מפתחת: Frictional |
משוודיה מגיע אלינו משחק אימה עצמאי, שילוב של הרפתקה ופעולה שהוא אחד המשחקים המצמררים שנפל בחלקנו לשחק לאחרונה
Penumbra Collection הוא משחק אימה שמורכב משלושה חלקים שיצאו במהלך 2007-2008. שני הפרקים הראשונים מספרים את סיפורו של גיבור אלמוני שיוצא לחפש את אביו, הנעדר זה שלושים שנה, בפינה קפואה בגרינלנד. הפרק השלישי פחות עלילתי מקודמיו, ומורכב מסדרת חידות שפתרונן חושף מידע מורחב על הדמויות והאירועים של שני המשחקים הקודמים.
למרות שהטכנולוגיה עליה הוא בנוי מעט מיושנת, דבר שניתן להבין בהתחשב בצוות העצמאי הקטן ודל התקציב שיצר את המשחק, Penumbra Collection מצליח להיות אחת החוויות המצמררות ביותר שמבקרנו חובב האימה שיחק בשנים האחרונות, וזאת תודות לכתיבה מצויינת, הנתמכת על ידי דיבוב מקצועי, שטני כמעט אפשר לומר, ומשחקיות שמדגישה את פגיעותו ובדידותו, על סף הטירוף, של הגיבור.
הטוב |
|
הרע |
|
והלא ידוע |
|
הסקרנות שהרגה את... כולם בעצם
את Penumbra שיחקתי פחות או יותר במקביל ל-F.E.A.R 2 (ביקורת). שניהם משחקי אימה חשוכים בהם אתה מתמודד עם כוחות שמעבר להבנת אנוש. Penumbra נראה הרבה פחות מרשים מ-F.E.A.R - אבל הוא הרבה יותר מפחיד.
Penumbra מגיע היום בטרילוגיה. הכותר הראשון יצא ב-2007, השני בסוף 2007 או תחילת 2008 והשלישי בסוף 2008. מסת המשחק העיקרית נמצאת בשני המשחקים הראשונים, שכוללים 15 שעות משחק שהן בין המוצלחות ביותר שאני זוכר בז'אנר האימה.
Penumbra: Overture, הראשון, נפתח בזה שהגיבור מקבל מכתב מאביו, שנעלם שלושים שנה לפני כן. המכתב מבקש מהבן לגשת לכספת מסוימת בבנק, להוציא ממנה את כל המסמכים שהיא מכילה ולשרוף אותם. כמובן שבהפגנה של חולשה אנושית קלאסית הסקרנות, וגם הכעס על האב, מובילים אותו להתעלם מהבקשה ובמקום זה לצאת לחפש אותו בגרינלנד הקפואה, בהתאם לרמזים שנחשפים באותם מסמכים.
לאחר פתיחה קצרה בתא ספינת הדייגים שהביאה אתכם לגרינלנד, אתם נלכדים בסופת שלג ומוצאים מפלט נואש בפתח מכרה ישן. נפילה מקצה סולם שבור לוכדת אתכם במכרה ומותירה לכם רק ברירה אחת - להמשיך ולהתקדם הלאה ולמטה אל תוך המנהרות האפלות, בתקווה שתמצאו דרך חלופית לחזור בה אל פני השטח.
הרפתקה מודרנית
Penumbra היא הרפתקה במובן המודרני של המילה, זאת אומרת הממשק והתנועה דומים יותר לאלו של משחק פעולה מגוף ראשון. מצד שני, האקשן, לפחות זה של ראש בראש מול איומים, הוא מועט. המשחקיות מורכבת מחקירה, התגנבות, כסיסת ציפורניים, ופתרון חידות אשר מחולקות לשני סוגים עיקריים: חידות מצאי של שימוש בחפצים, לפעמים אלו על אלו ולפעמים על הסביבה, וחידות פיזיקה שדורשות ממך פעילויות כמו חסימת דלתות, בניית מדרגות וגשרים, ריסוק קירות חוסמים, מציאת עצמים קבורים מתחת לערימות סלעים וכו'. מגוון ואיכות החידות הפיזיקליות הוא, אני חושב שאני יכול לומר, ללא תחרות.
תוך התקדמות אל מעמקי המכרה אתה מגלה שיש לו היסטוריה מקוללת, ושהיא קשורה, איך לא, להיעלמותו של אביך. עמוק בתוככי המכרה מסתתרת דלת שלא נראית שייכת למקום, ומאחורי הדלת הזו... מאחורי הדלת יש את ההמשך, Penumbra: Black Plague. אני לא אגלה לכם מה יש מאחוריה, כי גם המשחק לא מגלה לכם כמעט שום דבר לפני שאתם מסובכים בו עד הצוואר - וזה אחד מהיתרונות של העלילה.
רק אני ואני השני
מה גורם ל-Penumbra לעבוד כמשחק אימה מצויין? יש כמה דברים שבוודאי עוזרים:
הפגיעות: אתם בסך הכל בן אנוש במשחק הזה, לא יותר ממרצה אוניברסיטה לשעבר, ללא יכולות הישרדות יוצאות דופן. אתם לא גיבור על, לא חייל קומנדו, אין לכם חליפת שריון של גורדון פרימן ואפילו לא זוג אקדחים של מקס פיין (ובוודאי שלא יכולת להאט את הזמן).
היצורים והכוחות שבמעמקי האדמה חזקים מכם, ולעיתים גם מהירים מכם. כל אחד מהם הוא סכנה מיידית ומוחשית שכדאי מאוד להימנע ממנה. כדי לחסל אותם דרוש מאמץ אמיתי, שימוש מדויק בכלים המוגבלים שלרשותכם תוך הצבת מלכודות ומארבים. ולעיתים קרובות אין ברירה אלא לברוח כל עוד רוחכם בקרבכם.
הבדידות: אתם מאוד לבד במשחק הזה. רחוק רחוק בצפון הקפוא, במקום אליו אפילו הגרינלנדים המועטים כמעט ולא מגיעים, עמוק עמוק מתחת לאדמה, ללא חברים וללא קשר לעולם החיצוני. כשאתם כבר מצליחים ליצור קשר מקוטע עם ישות אנושית נוספת, בעזרת מכשיר קשר ישן, מדובר במטורף, שדבריו יותר מעכירי מנוחה מאשר מעניקי נחמה.
במשחק השני המצב, מבחינה מסויימת, אפילו גרוע יותר, כי החבר היחיד שלכם אינו המטורף, אותו השארתם מאחור בנסיבות מצמררות, אלא הטירוף עצמו, שמדבר אליכם מתוך הגולגולת שלכם.
הסיפור והדיבוב: איכות הכתיבה של Penumbra עוקפת את רוב המשחקים המקצועיים הקיימים כיום בשוק, למרות שהמשחק פותח על ידי צוות גרעין של ארבעה (סקנדינבים) בלבד. אין מה לעשות - כשיודעים לכתוב אז יודעים לכתוב.
רק לא ברור לי למה משחקים שמפותחים על ידי מאה איש בתקציב של עשרה מיליון דולר לא משקיעים קצת מהכסף הזה בשכירת התסריטאים הכי טובים שיש. ב-Penumbra יש הרבה חומר קריאה ולא מעט מונולוגים, והטקסטים רומזניים בצורה מצמררת, נותנים לדמיון של השחקן לעבוד במקום לעשות את הטעות הנפוצה של האכלתו בכפית.
מוסיף המון הדיבוב האיכותי. אתם תשנאו, תשנאו את קול השגעון שמתיישב לכם בראש בפרק השני ומשתעשע בכם בעזרת הגישה שיש לו לזכרונותיכם ולחושים שלכם - והרבה מהתיעוב שהרגשתי כלפי הקול הזה הוא בזכות הדיבוב המצויין שלו.
סוף טוב?
אז מה, המשחק מושלם? אין תלונות? יש כמה, אבל בעבורי הן מינוריות. הגרפיקה, יחסית למשחק מודרני, הייתה יכולה להיות יותר טובה, בעיקר טקסטורות ברזולוציה גבוהה יותר ומודלים מרשימים יותר של יצורים. כמו כן, לחלק מהחידות היו יכולים להיות פתרונות חלופיים שלמרבה הצער לא מיושמים.
עם זאת, יש לציין שכמעט ואין מקומות שיכולים לתקוע אותך מתוסכל מול חידה שאתה לא מצליח לעבור, כל מה שצריך זה קצת תשומת לב ואינטואיציה. יש רק נקודה אחת שהייתי מגדיר אותה לא הוגנת, וזה מעט בשביל 15 שעות משחק.
הטרילוגיה נמכרת היום דרך Steam (או אמזון, למי שמעדיף קופסאות) במחיר המאוד שווה של 20 דולר, כך שאין לאף חובב אימה תירוץ להימנע מרכישת המשחק הזה ועזרה למפתחיו העצמאיים לעבוד על המשחק החדש שלהם, Unknown.
מבחינת אטמוספירה הוא מזכיר לטעמי את הקטעים הטובים של Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (חושך ושגעון, האם אתם מדמיינים את הקולות או שמשהו לא ברור עושה אותם?), כך שאם אהבתם את המשחק ההוא תקבלו מנה דומה, אבל עם פחות דגש על לחימה ועם אויב מסתורי, חמקמק ומטריד יותר (וגם המנוע הפיזיקלי הרבה יותר משכנע).
משחקיות – שילוב מצויין של סיפור, חקירת סביבה מסתורית, התגנבות, קצת לחימה וחידות | |
גרפיקה – מיושנת, אבל במילא חשוך רוב הזמן... | |
סאונד ופסקול – המוזיקה לא מככבת, אבל הדיבוב מוסיף המון והסאונד טוב | |
טכני – האוסף מגיע עם הטלאים העדכניים ולא נתקלתי בשום בעיה, יעבוד חלק גם על מחשבים פחות חזקים | |
אורך חיים – 15-18 שעות משחק, תלוי אם טורחים לשחק בפרק השלישי שהוא יותר תוספת מחלק חיוני | |
ציון סופי: 85
תגובות
1
15:19 19.04.2009 | SilentDeath
ראשון
מתחרה לFEAR?
ניראה חמוד ביותר
2
15:22 19.04.2009 | matetyaho
אני חייב את הטרילוגיה הזאת...
3
15:23 19.04.2009 | scorp200
מת על המשחק הזה עברתי כבר שני משחקים בסדרה הדמו
אחד המשחקים הטובים ששיחקתי
4
15:56 19.04.2009 | qwerty (אורח)
משחק מצויין סיימתי את כולו וזה אחד המשחקים הכי מפחידים שקיימים בעיקר בגלל שאין באמת שום נשק אז חייבים להתחבא תמיד
5
16:10 19.04.2009 | matetyaho
מי מה מו מה?
(אל תישאלו אותי למה כתבתי את זה...)
6
16:23 19.04.2009 | איש (אורח)
משחק מפחיד בצורה מפתיעה, בעיקר מכיוון שאין לך נשק. צריך לאלתר מהר.
7
18:50 19.04.2009 | ^^ (אורח)
אם אין לי נשק והוא כלוה הכל חידוד אין הרבה דם וגופת אימה נטו
8
20:54 19.04.2009 | ToMuSH
7 מסטול Oo
נראה משחק חזק ביותר , חייב להביא אותו :O
9
21:00 19.04.2009 | xxx21
אימאלהההההההההההה
10
21:54 19.04.2009 | Chieftain (אורח)
הייתי רוצה לשחק משחקי אימה כמו זה (אני מת על משחקים עם עלילה טובה כי אני נכנס לזה) אבל יש לי לב חלש אפילו Half life 2 אני לא מעז לשחק ואפילו לא Toruk אף על פי שזה לא אימה X|
11
14:14 20.04.2009 | ga97
נראה משחק פצצה!
12
14:15 20.04.2009 | ga97
ואייי משחק מפחיד ראיתי את הטריילר........
13
16:27 20.04.2009 | silent hill (אורח)
היי! vgames! אני שיחקתי בדמו עוד ליפני 2 שנים !
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
כאשר הם עוד עבדו על המישחק. למי שרוצה אני אשלח לינק.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
הדמו די ארוך והוא ממש כפי.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
בקיצור כל חובב אימה חייב! =^_^=
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
כאן silent hill ממליץ בקור...
\\\
silent hill רוט סוף! =^_^=
14
18:20 30.04.2009 | reryrtrtgttg (אורח)
pon
15
20:12 12.05.2009 | xz33 (אורח)
צא לי מהראש, צא לי מהראשששש!
16
00:09 18.05.2009 | Infected (אורח)
סיימתי אותו כרגע. זה פשוט גאוני. מפחיד כמה שהמחשק הזה חזק וגאוני. לא יכול להפסיק לחשוב.
שחקו בזה, חובה.
17
17:55 04.06.2009 | ככ (אורח)
זה יותר מפחיד מ ?DEAD SPACE אני צריך לדעת. תענו בבקשהץ
18
14:41 07.06.2009 | *_* (אורח)
למה כולם קוראים לזה טרלוגייה?! טרלוגייה מהמילה "טריי" (שלוש באנגלית) ולזה יש רק שתי משחקים!!!
19
21:38 05.07.2009 | S (אורח)
משחק אדיר, אין מה להגיד. מפחיד, חכם ומפתיע.
20
| פורסם ע"י