הרשמה

הסטודנטים לעיצוב ופיתוח משחקים בשנקר מציגים משחקים עם אמירה חברתית

גיימינג זה לא רק משחק

קבלו חמישה משחקים שנוצרו במסגרת לימודי תואר שני לעיצוב ופיתוח משחקים בשנקר, המכילים מחשבה ומסר חברתי מאחוריהם

מהמשחק שמציף ומעלה לדיון את תופעת הטרדת גיימריות במשחקי רשת, דרך המציאות המדומה שנוצרה על מנת לסייע בהחלמת מטופלים שלקו בשבץ ועד המשחק שמתריע מפני "ההזיות" של הבינה המלאכותית - בוגרי שנקר לתואר שני בעיצוב ופיתוח משחקים יצרו משחקים עם אמירה חברתית שלוקחת אותם צעד אחד קדימה. עשרות הבוגרים והבוגרות מציגים השנה את העומק והמגוון של עולם עיצוב המשחקים, ומדגישים את יכולתם של משחקים להיות לא רק מקור לבידור אלא גם פלטפורמה לשינוי חברתי, ריפוי והתבוננות עצמית. השנה, חמישה משחקים נבחרים מציעים חוויה אינטראקטיבית ייחודית המעוררת מחשבה ושיח על נושאים חברתיים בוערים והשפעת הבינה המלאכותית

ד"ר ורד פנואלי, ראש התואר השני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים מספרת כי "חלק מהמשחקים המוצגים בתערוכה פותחו ונוצרו בתקופת המלחמה, חלקם תחת שגרת אזעקות וריצה למקלטים. הם משמשים כעדות לכוחם של משחקים לשמש מפלט מהמציאות הקשה ומקור לנחמה, כאשר רובם התמקדו בנושאים חוצי-גבולות הרחוקים מהמציאות שלנו היום".

404: Quest Not Found  (404: המשימה לא נמצאה) – מסע דיגיטלי אל עומק הרשת

תמונה שמכילה שולחן, רהיטים, בתוך מבנה, צילום מסך

המשחק "404: המשימה לא נמצאה" מאת הסטודנטית אנני לי סיגל, הוא משחק פאזל ותפקידים המשלב אלמנטים של נובלה חזותית ומציע חוויה ויזואלית בהשראת שנות ה-90. המשחק מזמין את השחקנים לצלול למעמקי האינטרנט, להתמודד עם אתגרים כמו חדשות כזב ושנאה ברשת, ולחפש משמעות וחיבור בתוך הכאוס הדיגיטלי. המכניקה המרכזית של המשחק מתמקדת בשיחות עם דמויות שונות, שימוש בחשיבה ביקורתית לסינון מידע מועיל מול המזיק ומציאת הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתגרים - בין אם זה עימות ישיר או התנתקות זמנית מהרשת.

תוך כדי התקדמות, שחקנים יחשפו לסיפורים נסתרים בכל מישור מקוון, יצרו בריתות בלתי צפויות ויתמודדו עם משימות מיוחדות המשקפות בעיות אמיתיות. המסע שלהם יחקור את הסיבות המושכות אותנו לחפש קהילה במקומות שעלולים לפגוע בנו, ויספר את סיפורו של מתבודד המחפש מקלט במקומות הרעילים ביותר ברשת.

Draconian Times – משחק נועז המאתגר את העולם הקפיטליסטי

תמונה שמכילה צילום מסך, משחק מחשב, תוכנת משחקי וידאו, סרט מצויר

התיאור נוצר באופן אוטומטי

הסטודנט צח כהן יצר את "זמנים דרקוניים", משחק ניהול משאבים סאטירי המבקר את תרבות הצריכה, ומעורר מחשבה ביקורתית על השפעת הקפיטליזם על חיינו. במשחק תיכנסו לנעליו של אדם עוטה מסיכת דרקון, כלוא בבית - כלא שיצר מתוך תאוות בצע וצרכנות.

המכניקה המרכזית מתבססת על איסוף מטבעות זהב, המניעים את הדמות לפעולה. הבית מאוכלס בשעונים מעוררים מכניים חיים, שהדמות שורפת בדרכה לאיסוף מטבעות. פרסומות קופצות מפריעות למהלך המשחק, מציעות מוצרים תמורת מטבעות, ומשפיעות על המשחק בדרכים זדוניות. השחקן ניצב בפני אתגר כפול: לא להישאר ללא מטבעות מצד אחד, ולהימנע מהצפה בפרסומות מטרידות מצד שני. דלת יציאה יחידה קיימת, אך המחיר גבוה ותוכנה מסתורי.

המשחק מבוסס על מחקר שבחן משחקי וידאו חתרניים וביקורתיים על אידיאולוגיות הגמוניות, בדגש על קפיטליזם. הוא בוחן את הדמיון בין כלכלות אמיתיות וירטואליות, ומתמקד בתפקיד ה"זרימה" כמאפשרת שקיעה במשחקים, תוך מניעת חשיבה ביקורתית. באמצעות שילוב מכניקת משחק רציפה עם אלמנט מפריע, המשחק מאתגר את השחקן לחשיבה ביקורתית על הקפיטליזם והצרכנות. השימוש במטבעות כמשאב נחשק וכאמצעי אינטראקציה מגלם את עקרון יצירת ההון באמצעות הון.

 Ripples– חוויה מרגשת במציאות מדומה לשיפור הרווחה הנפשית

תמונה שמכילה צילום מסך, קומפוזיציה דיגיטלית, משחק מחשב

התיאור נוצר באופן אוטומטי

אנה כהנקה, תמר אקהאוס ושרה גיתאי פיתחו את "Ripples", משחק מציאות מדומה חדשני המיועד לשיפור הרווחה הנפשית של כולנו. המשחק לוקח את השחקנים למסע קסום במערה תת-ימית, שם הם עוזרים ליצור מסתורי למצוא את דרכו חזרה למשפחתו. המשחק תוכנן להיות נגיש ומהנה לאנשים עם יכולות פיזיות שונות, ומציע חוויה הוליסטית וסוחפת במציאות מדומה. "ריפלס" מציע עולם עשיר בצבעים, צמחייה ובעלי חיים מרהיבים, ואלמנטים בלתי צפויים שיעוררו את דמיונכם. זהו משחק שבו אי אפשר להיכשל, המתוכנן לשפר את תחושת הרווחה האישית של כל שחקן.

הרעיון נולד מתוך רצון לסייע למטופלים לאחר שבץ בהחלמתם הפיזית, אך התפתח לחוויה רגשית-פסיכולוגית המיועדת לכולם. המשחק משלב אלמנטים פיזיים ומנצל את כל החושים, תוך יצירת חוויה הוליסטית וסוחפת במציאות מדומה.ֲ Ripples תוכנן להיות נגיש ומהנה לאנשים עם יכולות פיזיות שונות, כולל אלה עם שיתוק חלקי. פשטות מכניקת המשחק מאפשרת התאמה קלה ליכולות שונות, והעולם והנרטיב אינם מתייחסים ישירות לטיפול פיזי או בריאות נפשית.

CleanTon in the HalluciNation – דיון על האתיקה של הבינה המלאכותית וטבע התודעה

תמונה שמכילה טקסט, משחק מחשב, משחק וידאו אסטרטגי, תוכנת משחקי וידאו

התיאור נוצר באופן אוטומטי

הסטודנטים שי אוליבה ואלכס חלבניקוב יצרו את CleanTon in the HalluciNation - משחק פלטפורמה ייחודי שנוצר בשיתוף פעולה בין מעצבים אנושיים לבינה מלאכותית, שעוסק בהזיות של בינה מלאכותית ומתריע מפני סכנותיה.

השחקן מגלם את קלין-טון, שואב אבק תעשייתי חכם, שנמצא בעולם מלא אשליות, ותוך מסע פסיכדלי שהוא עורך דרך נופים מוזרים וגרוטסקיים, תפקידו הוא לנקות את העולם מכל ההזיות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית יוצרת (generative AI). כחלק מהמשחקיות, על מנת להחזיר לחיים את קלין-טון, השחקן צריך לשוחח עמו ולהחדיר אליו אנרגיות באמצעות מסרים חיוביים ומשעשעים.ֲ המשחק משלב אנימציה ידנית עם יצירות בינה מלאכותית, ויוצר חוויה אימרסיבית ומרתקת. חלק ניכר מהאלמנטים בתוך משחק, בין אם המוזיקה, האויבים, הרקע או השיח עם קלין-טון נוצרו באמצעות בינה מלאכותית יוצרת.

Colors Of Connection – עזרה לאנשים עם חרדה חברתית באמצעות הדמיית מרחב בטוח

Colors Of Connection של הסטודנטים דוד שור, דונה אוברה וגיא ארמון הוא משחק מובייל נרטיבי ייחודי ומרגש, המזמין את השחקן להיכנס לנעליו של קווין, נער מאפר חולם. המשחק מאפשר לשחקן לקבל החלטות המשפיעות על העלילה, להתמודד עם אתגרים חברתיים ואישיים, ולחזק את הקשרים החברתיים של קווין.

המשחק נוצר במטרה לעורר השראה בקרב השחקנים לטפח את קשריהם החברתיים ולהבין את חשיבותם ככוח מניע בחיים. באמצעות סיפור אישי, אופטימי ושמח, המשחק מדגים את ההתמודדות של קווין עם סביבתו ומשפחתו, ואת מאבקו להגשים את חלומו. המשחק משתמש בטכניקות משחק תפקידים כדי ליצור מרחב בטוח עבור אנשים המתמודדים עם חרדה חברתית, ומעודד התנסות באינטראקציות חברתיות באופן חיובי ומבוקר.

כל כך כיף לראות את ענף הגיימינג צומח בארץ ומקבל יחס שמעודד פיתוח של משחקים שנותנים קצת יותר מעבר להנאה רגעית, ומכילים מחשבה ומסר מאחוריהם. מה אתם חושבים על המשחקים? ספרו לנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:02 11.08.2024 | רמי רמי (אורח)

    מקווה שיעשו משחקים ל-VR וכמה שיותר.
    זה לדעתי הולך להיות עולם הגיימינג הבא..

  2. 2

    20:58 11.08.2024 | שלום שלום (אורח)

    האמת שהשבוע נפתחה תערוכת הבוגרים של בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית וגם שם יש כמה משחקים מהממים! הבעיה היא שבסוף כולם הולכים לעבוד במשחקי מובייל בארץ שלנו ולא ממשים את הפוטנציאל הזה :(

  3. 3

    23:25 11.08.2024 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    מה הקטע לא לעשות גם בעברית

  4. 4

       | פורסם ע"י