הרשמה

ביקורת: Civilization VII - סדר עולמי חדש

חודש פברואר העמוס מתחיל עם חזרתה של סדרת Civilization לקדמת הבמה

  • Nintendo Switch
  • PC
  • Playstation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 11/02/2025

סדרת המשחקים שעושה כל כך הרבה ממשיכה להתפתח

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י עדלי יונייטד, תודה רבה!

שנת 2025 רק התחילה אבל אנחנו כבר מקבלים את אחד המשחקים הכי מצופים שלה. עברו יותר משמונה שנים מאז שקיבלנו את Civilization VI שמבחינתי נחשב כיצירת מופת, אחד מאותם משחקים נדרים ששאב אותי לעשרות רבות של שעות בזמן ההשקה ועדיין מצליח לעשות את זה בקלות גם היום. אז כש-Civilization VII הוכרז הייתי בטירוף, הוא מיד הפך לאחד המשחקים שאני הכי מחכה להם, עקבתי אחרי כל פרט מידע שיצא והוא גם היה המשחק שהכי רציתי לנסות בגיימסקום ואני שמח שהתאפשר לי. אז עכשיו הגענו להשקה ואחרי לא מעט שעות עם המשחק אני מוכן להגיד לכם מה אני חושב על הכותר השביעי בסדרת Civilization.

המתכון הסודי הוא מתכון חדש

אני לא אתחיל להסביר מה זה Civilization ואיך כל המשחק עובד כי הוא פשוט משחק עצום עם המון מערכות שונות שצריך להכיר ולשלוט בהן. בפשטות, מדובר על משחק אסטרטגיית 4X שבו אתם משחקים בתור מנהיג של אימפריה ומתחזקים אותה לאורך ההיסטוריה בתחרות עם אימפריות אחרות על מי תיהיה האימפריה המובילה שתנצח את המשחק. זאת הפשטה נוראית למשחקים האלה שעמוסים בתוכן אבל אחרי שבעה משחקים אני מניח שסדרת המשחקים כבר מוכרת ולא צריך לעשות לה הצגה מחדש. אז אם ככה, מה השתנה עם Civilization VII? למען האמת, הרבה מאוד. המשחק עדיין מרגיש אותו משחק שעוקב אחרי הדרך שהתוו המשחקים הקודמים בסדרה אבל הוא גם מרגיש חדש לגמרי. 

החידוש הגדול עם Civilization VII הוא החלוקה המאוד ברורה ואגרסיבית לעידנים שונים. אם בעבר המשחק היה זורם בהמשכיות מימי האדם הקדמון ועד הזמן המודרני, עם VII אנחנו מקבלים חלוקה לעידנים. המשחק יתחיל בעידן העתיק שבתחילתו נבחר את המנהיג שאותו נשחק ואת האימפריה שלו, למשל אני בחרתי בקיסר אוגוסטוס שיוביל את רומא. לאורך העידן נוכל לבחור את הכיוון שבו נרצה למקד את התפתחות האימפריה שלנו (מדע, צבא, תרבות וכדומה) ונקבל משימות בהתאם לכך. במקביל למחקר ולרפורמות החבריות שנוכל לחקור ולבצע, יתחיל להתמלא מד ההתקדמות של העידן, ברגע שהוא יגיע ל-100% נתקדם לעידן הבא כשאפשר לתת למד הזה בוסט של התקדמות בעזרת ביצוע של אותן משימות.

כאמור, ברגע שנגיע ל-100% נתקדם לעידן הבא מהעת העתיקה לתקופת המחקר (Exploration Age) וכאן הבעיות שלי עם המשחק גם מתחילות. במעבר שבין העידנים תצטרכו לבחור כיצד האימפריה שלכם תתפתח, מצד אחד מדובר על רעיון נחמד אבל מצד שני אני פשוט לא אוהב אותו. למשל אני הייתי צריך לבחור אם רומא תתפתח להיות האימפריה הספרדית או הנורמנית, אי אפשר לבחור להישאר רומא וזה ממש לא אכפת לי שהייתה תקופה שאוגוסטוס שלט על ספרד אז זאת האופציה שכביכול נכונה היסטורית. הייתי שמח אם לצד האפשרות להתפתח לאימפריה אחרת הייתי מקבל גם את האפשרות פשוט להישאר רומא ולהמשיך את הסיפור שאני בונה כמו במשחקים הקודמים. האפשרות להתפתח לכל מיני אימפריות אחרות תלוי במנהיג שתשחקו ובהחלטות שתקחו שיפתחו אימפריות אחרות, כך למשל מצרים העתיקה תכול להתפתח למונגוליה אם יהיו בשליטתכם הרבה חוות סוסים. הרעיון באמת מגניב ונחמד אבל הוא גם מאוד בעייתי.

הבעיה שלי עם התפתחות האימפריות היא שהיא פשוט מוחקת את כל הסיפור שבניתם עד אותו הרגע. כאמור, אני שיחקתי עם רומא אבל ברגע שנאלצתי להתפתח עברתי לספרד והעידן החדש הרגיש כמו משחק חדש לגמרי. חלק מהערים והכפרים שהיו בעולם נמחקו, המיקום של היחידות שלי השתנה והוזז, היחידות עברו שידרוג אוטומטי וכל מה שהתחלתי לעבוד לקראתו בין אם במחקר, ברפורמות או בעולם עצמו פשוט נעצר והתחיל מחדש עם התחלת העידן. למעשה, מדובר על מחיקה של כל היסטוריה המשחק והסיפור שבניתי עד כדי רמה שהמשחק מאפס גם את ספירת הסיבובים לסיבוב 1 אחרי שהייתי כבר בסיבוב 150+. המעבר בין העידנים הוא מעבר אגרסיבי מאוד שגם מרגיש קצת מלאכותי, כאילו הוא נועד להיות כמו שלב במשחק ליניארי שפשוט אפשר לקפוץ אליו כשרוצים וקוטע את המשחקיות הזורמת שסדרת Civilization הייתה ידועה בה.

הולכים אחורה וקדימה

מעבר לחלוקה לעידנים, Civilization VII עושה עוד לא מעט דברים בצורה שונה ממה שהכרנו כשהרבה פיצ׳רים שדווקא כן היו קיימים עכשיו חסרים. למשל, יחידת הבנאים כבר לא קיימת כשבנייה של בתי מלאכה נעשית על ידי הגדלה של העיר (שהיא כבר לא הגדלת שטח), אני יודע שיש שחקנים שאהבו שיש גם יחידות לא לוחמות שנותנות אלמנט פחות קרבי למשחק, באופן אישי אני פחות אהבתי את הבנאים וההתעסקות המתמדת בהם אז אני רואה את זה כשיפור. לצד זאת יש לא מעט דברים גדולים וקטנים ממש שהצליחו לעצבן אותי כמו חוסר בהצגה והנגשה של מידע על משאבי העיר, חוסר סימון גבולות על ה-Minimap, חוסר בסריקה אוטומטית של ה-Scout, שינוי של מערכת התנועה בים שדורשת כמה מחקרים שונים וההפשטה הנוראית של מערכת הדיפלומטיה ומשא ומתן רק כדי לציין כמה. אני חייב לציין גם את העובדה שהרבה מאוד אומות ומנהיגים קלאסיים שראינו במשחקים הקודמים פשוט לא נמצאים כאן, אולי Fireaxis שומרים אותם בשביל תוכן אחרי ההשקה אבל היעדרותם מכעיסה הרבה מאוד שחקנים ואני יכול להבין למה, פשוט מגוחך.

יחד עם זאת, Civilization VII כולל במשחק הבסיס לא מעט תוכן חדש לגמרי או תוכן שכבר היה במשחקי עבר אבל במסגרת חבילות הרחבה. למשל, מערכת האמונה ודתות (הרחבת Gods & Kings ל-Civ V) נמצאת כאן כשהיא עברה מקצה שיפורים נדרש שאשכרה גרם לה להיות משנה ומתגמלת עבורי, אסונות טבע (הרחבת Gathering Storm ל-Civ VI) גם הם נמצאים כאן כשנהר עלה על גדותיו כבר בסיבוב השני של המשחק שלי ומפקדי צבא (גם כן הרחבת Gathering Storm ל-Civ VI) הם יחידה משמעותית ונדרשת כדי להצליח בקרב שגם היא עברה הרבה מאוד שינויים ושיפורים מאז שהוצגה לראשונה. בגזרת התוכן החדש לגמרי אפשר למצוא מערכת "אבולוציה" להתיישבויות שיתחילו בתור מושבה ואז תצטרכו לשדרג אותה כספית לעיר, מערכת גרועה מאוד לפי דעתי וכדי להוסיף חטא על פשע, יש גם מערכת שמציבה רף לכמות היישובים שלכם שאם תעברו אותו אז תענשו בפחות שמחה בערים. לאורך כל עשרות השעות שלי עם המשחק, מרגיש כאילו Civilization VII מכוון להיות משחק שהרבה יותר ממוקד על ניהול מקרוב של הערים עם הרבה יותר תפריטי שידרוגים ואופציות שונות לניהול כמו תפריט חדש להקצאת משאבים יוקרתיים (פנינים, זהב, וכדומה).

עוד תוספת עצומה לנוסחה של משחקי Civilization היא מערכת המשברים החדשה. אני זוכר שב-Gamescom המערכת הוצגה על ידי המפתחים אבל עכשיו היה לי זמן לנסות אותה לעומק. לקראת סופו של כל עידן יתפרץ משבר, פעם זאת הייתה מגפה שהרגה יחידות והרסה חלקים בעיר ופעם זאת הייתה התקוממות של ערים עצמאיות נגד האימפריות. אתם תצטרכו לנהל את המשבר ולקחת את ההחלטות הנכונות כדי לשרוד את האסון שיעמיד במבחן את החוסן של האימפריה. אני חייב לציין שזאת תוספת מעולה לפי דעתי, זה לא משנה את הטענות הרבות שלי על החלוקה לעידנים, אבל מערכת המשברים, גם אם הם יקרו באופן אקראי, מוסיפה למשחק עומק ואתגר נוסף שיראה לכם האם האימפריה שלכם יציבה וגם יאפשר לכם לנצל את המשבר באימפריות אחרות אם תיהיו ערניים מספיק. ללא ספק אחת התוספות המעולות לסדרת המשחקים.

נראה מעולה, עובד קצת פחות

כמו שאפשר להבין, הדיעה שלי על התוכן של המשחק חלוקה מאוד, אבל אם יש משהו אחד שאני בטוח בו הוא שהמשחק נראה פשוט מדהים. משחקי 4X משוחקים בדרך כלל במבט רחוק ובקנה מידה גדול וכשמסתכלים על המפה והעולם ש-Fireaxis בנו זה נראה פשוט מדהים. אבל גם אם נכנסים לרזולוציה קרובה מאוד אפשר לראות המון פרטים שהוכנסו לכל מבנה או נחל ופיסת יער. באופן מפתיע, Civilization VII הוא אחד המשחקים המרשימים גרפית שראיתי בשנה האחרונה והוא באמת ממתק לעיניים שיגרום לכם לחקור את העיצוב של הערים והמבנים השונים בהן. גם הפסקול של המשחק מעולה עם המון מנגינות ייחודיות שנעות בין תקופות זמן שונות ומגיעות מכל מיני תרבויות כך שמקבלים בדיוק את החוויה האקלקטית שמתקיימת בעולם המשחק.

כשאני צריך לדבר על המצב הטכני נגמרות לי המחמאות. אני אציין שוב שהתחלתי לשחק כשלושה שבועות לפני ההשקה וככל הניראה שיהיה עידכון Day 1 שיתקן לא מעט באגים, אבל מהחוויה האישית שלי, יש כל כך הרבה באגים לתקן ואני בטוח שלא מעט ימצאו את דרכם למשחק הסופי. אני אציין שהמשחק עובד ורץ ללא בעיות ביצועים (בדקתי אותו גם על מחשב Mac עם מעבד M4 והמשחק עבד מושלם) , אבל הבעיה שלי היא עם כל מיני באגים ששוברים את המשחק כמו הכפתור של סירוב הצטרפות למלחמה שלא עבד ואז חייב להילחם, זאת דוגמא אחת ליחסית הרבה באגים קריטיים שאני מקווה מאוד שלא ישרדו עד ההשקה.

צעד קטן לשחקן, צעד גדול לנגישות

למרות כל התוכן החדש, אני חושב שהדבר המרכזי ש-Civilization VII מביא לשולחן הוא הפשטה משמעותית מאוד לסדרת המשחקים. לאורך השנים ועם כל כותר חדש שקיבלנו התווספו עוד ועוד מערכות שהיו מורכבות ועמוסות תוכן חדש, מצד אחד זה היה נהדר לשחקנים הקיימים שכבר מכירים את המשחק, אבל מנגד זה יצר מצב פשוט נורא לשחקנים חדשים שהיו צריכים להתמודד עם המון מערכות שונות ומורכבות וללמוד כל אחת מהן ואיך היא משפיעה. זה הוביל לאיזשהו מחסום שדרש משחקנים להיכנס למשחק ולא להבין מה קורה ואז לראות סירטונים של כמה שעות שמסבירים על כל דבר, מתסכל מאוד וזאת גם הבעיה שמנעה ממני להישאב למשחקי 4X אחרים כמו Victoria או Crusader Kings שדורשים גם הם המון למידה. כאן לקחו את המפלצת שהיא סדרת משחקי Civilization ופרסו אותה לחתיכות הרבה יותר קטנות וקלות לעיכול, לא מעט דברים הוסרו לגמרי כדי לעשות את המשחק הרבה יותר פשוט ומובן לשחקנים חדשים.

עם Civilization VII אתם עדיין תספרו את הסיפור שלכם, אבל הוא יסופר בדרך שהמפתחים רוצים וחושבים שהיא הכי נכונה עם משימות שילוו אתכם. לעיתים זה מרגיש קצת מלאכותי ומופשט אבל יכול להיות שזה מפריע לי בגלל עובדה שאני מעריץ אדוק ולשחקנים יותר קז׳ואלים זה לא יהיה אכפת וכניראה שיהווה שיפור. הוא עדיין שומר על נוסחאת ה"רק עוד תור אחד" שהשאירה אותי לשחק בלי ששמתי לב עד שעה 1:30 בלילה כשתכננתי ללכת לישון ב-23 וזה משהו שאי אפשר לקחת כמובן מאליו.

השורה התחתונה

Civilization VII הוא משחק נהדר, הוא ניראה פנומנלי והוא עמוס בתוכן כמו שרק סדרת המשחקים הזאת יודעת לספק. אם תמיד רציתם ללמוד את סדרת המשחקים הזאת אבל היא הייתה מפחידה מידי, זה שער הכניסה שחיכיתם לו. המשחק השביעי בסדרה מפשט ומנגיש הרבה יותר דברים והוא קל יחסית ללמידה. מנגד, הוא גם מוסיף דברים חדשים כמו מערכת המשברים ושיפורים קטנים בכל איזור. אבל לא הכל מושלם עם בעיות באגים קשות, מערכת העידנים השנויה במחלוקת והיעדרותם המורגשת של המון מנהיגים ואישים. 

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • שומר על אותה משחקיות ממכרת
  • מערכת המשברים היא תוספת מעולה
  • הרבה תוספות ושיפורים בכל מקום
  • נראה ונשמע פשוט נהדר
  • מפשט ומנגיש את הסדרה מאוד..

הרע

  • ..אבל לפעמים זה מרגיש מופשט מידי
  • מערכת העידנים בעייתית ואגרסיבית מידי
  • לא מעט באגים, חלקם קריטיים מאוד

ומהאטמה גנדי:

  • איפה אתה עם כל הפצצות הגרעיניות שלך?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י