אפשר להגיד שהיא, חכו לזה... נהדרת
בשנים האחרונות עולם הקולנוע מנסה להתרגל לשינויים שמובילות האפליקציות השונות באופן בו בני אדם מתקשרים. בין אם מדובר בסצנות פייסטיים מזעזעות לגמרי לבין הומור שקשור למערכות הפעלה בסנון "סירי" - נדמה שעוד לא הצליחו למצוא את הדרך הנכונה להשתמש בהכל באופן שירגיש טבעי. לפני שהם עשו את "נעדרת" (Missing), זוג הבמאים ויל מריק (Will Merrik) וניק ג'ונסון (Nick Johnson) שימשו כעורכים ראשיים בסרט "חיפוש" משנת 2018, בו הם התנסו לראשונה בפורמט מהפכני לקולנוע. כל הסרט צולם כאילו במסך מחשב, כך שאנחנו רואים כל פעילות של הדמות מהקלדה במנועי חיפוש, שיחות ווטסאפ וכמובן את השחקנים עצמם בשיחות פייסטיים. אם כמה שהפורמט הזה מסוכן - הסרט התגלה למעשה כהצלחה, והצליח להתגבר על הרבה מאוד מהאתגרים שלפורמט מוגבל כזה יכלו להיות - אך לא באופן מושלם. "נעדרת" לא רק לומד מהטעויות של "חיפוש", אלא גם כמעט ממקסם את הפורמט בסרט שייתכן מאוד וייזכר כמשנה משחק כשזה נוגע להעברת תחושות דרך צילום של מסך מחשב. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!
סירי הגדירי מותחן
"נעדרת" עוקב אחרי ג'ון, נערה אמריקאית יתומה מאביה אשר מוצאת את עצמה בלי שום הקדמה במרכז של תעלומה מסובכת במיוחד. הטריק הכל כך קל וגם כל כך מיוחד של הסרט, הוא שג'ון עושה את כל העבודה ממסך המחשב הנייד שלה. אנחנו רואים את התפתחות התעלומה כולה דרך ציוצים בטוויטר, התכתבויות, שיחות פייסטיים ומעקב אחר מצלמות אבטחה ומיילים. התעלומה מאוד מסקרנת, לא צפויה בכלל ומלאה בהפתעות, וההופעות כולן, ובמיוחד של סטורם ריד (Storm Reid) כג'ון וחואקים דה אלמיידה (Joaquim de Almeida) כחוויאר, לא יכלו להיות טובות יותר. ולמה הן לא יכלו להיות טובות יותר? כי הפורמט בו כל הסרט מצולם על מסך מחשב, גם אם במחיר של לא לראות פנים של בן אדם חלק מהזמן, הוא הפורמט הנכון לעלילה של הסרט.
השימוש בפורמט לא מרגיש כגימיק, אלא כדרך הטבעית בה אנחנו אמורים לראות את העלילה הזאת מתפתחת, מה שגורם לסרט לצלוח את כל האתגרים שיכלו להגיע מלהסתמך רק על המסך. זה כמובן יפגע מעט בחוויה של מי שלא בקיא בעולם האינטרנטי, אך מי שכן, ידע להעריך את הסרט אפילו יותר ולנהל מעין משחק "ביצה ותרנגולת" בראש שלו. זה לא ברור אם קודם הכותבים חשבו על אילו אפליקציות הם רוצים להשתמש ואז התאימו את העלילה או ההפך, אך זה בבירור עובד פשוט פנטסטי וסוחף את כל הקהל בשניה שהתעלומה מתחילה. אמנם העשר דקות הראשונות שיותר עסוקות בהרגלת הקהל לפורמט תוך כדי בניית הדמויות לא זוכות לאותה תחושת מתח שמלווה אותנו מהרגע בו נכנסת התעלומה, אך הן לא פוגעות בתחושה הכללית של העלילה ולבטח לא תזכרו אותן כשכתוביות הסיום יתחילו לרדת.
נתתי את הביג ביג לייק
תראו, קשה מאוד להרחיב על השימוש החכם של הסרט בכל האמצעים שפתוחים לו על מסך המחשב מבלי להכנס לספויילרים - ולכן גם לא אכנס לדוגמאות. הסרט בוחר בקפידה אילו אפליקציות להכניס ומתי, ומצליח לשלב איתם גם הומור שנון באמצע כל הבלגן של התעלומה. התוצאה היא שדווקא סרט שכולו על מסך מייצר רגשות יותר אנושיים ואותנטים אצלנו מרוב הסרטים שראיתי לאחרונה, ובעזרתם בונה את רגעי השיא שלו להיות באותה רמה כמו בכל סרטי המתח הגדולים ביותר שתוכלו להעלות בראש. כאן כמובן נכנסת העריכה, שמסרט שמבויים על ידי שני עורכים לא הייתי מצפה שתיהיה פחות מטובה - אך בפועל היא אולי קצת פחות מהטוב הביותר אי פעם. העריכה של הסרט קרובה לשלמות, עם עבודה מצויינת משילוב הסאונד עם כל הצלילים להם אנו רגילים לשמוע מהטלפונים הניידים שלנו ועד הפיכת צילום של שלוש נקודות של הקלדה לסצנה מורטת עצבים. אין לי ספק שצמד הבמאים עומד לקבל הרבה מחמאות על הסרט, וגם אין לי ספק שבראשן תעמוד העריכה.
השורה התחתונה
"נעדרת" עובד כל כך טוב בזכות טריק אחד פשוט. הוא לא לוקח עלילה טובה ומאלץ עליה את הגימיק של מסך המחשב, אלא מספר עלילה מעולה שהדרך הטובה ביותר לספר אותה היא בפורמט הזה. אמנם כל האפליקציות יבלבלו את הקהל המבוגר, אך כל מי שבקיא אפילו קצת בעולם האינטרנט יגלה את אחד הסרטים הטובים והמעניינים ביותר של הזמן האחרון.
"נעדרת" זמין לצפייה החל מהיום באקרנים בישראל
*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*
תגובות
1
| פורסם ע"י