הרשמה

ביקורת: ASUS ROG GT-AX11000

שמואל בדק את המפלצת של ASUS - בואו לקרוא מה הוא חשב על הראוטר הענק של חברת הטכנולוגיה!

הראוטר הזה הוא לא לכל אחד, אבל למי שכן ויש לו את הכסף לשלם על הראוטר הזה - זה הכי טוב שהכסף שלכם יוכל לקנות.

עותק סיקור סופר לנו על ידי ASUS ישראל, תודה רבה!

את הביקורת שלי ל-PS5 כתבתי מזמן, אבל אחד הדברים שלא יצא לי לדבר עליהם היה התמיכה של הקונסולה החדשה של סוני בתקן הסטנדרט 802.11ax או Wi-Fi 6 כמו שהוא נקרא. עברו כמה חודשים ובזכות רועי שלנו גם החלטתי לרכוש קונסולת VR חדשה, Oculus Quest 2 - עוד מוצר שתומך בתקן ה-Wi-Fi 6 החדש. אז עכשיו כשיש לי כמה מוצרים שכאלה, לא באמת יכלתי לסרב להצעה של ASUS ישראל לקבל להתנסות את אחד הראוטרים הכי חזקים שלהם בשוק: ה-GT-AX11000, שגם תומך בשידור בתקן של Wi-Fi 6. אז האם הנתב היקר הזה שווה את המחיר הגבוה שלו? האם Wi-Fi 6 באמת משפיע בצורה גדולה על הביצועים של הקונסולות הללו? בואו נבדוק!

מה בקופסא?

הקופסה עצמה קטנה, קומפקטית וכבדה הרבה יותר ממה שציפיתי שהיא תהייה. בתוך הקופסא תוכלו למצוא את הראוטר עצמו, ספרון שיעזור לכם בכל נושא ההגדרה הראשונית, כבל חשמל, כבל רשת ואת שמונת האנטנות שמשלימות את המראה של הראוטר של ASUS. האריזה עצמה גם נראית טוב וגם משרתת את המטרה שלה בצורה נהדרת כשהאחסון של הראוטר בקופסא שלו דואג שהוא יהיה יציב והגודל הלא מוגזם של הקופסא גם אומר שתוכלו לשמור אותה בחדר נוסף בבית בקלות למקרה ותצטרכו לאחסן את הראוטר במקרה של מעבר דירה למשל.

כשתוציאו את הראוטר מהקופסא, הדבר הראשון שתשימו לב אליו הוא עד כמה הוא מאסיבי. מדובר בחיה של ממש - ריבוע בגודל של 24 ס״מ מכל צד ובעובי של 7 ס״מ, ואפילו לא חישבתי את האנטנות עצמן שמתחברות לצדדים של הנתב של ASUS. זה לא לומר שהעיצוב העתידני של הראוטר לא קסם לי: מדובר ב-Beast של ממש שנותן הצצה ליכולות שלו רק מהמראה. בנוסף לחיבור למודם עצמו, הראוטר מכיל ארבעה חיבורי LAN, חיבור 2.5G Base T Ethernet ושתי יציאות USB-C.

בנוסף, בעוד טאץ׳ נחמד, הלוגו של ASUS ROG שמוטבע על הצד החיצוני של הנתב מואר וניתן לשנות את התאורה שלו לפי רצונכם (אני תמיד בעד קאסטומיזציה אישית). אבל גם אם העיצוב של הראוטר עתידני ומרשים בעיניי, אם אני מדבר על פונקציונאליות נטו, אז יהיה לכם קשה למצוא מקום לראוטר בו הוא לא יפריע בעין, אלא אם כן יש לכם מזל כמוני והמודם נמצא רחוק מהסלון ואזור העבודה.

מצד שני, אני חושב שזאת הולכת להיות הפעם האחרונה שאני הולך לומר משהו שלילי על הראוטר הזה.

הגדרה ראשונית ופיצ׳רים

ההגדרה הראשונית של הנתב היא באמת עבודה של חמש דקות: מחברים את הנתב למחשב אצלכם בבית, נכנסים לאתר הייעודי לנתב (router.asus.com), מגדירים את השם של האינטרנט שלכם, דואגים לסמן את האופציה לשדר ב-Wi-Fi 6, מגדירים סיסמת Admin חדשה ואתם מוכנים ליציאה לדרך. יצא לי להגדיר כמה נתבים בעברי ואני תמיד שמח לקבל ממשק שהוא גם יפה לעין, גם נוח לעבודה מולו וגם דואג להסביר את כל ההגדרות השונות בו למשתמש הרגיל שלא רוצה להתעסק יותר מדי עם האינטרנט. לאותם האנשים הנתב גם מציע פתרונות משלו לאבטחה המבוססות על בינה מלאכותית ולמידה של השימוש באינטרנט כדי לוודא שהרשת מוגנת בפני תקיפות. למזלי הרב לא יצא לי לבדוק התקפה בלייב, אבל הנתב כן מציג למשתמש מול אילו איומים הוא התמודד, בכמה הוא טיפל ומה הייתה החומרה שלהם, בין אם באתר הייעודי לנתב או האפליקציה שלו לטלפון.

וכאן אנחנו מגיעים לפיצ׳ר שלא ציפיתי שאני אדבר עליו המון - האפליקציה של הנתב. לאלו שכן רוצים להתעסק ברשת שלהם ולוודא שהכל עובד איך שהם רוצים, ASUS מאפשרת לכם להוריד אפליקציה לטלפון בשם ASUS Router שמאפשרת לכם להגדיר את כל הפיצ׳רים השונים של ה-AX11000 ישר מהטלפון שלכם ותאמינו לי - אתם תשתמשו בזה המון. מהאפליקציה תוכלו להגדיר דברים כמו אופציית ה-AI Mesh שמאפשרת לכם להתחבר לעוד ראוטרים תומכים של ASUS ובכך ליצור כמה נקודות גישה שונות בבית (נהדר לבתים גדולים או בתים עם כמה קומות), תוכלו לראות את כל המכשירים המחוברים לרשת שלכם וכמה מהתעבורה שלכם הם זוללים. אתם תוכלו להגביל את קצב ההורדה וההעלאה של מכשירים מסוימים בלחיצה של כמה כפתורים, או אפילו לתת אקסטרה רוחב פס למכשירים שאתם משתמשים בהם כרגע במשחק מולטיפלייר.

ה-AX11000 גם מכיל אופציה להכנת פרופילים ייעודיים לבני משפחה לפי גיל (להגביל מכשירים מסוימים או כניסה לאתרים מסוימים), הגדרות QoS (קיצור של Quality of Service או איכות חיים) ייעודיות למצבים מסוימים, כדי להגדיר איך האינטרנט יתנהג במכשירים בפרופיל של גיימינג לעומת פרופיל של עבודה מרחוק, גלישה ברשת או צפייה בסרטים ועוד. הראוטר אפילו הופך את העבודה של Port Forwarding והגדרת NAT לעבודה של דקה וחצי בעזרת האפליקציה הזו ובכך משפר את חווית המשתמש אפילו עוד יותר. אני באמת מופתע מעד כמה שהעבודה עם הממשק של הראוטר הייתה נוחה ואינטואיטיבית ואני דיי שוחה בחומר הזה אז הממשקים הישנים לא מפריעים לי יותר מדי. אם אתם קונים את הנתב הזה, תורידו את האפליקציה, אתם לא תתחרטו.

ביצועים - קונסולות הדור הבא ו-Virtual Desktop

משהו קטן לפני שאני מתחיל את החלק הזה של הביקורת: כמו בכל ראוטר שכזה ובכל ביקורת שכזו חשוב לי לציין - זה לא פתרון קסם שיגרום לאינטרנט שלכם להיות אקסטרה מהיר ולהתחיל לעשות הורדות בג׳יגה לשנייה פתאום. לפעמים אנשים שומעים על ראוטרים כאלה וחושבים שזה פתרון קסם שיגרום לאינטרנט שלהם להיות מושלם פתאום. אתם עדיין תלויים בתשתית וספק אינטרנט, מה שהראוטר הזה יכול לעשות הוא לעזור ליציבות של האינטרנט אצלכם בבית ולאיכות טובה יותר של אות וחיבור. והוא עושה את זה בענק.

היו לי חמישה מכשירים שהיה חשוב לי לבדוק את היכולות שלהם עם הראוטר הזה, המתחלקים לשתי קטגוריות: קונסולת ה-Xbox Series X, ה-Nintendo Switch והנייד גיימינג שלי (ASUS ROG Scar II למי שתוהה) - שלושה מוצרים בלי אפשרות להשתמש ב-Wi-Fi 6 עליהם ויסתפקו ב-802.11ac המוכר והאהוב. החלק השני והיותר מעניין הם המוצרים שכן תומכים ב-Wi-Fi 6: ה-PS5 וסט ה-VR שלי, ה-Oculus Quest 2. על החלק הראשון אני לא ארחיב יותר מדי, אבל כן אומר שהאינטרנט היה יציב הרבה יותר, הקליטה הייתה טובה יותר עם ה-Nintendo Switch (קונסולה שידועה בבעיות הקליטה שלה) והיו לי טיפה פחות לאגים במשחקי Smash ו-Mario Kart 8 Deluxe על Wi-Fi, בעיקר כשהפעלתי את פרופיל הגיימינג על הקונסולה באפליקציה. על המחשב גם אין לי יותר מדי לפרט מבחינת תוצאות, מה שכן, כפי שהזכרתי קודם לראוטר יש אפשרות לחיבור ליציאת 2.5G Base T Ethernet, כך שאם יש לכם מחשב שיכול לתמוך בקצב תעבורה שכזה, יחד עם אינטרנט עם סיב אופטי, זה יכול להיות חלום בשבילכם.

נעבור למנה העיקרית: ה-PS5 ובדיקה של Virtual Desktop על ה-Quest 2. נתחיל מקונסולות הדור הבא: תיאורתית, לפי ASUS, הנתב מסוגל לדחוף 4.8Gbps מכל אחת מהאותות שידור בתדר 5.0Ghz שיש לו (כן, הוא משדר בשני תדרי 5.0Ghz בנוסף ל-2.4Ghz) וזה נראה שקונסולת הדור הבא של סוני, שאכן יכולה לתמוך ב-Wi-Fi 6 באמת מנצלת את היכולות של הנתב כי המהירויות שהייתי מקבל בחיבור אלחוטי היו ליטרלי זהות לאלו שבחיבור ישירות עם כבל רשת. בדרך כלל אני מקבל מהירות נמוכה יותר בהורדה והעלאה, אבל כאן המהירות הייתה זהה לחלוטין והמקסימום האפשרי. זה גם התבטא בחווית אונליין חלקה יותר במשחקים כמו Call of Duty: Black Ops Cold War, גם כשהייתה לי הורדה על ה-Xbox ברקע. האינטרנט עבד כמו שרציתי שהוא יעבוד ועוד קצת. זאת הייתה חוויה נהדרת ואפילו מדהימה בפעם הראשונה.

מבחינת ה-Quest 2, אחת האפליקציות הפופולריות ביותר היא ה-Virtual Desktop - אפליקציה מדהימה שמאפשרת לכם להתחבר למחשב שלכם בצורה אלחוטית ולשחק משחקים ב-SteamVR מבלי להשתמש בכבל כלשהו. בצורה הזאת אני מצליח לשחק משחקים כמו Half-Life: Alyx ו-Raw Data על ה-Quest שלי. אחרי שראיתי איך החיבור לראוטר השפיע על הקונסולות שלי, ציפיתי לחוויה דומה על ה-Oculus - גם כן מכשיר שתומך ב-Wi-Fi 6. כאן ההשפעה דווקא הייתה קטנה יותר. עדיין היה שיפור ב-Latency שחוויתי של בין 5-9 מילי-שניות בממוצע, אבל השינוי לא היה דרסטי כמו שקיוויתי שהוא יהיה וכמו שהוא היה לי עם ה-PS5. האפליקציה כן שמה לב לשינוי ומעלה את מהירות החיבור מ-866Mbps ל-1200Mbps, אבל השיפור בחוויה הכללית שלי עם המוצר לא היה גדול כמו שחשבתי שהוא יהיה בהתחלה.

בסך הכל, זה נראה שהאינטרנט שלי היה יציב יותר, היה לי Latency נמוך יותר ברוב המשחקים והמוצרים, כשהקונסולות והמוצרים שיכלו לנצל את היכולות של Wi-Fi 6 ראו שיפורים אפילו גדולים יותר (ב-PS5 הרבה יותר). זה בהחלט נראה שהתקן הזה הוא העתיד: גם אם הוא לא משנה שום דבר בצורה דרסטית או הופך את הקערה על פיה, הוא כן מאפשר חוויה נוחה יותר עם אינטרנט אלחוטי. כמובן, אם יש לכם פייבר בבית, כל הסיפור הזה מקבל משנה תוקף גדול אף יותר - עם מהירות גדולה יותר מגיע גם ניצול טוב יותר על ידי הראוטר של ASUS.

השורה התחתונה

בואו נחלק את הסיכום של הביקורת הזו לשניים: החלק הראשון (וזה שישפיע על הציון) - ״האם הראוטר הזה שווה את הכסף שלכם?״ והתשובה היא כן, בהחלט: הכוח הנוסף של הראוטר מאפשר חווית גלישה ומשחק נוחה גם במרחק גדול יותר, עם מהירויות הורדה והעלאה שלא תביישנה חיבור קווי, התמיכה ב-Wi-Fi 6 נהדרת ושיפרה את החוויה שלי עם קונסולות הדור הבא וה-Oculus Quest 2, הראוטר עצמו נראה מגניב (גם אם הוא גדול למדי) ומכיל גם פתרונות אבטחה מובנים ו-ASUS מאפשרת לכם לשחק עם הגדרות הרשת ולחלק את התעבורה ברוחב הפס שלכם כאוות נפשכם. מדובר בנתב יקר (כ-2400 ש״ח) אבל כזה שלא מתפשר על שום דבר, מרמת העיצוב עד היכולות שלו ורמת הקאסטומיזציה והשליטה שהוא מאפשר למשתמשים שלו. באמת מוצר מהמעלה הראשונה.

החלק השני והיותר מעניין לפי דעתי הוא ״האם אתם צריכים את הראוטר הזה אצלכם בבית?״. התשובה כאן היא יותר מורכבת: אני יודע שאני ככל הנראה אקנה לעצמי אחד כי יש לי כמה וכמה מוצרים שתומכים ב-Wi-Fi 6 והשיפור שחוויתי ביציבות הרשת והאפשרות לשחק עם הגדרות המהירות והתעבורה בלחיצת כפתור באפליקציה מאוד קסמו לי. אם אין לכם הרבה מוצרי אלקטרוניקה שעושים שימוש ב-Wi-Fi, או שאתם יודעים שלא תקנו מוצר שיתמוך ב-Wi-Fi 6 בשנים הקרובות, או שהבית שלכם יחסית קטן והמרחק בין הנתב למכשירים שלכם הוא לא גדול, אתם יכולים לחכות עם הראוטר הזה ולהסתפק בנתב 5Ghz טוב, לכל השאר, אני יכול להמליץ על הנתב הזה בלב שלם.

9.5
מתוך 10

הטוב

  • תמיכה בתקן Wi-Fi 6
  • ביצועים טובים על רוב המכשירים ונהדרים על מכשירים תומכי Wi-Fi 6
  • פיצ'רים רבים שמשפרים את חווית המשתמש
  • אפשרויות קאסטומיזציה רבות ומגוונות
  • נותן פתרונות אבטחה טובים מהקופסא

הרע

  • גדול ומגושם מאוד

והעתיד

  • יאללה אני רוצה לראות עוד מוצרים עם Wi-Fi 6!
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:25 18.07.2022 | שמואל שמואל (אורח)

    אני חייב לציין משהו.
    יש לי את הראוטר מעל שנה, לצערי תמיד שאני עובד עם טורנט או שיש הרבה סשניים פתוחים הראוטר הזה קורס.
    ה CPU מגיע ל 100% והראוטר מבצע הפעלה מחדש.
    ניסיתי כמה קושחאות ובכולם זה קורה, ניסיתי גם את הקושחה של merlin ועדיין זה קורה.
    חזרתי לתצורה הרגילה.
    AP תומך ב WIFI6 וראוטר חזק ואיכותי ForiGate 80F, אין ברירה, ה Asus חלש מידי.
    כמובן שביטלתי כל אופציה אפשרית בראוטר בשביל לצמצם משאבים עד כמה שניתן, אכזבה גדולה.

  2. 2

       | פורסם ע"י