מאת: איתי ברנר
דור הולך ודור בא, אבל תופעות מעצבנות שמפריעות לנו לשחק בשקט, בעיקר על המחשב, תמיד היו ויהיו. היום מדובר על DRM ,כרטיסי מסך שלא מנוצלים כראוי ושרתי משחק מוגבלים, פעם, תאמינו או לא, היה יכול להיות לא פחות גרוע. שפטו בעצמכם.
כמה דיסקטים?!
היום, כשאנחנו קונים משחק שמגיע על גבי יותר מ-DVD אחד, אנחנו חושבים שזה הרבה. בשלהי תקופת הדיסקטים נוצר מצב מביך, בו הכוננים הקשיחים הציגו נפח של כמה מאות מגה בייטים, בעוד הנפח הגדול ביותר שדיסקט היה יכול לשאת עמד עדיין על 1.44 מגה בייט. התוצאה? משחקים שהגיעו על עשרה ויותר דיסקטים, ואם אחד מהם היה נהרס, הייתם בבעיה.
בגלל קצב הקריאה האיטי של הכוננים, התקנת משחקים מרובי דיסקטים גם ארכה במקרים מסוימים שעה ארוכה, במיוחד אם המידע היה מכווץ. על מחשבי האמיגה העסק היה מטריד אפילו יותר, מכיוון שחלקם לא הגיעו כלל עם כונן קשיח והשחקן היה נאלץ להחליף דיסקט כל כמה דקות.
אם שאלתם את עצמכם בכמה דיסקטים ישנים היה צריך להשתמש היום בשביל סימס 3 או פוטושופ CS4, תוכלו לתלות את התשובה על הקיר. ברצינות.
ג'ויסטיקים אנלוגיים
לפני שהמציאו את החיבור האוניברסלי, ה-USB, הג'ויסטיקים התחברו ליציאה שנועדה במקור לאורגניות חשמליות ונקראה Midi או Game Port. למרבה המזל, יציאה זו בדרך כלל הייתה מולחמת לצד החיבורים על גבי כרטיסי הקול, אבל במחשבים ישנים יותר היה צורך להתקין כרטיס נפרד.
מכיוון שלמרבית המחשבים הייתה יציאה אחת כזו בלבד, מי שרצה לשחק בשני ג'ויסטיקים היה צריך לדאוג לעוד סלוט על גבי לוח האם שלו, או להשתמש במפצלים שברוב המקרים לא עשו את העבודה כמו שצריך. כך הפך הסידור של שחקן אחד על המקלדת והשני בג'ויסטיק לנפוץ, ו-"לא כוחות" היה ביטוי עם משמעות של ממש בעולם הגיימינג של אותם ימים.
תכונה משונה נוספת של אותם ג'ויסטיקים הייתה הצורך לכייל אותם כל פעם מחדש (בעיקר בסביבת דוס). בדרך כלל המשחק היה מבקש מכם בכל הפעלה להזיז את הסטיק לפינה הימנית עליונה, אחר כך לפינה השמאלית התחתונה ולבסוף למרכז אותו. ג'ויסטיקים נהגו להגיעו עם שני סליידרים של כיול שישבו לצד ומתחת לסטיק - ומשיכה הולכת ומתגברת לכיוון אקראי הייתה אירוע לא נדיר בכלל. אין פלא שלא מעט שחקנים העדיפו להישאר עם המקלדת - האולי לא מאוד נוחה, אבל לפחות אמינה.
משחקי מולטיפלייר-בקושי
זה לא סוד שהז'אנר שהפך את משחקי המולטיפלייר למה שהם היום הוא ז'אנר היריות מגוף ראשון (FPS). מרבית המנועים הראשונים, כמו אלה של Doom או Duke Nukem 3D, רצו בסביבת דוס והציעו בדרך כלל משחקי מולטיפלייר מוגבלים בחיוג ישיר ממודם למודם או ברשת מקומית. כאשר חיבורים לאינטרנט הפכו לנפוצים יותר, היה צורך למצוא גשר שיאפשר למחשבים שונים "לדבר זה עם זה" גם על גבי רשת האינטרנט. משחקים מאוחרים יותר כגון Quake אמנם תמכו במשחקים ברשת האינטרנט, אבל דרשו מהשחקנים לציין את כתובות ה-IP המדויקות זה של זה, מה שהפך את המשימה של מציאת פרטנרים למשחק למסורבלת במיוחד.
על מנת להתגבר על עניין התמיכה ברשת מקומית בלבד נוצרו תוכנות כדוגמת Kali, שגרמו למשחקים לחשוב שחיבור האינטרנט שלכם הוא חיבור רשת מקומי. בשיאן, תוכנות כאלה תמכו בלא פחות מ-400 משחקים שפשוט לא היו מוכנים לאינטרנט.
פתרון אחר הגיע בצורת אתרים ייעודים, אחד המפורסמים שבהם נקרא TEN (ראשי תיבות של Total Entertainment Network). אתרים אלו פתרו את כל הבעיות הטכניות והפכו משימות כגון מציאת שרתים וצ'אטים לפשוטות וקלות. הקאצ'? אין ארוחות חינם, ושירותים אלו דרשו דמי מנוי חודשיים. באותה תקופה, יש להזכיר, שילמתם על כל דקת חיבור לאינטרנט לחברת הטלפון ובדרך כלל גם הספק הגביל אתכם במספר השעות, כל זה הפך את חווית המולטיפלייר ליקרה יחסית וכזו שהייתה שמורה בעיקר לסופי שבוע (לפחות בארץ).
דרך חתחתים תלת-ממדית
קונסולת ה – Playstation הראשונה הגיעה עם חומרה ייעודית לתלת ממד והפכה מושגים כמו טקסטורות ופוליגונים לכאלו שכל גיימר מכיר. באופן מפתיע, יצרניות כרטיסי המסך הקלאסיות של אותה התקופה, כמו Cirrus Logic, קצת פספסו את הרכבת, וכרטיסי התלת ממד הראשונים עבור מחשבי ה-PC נוצרו ברובם על ידי הסטארט-אפ 3Dfx, אשר מותג ה – Voodoo שלה היה ידוע כמו השמות Radeon ו – Geforce היום. 3Dfx יצרה תקן תלת ממד מיוחד בשם Glide אשר היה בלעדי לכרטיסי המסך שלה, וחברות מסוימות תמכו בלעדית בתקן זה כך שמשחקים מסוימים רצו רק על גבי כרטיסים אלו.
במהלך השנים יצאו מספר גרסאות ושדרוגים לתקן Glide, בהתאם לסדרות הכרטיסים השונות, והסתבר שלרוע המזל אין תאימות מוחלטת בין כרטיסים חדשים לתקנים הישנים. כך הפכו משחקים בני שלוש או ארבע שנים בלבד לבעייתיים ולעיתים הם פעלו רק עם האצת תוכנה בסיסית, איטית ומכוערת. דוגמה טובה לכך הוא Need for Speed 2 SE, שדרש התאמות מיוחדות בזמן ההתקנה כדי לרוץ על Voodoo 2 ואילך. בסופו של דבר נוצרו מספר אמולטורים שגרמו למשחק לחשוב שיש לכם כרטיס מהדגם הספציפי אותו הם חיפשו, אבל הם אף פעם לא הגיעו לדיוק של 100%.
תגובות
1
17:00 23.03.2011 | //////// (אורח)
*troll face*
2
17:01 23.03.2011 | doron-g
בעוד 10 שנים יהיה עוד פעם כתבה בVGAMES על הצרות של היום...
3
17:04 23.03.2011 | גימר מזדקן (אורח)
כתבה מעניינת!
תודה רבה.
תמשיכו עם כתבות כאלה
4
17:07 23.03.2011 | עופר ש (אורח)
עד היום אני זוכר את הגרפיקה לפני ה 3D FX במיוחד ב FIFA שהיה המשחק הראשון ששיחקתי עם 3DFX וזה פשוט היה כמו פנטזיה , לא היו פיקסלים : )
5
17:10 23.03.2011 | צודק (אורח)
היו דיסקטים של 1.22M 756K 254K - היו דיסקטים גדולים שהיה צריך את שתי היידים לאחוז בהם.
נ.ב. היה לי וודוו 3
6
17:23 23.03.2011 | ל 5 (אורח)
אם אתה זוכר , אבל זה היה באטארי אם היית גוזר את הצד השני של הדיסקט היה אפשר להקליט עליו מידע משני הצדדים.
7
18:03 23.03.2011 | ET2k
5,6 - נכון, וגם, מישהו פעם הראה בזומביט שאפשר לקחת דיסקטים קטנים של 720KB , לעשות בהם עוד חור עם מקדחה חשמלית קטנה ולהכפיל את הנפח שלהם... אף פעם לא ניסיתי את זה בבית, דיסקטים של 720KB היו רק בתקופת המעבר עד שהדיסקטים הגדולים עברו ל1.2MB.
(איתי)
8
18:40 23.03.2011 | Jiddu
7 וואלה? לא ידעתי שאפשר לעשות את זה? אני אנסה את זה בבית שלי על כל הדיסקטים הישנים שיש לי XDDD
9
19:14 23.03.2011 | TheHunter159
יש למישהו דיסקט בבית שעובד? אני רציני לגמרי
10
20:05 23.03.2011 | JitoN
כן לי
11
20:27 23.03.2011 | Ilay140
לי יש דיסקטים
12
20:50 23.03.2011 | עיעי (אורח)
חחח למה לא, עוד יש לי משחקים חינמיים כאלה על דיסקטים...
13
22:34 23.03.2011 | רועי (אורח)
וואלה צודק כתבה יפה
14
23:24 23.03.2011 | Em1L
omg נוסטלגיה 0_o
15
23:31 23.03.2011 | DareDevil
אני זוכר שאפילו לדיאבלו 2 היה מצב Glide.. היו זמנים.
אחלה כתבה.
16
00:23 24.03.2011 | Asaf (אורח)
אני לא אשכח שחסכתי במשך חצי שנה וקניתי voodoo rush ב 1000 שקל , שישב לי יופי על הפנטיום mmx . אנשים היו עולים אליי לרגל כדי להתפעל מהגרפיקה :)
17
02:09 24.03.2011 | Silent Dawn
שכחת לציין את אתר Mplayer המצוין.
18
03:02 24.03.2011 | מיקו (אורח)
יש לכם טעות, פעם חיברו ג'ייסטיקים דרך החיבור של המדפסת !
19
07:21 24.03.2011 | SantaKelev
אחלה כתבה
20
08:37 24.03.2011 | אני (אורח)
כל הכבוד על הכתבה, איזו נוסטלגיה.
21
09:10 24.03.2011 | metallicaori
אני זוכר את מריו או סופר מריו פשוט כועב הלב
22
17:29 24.03.2011 | StormyDeJew
פעם הכל היה שונה, CryENGINE היה המצאה...
23
19:12 24.03.2011 | MATANWX@HOTMAIL.
תגידו למה היתקוון קשאמר " בן אדם חכם מיתבונן בעבר ורואה את העתיד"?
24
20:50 24.03.2011 | ENERGYARON (אורח)
אייזה ישןןןןןןןןןן כתבה מדהימה תודה רבה
25
22:04 24.03.2011 | fd (אורח)
אחחחחחחח איזה נוסטלגיה שלכם חחחחחח נחמד תמשיך עם זה אגב הקטע עם הדיסקטים מגניב יש לי הרבה חורים לעשות
26
13:46 25.03.2011 | jo (אורח)
הדבר היחיד שהיה שונה זה שלפני כמה שנים לא יכלו אנשים להביע ולכתוב שכל מי שהגיב כאן הוא פסיכי ומפגר.
27
17:08 26.03.2011 | .... (אורח)
בוא נגיד שלא כ"כ הבנתי במחשבים לפני זה אבל ועוד איך זכרתי את הדיסקטים וזכרתי שהלכתי לחוג מחשבים ובניתי דפדפן אינטרנט וטטריס ושמתי אותו על דיסקט XD בכל מקרה כתבה מעולה נהנתי מכל רגע :)
28
23:54 26.03.2011 | אור (אורח)
זמנים ישנים אני עדיין זוכר את התקופה שאח שלי הסיג כרטיס מסך של 3Dfx.. זה עוד היה בזמני המגאסון והמגאדרייב..
אני מרגיש זקן XD..
29
10:11 01.04.2011 | פרד קדמוני (אורח)
Voodo 2... אני זוכר שהיה לי את זה... אני זוכר שאפילו את לגו יצירה התקשיתי להריץ...
30
| פורסם ע"י