הרשמה

ביקורת: Logitech G815

אחת מספינות הדגל של Logitech הגיעו לביקורת, בואו לקרוא מה חשבנו עליה!

אחרי שנים ארוכות בחושך, רועי גילה את האור שבמקלדות מכאניות

המוצר סופק לנו על ידי Logitech ישראל, תודה רבה!

אני זוכר בבירור את היום ההוא לפני כמה שנים שבו הלכתי ורכשתי את "מקלדת הגיימינג" הראשונה שלי. אחרי זמן רב שבו חסכתי שקל לשקל, צעדתי עם חזה מנופח ומכנסיים שכמעט נופלות מרוב מטבעות לחנות המחשבים הקרובה לביתי והאהובה עליי. הצבעתי על מקלדת Razer שחורה עם תאורה ירוקה דרך חלון הראווה של החנות ובתמורה הגשתי למוכר את כספי. הגעתי הביתה בהתרגשות, פתחתי את המקלדת וגיליתי שהיא לא עובדת. הורדתי דרייברים, ניתקתי וחיברתי שוב, עשיתי כמה פעמים Restart למחשב והיא עדיין לא עבדה. קיבלתי גווית פלסטיק במקום מקלדת מנצנצת. חזרתי לחנות ולקחתי במקום הגופה מקלדת גיימינג של Roccat ששירתה אותי נאמנה ממש עד לפני כמה שבועות, עד הרגע שבו הצלחתי להכניע את חברתי מלוג'יטק וסוף סוף קיבלתי לידיי את מקלדת ה-G815 לביקורת.

הגיע הזמן לשידרוג

כמו שכתבתי, הייתי שנים ארוכות עם המקלדת של Roccat שהיא מקלדת "ממברנה" - היריבה הגדולה של המקלדת המכאנית. כבר במשך הרבה שנים אני שומע על מקלדות מכאניות וכמה שהן עדיפות על פניי הממברניות. כל הדיבורים האלו הובילו אותי למחקר מעמיק על מקלדות מכאניות כשקראתי בערך כל מאמר עליהן באינטרנט, נכנסתי לכל החנויות שמאפשרות לנסות את המקלדות והכרתי בעל פה את כל הצללים של הסוויצ'ים השונים. אך כשהגיע הרגע לרכוש מקלדת כזאת נחרדתי מהמחירים הגבוהים שהגיעו למאות דולרים וכל פעם פשוט דחיתי את הרכישה "עד שתיהיה הזדמנות טובה יותר מעכשיו". אבל מאז תחילת הקורונה, השעות שלי מול המחשב עלו מאוד והמקלדת מבוססת הגומי הפכה ברגע לעגלה, לכן החלטתי לשים סוף לדחיות ולקפוץ למיימי המקלדות המכאניות בעזרתה של חברת Logitech ומקלדת ה-G815 שלהם.

כבר מההתחלה היו לי כמה מאפיינים שידעתי שאני לא מוכן לוותר עליהם. המאפיין הראשון ואולי החשוב ביותר הוא גודל המקלדת, יש היום המון מקלדות בגודל TKL שמוותרות על מקשי ה-NumPad או מקלדות בגודל 60% שמוסיפות לוותר גם על מקשי החצים, מקשי ה-Navigation וה-Edit. עוד מאפיין שהיה לי חשוב מאוד אלו מקשי המדיה שיאפשרו לי לשלוט על הווליום של המחשב, ולהפעיל ולעצור שיר או לעבור ממנו אחורה או קדימה בפלייליסט, לבסוף גם היה לי חשוב שהמקשים יהיו מוארים אם כי לא חייב תאורת RGB והייתי שמח גם לכמה מקשי Macro. דרישות אלו הציבו בפניי שתי אופציות מ-Logitech, ה-G815 ואחותה הגדולה ה-G915 כשההבדלים היחידים בניהן הם שה-G915 היא אלחוטי וחסרת חיבור USB בגוף המקלדת. אציין גם ששתי המקלדות האלו יכולות להגיע עם 3 סוויצ'ים שונים- Tactile, Linear ו-Clicky בהתאם להעדפתכם, אני בחרתי בסוויצ'ים ליניארים ואגע בסיבה מדוע בחרתי בהם מאוחר יותר.

האמת, כשהמקלדת הגיעה אליי מעט הופתעתי. העיצוב של המקלדת הוא מאוד מנימליסטי ושומר על פרופיל נמוך אך עם זאת גוף המקלדת עשוי מתכת חזקה מאוד, נוסיף לזה את העובדה שהיא שוקלת מעל לקילו ואפשר להגיד שבאופן כללי המקלדת מרגישה חזקה ויציבה במיוחד. עם המקלדת לא תמצאו שום תוספות כשהקופסא שלה כוללת רק את המקלדת עם כבל ה-USB הכפול שלה ומעט ניירת. אם אתם תוהים מה זאת אומרת כבל USB כפול, אז אספר שהכבל שיוצא מגוף המקלדת מתפצל בסופו לשני חיבורי USB שאחד מיועד עבור המקלדת והשני מיועד אך ורק עבור העברת מידע מחיבור ה-USB 2 שנמצא בצידה האחורי של המקלדת. הופתעתי לגלות שהמקלדת לא כוללת שום כלי להוצאת המקשים או משענת לפרק כף היד כמו שמרבית המקלדות שנמצאות בשוק כוללות ומיד הלכתי לאיזור החלקים הנוספים באתר של Logitech עם המון מחשבות "איזה קמצנים ותאבי בצע החברה הזאת כשהם לא מספקים משענת בחינם עם המקלדת" רק כדי לגלות שאין ל-G815 שום חלק נוסף שאפשר לרכוש עבורה, גם לא משענת לכף היד. ומכאן הכל רק התחיל להתדרדר.

תחילתו של שחר חדש

מהרגע שהנחתי את האצבעות שלי על המקלדת התחלתי להתאכזב. כבר ראיתי איך אני הולך לתת למקלדת הזאת ציון 5-4 ואפילו הצטערתי מעט עבור Logitech שכן זאת אחת המקלדות היקרות והטובות ביותר שלהם והיא כישלון מוחלט. אבל כניראה שקצת כמו בירה או סושי, גם ה-G815 היא טעם נרכש ופשוט הייתי צריך "לשרוד" את הכמה ניסיונות הראשונים שלי איתה. בהתחלה הכפתורים הרגישו לי מאוד מוזרים, הם היו איפשהו בין כפתורים רכים מאוד אבל אך בו זמנית גם קשים ולא סלחניים. אותה התנסות ראשונית קרתה בשעה מאוחרת באמצע לילה אז החלטתי לעזוב את ה-G815 ושהגיע הזמן ללכת לישון. בבוקר שאחרי זה קמתי עם כוחות מחודשים ומיד הסתערתי על המקלדת שרק חיכתה לי כל הלילה. וכמו ג'חנון טוב אחרי שבילה לילה שלם בהמתנה בתנור חם, המקלדת הראתה לי את גדולתה וכמה שהיא מוכנה להיות טובה אליי.

אבל מספיק עם התיאורי אוכל, מוקדם יותר אמרתי שאספר מדוע בחרתי דווקא בסוויצ'ים ליניארים והרגע זה הוא עכשיו. הסוויצ'ים הקליקיים היו הראשונים ללכת מבחינת שיקול דעתי. אף על פי העובדה שאני אוהב לקבל פידבק קולי מצד המקלדת על הלחיצות שלי, הרגשתי שסוויצ'ים קליקיים יתישו אותי מהר מאוד בזמן שאני כותב כתבות או שהרעש שלהם יציק לחברים שלי בדיסקורד בזמן שאנחנו משחקים יחד. עכשיו נשארתי עם הבחירה בין סוויצ'ים טקטייל או ליניארים. את הבחירה הסופית אתם כבר יודעים אבל אספר שמה שפסל עבורי את הסוויצ'י טקטייל היה העובדה שלרוב סוויצ'ים אלו יהיה בעלי תנועה עם "מעצור". זאת אומרת שכאשר תלחצו על המקש הוא ירד קצת ואז יגיע למעצור ואחריו הוא ירד על הסוף כדי ליצור לחיצה. פחדתי שהמעצור הזה בתנועה של ההקשה יעיק עליי בזמן כתיבה לכן החלטתי ללפסול גם את סוויצ'ים אלו.

אז בתכל'ס איך לכתוב על ה-G815? עוד לפני שניגשתי לביקורת הזאת התכוננתי לתקופת הסתגלות למקלדת החדשה ולמקשים שלה אך להפתעתי תקופה זאת נגמרה מהר מאוד. הסוויצ'ים הליניארים מספקים לי בדיוק את מה שרציתי מהמקלדת בזמן כתיבה- תנועה חלקה אך עם פידבק קולי, אם כי לא רועש מידי עד לכדי הצקה. בסך הכל היו לי שני דברים שהציקו לי בזמן כתיבה. הראשון הוא שלצד החריטה של הספרה 5 חרוט גם הסמל של יורו ואז במבט חטוף זה ניראה כמו "50", דבר שהפריע לי במיוחד בזמן כתיבה בחושך כאשר התאורה מאירה את שני הסמלים יחד. הדבר השני הוא שלמקשים אין המון כוח התנגדות כך שיוצא לי פה ושם להקיש בטעות על מקשים מבלי שהתכוונתי לכך, אך בסך הכל ה-G815 היא מקלדת מעולה לכתיבה. היא הייתה לי עד כדי כך נעימה וטובה שהחלטתי לוותר על "מקלדת הכתיבה הייעודית" שלי ולנסות לכתוב את כל הביקורת שלי על ה-RX 6800 XT על גבי ה-G815. ומאז אני כבר לא יכול להסתכל לאחור כשעברתי ל-G815 גם עבור כתיבה וגם עבור גיימינג.

כאן אין הקלות

אחרי שסיימתי להתלהב מחווית הכתיבה על המקלדת וגם כשהתחיל לעלות לי עשן מהראש מרב כתיבה לקחתי את המקלדת לסיבוב במשחק הכי טוב שאני גרוע בו: Rainbow Six Siege. אם אתם שואלים למה בחרתי דווקא במשחק הזה אז אני אענה שאין לי מושג, אבל זאת הייתה מבחינתי טבילת האש של ה-G815 בעולם הגיימינג. גם כאן חווית המשחק שלי הייתה מעולה בעיקר בזכות הסוויצ'ים הקלילים שאיפשרו לי ללחוץ על מקשי התנועה במהירות ובקלות רבה ללא כל מאמץ. אך כמו למטבע, גם לקלילות הזאת יש שני צדדים. זוכרים את הקשות הסרק שביצעתי בזמן כתיבה? כאן הן היו יותר נוראיות, כאשר הקלות שבה מקש נלחץ גרמה לי לא פעם לזרוק רימון טועה או לבזבז את אחד מהגאדג'טים שלי לחינם. אני יכול להגיד שאחרי מעט אימון המצב כן השתפר והדיוק שלי בלחיצה על הכפתור הרצוי בלבד השתפר. אך אם אתם יודעים שסגנון המשחק שלכם הוא בהעברת האצבעות על המקשים במהירות ולא בהרמה שלהן, הייתי ממליץ לכם לבחור בסוויצ'ים יותר קשיחים.

אחרי שקרעו אותי לגזרים ב-Siege עברתי להירגע קצת במרחבים של American Truck Simulator, שאם קראתם את כתבת משחקי הבידוד שלי אתם יודעים שזה המשחק האהוב עליי לשמוע איתו פודקאסטים. וכאן גם נכנסים לתמונה מקשי המדיה שכה היו חשובים לי והם היו אחד מהקריטריונים הקריטיים ביותר בבחירת המקלדת. ל-G815 יש 4 מקשי מדיה שנמצאים מעל מקשי ה-Numpad כאשר מעל ארבעתם ניצב גלגלת גדולה. באופן אישי, היה לי חשוב מאוד שאוכל לשלוט דרך מקשי המדיה על הפלייליסט ועל הווליום של המחשב. בעוד שכפתורי ההשתקה, הפעלה/עצירה וקדימה/אחורה הם סטנדרטיים כמעט לכל המקלדות, יש חברות שבוחרות לשלוט על הווליום על ידי כפתור הגברה והחלשה ייעודי. האמת שבהתחלה לא היה לי אכפת מהימצאותה של הגלגלת במקום הכפתורים הפיזיים אבל לאט לאט למדתי לאהוב גם אותה ולגלול עליה במהירות ובדיוק לרמת הסאונד הרצויה. התרגלתי אליה עד כדי כך שאני חושב שהיום אני מעדיף את הפיתרון של הגלגלת על פני מקשי ווליום. אחרי ATS חשקה נפשי בעוד קצת אקשן אז הפעלתי את Battlefield V.

איך זה מרגיש לראות כל כך הרבה צבעים?

שמרתי את הטוב כמעט עד הסוף ועכשיו הגיע הזמן שלי לדבר על תאורת ה-RGB של המקלדת. כשהפעלתי את Battlefield V כל הכפתורים במקלדת מיד נכבו, בהתחלה חשבתי שזה באג קטן אבל אחרי שתי שניות חלק מהמקשים הוארו בכתום וציירו באור את האות V. כשנכנסתי למשחק המקלדת האירה רק את הכפתורים שאותם אני צריך בשביל המשחק כאשר כל מקש נצבע בצבע שונה בהתאם לתפקידו. למשל כפתורי WASD ו-Shift שמשמשים אותי לתנועה נצבעו בכתום, בעוד שמקשי 1,2,3,4 שמשמשים אותי להחלפת נשקים נצבעו בצהוב ומקשי Q ו-M שמבצעים פעולות כלליות נצבעו בלבן וכן הלאה והלאה. בהתחלה חשבתי על זה כגימיק נחמד ותו לא אבל אחרי כמה זמן הבנתי שזאת יכולה להיות אופציה נהדרת עבור משחקי רווי מקשים כמו ARMA או FS2020. במקום שאצטרך לזכור את כל המקשים ששולטים לי על מנועי הסילון של הבוינג 777 הזה אני אוכל פשוט לצבוע את כולם באותו הצבע ולזהות אותם במהירות ובקלות. באמת שהייתי שמח להשקיע בזה זמן ומאמץ אבל לצערי גיליתי שזה לא בדיוק אפשרי גם אחרי שחפרתי הרבה מאוד זמן בכל הפינות והאפשרויות של תוכנת ה-Logitech G Hub שמשמשת על מנת לשלוט בתאורה של המקלדת.

אז הזכרתי את תארות ה-RGB ואת תוכנת ה-Logitech G Hub ששולטת עליה ובעזרתה אפשר לשנות את אפקטי התאורה. התוכנה מאפשרת לבחור בין 9 מצבי תאורה קלאסיים שנוצרו מראש כמו נשימה, תאורה לפי מוזיקה וכו' וגם על המהירות וכיוון התנועה שלהם אם זה מימין לשמאל, למעלה למטה או לכיוון המרכז. בנוסף לאלו יש מצב "אנימציה" שמגיע מראש עם כמה אנימציות נחמדות כשהמשתמש יכול ליצור בו עוד נוספות. לצד שני מצבים אלו יש גם את מצב ה-Freestyle שמאפשר למשתמש לעצב כל מקש לפי בחירתו ולפי המשחק שפועל, כאשר המקלדת יודעת להחליף אוטומטית בין ההגדרות שנוצרו לכל משחק. על פניו זה פיתרון טוב אם כי קצת מסורבל עבור הטענות שהעלתי פיסקה קודם לכן, אבל לצערי כדי שזה אכן יקרה ויעבוד אני צריך להשתמש כל הזמן במצב פריסטייל. זאת אומרת שאם אני רוצה להיות עם מצב "אנימציה" על הדסקטופ ואז לעבור ל-FS2020 ושכל הכפתורים ידלקו לפי איך שהגדרתי אני לא יכול לעשות את זה. אני אהיה חייב להיות גם בדסקטופ במצב פריסטייל ואז כשאפעיל את המשחק, מצב הפריסטייל שמתאים עבורו ידלק.

שני הדברים האחרונים שאפשר להגדיר דרך ה-Logitech G Hub הם מקשי המאקרו ומצב המשחק. למקלדת יש 3 פרופילים שעל כל אחד מהם אפשר להגיד הגדרות שונות לגמרי, בין אם זה תאורה או מקשי מאקרו. את הקיצורים שיוצגו על ידי 5 מקשי המאקרו אפשר להקליט לגמרי דרך המקלדת אך אפשר גם להשתמש בתוכנה כדי לשפץ קצת את התיזמונים של ההקלטה, לבחור אפשרויות שונות לחזרת המאקרו ואפילו לתת למאקרו שם כדי שתזכרו מה הוא עושה. אם אתם לא רוצים להקליט אז דרך התוכנה תוכלו גם לבחור את הפעולה שאתם רוצים מתוך רשימה פעולות שנוצרה מראש, או לבחור מתוך אחת הפעולות שנוצרו עבור תוכנות מסוימות כמו Discord או OBS. את מצב המשחק של המקלדת אפשר להפעיל בעזרת הכפתור הפיזי שנמצא בחלקה העליון וכאשר הוא יופעל הוא יבטל את מקשי ה-WinKey לצד עוד מקשים שבהם השחקן יבחר.

השורה התחתונה

אם זה עוד לא הובן מהביקורת שלי, ה-G815 היא מקלדת מעולה ואני אהבתי אותה מאוד מפני שהיא בדיוק מה שייחלתי אליו חודשים ארוכים. לצד היותה מקלדת מכאנית עם אפשרות לכמה סוויצ'ים שונים, יש לה בערך את כל המקשים שאפשר לרצות ועוד כמה תוספות נחמדות כמו חיבור ה-USB בגוף המקלדת שיכול לחסוך מאבק עם החיבורים האחוריים של המחשב. אתם אמנם לא תמצאו את ה-G815 בקטגוריית "מקלדות זולות" (כשמחירה מתחיל מ-800 ש"ח) אך לפי דעתי היא מצליחה להחזיר את ההשקעה הגדולה בה והיא עושה את הרושם שהיא כאן כדי להישאר, לפחות לעוד כמה מיליוני הקשות ושנים טובות.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • מקלדת מכאנית בגודל מלא
  • מבחר סוויצ'ים בהתאם להעדפה אישית
  • מקשי מדיה, מקש למצב משחק ומקשי Macro
  • אפקטי תאורה נחמדים ולעיתים שימושיים
  • אפשרות להתאמה אישית מדויקת

הרע

  • לא מגיעה עם משענת לכף היד
  • הסוויצ'ים יכולים להיות רכים מידי
  • התוכנה הנלוות יכולה להיות לעיתים מורכבת

והסמל

  • בחייאת, מה זה הקטע הזה של ה-5 וה-€ ביחד?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י