מהמערות של גיזה ועד הותיקן - ההרפתקה החדשה של אינדיאנה ג׳ונס הולכת לכבוש לכם את הלב
עותק לביקורת ניתן לנו ע"י Xbox ישראל, תודה רבה!
אינדיאנה ג׳ונס היה ונשאר עד היום לאחת מדמויות המפתח שבנתה את אהבתי הגדולה לסרטי הרפתקאות, ולכן זה כמובן לא אמור להפתיע אתכם שאני מאוד אבל מאוד חיכיתי ל-The Great Circle, מה שלשמחתי התברר כאחת ההמתנות המשתלמות ביותר שיצא לי לחוות בשנים האחרונות, ותרשו לי לעשות לכם ספוילר קטן לסיכום הביקורת: אם אתם אוהבים את אינדיאנה ג׳ונס והמשחק הזה מדגדג את חושי הסקרנות שלכם אפילו קצת - לכו עכשיו, תעשו מנוי לחודש בגיימפאס, ופשוט שחקו בו. ואם אתם עדיין על הגדר ולא בטוחים מי נגד מי ואם כל הדבר הזה שווה את הזמן שלכם - הנה הביקורת המלאה שלי לאחד המשחקים הטובים ביותר של שנת 2024.
הרפתקה חוצת יבשות
עלילת Indiana Jones and the Great Circle (מרגע זה ועד סוף הביקורת TGC) מכניסה אותנו לנעליו של הארכיאולוג האהוב בשנת 1937 ובתקופה שבין עלילות הסרטים ״שודדי התיבה האבודה״ (Raiders of the Lost Ark) ו״מסע הצלב האחרון״ (The Last Crusade). בדומה לשני הסרטים גם עלילת המשחק מתרחשת לפני מלחמת העולם השנייה, כשאל מול אינדיאנה עומדים מספר כוחות עוינים ובראשם כמובן הנאצים, המנסים לרתום לעצמם כח מסתורי המתקשר ל-״The Great Circle״, שהוא למעשה שם המייצג מספר אתרים עתיקים הממוקמים בקו עגול מושלם המקיף את כדור הארץ, שעל-פי המיתוסים טומנים בתוכם את המפתח לאותו כח מסתורי.
אם יש משהו אחד שאפשר להגיד על העלילה של TGC זה שבסופו של דבר מדובר בעלילה שמזכירה מאוד את הקצב וההתפתחות של הסרטים שעליה היא מבוססת (אני עדיין לא מצליח להתאושש מהעובדה שסצנת הפתיחה של המשחק היא פשוט שחזור מדויק של אחת הסצנות האייקוניות ביותר בשודדי התיבה האבודה עד לרמת זווית המצלמה ותנועות הפנים של הדמויות), וזו בעיניי אחת הנקודות הכי חזקות של המשחק - מדובר בעלילה צבעונית, קצבית ומהנה שתאפשר לכם לחוות לא מעט רגעים מעולים ובהם אותם רגעי אקשן משובח שסדרת הסרטים הזו תמיד ידעה לספק, זאת לצד לא מעט רגעי מסתורין שמעודדים להמשיך ולחקור את עולם המשחק. כמו כן ולשמחתי הרבה ברוב המוחלט של הזמן גם הקאסט שמגלם את הדמויות ובראשם כמובן טרוי בייקר (Troy Baker) שמגלם את דמותו של אינדי, עושים עבודה פשוט יוצאת מהכלל שמוסיפה גם היא לרמת הנאמנות למקור של TGC. ראוי לציין שכמובן שיש כאן לא מעט רגעים של קרינג׳ וחוסר היגיון מוחלט (סצנת המטוסים בשנחאי היא דוגמה מצוינת לכך), אבל כאמור, מדובר בסופו של דבר בהומאז׳ מאוד ברור לסרטים בהם ההיגיון כבר מזמן עזב את החדר, כך שאין באמת על מה להתלונן פה.
יוצאים לחקור
בכל הקשור למשחקיות יש כאן לא מעט הפתעות, הגדולה שבהן לדעתי היא דווקא כמות תוכן הצד שיש למשחק הזה להציע - TGC מאפשר לנו לחקור באופן די רחב את כל אחת מהסביבות השונות בהן נבקר, כשברובן המוחלט יש כמות מרשימה למדי של משימות צד ופעילויות שונות שאפשר להשלים - חלקן מספקות בונוסים נהדרים שללא ספק יעזרו לכם בהמשך המסע שלכם, זאת לצד כמות אדירה של חפצים, מקומות סודיים ושיפורים שנמצאים לאורך הדרך. חווית החקר של TGC היא אחד הדברים שהוא עושה הכי טוב - המשחק לא מחזיק לנו את היד כמעט בכלל, מה שמאפשר לנו להיכנס לחוויית החקר מנקודת מבט מדויקת למדי ביחס לדמותו של אינדיאנה ג'ונס - כל אחד מהקברים במשחק מעוצב באופן שונה מזה שקדם לו, נקיקים קטנים יכולים להיות מפתח לאוצר עתיק או בונוס מאוד שווה, ואפילו שיש אזורים במשחק שסובלים מבעיה קשה של "הלוך חזור", בסופו של דבר קשה לי למצוא נקודה רעה באמת על מה שקשור בחוויית החקר עצמה. גם בזמנים שאנחנו מחוץ למערות או קברים עתיקים המצב מעולה, ואפילו שמדובר בסופו של דבר בסביבות סגורות ולינאריות מהם נעבור בשלב מסוים על מנת להתקדם בעלילת המשחק, הביצוע שלהן איכותי ומרגיש כמו עולם פתוח בעל גבולות גזרה – לא רע בכלל.
עוד אלמנט שהמשחק סוג של מצטיין בו זו חווית הקרב בזמנים שאתם לא מתגנבים בין אויבים (ועל זה נדבר ממש בהרחבה עוד רגע). אישית אני מאוד אוהב את האקשן המסוגנן אך מוגזם שסדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס מספקת, ולכן היה לי ממש נחמד לגלות שגם כאן כל אגרוף או מכה שאינדי מנחית על האויבים שלו מסוגננת ומוגזמת – זה מוסיף עוד אלמנט של דיוק למקור ואישית אני עף על זה לגמרי, גם אם בסופו של דבר מדובר בביצוע די בנאלי ופשוט שיצריך מאיתנו בעיקר לתת מכות בלי לחשוב יותר מידי.
איפה שהמשחק כן נופל קצת כשזה נוגע למשחקיות זו רמת הליטוש של ההתגנבות במשחק. עכשיו תבינו, MachineGames כפרות עליהם אלופים בלתת לנו חוויות משחק מפוצצות מגוף ראשון וסדרת Wolfenstein היא הדוגמה האולטימטיבית לכך, וזו כנראה הסיבה שכל עוד אתם לא מתגנבים, החוויה של להכניס אגרופים לנאצים כאמור מקבלת אחלה של ביצוע, אבל קשה לי להגיד את אותו הדבר על ההתגנבות במשחק. שלא תבינו לא נכון – זה לא אומר שהמשחק לא טוב כשזה מגיע להתגנבות, אבל אישית בתור גיימר שמאוד אבל מאוד מעריך ביצועי התגנבות איכותיים, כאן היו לא מעט דברים שהצליחו להוציא אותי מאיזון, ובראשם חוסר האינטליגנציה המשווע של האויבים.
אין לי דרך טובה יותר לתאר את המצב פה אז אני פשוט אכתוב את זה ככה – האויבים של TGC הם לא פחות ממביכים כשזה מגיע לחוסר היכולת המעליב שלהם לקלוט מה קורה סביבם. יש כאן הרבה מאוד תרחישים שמאוד פוגמים בחוויית ההתגנבות הכללית שהמשחק מנסה להעביר, החל מהעובדה שהאויבים פשוט מתעלמים מקיומם של החברים שמצרפים אליכם למסע – לא יודע מה איתכם אבל בעיניי בשנת 2024 המקרה הקלאסי בו חבר הצוות שלכם עומד אל מול אויב והוא לא עושה כלום פשוט לא צריך לקרות, ועד המקרה בו חווית ההתגנבות עצמה בכל הקשור לדרך שבה אנחנו מתמודדים עם אותה אויבים גם היא לא ממש מספקת ומהר מאוד ממצה את עצמה - אחרי שתיים שלוש פעמים זה כבר נהיה הרבה פחות מרגש לראות איך אינדי מכניס חפץ ארוך מתחת לרגליים של אויבים וגורם לו ליפול לרצפה בצורה ההוליוודית המתבקשת, גם אם זה "נאמן למקור".
אבל הדבר שהכי פגם בחוויית ההתגנבות של המשחק לדעתי היא חוסר היכולת של TGC להיות מאוזן בזמנים בהם אינדי מתחפש. בכל שלב במשחק יש לנו את היכולת לעטות על עצמנו תלבושת שתעזור לנו להשתלב טוב יותר בחברה המקומית, מה שאמור לאפשר לנו ברמת העיקרון להתגנב בקלות יותר בין האויבים ששומרים על כל אזור. אז מה הבעיה כאן אתם שואלים? הבעיה היא ש-MachineGames החליטה שהפיצ'ר הזה עובד כל עוד אתם לא מתמודדים מול אויב המוגדר כאויב בדרגה גבוהה (קצין נאצי למשל), כך שאם נתקלתם באחד הוא פשוט יתחיל לחשוד בכם גם אם סתם הלכתם הרחק ממנו אבל עדיין בזווית העין שלו. זה נראה כאילו החבר'ה ב-MachineGames רצו לתת לנו את מערכת החשד שיש לנו במשחקים כמו HITMAN World of Assassination שם יש אויבים שמסוגלים לחשוד בכם גם אם לא עשיתם פעולה חשודה בהכרח כי הם "מכירים" את חברי הצוות שלהם, אבל במקרה של TGC הביצוע הרבה יותר מגושם וחסר היגיון.
חתיך כמו האריסון, אמין כמו פורד
בואו נדבר גרפיקה וביצועים. כל עוד המחשב שלכם עדכני מספיק הסיכוי שתתאכזבו מהביצועים של המשחק הזה נמוכים מאוד (בגרסת האקסבוקס לא שיחקתי, אבל שמעתי מחברים טובים ובראשם דוד גוילי היקר מקבוצת אקסבוקס ישראל שהמצב שם טוב מאוד). אישית הרצתי את המשחק ברזולוציית 2K ועל ההגדרות הגרפיות הכי גבוהות עם מעבד Ryzen 9 5900X וכרטיס מסך RTX 4070 Ti Super, ובשימוש עם Frame Generation ו-DLSS על הגדרות איכות הצלחתי לקבל די בקלות מעל 90 פריימים לשנייה לאורך כל המשחק וגם בחלקים בהם האקשן והפיצוצים היו מוגברים.
TGC עשה הרבה רעש לפני ההשקה שלו עם דרישות מערכת גבוהות, במיוחד בהפעלה של Ray Tracing, מה שדגדג את חושיו של רועי באלוה שממש רצה לבדוק את הנושא אז בשיתוף פעולה עם Nvidia הוא דחק את ה-RTX 4080 עד לקצה עם ריי טרייסינג פועל וזה לא היה נעים עם כ-23 פריימים בלבד. בזמן ההשקה, Nvidia שיחררה עידכון Game Ready לדרייבר שלה ששיפר את הביצועים בצורה משמעותית לרמה שגירדה קצב משחק חלק עם ממוצע של 31FPS. אבל כמו שהזכרתי וכמו השילוב של DLSS יחד עם Frame Generation הקלו בצורה משמעותית על העומס ואיפשרו לבאלוה שלנו לחקור כל מערה וכל ג׳ונגל עם תאורה מדויקת ומציאותית בקצב של מהנה של 79 פריימים לשניה.
חוזרים לרועי האן - בכל הקשור לגרפיקה עצמה גם כאן בעיניי הביצוע נהדר – המודל של אינדיאנה ג'ונס נראה דומה להחריד כמו האריסון פורד עד לרמת הצלקת האייקונית על הסנטר, וככה גם יתר הדמויות ברוב המוחלט של הזמן. בכל הקשור לנראות של הסביבות השונות גם כאן הביצוע בעיניי איכותי למדי, כשכל סביבה עשירה בפרטים ומאפשרת לנו להגיע לכמעט כל נקודה שהיא מציגה לנו (במילים אחרות - אין כאן קירות בלתי נראים, תודה MachineGames). כן אציין שיש מקרים שבהם אישית חווייתי מקרי "Pop-in", כשמודלים מסוימים נטענו באיחור - זה לא סוף העולם כשזה קורה אבל זה בהחלט מבאס שאין אחידות בחלק מהמקרים, בטח כשמדובר בקטעי סיפור מרכזיים.
השורה התחתונה
זוהי ללא ספק אחת ההשקות האיכותיות של 2024 ועל כן אחזור על מה שאמרתי בפסקת הפתיחה של הביקורת – Indiana Jones and the Great Circle הוא חוויה נהדרת, שכמעט בכל רגע נתון מצליחה להצטיין ביכולת שלה לספק לנו חווית חקר טובה, קו עלילה די מעניין וכמות נכבדת מאוד של אוצרות וחפצים שנוכל לחקור ולגלות. זוהי תוספת נהדרת ליקום של המותג, ואין מרוצה ממני לראות שגם אחרי כל-כך הרבה שנים שהוא קיים הוא עדיין זוכה לאהבה ואהדה.
*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*
תגובות
1
13:57 22.12.2024 | OfirOm
משחק של אקסבוקס, לא ציפיתי בכלל לרמת ליטוש כמו שיש לאולפנים של פלייסטיישן (ND,Santa Monica ועוד)
2
14:05 22.12.2024 | רועי האן - כתב תוכן
הפער הוא שאתה מתייחס למשחק הזה כ״משחק אקסבוקס״ - זה בראש ובראשונה משחק של MachineGames, ובמקרה שלהם לא מפתיע אותי שהביצוע איכותי.
3
| פורסם ע"י