הרשמה

10 המדינות הכי טובות בגיימינג

10 המדינות שמובילות את הגיימינג המקצועי בעולם

מדור הספורט האלקטרוני: על גיימרים שלוקחים את התחביב שלהם ברצינות, ואפילו הופכים אותו למקצוע

בשבוע שעבר הכרנו את האבא של הספורט האלקטרוני וההיסטוריה של הענף, השבוע נכיר את מדינות הספורט האלקטרוני העולמיות

עקב ההתפתחות הגואה של ענף הספורט האלקטרוני ברחבי העולם והרצון למסד את הענף בקנה מידה בין-לאומי, הוקמה בשנת 2008 הפדרציה העולמית לספורט אלקטרוני (International e-Sport Federation). מטרות הפדרציה המורכבת מנציגי מדינות הספורט האלקטרוני הינן ליצור סנכרון וחוקים כלליים, ולפעול יחד למיסוד הענף בקנה מידה עולמי.

כפי שיש מדינות "חולות" כדורגל כגון אנגליה, ספרד, איטליה ועוד, כך ישנן מדינות "חולות" ספורט אלקטרוני, ולמרבה ההפתעה במקרים מסויימים הספורט האלקטרוני פופולארי בהן יותר מכדורגל. השבוע נדרג את 10 מדינות הספורט האלקטרוני המובילות בעולם תוך כדי שפיכת אור על פוטנציאל הענף והעתיד הצפוי לנו עם מיסודו בעולם והגעתו לישראל.

דירוג מדינות הספורט האלקטרוני

1 - דרום קוריאה

ליים 'Boxer' יו-האן

את המקום הראשון לוקחת ללא ספק דרום קוריאה, המדינה שבה הוקם משרד ממשלתי KeSA לקידום ענף הספורט האלקטרוני עוד בשנת 1999. במדינה ישנם מספר רב של ערוצי טלוויזיה המשדרים אך ורק משחקים ותוכניות ספורט אלקטרוני, והערוצים הנ"ל נחשבים לפופולאריים ביותר. בדרום קוריאה ישנה ליגה מרכזית האחראית על דירוג כל השחקנים, וכן פועלת לאחידות בתתי ענף במדינה.

השחקנים הדרום קוריאנים נחשבים לשחקנים הטובים בעולם, ומתאמנים בתנאים שאין כמותם בעולם. החל מאיצטדיוני ספורט אלקטרוני, שבאחד מהם יש מוזיאון ספורט אלקטרוני וכלה במתקני אימונים אינטנסיביים. בזכות פופולאריות הענף, ישנם נותני חסות רבים ההופכים שחקנים לא מעטים למיוליונרים (דוגמא: ליים יו-האן). 2 דברים נוספים שהופכים את דרום קוריאה לבירת הספורט האלקטרוני הינם אירוע ה-WCG שנחשב לאולימפיאדה של הספורט האלקטרוני - ומשרדיו יושבים במדינה, ופדרציית הספורט האלקטרוני העולמית שיושבת גם היא בדרום קוריאה.

2 - שוודיה

המקום השני שמור לשוודיה, המדינה בה הספורט האלקטרוני נחשב למס' 2 בפופולאריות בקרב ענפי הספורט. בשוודיה ישנה פדרציה בשם GoodGame האחראית לקידום ופיקוח על ענף הספורט האלקטרוני, והיא פועלת בשיתוף פעולה ומימון מלא של משרדים ממשלתיים שהוקמו לקידום הענף במדינה. במדינה מספר ערוצי טלוויזיה שכולם מוקדשים לספורט אלקטרוני וגיימינג, והיא ביתו של אירוע הגיימינג הגדול בעולם, מסיבת הרשת DreamHack, עם מעל ל-11,000 משתתפים מרחבי המדינה ואירופה המביאים את המחשבים הפרטיים שלהם.

בין השנים 2002 ל-2005 נחשבו שחקני שוודיה ב-CS לשחקנים הטובים בעולם (אפילו היום) וחלקם נהפכו למותגים בין לאומיים כגון Heaton, והמולטי-קלאן SK אשר צברו הכנסות בגובה מליוני דולרים בפרסים בעשרות טורנירים שלקחו במקומות הראשונים ומעשרות נותני חסות כגון אינטל, NVIDIA ודומים. בין הסיבות לפופולאריות של הענף במדינה הינו מזג האוויר הקר במדינה הצפונית, אשר גורם להיסגרותם של תושבי המדינה בבתיהם לתקופות ארוכות במשך החורף.

3 - ארה"ב

Fatal1ty

אחת הסיבות שארה"ב מתברגת למקום השלישי 'בלבד' הוא היעדר התמיכה הממשלתית בענף בצורת משרד ממשלתי. בארה"ב נולד הספורט האלקטרוני עוד בשנת 1982 כאשר וולטר דיי מ-Twin Galaxy פרסם את טבלת האלופים שלו, ובשנות ה-90 החלו להתקיים הטורנירים התחרותיים הראשונים למשחקי מחשב כגון Quake.

ארה"ב אחראית על מותגי ענק בהיסטוריית הספורט האלקטרוני החל מ-CPL, ליגות CAL, שחקנים מפורסמים כגון Fatal1ty וקבוצות כגון Complexity ועוד. מדי שנה מתקיימים בארה"ב מאות אירועי גיימינג תחרותיים במסגרתם מחולקים פרסים בגובה מליוני דולרים, והשחקנים האמריקאים תמיד משתתפים באירועים בין לאומיים כדוגמת WCG, DREAMHACK, ESWC ואירועים דרום קוריאנים למוזמנים.  בארה"ב אחת הליגות הפופולאריות הינה GGL אשר לאחרונה פתחה שלוחה גם בסין.

4 - גרמניה

בגרמניה עדיין לא הוכר הספורט האלקטרוני כענף כשלעצמו, אם כי ישנה פדרציה בשם ESB המורכבת מגורמי הספורט האלקטרוני החזקים במדינה הפועלים יחד לקידום הענף כספורט לכל דבר. אע"פ שהענף לא מוכר באופן רשמי על ידי הממשלה, היא כן מכירה בענף וישנם חוקים המסדירים השתתפות בתחרויות ספורט אלקטרוני, כאשר ביניהן גיל המינימום שנקבע ל-16.

אחת הסיבות המרכזיות להתברגותה של גרמניה למקום הרביעי הינה ליגת ESL אשר מוצאה בגרמניה. בליגה הגרמנית משתתפות מעל ל-20,000 קבוצות CS בליגות השונות, ומאות אלפי שחקנים נוספים לוקחים חלק כשחקנים פעילים או צופים בעשרות ליגות למגוון רחב של משחקים. אחוז החדירה של הספורט האלקטרוני בקרב צעירים במדינה עומד על 100%, וזו אגב אחת הסיבות להתרחבותה של הליגה בעולם. מדי חודש מתקיימים בערים מרכזיות ברחבי גרמניה אירועי ליגה אשר מושכים אלפי מעריצים שמגיעים על מנת לצפות במשחקי קבוצותיהם.

5 - סין

איצטדיון הספורט האלקטרוני בסין

הספורט האלקטרוני הוא הענף ה-99 במספרו שהוכר בסין ,ובשנת 2004 הוקם ארגון ה-CEG שמטרתו מיסוד הענף במדינה. באותה השנה אגב, בטורניר הראשון שקיים ה-CEG, לקחו חלק מעל ל-2 מליון משתתפים, וכיום מוערך שישנם עשרות מליוני גיימרים סינים ברחבי המדינה.

מדי שנה מתקיימים בסין טורנירים בין לאומיים ששולחים נציגים סיניים לייצג את המדינה בטורנירים עולמיים. בסין יש איצטדיון ספורט אלקטרוני עצום שכל כולו מוקדש לתחרויות. בשנת 2008 נפוצו שמועות על כך באולימפיאדת בייג'ינג יתקיימו משחקי ספורט אלקטרוני, אך בסופו של דבר זה לא יצא לפועל. בסין פועלות מעל ל-5 ליגות וארגוני ספורט אלקטרוני, אך חלקם נמצאים בקשיים עקב אי היכולת לגייס חסויות - למרות כמות השחקנים העצומה.

6 - דנמרק

בדנמרק הגיימינג אינו מוכר עדיין כענף ספורט רשמי, אך במדינה פועל ארגון ה-ESD שמטרתו קידום הענף במדינה, ופועל בשיתוף פעולה ממשלתי. במדינה מתקיימים מדי שנה עשרות אירועי גיימינג, וקבוצת mTw הדנית מדורגת כיום כקבוצה הטובה ביותר בעולם ב-CS.

7 - צרפת

 

אירוע ה-ESWC

גם בצרפת הספורט האלקטרוני טרם הוכר כענף ממשלתי, אך זה לא מנע מהמדינה להתברג כאחת ממדינות הספורט האלקטרוני המובילות. בצרפת פועלת כיום ליגה של ESL אשר זוכה לחדירה של כ-60% בקרב הצעירים במדינה ומשתתפים בה מאות אלפי שחקנים פעילים. בצרפת הוקם לראשונה ה-ESWC, טורניר בין לאומי שבשנת 2005 ו-2006 נחשב לאירוע שהתחרה באופן ישיר ב-WCG, והגיעו אליו מעל ל-60 נציגים ממדינות שונות ו-40,000 צופים נכחו במשחקי הגמר בפריז.

8 - רוסיה

את המקום השמיני לוקחת רוסיה, אשר הספורט האלקטרוני הוכר בה כספורט לכל דבר וזוכה לתמיכה ממשלתית. ברוסיה רצה ליגה מרכזית לספורט אלקטרוני בשם NPCL. במדינה ישנם מיליוני גיימרים כבדים, ומדי שנה ניתן לראות נציגיות של קבוצות ושחקנים רוסיים בכל האירועים הבין לאומיים כגון WCG, DREAMHACK ועוד.

9 - בולגריה

בשנת 2003 הוכר הספורט האלקטרוני כענף רשמי בבולגריה, וקידום הענף הופקד בידי ה-BFES שהינו הגוף האחראי לקידום הענף. במדינה מתקיימים מדי שנה מוקדמות לטורנירים בין לאומיים כגון WCG. בבולגריה רצה גם ליגת מצליחה ביותר של ESL אשר מושכת עשרות אלפי שחקנים. בולגריה היא הדוגמא הקרובה ביותר לישראל מבין כל הארצות האחרות מבחינת כמות אוכלוסיה (בולגריה , ישראל).

10 - אנגליה

בשנת 2008 הוקמה באנגליה ה-UKeSA, גוף שמטרתו מיסוד ענף הספורט האלקטרוני. הגוף הוקם על ידי הממשלה ופועל לקידום אירועים וליגות ברחבי המדינה בה בכל 10 בתים יש 9 קונסולות משחק. בשנים האחרונות אנגליה פיגרה אחר עולם הספורט האלקטרוני, למרות השתתפותה בטורנירים בין לאומיים רבים, וככל הנראה מטרת הקמתה של ה-UKESP הינה לקדם את הענף בממלכה לאור התפתחותו ופופולאריותו ההולכת וגדלה.

 וזה לא הכול - מבט חטוף על ארצות גיימינג נוספות

 בנוסף ל-10 המדינות המובילות שפירטתי עליהן, בעולם ישנן מדינות ספורט אלקטרוני נוספות ורבות אשר החלו להתפתח בשנים האחרונות. עקב הכמות הגדולה אתמקד במדינות שהינן חברות ב-IeSF שהינה הפרדציה העולמית לספורט אלקטרוני.

  • ויאטנם - בויאטנם פועל גוף בשם eSV המוכר על ידי הממשלה ופועל לקידום הענף.
  • בלגיה  - בבלגיה הוקמה הפרדציה BESF שפועלת בשיתוף עם הממשלה לקידום הענף.
  • שוויץ  - בשוויץ הגוף האחראי על מיסוד ענף הספורט האלקטרוני ועובד מול הממשלה הינו ה-SESF.
  • טייואן - בטייואן פועלת פדרציה בשם TeSL אשר אחראית לקיום ליגות ספורט אלקטרוני וקידום הענף.
  • הולנד - בהולנד אחראי על קידום ענף הספורט האלקטרוני גוף בשם NeSB.
  • דרום אפריקה - גם בדרום אפריקה החלה לפעול בשנים האחרונות פדרציה לקידום הענף תחת השם MSSA.
  • אוסטריה - במדינה פועל ארגון בשם ESVO הפועל לקידום הענף במדינה וקיום תחרויות וליגות.
  • ספרד - הגוף האחראי בספרד על קידום הספורט האלקטרוני הינו ESP.
  • סינגפור - במדינה פועל אתר פרטי העובד מול פדרציית הגיימינג לקידום הענף, שמו Rapture.
  • רומניה - ברומניה אחראית לקידום הענף ה-PGL שעובדת מול הפדרציה, ומקיימת טורנירים וליגות.

מדינות נוספות שהצטרפו לאחרונה לפדרציה הינן הודו , אינדונזיה , יפן  ומלזיה , וצפוי כי בשנים הקרובות כל מדינה שיש בה ארגוני ספורט אלקטרוני תצטרף לפדרציה, ובכך תקדם את פריצת הענף לתודעה העולמית צעד אחד נוסף. וגם ישראל  צפויה להצטרף בעקבות מגעים שאתר Vgames מקיים זו תקופה מול הפדרציה העולמית לספורט אלקטרוני.

 ישראל מדינת ספורט אלקטרוני?

ישראל היא ללא ספק מדינת ספורט אלקטרוני, אך נמצאת בתחילת דרכה בכל הנוגע לחיבור העולמי. ב-10 השנים האחרונות התקיימו בישראל מעל ל-35 אירועי גיימינג, ביניהם 4 מוקדמות לאליפויות עולם כגון WCG ו-ESWC, ומדי שנה מתקיים מוקדמות לטורניר הבין לאומי של PES שנערך על ידי קונאמי.

בשנים האחרונות עקב מחסור בקיום אירועים וליגות מקצועיות, ירד היקף הספורט האלקטרוני בישראל וכמות השחקנים שלקחו חלק בפעילויות מקצועיות, אך בחודשים האחרונים - עם פתיחת ליגת ESL, אלפי שחקנים החלו להרשם לתחרויות ספורט אלקטרוני. בישראל ישנם כמות גדולה של שחקנים כשרוניים ודמויות אשר אוהבות את הענף, מה שלדעתי יגרום לשגשוגו בשנים הקרובות, ועם התפתחותו בעולם כך יגיע מיסודו בעתיד גם אלינו.

   

תמונות מאליפות ישראל במשחקי מחשב שהתקיימה בשנת 2005, ושלחה נציגים ישראלים ל-ESWC בצרפת.

הפרק הבא במדור הספורט האלקטרוני: הליגות והטורנירים המרכזיים בענף הספורט האלקטרוני

  1. פתיחה
  2. ההיסטוריה
  3. מדינות ספורט אלקטרוני
  4. ליגות וטורנירים
  5. אירועי הספורט המובילים
  6. הקבוצות המובילות בעולם
  7. השחקנים המפורסמים בעולם
  8. אתרי הספורט האלקטרוני המובילים
  9. הציוד לגיימר המקצועי
  10. ספורט אלקטרוני כספורט לכל דבר

 

עד הפרק הבא, הסרטון הרשמי של ליגת ESL בישראל, שנפתחה בחודש שעבר. המון בהצלחה לכל השחקנים והקבוצות המשתתפים, וכמובן לנבחרת הבנות של ישראל בטורניר ה-CS!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:53 13.03.2010 | JitoN JitoN

    ראשון וכתבה טובה

  2. 2

    18:58 13.03.2010 | קקר קקר (אורח)

    מצויין.

  3. 3

    21:54 13.03.2010 | ar ar (אורח)

    מצוין. מככה לטורניר PES

  4. 4

    00:14 14.03.2010 | david221 david221 (אורח)

    Go israel אנחנו על המפה!!!

  5. 5

    06:49 14.03.2010 | אורר אורר (אורח)

    לא יודע, אני עדיין לא השתכנעתי שצריך לקרוא לזה ספורט >.>

  6. 6

    09:28 14.03.2010 | kroket101 kroket101

    לאאאאאאאא רוסיה מקום 8

  7. 7

    10:41 14.03.2010 | ד ד (אורח)

    בקרוב אצלנו חבר'ה, כל הכבוד לכל מי שמקדם את התחום בארץ

  8. 8

    11:39 14.03.2010 | sleepwalkerr sleepwalkerr

    Go Russia Go Russia

  9. 9

    13:40 14.03.2010 | Aldor Aldor

    אה מגניב בישראל יש שחקן TF2 בשם Fatality

  10. 10

    14:36 14.03.2010 | gunit gunit

    ואיטנם?! איך ויאטנם WTF?!

  11. 11

    14:53 14.03.2010 | eNtity eNtity (אורח)

    מה עם אוסטרליה? ליגת הקנגורו ג'ק משהו לא?

  12. 12

    15:43 14.03.2010 | עיעי עיעי (אורח)

    זה לא הגיוני ואיפה יפן בסיפור הזה ?
    יפן זאתי שהמציאה את הגיימינג !

  13. 13

    15:45 14.03.2010 | פינקי בלי מח פינקי בלי מח

    תודה רבה ! כתבה מעניינת ... מאד נהנתי לקרוא...

  14. 14

    15:56 14.03.2010 | Big Danny K Big Danny K

    מצטער לנפץ לכם את הבועה אבל לא משנה כמה שחקנים ישראלים יצליחו בתחרויות ספורט אלקטרוני, המיינסטרים בארץ עדיין יחשיב משחקי מחשב כפעילות מיותרת ומטופשת שמיועדת לילדים קטנים...

  15. 15

    16:36 14.03.2010 | maxy16 maxy16 (אורח)

    אני לא מבין למה אתה קורא לזה ספורט.

  16. 16

    17:36 14.03.2010 | REDbOy REDbOy

    5
    אני איתך...:|

  17. 17

    17:41 14.03.2010 | yaniv545 yaniv545

    ישראל שמה את כולם שם :SSS

  18. 18

    18:27 14.03.2010 | vittek vittek

    הלוואי שישראל תהיה מדינה עם ענף ספורט כזה..
    כי גם ככה אין לנו הרבה ספורט בארץ חוץ מי כדורגל וכדורסל..

  19. 19

    19:21 14.03.2010 | Omega Omega

    לכל הלא מבינים:

    שימו לב שהתחום הזה נקרא "ספורט אלקטרוני", בניגוד לכל ענף ספורט אחר שנמצא תחת הגדרה של "ספורט".

    כאן באה ההבדלה הגדולה בעצם זה שהספורט האלקטרוני אינו ענף ספורט בפני עצמו אלא תחום מקביל לספורט שתחתיו יש ענפי ספורט אלקטרוני שונים שהם המשחקים בעצם.

  20. 20

    19:44 14.03.2010 | זה נחמד.. זה נחמד.. (אורח)

    ספורט לקהל החנונים שביננו (=

  21. 21

    21:00 14.03.2010 | HeavenTear HeavenTear

    אפילו וויאטנאם ודרום אפריקה יותר מתקדמים מאיתנו בתחום,איזו בושה

  22. 22

    08:35 15.03.2010 | maxy16 maxy16 (אורח)

    ת'כלס זה באמת ספורט לחנונים. זה שקוראים לזה אלקטרוני לא אומר שצריך לקרוא לזה ספורט. זה רק בשביל שגיימרים ירגישו יותר טוב עם עצמם.

  23. 23

    16:19 18.03.2010 | Novril Novril

    לא הבנתי מה ההגדרה שלכם ל-"ספורט אלקטרוני". האם זה אומר רק משחקי RTS ו-FPS או האם זה מתייחס לכל ז'אנר תחרותי של משחקי וידאו? כי על פי הכתבה זה נראה כמו האופציה הראשונה.

  24. 24

       | פורסם ע"י