר והיווה את הבסיס לאחד מהסגנונות הללו. ההיגיון בשיטה זו אומר שהשחקנים יצטרכו לעבוד יותר על טקטיקות ואסטרטגיות קרב מאשר להפעיל ארסנל מפלצתי של תנועות שיפתיעו את היריב ופשוט יתפסו אותו לא מוכן. ארמגדון, שהיה המשחק האחרון גם מבחינה עלילתית, הציע בניית לוחם מותאם אישית ולקח את עניין המיני משחקים צעד אחד קדימה כאשר הציע לא פחות ולא יותר ממשחקון בסגנון מריו קארט. ארמגדון היה גם המשחק היחיד שיצא לקונסולה דור שביעי כמהדורה מיוחדת ל – Wii.
יותר קומיקס, פחות אלימות
אנחנו מתקרבים להווה, והמשחק השמיני בסדרה הראשית, Mortal Kombat VS. DC Universe, היה עוד ניסיון למתן את האלימות בה. "תמורת" מינון האלימות הנמוך הרבה יותר היה אפשר להתמודד מול ארסנל הלוחמים מיקום הקומיקס של DC, אולי כתשובה מאוחרת (מאוד) למארוול נגד קאפקום. המשחק זכה לביקורות לא רעות, אבל לא הצליח לרצות את המעריצים הותיקים שלא הבינו למה בתקופה שבה אחוז הולך וגדל של המשחקים כמעט מכל החברות הגדולות מקבל דירוג M, צריך ללכת צעד אחד אחורה וליצור משחק עם דירוג T רכרוכי.
האתחול האולטימטיבי?
וכך הגענו לנקודת הסיום, לאחר שמונה משחקים גדולים שעל כולם כמעט ניצח בצורה כזו או אחרת האב המיתולוגי של הסדרה, אד בון (אותו אפשר לראות בוידאו הקודם), סדרת מורטל קומבט מנסה בפעם הראשונה בתולדותיה לבצע מהלך רטרו מובהק המיועד בעיקר לטובת המעריצים הותיקים – בעוד מכניקת הקרב מנסה לספק גם את שחקני ההארדקור המתקדמים יחסית וגם שחקנים חדשים על גבול הקז'ואל, הדמויות נעות בתוך זירות דו ממדיות ולאלמנט העומק כמעט ואין משמעות, בדיוק כמו בשלושת המשחקים הראשונים. חלק מהדמויות כמו סקורפיון אפילו מקבלות את התלבושות הקלאסיות במהדורות מיוחדות של המשחק (וסביר להניח שגם כ"תוכן" להורדה).
ההימור על אתחולה של הסדרה מבחינת סיפור, יצירת המשחק הכי אלים בתולדותיה והחזרת עטרת הדו-מימד ליושנה השתלם, לפחות מבחינת הביקורות, שמתמוגגות ברובן (ממוצע 86). ניפגש במורטל קומבט 10.
תגובות
1
22:54 21.04.2011 | חחח (אורח)
חחח חזק...
works every time (בסרטון האחרון)
2
23:14 21.04.2011 | רשמולה (אורח)
מדוע כל הבנות במשחקי מכות נראות כמו חשפניות?
3
23:40 21.04.2011 | Hymn
אולי די כבר עם השטויות האלה של החשפניות? ממתי בדיוק קהילת הגיימרים נהפכה לכזות חסודה? אז יש להם ציצים גלודים, סו פאגינק וואט!!! לכל הדמויות הנשיות במשחקי מכות יש כאלה ציצים. מה השתנה פה? כלום! חלס כבר להתחסד.
4
23:52 21.04.2011 | תגידו (אורח)
זה רק אני או שהחבילה של ה-10 מגה שעולה לי 120 שקל בחודש כולל תשתית וספק אינטרנט ושירות גיימר של בזק בינלאומי עושה לי בעיות ולא נותנת לי להיכנס לרשת ה- playstation network
5
00:36 22.04.2011 | roi.g
סדרת המכות הטובה ביותר.
6
00:56 22.04.2011 | ל-4 (אורח)
אצלי זה דווקא מתחבר יופי.
אני מחובר ב-בב"ל דרך ADSL וזה עובד.
יכול להיות שאתה בהוט וזה עושה לך בעיות?
7
01:23 22.04.2011 | roee2090 (אורח)
ל-2
למה לא?
8
01:27 22.04.2011 | roee2090 (אורח)
ל-4 יש עכשיו בעיה ב-PSN זה כנראה יסתדר בימים הקרובים.
9
02:13 22.04.2011 | tzanany
סיימתי תאחרון (9)
משחק חזק :)
10
11:03 22.04.2011 | עופר (אורח)
הם לא לקחו שום צ'אנס הם ראו את ההצלחה של סטריט פייטר 4 והבינו שהגיימרים רוצים שיחזירו להם REMAKE למשחקים שהם אהבו.
ולכן אני מקווה שיום אחד יצא UFO:ENEMY UNKNOWN בגרסת REMAKE
11
13:09 22.04.2011 | iDiot
נראה לי שלגרסא של ה-Wii אי אפשר לתת מכות פשוטות
כמו אגרופים, בעיטות וכו'..
12
13:49 22.04.2011 | ל-2 (אורח)
ישלך בעיה עם ציצי? תצא מהארון!
אנחנו תומכים בך!
13
14:38 22.04.2011 | Spride
3
אם אתה לא בקטע של ציצים גדולים אז באיזה קטע אתה? o_O
14
12:17 23.04.2011 | תגובה ל13 (אורח)
הוא כנראה בקטע של בולבולים גדולים ואני לא מיכוון לציפור
15
15:43 23.04.2011 | 1 (אורח)
toasty!!!
16
01:28 24.04.2011 | Hymn
13 ו14: תקראו את התגובה שלי טוב טוב ואחרי זה תגיבו...
17
01:32 24.04.2011 | OriHadar
אנשים יקירים תפנימו:
למשחק הזה לא קוראים Mortal Kombat 9 אלא רק Mortal Kombat
היוצרים בכוונה לא הוסיפו טייטל למשחק ולא מיספרו אותו כדי להביע שהם רוצים להחיל את הכול מההתחלה, בגלל זה הם אגב נותנים לנו במשחק הזה רק את הדמויות הראשונות של המשחק חוץ מקרייטוס שמופיע בגרסאת ה-PS3
18
19:05 22.03.2012 | ראיתם את עלילות המשחק האחרון? (אורח)
שלו קאנג החליט לנסות להביס את המכשף שאנג טסונג והוא מידרדר. ריידן למענה עוצר אותו והם נלחמים ובמהלך הקרב לו קאנג נהרג :(
אחרי זה יש הר שכל לוחמי העולם סקרנים להגיע אליו ושאנג טסונג שהופך לצעיר מנצח את כולם ולפתע רואה את הזומבי של לו קאנג שטוען כי שאנג דרדר אותו ואחראי למותו ורוצה להרוג אותו. שאנג מפיל את הזומבי(זה רק גופו הנקמני של לו אך זו לא נשמתו) אבל הזומבי תופס את שאנג בשלשלאות שלו והורג אותו ואז נגלה המפלץ שלוקח איתו את מי ששורד. איזה באסה שלו קאנג הפך לרע ונלחם עם ריידן! :(
19
| פורסם ע"י