הרשמה

ביקורת: Runebound

ביקורת משחק לוח מאת סונדי.

מארגט (Margath), התעופפה מעלי, וכנפיה העצומות הכו בעוצמה את האוויר הדחוס. הנפתי את "להב לבן" והכיתי בכל העוצמה שיכולתי לאגור בשתי ידי בעור הקשקשים שנגלה לעיני.

החרב חדרה את העור ופצעה את הדרקון הגדול, כמו שריטה קטנה שלא השפיעה על המפלצת הגדולה. החרב מנגד איבדה את כוחה הסגולי ומה שנותר בידי לעשות זה להשליך אותה הצידה ולנסות לשלוף מחגורתי את אלת הברק, אלא שמארגט כבר הכינה לי הפתעה משלה...

ברוכים הבאים ל-Rune Bound, המשחק שיקח אתכם להרפתקה קסומה ברחבי ארץ מכושפת. יש מי שמכנה אותו "טליסמן טורבו", ובצדק!

טליסמן הינו משחק לוח תפקידים הידוע ביותר לשחקני ארץ ישראל. מי ש"אשם" בכך היא חברה קטנה בשם "קודקוד" אשר דאגה לגייר אותו (שמועות שהתגנבו לאוזני מספרות כי המתרגם המקורי של המשחק הייתה חברת "מיצוב", החברה האחראית גם לתרגומים הראשונים של המו"ד בארץ), ולמכור אותו בכל חנות משחקים שמכבדת את עצמה.

אבל טליסמן הוא משחק לא מושלם. לטענת רבים טליסמן לוקה בחסר בהרבה פרטים, החל מהוראות הניתנות לפרשנות אישית (עיין כתבה שפורסמה בנושא באתר האורק), וכלה בחוסר גמישות והגבלת יכולתו של השחקן טוב מה ניתן לבקש ממשחק שפותח בשנת 1983! ומאז ועד היום אף אחד לא ניסה לשנות בו משהוא, אפילו במהדורה החדשה, הרביעית במספר, לא מתוכננים שינוים, כמה חבל.

Rune Bound נכנס לתמונה בשנת 2004, בהפקת חברת Fantasy Flight Games, אשר נחשבת בימינו לאחת החברות המובילות בשוק משחקי הלוח. לא חלפה שנה ו- FFG מכריזים על הוצאה מחודשת.

בביקורת זו אעסוק בגרסה השנייה זו שמוכרת בתור: Second Edition, כי היא הפופולארית ביותר והיחידה שניתן להשיג פה בארץ.

מטרת המשחק:

בעל אוב העונה לשם וורוקש (Vorakesh) מנסה להחיות את מארגט, הדרקון הנורא. לצורך כך הוא מנסה לאסוף את כל ה"רונות" מאדוני הדרקונים על ידי חיסולם.

אתם הגיבורים יוצאים במסע על מנת למנוע את הצלחתו על ידי איסוף של שלוש "רונות" או חיסול סופי של מארגט.

הלוח - האיכות של FFG יוצאת מגדר הרגיל. קלפים מעוצבים היטב, עשויים באיכות מעולה ובעובי מתאים, המיניאטורות של הגיבורים ברמת פירוט מרבית, אם כי הן אינן צבועות, המשחק מכיל מאות סימני משחקי מסוגים שונים, וקוביות משחק.

הלוח מעוצב בצבעים ובחן, מחולק לעשרות משושים קטנים, כל משושה מיוצג בסוג של שטח, יערות, מישורים, ביצות, הרים, גבעות או ערים. דרכים מתפתלות, פשוט יפה לעין. בנוסף בצידי הלוח ישנו מקום להנחת הקלפים.

הדמויות – 12 דמויות מגיעות עם המשחק המקורי, דמויות נוספות ניתן לאסוף בהרחבות השונות, לכל דמות מיניאטורה מדויקת אפורה וחסרת צבע, וכן יכולות מיוחדות הנותנות לה בונוס במבחנים שונים במהלך המשחק, לכל דמות יש מספר נקוות חיים וניקודים שונים בשלושת סגנונות הקרב של המשחק, קסם, קרב מגע, וטווח רחוק. הניקודים שונים בין דמות לדמות, וכך מייחדים אותן. בנוסף כל דמות זוכה ביכולת מיוחדת מועילה.

תזוזה –זוכרים את טליסמן? זורקים 2 קוביות וניתן ללכת עם כיוון השעון או נגד ותמיד נופלים לאותם המקומות? לא עוד! שיטת התזוזה של הדמויות שונה ממה שראינו בכל משחק אחר. המשחק מכיל 5 קוביות שעל גבי פאותיהן סימונים המיצגים את סוגי השטח שבמשחק. בכל תור השחקן משליך את הקוביות ועל פי התוצאות הוא מתכנן מסלול אותו תוכל דמותו לעבור. ניתן להשתמש בכל הקוביות או בחלקן.

הרפתקה – הוי טליסמן... "הרם קלף במידה ואין קלף..." והנה יוצא לך איזה מפלצת שחזקה ממך עשרות מונים וכל מה שנותר לך זה לנסות לברוח. ב- RUNE BOUND מפוזרים על גבי הלוח סימני הרפתקה ב- 4 צבעים בדרגות קושי מהקל לכבד, ירוק, צהוב, כחול, ואדום. במידה ולאחר מהלך התזוזה הדמות נמצאת במשושה בו נמצא סימן הרפתקה השחקן ראשי להחליט האם להרים קלף הרפתקה מהערימה המתאימה. אתה יודע מה הכוח שלך? אז לך לצבע שתוכל להתמודד איתו, השאר נשאר למזל...

בנוסף קימים קלפי הרפתקה המהווים אירועים ראשים הגורמים לשינוים או תוספות לחוקי המשחק.

 

הקרב – בטליסמן היה לנו קרב מוחות או קרב רגיל. RUNE BOUND משנה גם פה. לכל שחקן יכולות בשלושה סגנונות כפי שציינו קודם, טווח רחוק, קרב מגע וקסם. במהלך הקרב השחקן מחליט באיזה סגנון הוא תוקף ובתחומים האחרים הוא מגן. לצורך כך מטילים 2 קוביות 10ק מחברים את התוצאה עם המקדם של הדמות באותו תחום ובודקים עם עברנו את הסך הרשום אצל המותקף. בתקיפה הצלחה פירושה החסרת חיים מהיצור, כישלון החסרת חיים מהדמות. בהגנה במידה ונכשלנו הדמות סובלת פגיעה. במידה והיצור עבר את כמות החיים שלו או השתווה להם הוא כמובן מחוסל. ואותו הדבר לגבי הגיבור.

בסיום הקרב, במידה והצלחנו לחסל את היצור שזכינו לפגוש, מקבלים שלל מטבעות, את הסמן הרפתקה שהיה מונח במשושה, ולעיתים את קלף ההרפתקה עצמו במידה ויש בו יכולות נוספות להמשך המשחק.

ידידים – במשחק ניתן לשכור דמויות משנה שונות על מנת שיצטרפו לגיבור, יכולותיהם רבות ומגוונות, אך הדבר החשוב ביותר היא יכולת לסייע בקרב. כפי שכתבתי קודם בקרב השחקן בוחר באיזה סגנון הוא תוקף ובאיזה שתי סגנונות הוא רק מגן. אבל הידיד יכול לתקוף במקום הגיבור בסגנון נוסף! משמע ניתן לגרום בעזרת ידידים חזקים פגיעה רצינית ליצורים בהם נתקלים בשטח.

כל הגיבורים רשאים לצרף לשרותיהם שתי ידידים בלבד.

ציוד נלווה – כל גיבור יכול לסחוב על גבו שני כלי נשק ומגן אחד, הכמות והמגוון רב, ורק חלק קטן מהם זכו להיות משוכפלים פעם נוספת. הציוד מתחלק לשלושה סוגים:

  • שימוש חד פעמי, כלומר השתמשת? השלח בחזרה לתחתית הערמה.
  • שימוש חד תורי, ניתן להשתמש פעם אחת בתור.
  • שימוש ללא הגבלה.

בדרך כלל נשקים רגילים יהיו מסוג 3, חפצים קסומים מסוג 2 ושיקוים ומגילות מסוג 1.

כל הגיבורים מוגבלים בכמות ציוד אותה הם יכולים לשאת, ותשכחו מהחמור החביב מטליסמן, ההגבלה היא שתי נשקים ומגן אחד בלבד.

מסחר – על הלוח מפוזרות ערים רבות, בכל עיר מתקיים שוק. במידה וסיים הגיבור את מהלך התזוזה על משבצת של עיר, הוא יכול לעסוק במסחר. לכל עיר נפתחים קלפים בצורה רנדומאלית מערמת קלפי השוק (ציוד נלווה / ידידים). ניתן לרכוש את הציוד שבשוק בכסף השלל שצברנו מההרפתקאות שפתרנו בהצלחה.

קידום הדמות – את הדמות ניתן לפתח ולחזק בכל תחום. את קידום הדמות מבצעים על ידי איסוף סימני ההרפתקה, על כל סמן, לפי צבעו, מספור של צבירת כוח של הדמות. וכאשר צוברים סך מתאים (על פי טבלה של כמות השחקנים) ניתן להמיר את הניקוד בשיפור יכולות, שתי נקודות למקדם של סגנונות הקרב.

כמו כן ניתן להגדיל את ניקוד החיים של הדמות, אבל קידום הדמות בניקוד החיים משפיע על סוג ההרפתקאות שהשחקן ראשי לגשת אליהם ולהתמודד איתם. ברגע שהוספתה את נקודת החיים הראשונה לדמותך נסגרת הגישה להרפתקאות ברמה הקלה, הירוקה. בעלית נקודה נוספת נחסמת הגישה להרפתקאות ברמה הצהובה וכן הלאה. את ניקוד החיים ניתן להגדיל רק בתוספת של שלוש נקודות.

השורה התחתונה -RUNE BOUND משפר כמעט כל דבר שראינו בטליסמן. החל מהתזוזה המשך ביכולת השליטה בהרפתקאות בהם אתה נתקל, ובכמות העצומה של ציוד נלווה וידידים, וכלה ביכולת חיזוק הדמות.

כמו בטליסמן במשחקים מרובי משתתפים השחקנים הממתינים מוצאים עצמם בחוסר מעש, ובשעמום גובר. כן דמויות יכולות להלחם גם בניהם, אבל זה לא יגרום להם לנצח במשחק וגם לא יעיל, מסתבר.

אבל המגוון העצום, עצם העובדה שלא משתמשים בכל קלפי הציוד והידידים בכל משחק, היכולת להוסיף קלפים מתוספות שונות, אשר ממוקדות בנושאים שונים שיצאו עד כה למשחק (25 תוספות בנות 30 קלפים כל אחת!) שכמה מהם אף משנות את מטרת המשחק, שלא נדבר על תוספות של לוחות ודמויות (3 נכון לרגע זה) מאריכים את אורך חיו.

את RUNE BOUND ניתן לשחק גם במשחק סולו, דבר שלא מוריד בהנאה ומאפשר להעביר זמן בכיף גם עם לא מצליחים לארגן קבוצת משחק.

אסטרטגיה ------/---- מזל

איכות גבוהה -/--------- נמוכה

אורך חיים גבוה --/-------- נמוך

ציון סופי: 85

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:13 28.05.2007 | zachkaplan zachkaplan

    ננסק ביקורת מצויינת

    היי ננסק תודה על ההשקעה
    כולם מודים לך

  2. 2

    16:21 28.05.2007 | Gloom Gloom

    נשמע כמו משהו שכדאי להביא לאייקון

    אתם יודעים אולי אם באמת ימכרו אותו באייקון הבא במחיר מוזל?

  3. 3

    17:49 28.05.2007 | Duckion` Duckion`

    בא לי את המשחק הזה

  4. 4

    18:52 28.05.2007 | HellCow HellCow

    נשמע מגניב...

    אבל אהבתי את הפרדה מטליסמן!%@#!^#$
    WHY IS THE WORLD SO CRUEL?%@#$^!#$

  5. 5

    19:23 28.05.2007 | סונדי סונדי

    יופי! אני שובר את האצבעות וננסק מקבל את הכבוד!

  6. 6

    19:31 28.05.2007 | HellCow HellCow

    אגב

    דבר אחד לא רשמת, כמה עולה המשחק?

  7. 7

    01:40 29.05.2007 | ננסק ננסק

    זה לא אני, זה סונדי!

    אני רק העלתי את זה.

  8. 8

       | פורסם ע"י