הרשמה

על האבולוציה מ-Loot Box ל-Preview Pack וההצטרפות ל-FIFA 2022

שנייה לפני הביקורת שלנו ל-FIFA 22, אביחי מסביר לנו כיצד מכניקה שנועדה להרגיע את הציבור הפכה לסיפור הצלחה?

הסיפור של Loot Box שהפך ל-Preview Pack והגיע עד ל-FIFA 22

המשחק החדש בסדרת משחקי FIFA (עד כמה שאפשר לקרוא לו חדש) כולל את הגרסה החדשה של EA ל-Loot Box שנקראת מעכשיו Preview Pack. במבט ראשון זאת אולי נשמעת ידיעה פושרת אך מסתתר מאחוריה סיפור מרתק על רגולציה, מודלים עסקיים של משחקים, וסיפור של איך להפוך את הלימון ללימונדה.

הסיפור מתחיל אי שם בשנת 2010 כאשר חברת Electronic Arts מתחילה להשתמש לראשונה בשיטה הנקראת Loot Box, מדובר בעצם ברכישה של תיבה וירטואלית באמצעות כסף אמיתי. התיבה מכילה קלפים של שחקני FIFA המופיעים באופן רנדומלי רק לאחר רכישת התיבה. כלומר כאשר השחקן רוכש את התיבה אין לו מושג מה יהיה בפנים והוא בעצם "מהמר" על תכולתה של התיבה. כפי שאנחנו יודעים כיום זאת לא הייתה פרקטיקה חד פעמית של EA והיא הייתה בשימוש רציף גם מספר שנים לאחר FIFA 2010, אך הפרשה התפוצצה כאשר Star Wars Battlefront 2 יצא לשוק בשנת 2017.

על אף שהמכניקה הזו הייתה בשימוש עוד קודם לכן, המשחק עצמו נשען בכבדות על רכישה של תיבות כאלו וזאת כמובן אחרי שהמשחק עצמו נמכר במחיר מלא של 60$. ציבור השחקנים זעם והשערורייה הזו טיפסה עד לבתי המחוקקים ורשויות ממשלתיות החלו להטיל רגולציה על שיטת ה-Loot Boxes. הולנד ובלגיה כבר מטילות הגבלות על מכירת Loot Boxes וגם אנגליה כבר שחררה הצהרה בנושא. ארה"ב התחילה אף היא לדון בנושא ועוד מדינות עלולות להצטרף בטענה שהמכניקה של Loot Boxes שקולה להימורים ויש לאסור אותה או להגביל אותה בגיל. סדרות משחקי FIFA, NFL, NHL חייבות את עיקר הרווחים שלהם ל-Loot Boxes והם סיפקו לחברת EA רווחים של כ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2020, זה המון כסף וזה חשוב מאוד לחברה. לכן ברגע שהגיע גל הביקורת היא ניסתה להדוף אותו עם מהלכים מטרימים כמו חשיפת ההסתברות להשגת קלפים נדירים והוספת כלים המאפשרים לשחקן לעקוב אחרי זמן השהיה שלו במשחק וכמויות הכסף שבזבז על קלפים כאלו.

המהלך המשמעותי של EA כדי לנסות ולהימנע מחקיקה היה ביוני 2021, אז הציגה החברה מכניקה חדשה הנקראת Preview Pack כאשר היא מנסה להוציא את העוקץ מ-Loot Boxes. המכניקה החדשה מאפשרת לשחקן "להציץ" אל תוך התיבה ולראות מה מופיע בה לפני שהוא מבצע את הרכישה. לאחר ההצצה אל התיבה השחקן נשאל האם הוא מעוניין לרכוש את התיבה כאשר הוא יודע בוודאות מה הוא יכול לקבל, כל תיבה כזו מתעדכנת מחדש לאחר 24 שעות.

על פניו, המטרה של EA ברעיון הזה הייתה בעיקר לרצות את הרגולטורים במדינות השונות ולנסות ולהנמיך את הלהבות בנושא Loot Boxes, אך התוצאה הייתה מפתיעה הרבה יותר. בדוחות האחרונים של EA, דיווח מנכ"ל החברה אנדרו ווילסון (Andrew Wilson) כי מכניקת ה-Preview Boxes הגדילה להם את המכירות. ווילסון טען שהמכניקה החדשה התקבלה באהדה גדולה ואף הגדילה את המכירות. "ראינו גידול בהשתתפות, וכן ראינו גידול ביחס ההמרה של רוכשים ושל אנשים המשתתפים בזה." ווילסון טוען שזה קרה לקראת סוף העונה ויש לקחת את זה בקונטקסט אבל הוא בהחלט מרוצה מהמכניקה החדשה.

ראשית אני אסביר מה זה יחס המרה, רוב השחקנים במשחקים , ובמקרה שלנו FIFA אינם רוכשים דבר מעבר למשחק עצמו. הם משלמים את מחיר המשחק ובזה זה נגמר. רק מיעוט משחקני FIFA ניגש לרכוש תיבות כאלו אך המיעוט הזה נוטה לרכוש כמויות גדולות של אותם החפצים ועליהם בעצם נשען המשחק. רוב מכריע שאינו רוכש תיבות כאלו ומיעוט שרוכש מהם בכמויות גדולות. יחס ההמרה מדבר על כמות האנשים הרוכשים בתוך המשחק לעומת שאר האוכלוסייה. לרוב יחסי המרה כאלה נוטים להיות 3-5 אחוזים מסך המשתמשים, זה כמובן ממוצע כללי רק בשביל לתת קונטקסט. במקרה הזה, החברות הללו מנסות להוציא כמה שיותר כסף מקהל השחקנים הרוכשים על ידי שימוש באלמנטים שונים המאופיינים לפי אותם משתמשים. זה יכול להיות אנשים שנהנים להמר, או אנשים שממש אוהבים לרכוש דברים במשחק ללא קשר לצורך ממשי בהם. מי שרוצה להרגיש ייחודי או מי שרוצה להתקדם במשחק מהר יותר מהקצב הרגיל וכדומה.

מה שקרה לפי ההצהרה של ווילסון היא שהמכירות עלו אך גם יחס ההמרה עלה. כלומר, השיטה החדשה לא הוציאה עוד מאותם משתמשים אלא הביאה משתמשים חדשים לרכוש תיבות בתוך המשחק. וכל זה כאשר מטרת השיטה לא כיוונה בכלל להגדיל את ההכנסות אלא להפחית את הביקורת הציבורית.

אז כיצד שיטה שאמורה הייתה להרגיע את הרגולטור הפכה למקור הכנסה? אנחנו לא יודעים את כל המספרים אבל אפשר לבצע ניחוש מושכל על סמך הנתונים הקיימים. בני אדם באופיים הינם שונאי סיכון, נעשו על זה עשרות מחקרים וחברות ביטוח הפכו את זה למקור פרנסה. אנחנו כבני אדם מעדיפים וודאות גם אם היא יקרה לנו יותר. נעדיף חמישה שקלים ביד מאשר הגרלה על עשרה שקלים בהסתברות של 55%, למרות שסטטיסטית אנחנו צריכים להעדיף את ההגרלה. יש כאלה שאוהבים יותר סיכון, ויש מקרים שבהם אנחנו גם נעדיף סיכון (מי אמר למלא לוטו?) אבל לרוב בני האדם יעדיפו את הוודאות על פני הסיכון.

התיבות החדשות, מסירות את חוסר הוודאות, וזה שווה לנו כסף. אם אני יודע מה אני מקבל, אני מוכן לשלם יותר, ככה בדיוק עובד ביטוח. כאשר אני רוכש ביטוח אני בעצם משלם כסף כדי שחברת הביטוח תיקח את הסיכון על עצמה ואני אוכל לישון בשקט, וזה ממש שווה לי כסף. זה בדיוק מה שקרה ב-Preview Boxes החדשות של FIFA. ברגע שאנשים ידעו על מה הם משלמים הם היו נאותים יותר לפתוח את הארנק ולהוציא את הכסף. המכניקה של Loot Boxes פונה יותר למהמרים, לאחוז קטן של האוכלוסייה שנהנים מהריגוש הזה של לא לדעת מה מקבלים ולנסות לזכות בהפתעה. לכן הרבה מהמכניקות האלה כוללות אפקטים שמזכירים מכונות בקזינו. פיצוצים, רעשים והשהיה של התוצאה, זה בדיוק הריגוש שאנשים אוהבים. אבל אלה חלק קטן מהאוכלוסייה שמהם ניסתה EA להוציא כמה שיותר כסף. התיבות החדשות פונות למכנה משותף רחב יותר של אנשים שרוצים לשחק FIFA ואפילו מוכנים לשלם אקסטרה, אבל הם בשום פנים ואופן לא מוכנים להמר על הכסף שלהם. ברגע שהאלמנט של ההימור נעלם, הם הרגישו יותר בנוח לרכוש מוצרים.

וכך, גילתה EA שבאמצעות מכשירים הוגנים יותר, שנוטים להמר פחות וידידותיים יותר לשחקנים אפשר אשכרה להרוויח יותר. יש שיאמרו שמכניקת Loot Boxes זה הימורים לכל דבר, ויש שיגידו שזה כמו קלפי אספנות שאין לך מושג מה יש בתוך העטיפה. כך או כך, נכון עשתה החברה בזה שאפשרה לאנשים להחליט בעצמם האם הם מעוניינים ליהנות מהריגוש של פתיחת תיבה, או פשוט להחליט אם הם רוצים לקנות את התוכן של התיבה בלי להמר על מה שיהיה בתוכה. הדיליי של 24 שעות בין פתיחת תיבה אחת לשנייה מבטל את הסיכון של ספאמינג לתיבה וכך גם שומר על החברה מפני אנשים שינסו לשחק עם התיבה עד שיקבלו את השחקן שרצו. האם זה יחזיק מעמד? אני עדיין לא יודע, אבל אני מאוד מקווה שכן ולא רק זה, אלא שחברות רבות יאמצו את השיטה הזו בגלל שזה טוב לשחקנים, ואפילו להן עצמן.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י