הרשמה

בעלי חיים וסביבתם

מאת: חגי שחור 09/05/2007

 

איך עושה פרה? מווווו

ואיך עושה כלב? האו האו

ואיך עושה תרנגול? קוק-א-דודל-דו!

... קוק-א-דודל-דו?!?

 

כן, תאמינו או לא, זו דווקא תשובה נכונה. מסתבר שלדוברי שפות זרות יש גם דרך שונה לבטא את קולות החיות, גם אם אלו האחרונות כלל לא "מדברות". כך הופך ה"האו-האו" העברי ל"וואף-וואף" באנגלית, ו"מיאו-מיאו" ל"ניה-ניה" ביפנית. לאור העובדה הזו, נשמע כמו רעיון טוב לוודא שאת משחק זיהוי החיות שנותנים לקטנטנים שלנו עושה חברה ישראלית; אתם יודעים, לחסוך פאדיחות בגן. למרבה המזל "בעלי חיים וסביבתם", משחק מחשב להכרת עולם החי, הוא אכן מבית קומפדיה, חברה ישראלית למהדרין.

שם של כרך באנציקלופדיה

 

למרות השם המשמים, "בעלי חיים וסביבתם" הוא דווקא משחק חמוד למדי שמיועד לגיל הצעיר יותר (גילאי 2 עד 4). המשחק הוא חלק מסדרת "בייבי קומפדיה", המורכבת מארבעה משחקים לגיל הרך, ואם אפשר לשפוט את הסדרה על פי נציג אחד, קומפדיה עשו עבודה לא רעה בכלל.

כמו כל לומדה של קומפדיה, המשחק הוא בעצם אוסף משחקונים קטנים. אבל, שלא כמו ב"קספר: הרפתקה בג'ונגל" למשל, למשחקים כאן יש נושא אחד ברור: בעלי חיים. יש כאן משחק של זיהוי חיה לפי הקול שהיא עושה, יש זיהוי חיה לפי הצללית, יש זיהוי חיה לפי השם ואפילו זיהוי חיה לפי חידה.

 

שמים לב למוטיב החוזר בתיאור? זה מכיוון שכל המשחקים הם למעשה אותה הגברת בשינוי אדרת. בכל פעם אנחנו מגיעים לאותם שני מסכים – חווה ויער – שבכל אחד מהם נמצאים תשעה בעלי חיים. עכשיו השאלה היא רק האם יבקשו מאיתנו ללחוץ על ה"צפרדע", לבחור במה שעושה "מווו" או לבחור בצללית שמאימה לסוס.

זה קצת משעמם אחרי הפעם העשירית שרואים את אותו רקע בדיוק, אבל זה כבר מרגיז כשמגלים שלכל חיה יש תמיד את אותו מיקום בדיוק. זה משחק ממוחשב, כך שאין בעיה לגרום לכלב להופיע פעם בצד שמאל של המסך ופעם בצד ימין, אבל למרות הפשטות (היחסית) אין אופציה כזו, וחבל.

גורדינקה

 

מכיוון שהמשחק מיועד לגילאים צעירים במיוחד, המשחק מאפשר לשחק גם בעזרת העכבר וגם בעזרת המקלדת. השליטה עם המקלדת פשוטה בתכלית וכוללת שימוש בשלושה לחצנים בלבד, שכל אחד מהם שולט על קרון אחר ברכבת שמופיעה בתחתית המסך, עליה ניתן להרכיב את החיות השונות. מצד אחד זה נחמד לילדים הקטנים באמת, אבל מצד שני, הייתי שמח אילו הילדים הגדולים יותר היו יכולים להציג יותר קרונות בתחתית המסך ובכך להעלות את רמת הקושי.

כדי לעזור עוד, בכל מסך נקבל הסברים קוליים מגורדי הצעיר. גורדי, למי שלא מכיר, הוא אחת מהדמויות המרכזיות של קומפדיה ובגרסה של "בייבי קומפדיה" הוא נראה צעיר מתמיד. הדיבוב שלו משביע רצון ומצליח רוב הזמן להיות חינני וחמוד. כתבתי "רוב הזמן" מכיוון שיש גם כמה שירים בכיכובו ש – איך נאמר – לא יכנסו לפנתיאון שירי הילדים של העתיד.

 

אגף השירים הוא דוגמא לצד הפחות מוצלח של הלומדה, והוא לא לבד: חלק מהמשחקונים בהחלט מוצלחים פחות. למשל, אפשרות ה"צייר" היא למעשה פיקציה אחת גדולה (הציור נבע מראש והילדים רק לוחצים בצורה רנדומאלית על המסך). בנוסף, אפשרות הכרת החיות מקרוב (הצגת כל חיה במסך מלא) לוקה בחוסר פעילות ושעמום. כל אלו היו יכולים לצאת יותר טוב אילו רק היו משקיעים קצת יותר בפן הגראפי של המשחק.

מה שכן, יש גם כמה הברקות: אפשרות הדפסת דפי צביעה ריקים היא רעיון טוב מאוד שמבוצע בצורה נוחה ומאפשר לתת גם לילדים האחרים מה לעשות בזמן שאחיהם משחק במחשב.

השורה התחתונה

 

לומר את האמת, הציון המצורף לכתבה לא משקף את כל הסיפור. מצד אחד, אי אפשר להתעלם מכך שבסופו של דבר מדובר במשחק עם שני מסכים אינטראקטיביים בלבד. מצד שני, מחירו הזול של המשחק (בין 35 ל-50 ₪) מאפשר יחס נאה של עלות לעומת שעות המשחק, גם אם מדובר בכמה שעות בודדות. בסופו של דבר נראה לי שמדובר במוצר קטן וחמוד שעושה את מה שהבטיח, ומלמד את ילדכם (או אחיכם) איך עושה תרנגול בעברית. בימינו, גם זה משהו להתכבד בו.

גזר הדין

*ציון סופי: 78

משחקיות: 7; נוחה ופשוטה, אם כי לעיתים פשוטה מדינוחה ופשוטה, אם כי לעיתים פשוטה מדי.

גרפיקה: 6; הציורים חביבים אבל אין מספיק מגוון.

סאונד ופסקול: 8; הקול של גורדי נשמע בלי הפסקה, אבל ברוב המקרים זה דווקא דבר טוב.

טכני: 8; התקנה פשוטה אבל המשחק לא מתאים את הרזולוציה למסך.

אורך חיים: 8; בשביל חמישים שקל – סביר בהחלט

ריבוי משתתפים: 1; לא קיים.

*הציון הסופי הוא אינו שיקלול ממוצע שאר הציונים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:24 04.09.2007 | JNF JNF

    תומר משעמם לך בזמן האחרון אהה?

  2. 2

       | פורסם ע"י