האם האח החדש בסדרת כרטיסי המסך של Nvidia מצליח להיכנס לנעליים שמחכות לו?
כרטיס המסך סופק לנו לביקורת ע"י Nvidia, תודה רבה!
אחרי מה שהרגיש כמו עינוי ארוך, סוף סוף הגענו למועד ההשקה של ה-RTX 5070 כשהפעם Nvidia פרסה את ההשקה של הדור החדש שלה על פני חודש וחצי ושלושה תאריכים שונים. אבל הפריסה הזאת לא קרתה סתם ובמיוחד ההשקה הזאת כשהאימברגו על הכרטיס מונף בדיוק 24 שעות לפני האימברגו של AMD לכרטיסי המסך החדשים שלה. אז בתור הכדור האחרון במחסנית של Nvidia (לפחות לכמה שבועות הקרובים עד הגעת ה-5060) קיבלתי ליידי את ה-RTX 5070 Founders Edition כדי לראות האם הוא עומד בהבטחות שהוצגו לפני חודשיים על הבמה בלאס ואגס ואיפה מקומו בשוק כרטיסי המסך של 2025?
מרכז הטבלה הוא הכי מעניין
אם אני חוזר לרגע לאירוע החשיפה של RTX 50 בלאס ואגס, היו בו לא מעט דברים מעניינים. כמובן שאת רוב תשומת הלב תפס ה-RTX 5090 המפלצתי שדוחף את כל הביצועים לקצה, אבל מה שאותי עניין יותר היה דווקא ה-RTX 5070, במיוחד אחרי שמנכ״ל החברה הכריז שהוא יספק את אותם הביצועים כמו של ה-RTX 4090. אבל ה-5070 מעניין ורלוונטי לא רק בגלל אותה הבטחה (שנגע בה בהמשך), אם נסתכל על סקר החומרה האחרון של Steam ניראה ששניים מתוך שמונת הכרטיסים הפופלאריים ביותר לדסקטופ הם מסגמנט 70 ועוד שניים הם מהדור הקודם, סך הכל מדובר על 13.45% (או באיזור ה-17.75 מיליון משתמשים) וזה עוד לפני שדיברנו על שאר בעלי הכרטיסים הותיקים. אם ככה, ל-Nvidia יש כאן קהל לקוחות גדול לפנות אליו עם הכרטיס החדש, אבל בסגמנט הזה הוא גם חייב לספק ערך ואיזון ביצועים תחרותי, ואיפה שיש תחרות יש עניין.
התחרות הזאת על לב הצרכנים היא גם הסיבה שאנחנו רואים את Nvidia משיקה היום את גירסאות ה-MSRP שלה ומחר את גירסאות ה-AIC, בדיוק באותה הדקה שגם AMD משיקה. זה לא סוד שבשנים האחרונות AMD לא באמת הוותה תחרות קשה ל-Nvidia, אבל עכשיו זירת הקרב היא כבר משולשת עם אינטל וסדרת כרטיסי ה-Battlemage שלה שצוברת לאט לאט פופלאריות. Nvidia באה להראות שהיא עדיין החברה ששולטת בשוק כרטיסי המסך ולהאפיל על ההשקה של היריבה הוותיקה שלה. אבל ראוי להגיד ש-Nvidia לא מגיעה להשקה הזאת בצורה טובה כמו שהיא הייתה רוצה. בשבועות האחרונים מאז ההשקה הראשונית של RTX 50, שמענו דיווחים על כבלי חשמל שנמסים מעומס יתר, בעיות של דרייברים לא יציבים וחוסר תמיכה ב-PhysX 32-bit שפוגם בביצועי משחקים ישנים. ועם כל אלה לא מספיקים, אז Nvidia הכריזה בשבוע שעבר כי 1 מתוך כל 200 כרטיסי מסך (דגמי 5090/5090D, 5080 ו-70Ti) הוא תקול עם מחסור ביחידות רינדור (ROPs) שמוביל לירידת ביצועים. ועכשיו כשאנחנו יודעים איך הגענו לפה ולמה הכרטיס הזה רלוונטי, אפשר לדבר על ה-RTX 5070.
איכות מוכרת ונדירה
בשונה מביקורות אחרות, הפעם קיבלתי את ה-RTX 5070 בגירסאת ה-Founders Edition שלו שזאת גירסאת המקור (רפרנס) של Nvidia. על פי המפרט הטכני של הגירסא הזאת כל חברות ה-AIC יוצרות את הגירסאות שלהן. בארץ גירסאות Founders Edition פחות נפוצות ובאמת שעבר הרבה זמן מאז שהחזקתי כרטיס כזה (האחרון היה ה-RTX 3060Ti) אבל אני מאוד אוהב את העיצוב של הכרטיסים האלה. ה-RTX 5070 FE מגיע באריזה שעל אף שהיא עשויה כולה מנייר ממוחזר ולא צבעוני היא מרגישה מאוד פרימיום עם חווית אנבוקסינג מהנה. בתוך הקופסא נמצא את הכרטיס עצמו כשמתאם החשמל משני חיבורי 8pin ל-16VHPWR נמצא בקופסא נפרדת. צריך להגיד, העסק המרכזי של Nvidia הוא לא מכירת כרטיסי מסך אבל למרות זאת הושקעו משאבים ומחשבה בפרטים הקטנים כשגם מתאם החשמל השנוא עשוי כבלים שזורים באופן פרטני.
גירסאות ה-Founders Edition תמיד היו מרשימות וגם הפעם זה לא שונה. ה-RTX 5070 הוא כרטיס יחסית קטן בנוף של 2025 ברוחב של שני סלוטים בדיוק. איכות הבניה שלו היא מהטובות שאפשר בשוק למצוא כאשר רוב גוף הכרטיס עשוי מתכת, כשאותו גוף מתכת משמש גם כחלק ממערכת הקירור יחד עם שני מאווררים לנידוף כל החום הרחק מהכרטיס. בשונה מכרטיסים אחרים, בצידו של הכרטיס אפשר למצוא את חיבור החשמל שלו, מעבר למיקום היחסית יוצא דופן, Nvidia בחרה גם להטות את החיבור כך שהוא יהיה סמוי יותר. מבחינה אסטטית זה עובד מעולה, אבל מבחינה פרקטית החיבור קצת פחות נגיש ואם יש לכם מתאמים או כבלים בזווית של 90 מעלות, כניראה שהם לא יצליחו להתחבר אליו. לבסוף וכמו עם כל כרטיסי RTX 50, מערך החיבורים מסתכם בשלושה חיבורי DisplayPort 2.1 וחיבור HDMI 2.1.
ניגשים לעבודה
כאמור, הכרטיס כאן הוא גירסאת הרפרנס הבסיסית ולכן גם מהירות השעון של המעבד היא המהירות הבסיסית ש-Nvidia קבעה כשאוברקלוק יבוצע עצמאית או בגירסאות צד שלישי. בלב ה-RTX 5070 נמצאת ליבת ה-GB205-300 שמבוססת על ארכיטקטורת Blackwell (פירוט על Blackwell אפשר למצוא כאן) והיא למעשה גירסא מוגדלת של אותה ליבה שנמצאת ב-5070Ti ללפטופים (שזה גם נותן לנו הערכת ביצועים מסויימת לכרטיסים האלה). מבחינת כמות ליבות, הליבה עמוסה ב-6,144 ליבות CUDA, ב-192 ליבות Tensor ו-48 ליבות RT. בגזרת הזיכרון, לכרטיס יש רק 12GB של זיכרון GDDR7 עם קצב תעבורה ירוד של 192BIT ומבחינת תדר העבודה, הוא עומד על 2,510MHz כשכל אלה יחד מובילים למעטפת החום כוללת של 250W.
עכשיו אפשר לגשת למבחני הביצועים כדי לראות איפה ה-RTX 5070 מוצא את מקומו ומה הוא יכול לתת לשחקני שוק הביניים. מפרט המחשב שעליו בדקתי את הכרטיס הוא:
- מעבד: Intel Core Ultra 285K
- לוח אם: MSI MAG Z890 Tomahawk
- קירור למעבד: ROG Ryujin 360 II
- זיכרון: Kingstone FURY Renegade DDR5 4x16GB 8000MT/s CL38
- איחסון: Kingstone Renegade 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD
- ספק כח: Corsair HX 1200W
- מערכת הפעלה: Windows 11 Pro - 24H2
כמו תמיד ועל מנת לבדוק את ביצועי הגיימינג של ה-Nvidia RTX 5070 Founders Edition, הרצתי עליו 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד לקצה העליון, ביטלתי את ה-Ray Tracing, DLSS וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p שכן זאת עדיין הרזולוציה הנפוצה ביותר ועל רזולוציית 4K. את הביצועים השוואתי ל-RTX 5080 ול-RTX 5070Ti.
כמו שאפשר לראות, ה-RTX 5070 מספק כ-12% פחות ביצועים לעומת אחיו הגדול מסגמנט ה-TI ב-1080p. כשאנחנו מסתכלים על 4K אנחנו רואים שהמצב עבור ה-5070 הרבה פחות טוב עם הרבה משחקים שלא מצליחים לעבור את רף ה-60FPS למשחק חלק. שני יוצאי דופן, כל אחד לכיוונו הם Forza Horizon 5 שלא מכביד במיוחד עם מעל 100FPS ומנגד Indiana Jones שלא הצליח לגרד אפילו 10FPS. באשר ל-Indiana Jones, הרצתי את המבחן הזה מעל 10 פעמים כדי לבדוק שרמת הביצועים הזאת נכונה ובכל פעם קיבלתי בין 4 ל-6 פריימים בלבד. הסיבה המרכזית שה-RTX 5070 סובל כל כך עם 4K נעוצה בעיקר בכמות הזיכרון שלו שעומדת כאמור רק על 12GB, כמות מצומצת ל-2025 עם מהירות תעבורה איטית יותר, כל אלה בשילוב עם עומס של 4K מובילים לביצועים בינוניים בלבד. אבל צריך גם לזכור שהכרטיס הזה לא מיועד להיות כרטיס 4K, בשביל זה יש את ה-5080 או ה-5090, כרטיסי הביניים מכוונים ל-FHD או לרזולוציית 1440p (מוכרת גם כ-2K) ולכן בדקתי את ביצועי הכרטיס גם ברזולוציה הזאת כדי לקבל הערכת ביצועים.
אם נשים בצד את שני הכרטיסים האחרים ונסתכל רק על ה-5070 נוכל לראות שהוא מצליח לספק חווית משחק טובה וחלקה ברוב המשחקים על הגדרות מקסימאליות ברוזלוציה הזאת. משחקים בעלי אופי תחרותי ומהיר יותר כמו Marvel Rivals ו-Warzone נעים באיזור ה-90FPS ועם הקלה בחלק מההגדרות הגרפיות הם יגיעו ללא בעיה גם לאיזור ה-120FPS. אם נחזור לרגע החשיפה של ה-RTX 5070, אז Nvidia הבטיחה לנו שהכרטיס יספק את אותם הביצועים של ה-RTX 4090. צריך להגיד באופן ישיר, זה לא נכון. ל-Nvidia קל לשחק עם המספרים והמונחים ולכן אני רוצה לחזור להבדל בין ביצועים ויכולות. הכרטיס היחיד שמצליח להגיע ולהתעלות על הביצועים של ה-RTX 4090 הוא ה-RTX 5090, ה-5080 אמנם הגיע קרוב אבל הוא עדיין לא שם. ל-RTX 5070 יש את היכולות להגיע לרמת הביצועים של RTX 4090 אבל זה בזכות הפעלה של DLSS 4 עם Multi Frame Generation שלא קיימים בדור הקודם ולכן ההשוואה לא נכונה. כן, במשחקים מסויימים 5070 עם DLSS יוכל לתת יותר FPS מה-4090 אבל מבחינת ביצועים שני הכרטיסים רחוקים מאוד אחד מהשני.
אחרי בדיקה של משחקים רסטריים, אני תמיד לוקח את הכרטיס לעוד סבב בדיקות קצר שמתמקד בביצועי ה-Ray Tracing שלו. עם הדור החדש ראינו קפיצה יחסית משמעותית לעומת הדור הקודם בעיקר בזכות השיפורים לליבות ה-RT של הכרטיס. לצורך הבדיקה הזאת השוואתי את שני הכרטיסים ברזולוציית 4K בלבד על פני שישה משחקים שונים. גם הפעם לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד לקצה העליון, הפעלתי את כל היכולות Ray Tracing שקיימות במשחק וכיביתי את DLSS וה-Motion Blur.
למרות שאנחנו נמצאים כבר בדור הכרטיסים הרביעי של Nvidia שבו ישנן ליבות RT ייעודיות, Ray Tracing עדיין נשאר מטלה כבדה מאוד להרצה. אני מוכרח לציין שלא ציפיתי כאן לביצועים מרשימים, במיוחד אחרי שראיתי מה ה-70Ti וה-80 יכולים לתת והביצועים הרסטריים ב-4K. אבל השילוב שלהן יחד הוריד את הכרטיס על הברכיים. גם אם אני מסתכל על ביצועי Ray Trace ב-FHD אנחנו רואים ממוצע FPS של 59 וב-2K ממוצע FPS של 44, אלו עדיין מספרים נמוכים מאוד שמגרדים חווית משחק טובה, במיוחד כשאנחנו זוכרים ש-Forza Horizon מושך את הממוצע למעלה (40FPS ו-26FPS בהתאמה). אני רוצה לדבר לרגע על Indiana Jones שלא הצליח לרוץ בכלל עם Ray Trace, גם לא ברזולוציה נמוכה יותר בשל חוסר בזיכרון גרפי. 12GB הם פשוט לא מספיק היום ו-Nvidia אף פעם לא היו ידועים בנדיבות שלהם כשזה נוגע בזיכרון גרפי. בנוסף, שמתי לב שלאורך כל הבדיקות ושימוש במחשב עם הכרטיס, המסך היה מרצד לא מעט פעמים ולפעמים היו מופיעים גם ארטיפקטים על המסך בזמן מאמץ, הבעיה הזאת נובעת מבאגים בדרייבר. חשוב להגיד שאני משתמש בדרייבר מוקדם והוא כנראה יעבור סבב בדיקות ותיקונים לפני ההשקה המלאה אבל זאת הפעם הראשונה שאני חווה דבר כזה עם דרייבר של Nvidia לפני ההשקה ואני מקווה שזה כן יפתר בזמן.
אחד האלמנטים החשובים ביותר כשקונים כרטיס מסך ובמיוחד בשוק הביניים הזה שה-5070 מכוון אליו הוא כמה פריימים אפשר לקבל מאותו כרטיס בעבור לכסף שמשלמים, מדד ה-Value for Money. כדי להסתכל על המדד הזה סכמתי את כמות הפריימים שכל כרטיס השיג ברזולוציית 1080p במשחקים השונים וחילקתי את הסכום במחיר ה-MSRP של הכרטיס על מנת לקבל את יחס הפריימים לדולר שמקבלים.
כמו שאפשר לראות ובאופן מובהק מאוד, אם אתם מחפשים כרטיס מסך לגיימינג בלבד, ה-RTX 5070 מספק לכם את כמות ה-FPS הגבוהה ביותר ביחד למחיר שתשלמו. המחיר הרשמי של הכרטיס הוא 550$ דולר שזה קרוב מאוד לחצי מהמחיר הרשמי של ה-RTX 5080 שעומד על 1000$ אך פער הביצועים בין שני הכרטיסים הוא לא כל כך גדול מה שנותן לנו יחס ביצועים-לכסף טוב יותר ב-27% כשה-RTX 5070Ti נמצא באופן טבעי בסנדוויץ בין שניהם. Nvidia ידעה טוב מאוד מה היא עושה כשהיא תימחרה את ה-5070 במחיר הזה ועם הביצועים שהוא מצליח לספק הוא ללא ספק מועמד טוב להיות כרטיס הביניים המוביל של הדור הזה.
עושה אותו יותר בפחות
רגע לפני שאני מסכם את הביקורת של ה-RTX 5070 אני רוצה לדבר על צריכת החשמל שלו. כמו שהזכרתי כבר, לכרטיס יש מעטפת צריכה כוללת של 250W שמתאימה בדיוק לסגמנטציה שלו. עם צריכת חשמל כזאת, Nvidia ממליצה לשלב לכרטיס ספק כוח יחסית קטן של 600W, מה שעוזר להוריד את עלות המחשב הכללית, במיוחד בגזרת המחיר שבה כל שקל צריך להיות מושקע בחוכמה כדי למקסם ביצועים. 250W זאת אמנם צריכת החשמל המקסימאלית של הכרטיס אבל רציתי לבדוק גם למה אפשר לצפות ממנו תחת מאמץ גיימינג.
כמו שאפשר לראות ובאופן לא מפתיע בכלל, ה-RTX 5070 צורך באיזור ה-200W בממוצע בזמן גיימינג, צריכה נמוכה בהרבה מזאת של הכרטיסים האחרים תחת מאמץ זהה. צריכת החשמל הזאת גם מלמדת אותנו שהכרטיס גם מצליח לספק את היעילות האנרגטית הטובה ביותר עם יותר ביצועים פר וואט שמושקע לעומת הכרטיסים הכבדים ביותר. הבדיקה האחרונה שאני אוהב לעשות קשורה ליכולת הקירור של הכרטיס. Nvidia מעולם לא הייתה ידועה בפיתרונות הקירור המתקדמים שלה ועם כרטיס דק כל כך של שני סלוטים הייתי סקרן לראות מה ה-Founders Edition יכול לעשות כדי לשמור עליו קר בזמן גיימינג.
כמו שאפשר לראות, פיתרון הקירור של Nvidia עושה עבודה סבירה בקירור הכרטיס אבל הוא עדיין יותר חמים ממה שאני הייתי רוצה שהכרטיס שלי יהיה בו, במיוחד כרטיס ביניים כזה שלא פולט המון חום. הוא רחוק מאוד מביצועי הקירור שראינו מחברות צד ג׳ כמו הפיתרון של Gigabyte עם שלושת המאווררים וגוף הקירור הענק, אבל למרות זאת ליבת הכרטיס מעולם לא עברה את ה-80 מעלות ועבדה באופן תמידי בתדר העבודה המקסימאלי שהיא יכולה גם כאשר הכרטיס היה תחת 100% מאמץ. לעיתים אנחנו רואים חברות שמעדיפות לתת לחומרה להיות חמה יותר על חשבון הרעש של המאווררים (למשל Apple) אבל ברוב המקרים שלי עם הכרטיס כאן, כמעט ולא שמעתי אותו עובד או מסובב את המאווררים שלו בצורה רועשת.
השורה התחתונה
ל-RTX 5070 היה נעליים גדולות להיכנס אליהן אחרי ה-4070 וה-3070 האגדי והוא פחות או יותר מצליח בזה. הוא מספק ביצועים טובים ב-FHD וב-1440p כשמידי פעם אפשר אפילו לשחק איתו ב-4K במשחקים רסטריים. אבל הוא לא מושלם כשהוא מתקשה מאוד בהפעלת Ray Trace וכמות הזיכרון של 12GB מגבילה אותו כבר היום ותמשיך להיות משקולת כבדה יותר ככל שהשנים יעברו. אם אתם בשוק לכרטיס ביניים - מדובר על כרטיס טוב מאוד, רק אל תצפו ממנו להרבה כשאני הייתי ממליץ לחכות לגירסאות צד ג׳ שיגיעו, שחבלי הלידה יגמרו, הדרייברים יתייצבו וגם כשנספיק לשכוח את השקר הלבן של Nvidia עם טענת הביצועים של RTX 4090.
*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*
תגובות
1
| פורסם ע"י