הרשמה

איך סרטון יוטיוב בן 4 שעות הפך לאחד הנצפים ביותר החודש?

יוטיוברית אחת העלתה ביקורת באורך של לא פחות מ-4 שעות על הניסיון הכושל של דיסני במלון "מלחמת הכוכבים"

הכוח - נעלם

זה לא סוד שהעולם הולך לכיוון של תוכן קצר יותר המותאם לעלייה הבלתי נגמרת בבעיות קשב וריכוז. כמעט כחומה בצורה נגד תרבות הסרטונים המהירים של הרשתות החברתיות בשנים האחרונות עומדת יוטיוברית בשם ג'ני ניקולסון (Jenny Nicholson), פאן-גירל של עולם הבידור האמריקאי המעלה סרטוני ביקורות ארוכים במיוחד לסרטים, סדרות ובעיקר פארקי שעשועים. ב-19 במאי העלתה ג'ני את הסרטון הארוך ביותר שלה, בה במשך ארבע שעות היא מתארת את כל הסיפור של אחד הכשלונות הגדולים ביותר של דיסני בשנים האחרונות (והיו הרבה) - Star Wars: Galactic Starcruiser שהיה למעשה מלון אינטרקטיבי במחיר הזוי לחלוטין. המלון שאף תוך כדי השהות שלכם לספר סיפורֲ מלחמת הכוכבים עם שחקנים שיסתובבו במתחם כל היום ויותאם באופן אישי ככל שניתן לפי הבחירות שלכם.

החזון הזה, בדיוק כמו שהכותרת של הסרטון מספרת, נכשל באופן ספקטקולרי - אבל מהסיפור המעניין הזה ועד כמות הצפיות שהוא מקבל יש עוד דרך ארוכה. למרות העובדה שג'ני באמת חיננית, שנונה ועורכת מצוין אין שום סיבה שהאלגוריתם של האפליקציה יפרגן לסרטון בן 4 שעות כך שהמסקנה היחידה היא שהסרטון עבר "מפה לאוזן" ברשתות החברתיות דווקא כשהקהל הרחב מעדיף סרטונים קצרים. אז, איך יצא שהוא אחד הסרטונים המדוברים והנצפים ביותר החודש? כל מי שראה את הסרטון יודע בידיוק את הסיבה גם אם הוא לא יודע להגיד אותה במילים - והיא שג'ני הצליחה לספר לא רק את הטרגדיה של המלון הספציפי הזה, אלא את הטרגדיה של עולם הבידור הנוכחי כולו. אני מצרף את הסרטון ואף ממליץ למצוא את הזמן לצפות בו - מדובר בפיסת תרבות מודרנית שקורעת לגזרים את השיווק והתכנון של דיסני בצורה שנונה וממכרת שתעיף לכם את הארבע שעות האלה בקצב הרבה יותר טוב מרוב הסרטים או הסדרות שיצאו לאחרונה - ובכל מקרה מדובר בתוכן מלחמת הכוכבים יותר טוב מהאקולייט.

הרקע הכרחי כדי להבין את מה שאני עומד לטעון בעוד כמה שורות. Star Wars: Galactic Starcruiser היה ניסיון במלון יוקרה שלא עמד בהבטחות הגרנדיוזיות שלו ולמרות זאת שמר על מחירים לא שפויים שהגיעו ל-5,000 דולר לזוג, ולמרות שכבר הוספד אחרי קמפיין השיווק המזעזע שלו הוא שרד שנה וחצי בדיוק עד שנסגר בידי דיסני בספטמבר 2023 להפסדים של כ-250 מיליון דולר. כמעט שנה אחרי ג'ני פרסמה את הביקורת שלה, שמקיפה את כל הטעויות שנעשו מהשיווק הגרועֲ ועד כמובן תיאור של ההרפתקה שהיא חוותה כאשר נסעה למלון מהכסף שלה (נקודה חשובה, כי מסופר כאן הרבה על הכשלון של אסטרטגיית "שיווק המשפיענים" שהשתמשו במלון).

למרות שהתעסקה רק במלון האינטראקטיבי, הסרטון חושף או יותר נכון מדגיש איך השפה המכובסת והמחשבה התעשייתית חלחלו עמוק עמוק יותר לאומנות והפכו למרכז של מדיה שלמרות שתמיד הכילה מחשבות על כסף, בנויה מערכי דגל ברורים של כיף, תמימות, אהבה ואיכות. מלחמת הכוכבים היא ללא ספק הדרך הקלה ביותר להראות את זה, כשסדרת סרטים איכותית במיוחד שנעשתה מאהבה גדולה לסיפורי מדע בדיוני הצליחה לתפוס בבקבוק ברק של תמימות ילדותית שפונה לכל הגילאים ומצליחה עד היום להעלות חיוך על פניהם של מילוני מעריצים שבאים בשביל הכיף. עם השנים כל הערכים האלה השתנו בתהליך, שצריך לציין שלא רק קיים אצל דיסני בלבד, שנקודת השיא הברורה שלו היא ה-Galactic Starcruiser שהפוך לחלוטין מכל מה שציינתי.

למרות שמדובר בקונספט יצירתי וכמו שניתן לראות גם בסרטון חלק מהחדרים, תפאורה והאוכל איכותי - האפליקציה ומשחק הסיפור שאמורים להיות לב החוויה האינטראקטיבית נעשו בחובבנות והרבה מאוד מהפעמים כלל לא עבדו. את הרדיפה אחרי דרכים לחלוב מכל מבקר עוד כסף ניתן לראות בכל פינה במלון, ואולי הכי שקופה באפשרות לצלם פרטי שלמרות שהיו אמורים לצלם אתכם במהלך הביקור צלמים התרכזו רק במי ששילמו על האקסטרה ובקושי הסתובבו במתחם כך שהרבה יצאו ללא תמונות. קשה להגיד שהבסיס הוא אהבה, למרות שהרעיון יצירתי והמחיר הבסיסי היה גבוה בהפרש מהסוויטה הגדולה באוניית יוקרה של דיסני לדוגמא, ומדובר כאן בחדרים קטנים בהרבה ובחוויות חצי אפויות שבמחיר יוקרה הייתם מצפים שהיו לא רק עושות את המצופה - אלא את המעבר. בסופו של דבר, להרבה מאוד זה לא היה כיף. לו"ז צפוף, אפליקציה שלא עבדה ודרכים לא ברורות בהן המשחק של המלון עבד שגרמו לאי הבנות והמון אורחים שנפלו בין הכסאות של הסיפורים הפכו את החוויה לפחות מחצי מהחזון שהוצג.

זה נשמע לכם מוכר נכון? כי זה בדיוק הסיפור של כל פרוייקט מלחמת הכוכבים בשנים האחרונות, כשהיוצאים מן הכלל כמו המנדלוריאן לדוגמא רק מתמעטים. ניכר, ולא רק בסדרת מלחמת הכוכבים, שהדגש הפך מיצירת תוכן שיגרום למעריצים להתאהב ומשם יכניס עוד כסף למותג ליצירת תוכן שיכניס כמה שיותר כסף מבלי מחשבה על האם בצד השני יהיה חיוך או כעס. כמו שג'ני מסכמת שם בצורה מופלאה, זאת אסטרטגיה שתתפוצץ לחברות האלה בפנים. משפחת תומפסון מאיווה אולי תשקיע את הכסף שלה בביקור במלון (או בסרט מלחמת הכוכבים לצורך העניין) כרגע כי המוניטין של המותג חזק, אך אם הם לא יהנו מספיק והמחירים ימשיכו לעלות - הם לא יחזרו בשנת 2027. אני מסכים איתה לחלוטין - ומקווה שהסרטון החריג יגרור מהאולפנים גובה חריגה ונראה יותר סרטים שמתעסקים באומנות ובניסיונות לנו, הקהל, לחיוך. מבטיח לכם שמכירות של מרצ'נדייז יבואו אחר כך.

מה בנתיים עשו בדיסני? למרות שהם בצורה רשמית לא הגיבו על הסרטון, אתר בידור אמריקאי בשם Screen Rant העלה כתבה שנכתבה כביכול על ידי עובדת לשעבר של המלון, אך ברשת כבר הספיקו לכנות אותה "תגובת Ai מצד דיסני". קראתי את הכתבה, וכל הביקורת שמופנת כלפי מי שביקר את החוויה נראת מיותרת לחלוטין לדעתי, והייתה אמורה להיות מכוונת כלפי דיסני - כי לטעון שהביקורות פגעו רק בקאסט השחקנים של החוויה היא פשוט לא נכונה, שכן כל הביקורות שבחו את העובדים ותיארו אותם כמי שהוציאו את הנשמה שלהם כדי שהדבר הזה יעבוד. הביקורת כמובן צריכה לבוא כלפי הנהלת במלון והמתכננים, שלדעתי שכחו שבסופו של דבר לא עומד מולם ארנק, אלא בן אדם שרוצה להנות.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י