הרשמה

ביקורת: Toodee and Topdee - שני ממדים, כיף אחד

שמואל בדק את משחק החידות הישראלי החדש ל-PC! בואו לקרוא מה הוא חשב עליו!

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 04/08/2021

חלק מהשלבים במשחק יכולים להיות מתסכלים, אבל הם מתגמדים לעומת החוויה הכללית ש-Toodee and Topdee מספק. עוד משחק ישראלי מצוין לרשימת המשחקים הישראליים של 2021

עותק סיקור סופק לנו על ידי המפתחים של המשחק, תודה רבה!

נהניתם מהביקורת של GRIME? אני בהחלט מקווה שכן ושנרגעתם ממנה כי הנה מגיעה עוד ביקורת של משחק ישראלי! אני לא אשקר, Toodee and Topdee קצת נבלע בכל ההייפ סביב GRIME, אבל תודות לדיסקורד הנהדר של לימיטד אדישן ואורי גוטהולץ, אחד מהמפתחים של המשחק, תשומת הלב שלי עברה ישירות למשחק הישראלי השני שמגיע אלינו החודש. בעוד שהמשחק הקודם שסיקרתי היה משחק אפל וקודר, Toodee and Topdee הוא דווקא משחק חידות צבעוני וחמוד. אז האם לישראל יש משחק שני שהיא יכולה להתגאות בו בחודש אוגוסט? בואו נצא לבדוק!

שלום עולם!

הסיפור של המשחק עוקב אחרי טודי, יצור כחול וחמוד שחי בעולם דו ממדי וטופדי, יצור ירוק וחמוד שגם חי בעולם דו-ממדי - רק מזווית טיפה שונה. עולמם של הגיבורים שלנו מתהפך עליהם כשהנקודה פסיק האגדית שאמונה על שמירת הסדר בעולם שיצר אלף, הישות שאלוהית שאחראית על העולמות המוזרים של המשחק. עכשיו שני הגיבורים של המשחק צריכים לצאת למסע מסוכן בעל-כורחם, כשכל אחד מהם יצטרך לנצל את היכולות של השני, אם הם רוצים לשרוד את המסע הזה. קודם כל אני חייב לציין שהסיפור במשחק הזה מקסים: המפתחים של המשחק לקחו השראה ברורה מעולם הפיתוח עם הנקודה הפסיק החסרה שהורסת את העולם, והמשחק שזור בהמון רפרנסים של תכנות. בתור מתכנת והייטקיסט בעצמי, חייכתי לכל אורך הסיפור.

זה לא מזיק גם שהדיאלוגים והדמויות השונות כולם נהדרים. העיצוב של טופדי וטודי משתלב בצורה נהדרת עם הסגנון האמנותי של Pixel Art והבחירה להשתמש בצבעים בהירים ונעימים לכל אורך המשחק הייתה מדויקת בעיניי. אבל עם כמה ששתי הדמויות שלנו חמודות, אלו הדיאלוגים של המשחק שקרעו אותי מצחוק. אורי וגונן, שני האחים שהיו אחראים לפיתוח של חלק גדול מהמשחק והסיפור נתנו כאן דיאלוגים שנונים, כיפיים, מצחיקים בקטע ממש לא אירוני והכי הכי חשוב: בעברית מלאה. אורי וגונן חשבו ישירות על הקהל הישראלי כשהם הכינו את המשחק הזה, כשהדרך בה הדמויות השונות מתבטאות הרגישה כנה ואמיתית.

הפסקול ברובו לא התרומם לשום מקום - זה פסקול 8 ביט חמוד מאוד, אבל היו לא מעט טראקים זכורים, בעיקר בשלבי הבוסים וכמובן הבוס האחרון של המשחק. מילה טובה כן מגיעה לעיצוב האודיו של המשחק שהיה נהדר: הצלילים והאפקטים במשחק ממש תורמים לחוויה שהמשחק מנסה להעביר לשחקן - מדובר במשחק קליל, חמוד וכיפי. אז זה נראה שברמת העיצוב, המפתחים דיי הצליחו להשיג את מה שהם רצו ממשחק הפאזלים הזה, אבל מה בדבר המשחקיות עצמה?

שנה ת'כיוון

כמו שציינתי בתחילת הביקורת, Toodee and Topdee הוא משחק חידות כשהקונספט שלו הוא מאוד פשוט: שתי הדמויות, טודי וטופדי, חיות במישורים שונים: טודי חי במישור הדו-ממדי שאנחנו רגילים אליו - הוא יכול ללכת ימינה ושמאלה ולקפוץ. טופדי לעומת זאת, חי במישור דו ממדי אחר: הוא יכול ללכת בארבעה כיוונים (למעלה למטה ימינה שמאלה) והוא לא יכול לקפוץ, אבל כן יכול להרים חפצים. בכל אחד מחמשת העולמות של המשחק יהיו שלבי חידות שמתבססים על אלמנטים שונים של העולם הזה כשתצטרכו להשתמש ביכולות של טודי וטופדי כדי לצלוח אותם. לדוגמא: אם השער לשלב הבא נמצא במקום גבוה מדי, תקפצו עם טודי, תעבירו לעולם של טופדי ושימו קופסא מתחתיו. לאחר שתחזרו לטודי, הוא יעמוד על הקופסא שהנחתם בזמן שהייתם במישור של טופדי.

ברוב המוחלט של השלבים, אלמנט המשחקיות הזה עובד בצורה מצוינת. המשחק דואג ללמד את השחקן את האתגרים השונים והאלמנטים השונים בכל שלב, כשהוא עושה זאת עם מעט מאוד מלל. בשלבים המוקדמים של כל עולם אתם תלמדו על האתגרים שלו, המכשולים שלו והאלמנטים הנוספים שהוא מוסיף למשחק בצורה מבוקרת ומסודרת, כששלבים מאוחרים יותר כבר ינצלו את הידע שלכם בשלב עד הסוף. משהו שלא הזכרתי עדיין והוא מאוד חשוב: בזמן המעבר בין העולמות של שני הגיבורים שלנו הזמן במישור של הגיבור השני קופא ולא ניתן לפגוע בו. זה מאפשר לשחקנים להבין מה הם צריכים לעשות עכשיו מבלי לעמוד בלחץ של זמן או לפחד שהדמות השנייה תיפגע.

התוספות השונות בכל עולם גם כן חמודות ומוסיפות המון חן, אבל יותר חשוב - אתגר, לשלבים השונים: בעולם אחד נצטרך להתמודד עם חזירים ועטלפים שירדפו אחרי טופדי במפה, אותם נוכל לנצל ולהפיל על כפתורים בעולם של טודי, שלבים אחרים יכילו מלכודות כמו כדורי אש שנצטרך להתחמק מהם ובריכות מים שטודי יוכל לשחות בהם. אני לא חושב שהיה עולם אחד שחשבתי שהיה בו אלמנט מיותר או לא מעניין, וכל העולמות השונים הוסיפו ועזרו לאלמנט המרכזי של המשחק לא להימאס אחרי כמה זמן.

זה לא באג, זה פיצ'ר

אבל הקונספט הזה לא עובד בכל מצב, כשהבעיה הגדולה ביותר של המשחק היא בבוסים השונים. הקונספט של הבוסים השונים הוא לטעמי נכון - לסיים כל עולם עם שלב קשה יותר שדורש מהשחקנים לנצל את כל הידע שלהם מהעולם שהם היו בו זה צעד חכם, הבעיה היא בביצוע. הבוסים השונים במשחק מתסכלים, ברמה לא כיפית לפעמים. לכל בוס יש שלושה שלבים שצריך לעבור, אז מדובר בעצם בשלושה שלבים קצרים במחיר של אחד. הבעיה המרכזית של הבוסים היא העובדה שכל פעם שאתם תיפסלו בבוס, אתם תחזרו לתחילת הקרב, קרי - לשלב הראשון מבין שלושת שלבי הבוס. זה אומר שלעיתים אתם תחזרו 2 דקות אחורה, במיוחד בבוסים הקשים יותר במשחק.

עכשיו, אני מבין שהמשחק מאתגר - לא הייתי מצפה ממשחק חידות לפחות מכך. אני רוצה לאמץ את המוח ולאתגר את עצמי, אבל מצד שני, אני לא רוצה שהמשחק יהיה מתסכל. חוץ מהבוסים, היה אפשר למצוא את התסכול הזה בעוד כמה שלבים במשחק, כשהפעם מכניקת השליטה בדמויות שלכם היא זו שהפריעה. יותר מדי פעמים הזזתי קופסא ממש בטעות כשהרגשתי שאני מספיק רחוק ממנה, וכתוצאה מכך הייתי צריך לחזור על השלב שוב. זה לא היה כיף, בלשון המעטה. זה נכון שהמשחק מאפשר לשחקן לתת לעצמו עוד פסילות ולפתוח כל מיני צ'יטים שכאלה כמו קפיצה כפולה וכוח-על שיאפשר לטופדי להרים קופסאות שהוא יכל רק לדחוף עד כה, אבל Out of the Box, זאת החוויה שתפגשו בשלבים מסוימים. אני רוצה להדגיש כי השלבים המתסכלים הם מיעוט לעומת השלבים היצירתיים והכיפיים יותר שיש במשחק הזה, אבל הם בהחלט שם.

עוד משהו שחשוב לי לציין הם המיקרו-אתגרים בשלבים השונים שמתבטאים בצורת "באגים". בכל שלב יהיו לפחות שני באגים שתוכלו לאוסף: באג כחול - עבור סיום השלב עם כמות מינימלית של מעברים בין טודי לטופדי, ובאג אדום - עבור סיום השלב בזמן מסוים. הבאגים הללו מוסיפים עוד מיקרו-אתגר: אתם לא רק רוצים לסיים את השלב, אתם רוצים להבין אותו ולסיים אותו כמה שיותר מהר וכמה שיותר טוב. המשחק גם מעודד איסוף של הבאגים בעזרת סודות מגניבים בסופו, אז שווה לכם לנסות ולרוץ על המשחק שוב, למקרה ופספסתם כמה באגים פה ושם. אגב, המשחק מאפשר משחק בשני שחקנים, כך שאם אתם רוצים לעבור את המשחק עם עוד חבר או חברה, כמו שהטבע תכנן, אתם מוזמנים.

השורה התחתונה

Toodee and Topdee לוקח את האלמנטים המרכזיים והקונספט של משחקים כמו Super Paper Mario ו-Fez ורץ איתם קדימה עם הספין הייחודי שלו. חלק מהפאזלים יכולים להיות מתסכלים למדי והמשחק סובל משליטה שיכולה לגרום לשחקן לעשות טעויות שיגרמו לו לחזור על המשימה שוב, אבל בבסיסו מדובר במשחק מצחיק, מאתגר, מעורר מחשבה והכי חשוב: כיפי. הדיאלוגים המשעשעים של Toodee ו-Topdee והקסם של שתי הדמויות החמודות האלה יישארו איתכם גם אחרי שתסיימו את המשחק. עוד משחק ישראלי מצוין לרשימת המשחקים הישראליים המצוינים של 2021. איזו שנה נהדרת לתעשיית הגיימינג הישראלית.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מכניקת פאזלים כיפית ומיוחדת
  • סיפור נהדר עם דיאלוגים משעשעים
  • מעודד משחק חוזר וחזרה לשלבים קודמים
  • גרפיקת פיקסל-ארט נעימה לעין
  • רוב השלבים בנויים נפלא...

הרע

  • ...אבל הבוסים יכולים להיות מתסכלים מדי

והקוד

  • פשוט תכתבו בפיית'ון - אין נקודה פסיק
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י