הרשמה

לחשוב מחוץ לקופסה: הסיפור המסקרן של Curiosity, הקובייה ששיגעה מיליונים

איך קוביה וירטואלית אחת שיגעה מיליוני אנשים?

כיצד קוביה וירטואלית הצליחה לחבר מיליוני אנשים באירוע אינטראקטיבי שהבטיח פרס משנה חיים

לפני עשר שנים בדיוק, הצליחה אפליקציה אחת להטריף את העולם מסקרנות ורתמה את כולם למאמץ משותף. הכל באמצעות קופסה וירטואלית שהכילה סוד גדול. היום אני אספר לכם על הסיפור של Curiosity, המשחק ששיגע את העולם. הסיפור מתחיל לפני עשר שנים במשרדי חברת 22cans. מי שייסד את 22cans הוא לא אחר מאשר פיטר מולינו (Peter Molyneux), שכתבנו עליו בעבר, בתור האיש שייסד את בירת המשחקים Guildford. בקיצור נמרץ, מדובר באיש שניסה לפתח משחק ומכר רק שני עותקים ממנו. לאחר הכשלון הוא התחיל למכור פחיות של אוכל משומר למזרח התיכון ואז, בגלל טעות בשם, הפך לאחד ממפתחי המשחקים שעיצבו את התעשיה.

בחזרה לסיפור של Curiosity, שנת 2012 היתה תחילת הפריחה של אפליקציות המובייל. Instagram, Angry Birds וגם אפליקציות שעושות רעש של נאדים או זבוב שמטייל על המסך, פעם היו זמנים יפים ופשוטים יותר. מולינו רצה לנצל את המומנטום ולעשות ניסוי חברתי שבו מיליוני אנשים יפעלו ביחד למען מטרה משותפת באמצעות האינטרנט. הוא החליט ליישם את הרעיון באמצעות קוביה שתיקרא Curiosity ותהיה לה מכניקה פשוטה- לקוביה יש שכבות רבות המכוסות באמצעות קוביות קטנות, ועל השחקנים להקיש על המסך ובכך להעלים את הקוביות. ככל שמקישים יותר מקבלים יותר נקודות שבהן ניתן לקנות כלי עבודה המאפשרים להקיש עוד יותר מהר. עמוק בתוך הקוביה, יש את הקוביה האחרונה, שמי שיקיש עליה יזכה בפרס "משנה חיים", כך טען מולינו.

המשחק, Curiosity: What's inside the cube הושק בנובמבר 2012 לאחר כמה דחיות וזכה לכמעט חצי מיליון הורדות ביום הראשון להשקתו. ההצלחה ההיסטרית של הקוביה כמעט והפילה את השרתים של 22cans והעובדים נאלצו לבלות ימים בשיפור התשתית כדי שתעמוד בביקוש הרב לקוביה. אנשים בכל העולם פשוט ישבו על הנייד שלהם והקישו על המסך שוב ושוב, מסירים מיליוני שכבות כל שעה. הם היו מכורים, עד לרמה שיש כאלה שאף פיתחו רובוטים מיוחדים כדי להקיש עליו, וכולם רצו להיות הזוכה הגדול בפרס משנה החיים של 22cans.

תוך יממה הוסרה השכבה הראשונה עם סכום אסטרונומי של 100,614,152 קוביות קטנות שהוקשו. השכבה השנייה ירדה כעבור יומיים וככל שהצטרפו יותר אנשים כך הקצב עלה ועלה. המשחק חצה את רף שלוש מיליון ההתקנות ואנשים חצבו מדי יום בקוביה הוירטואלית. ככל שהשכבות נחשפו הופיעו טקסטים מיוחדים וציורים מרהיבים. המפתחים של 22cans הפכו את הקוביה הוירטואלית ליצירת אומנות משלהם. השרתים של 22cans כמעט קרסו מהעומס והחברה אף ניסתה לעשות מגבית כדי לתחזק את השרתים אך ויתרו על כך לבסוף. מסתבר שלתפעל שלושה מיליון שחקנים בזמן אמת זו משימה מורכבת מאוד, בטח לשנת 2012.

ההצלחה הכבירה של Curiosity היתה פשוטה. המשחק היה פשוט וממכר. היכולת להכנס למשחק, להקיש על כמה שכבות ולנקות אותם איפשרה לכל אחד לגשת מכל מקום ולהיות חלק מאירוע גדול ורב משתתפים. בלי הרבה מחשבה או התעסקות. ואם זה נשמע לכם מוזר היום, אז תתפלאו כמה משחקים פשוטים כאלה פופולריים היום במובייל. ההצלחה של Curiosity נמשכה כחצי שנה, ואז זה קרה. בתאריך ה-26 לחודש מאי בשנת 2013 האפליקציה הודיעה לכולם שיש זוכה למשחק Curiosity. לאחר 4 מיליון התקנות, 25 מיליארד קוביות ו-2000, שכבות יש זוכה בפרס. אותו זוכה היה Bryan Henderson, צעיר בן 18 מאנגליה שהקיש את הקוביה האחרונה שהיתה חבויה בתוך תוככי Curiosity. כאשר הקיש את הקוביה האחרונה, קיבל הנדרסון פרטי יצירת קשר מאת 22cans, ומולינו יצא בהכרזה רשמית בסרטון ביוטיוב ובו סיפר לזוכים על הפרס הגדול.

חברת 22cans עבדה על משחק חדש לנייד בשם Godus, בו השחקנים לוקחים את התפקיד של, ובכן, אלוהים. מדובר במעין יורש רוחני למשחק הפופולרי של מולינו בשם Populous. למשחק יש מצב מרובה משתתפים, ובו אלים רבים יכולים לשחק ביחד ונגד השני. בין כל אותם אלים, ישנו את האל הגדול מכולם, והוא יהיה הזוכה של המשחק Curiosity. בנוסף לכך, הזוכה יזכה לקבל נתח קטן מההכנסות של Godus. באותו זמן, 22cans גייסו כספים למשחק באמצעות Kickstarter. הזוכה המאושר הוזמן למשרדי 22cans ושם זכה לשחק בגרסת האלפא של המשחק, ולאחר מכן חתם על החוזה שבו הובטח לו אחוז אחד מכל ההכנסות מגרסת ריבוי המשתתפים של המשחק.

המשחק Godus סבל מבעיות רבות וההשקה שלו נדחתה, עד ששוחרר לבסוף ל-Steam בספטמבר 2013, ולניידים בשנת 2014. למרות ששוחרר לפני כמעט עשר שנים, המשחק עד היום נמצא בגרסת Early Access וכבר בשנת 2015 מולינו עבר לעבוד על המשחק הבא של החברה. בשלב הזה כבר היה ברור שגם היעדים שהבטיחה החברה בגיוס Kickstarter לא ימומשו ובשלב הזה גם היה ברור שהנדרסון כנראה כבר לא יראה כסף מהמשחק הזה.

למרות זאת, Curiosity היתה בהחלט סיפור מרתק של שילוב אנשים רבים למען מטרה פשוטה ויצירת משחקיות מרובת משתתפים שבה כל אחד תורם משהו קטן למען מטרה גדולה. בחודש יולי האחרון, חברה בשם Genvid Technologies גייסה כ-113 מיליון דולרים כדי ליצור חוויות אינטרקאקטיביות מרובות משתתפים. הרעיון של הרבה אנשים שמשחקים משחק יחדיו כדי לשנות משהו בעולם הזכיר לי מאוד את Curiosity, ואולי החברה הזו תצליח לקחת את הרעיון של Curiosity לשלב הבא וליצור עוד חוויות שמקשרות בין מיליוני אנשים בעולם דרך משחקים ואינטרנט.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:02 18.09.2022 | גיא גיא (אורח)

    זוכר את זה ואת הימים האלה, כתבה מרתקת!

  2. 2

    00:39 26.09.2022 | אני אני (אורח)

    אם אני זוכר נכון, מולינו לא פרסם את הסרטון על הפרס בפומבי, הסרטון היה לעיני הזוכה בלבד, וזו הייתה בחירה שלו אם להפיץ את המידע או לשמור אותו לעצמו.

  3. 3

       | פורסם ע"י