הרשמה

ביקורת: Bloodstained: Ritual of the Night - לילה בא לאט (על ה-Switch)

שמואל בדק את משחק החדש מז'אנר המטרוידווניה וחזר אלינו עם התשובה לשאלה: האם הקמפיין המוצלח ב-Kickstarter הצדיק את עצמו?

  • Nintendo Switch
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 18/06/2019

משחק Metroidvania פנטסטי, הישר מהידיים של אחד מהאבות הרוחניים של התחום

משחקים כמו Bloodstained: Ritual of the Night הם פחות או יותר החלום הרטוב של כל תומך ב-Kickstarter: משחק שהוא המשך רוחני לאחד מהאבות הרוחניים של כל משחקי ה-Metroidvania? היוצר של אותו המשחק הוא גם היוצר של המשחק הזה? המלחינה של משחקי Castlevania באה להלחין את המוזיקה עבור המשחק הזה? נשמע מושלם... על הנייר. ואז אתה נזכר ב-Mighty No. 9 שבעוד שהיו לו את אותם הנתונים פחות או יותר הוא לא עמד אפילו בשמינית מהציפיות שהיו ממנו. אז הנה הוא הגיע - היורש הרוחני של המשחק Castlevania: Symphony of the Night ואחד המשחקים המצופים של השנה. אז האם הוא עמד בציפיות שלו?

ה-Shardbinder האחרונה

במשחק נשחק את מרים, לשעבר בת אנוש רגילה, אבל בגלל (או בזכות, תלוי איך אתם מסתכלים על זה) ניסויים שנעשו על גופה, היא הפכה למה שהמשחק קורא לו "Shardbinder". המשחק מתרחש למרבה הפלא במיקום רגיל לחלוטין לפי הסטנדרטים של המשחק, כשאנחנו מוצאים את עצמנו באנגליה של המאה ה-18, בזמן המהפכה התעשייתית. מרים נאלצת לנסות ולעצור את הנבל של המשחק, אדם בשם גבל, בזמן שהוא מנסה להחזיר לעולם בני האנוש שד נורא שיביא לקץ האנושות. זהו סיפור לא רע בכלל - לעיתים הוא יכול להיות צפוי, אבל הוא מסתעף ונבנה בצורה נהדרת עד הסיום היחסית נהדר שלו. הדיאלוגים של הדמויות השונות נכתבו בצורה נהדרת, למרות שהייתי שמח ליותר אופציות לדלג על Cutscenes כשאני מנסה לעשות קרב בוס שוב.

ציון לטובה גם מגיע לעיצוב של הדמויות והאויבים השונים - מרים נראית נהדר, גבל נראה כמו דמות נבל Castlevania קלאסית והאויבים השונים באמת קיבלו השראה ממשחקים בסדרת Castlevania והם מאיימים, מרתיעים, ומעצבנים כאחד. לגרפיקה של המשחק על ה-Switch אני עוד אגיע - יש לי בטן מלאה על כך - אבל ממה שראיתי על ה-PS4, המשחק כולו נראה נהדר על הקונסולות האחרות ולמעט לנפילות בביצועים בכמה מקומות שומר על 60 פריימים לשנייה ברוב המקומות בצורה טובה מאוד. 

ואי אפשר לדבר על משחק שנוצר על ידי Koji Igarashi בלי לדבר על המוזיקה של המשחק: המלחינה של המשחק, Michiru Yamane, עשתה עבודה מצוינת על המוזיקה של המשחק, כשהמשחק יודע באילו מקומות לתת בראש ובאילו מקומות אנחנו אמורים לקבל מוזיקה רגועה יותר. הפסקול עושה שימוש במגוון רחב של כלי נגינה עם כינורות, עוגבים ואפילו גיטרות חשמליות. מיותר לציין שרצועות מהפסקול נשארו איתי עד היום (ספוילר לרשימת הפסקולים שלי לשנת 2019...).

לתפוס את כולם, Bloodstained!

מנגנון ההתקדמות במשחק הוא בדיוק מה שתצפו ממנו מהמשך רוחני של המשחק Castlevania: Symphony of the Night: המשחק נותן לכם את מרים בצורתה הנמוכה ביותר, עם כמה יכולות בסיסיות ביותר, כשהמשחק והטירה שבה תהיו נבנו כך שתצטרכו להשיג יכולות שונות כדי להתקדם במשחק. מהבחינה הזו, המשחק הזה הוא פשוט כיתת אמן באיך ליצור משחק Metroidvania מעולה. כל הסודות של המשחק נמצאים מאחורי אותן היכולות המיוחדות, כשהמשחק מאפשר לכם למצוא עוד יכולות בעזרת שימוש חכם יותר ביכולות שלכם. גם להשיג את היכולות הללו זה כיף גדול - הבוסים של המשחק בנוסף להיותם מעוצבים יפה, גם כיפים ומאתגרים כאחד.

מבחינת מערכת הקרבות של המשחק, היא מחולקת לשני חלקים עיקריים: החלק הראשון הוא איסוף של נשקים, שריון ויכולות חדשות על ידי חיסול האויבים השונים במשחק. האויבים השונים יפילו חומרים שונים שיעזרו לכם להשיג נשקים חדשים ושריון חדש שמרים תוכל להשתמש בהם. אגב - השריון לעיתים ישנה את איך שמרים נראית, כך שתוכלו לגרום לה להיראות ממש מגוכחת אם תרצו. לעיתים גם יביאו לכם Shards. אותם ה-Shards שאתם יכולים לאסוף הם בעצם היכולות השונות של המפלצות שאתם הורגים והם מתרגמים בסופו של דבר לקסמים שונים שמרים יכולה להשתמש בהם.

חלק מה-Shards מספקים גם יכולות פסיביות שיעזרו לכם לחזק את הכוח הפיזי שלכם, את הנזק שהקסמים שלכם עושים ועוד. החלק השני מדבר על הקרבות עצמם וכאן המשחק פשוט מצטיין: הנשקים השונים מגוונים וכיפיים, היצורים השונים (בעודם גנרים) עדיין מספקים מספיק גיוון ואתגר לשחקן בזמן שהוא חוקר את הטירה. התלונה היחידה שיש לי אם בכלל, היא שחלק מההתקדמות במשחק היא לא טריוויאלית והמשחק דורש ממך לעשות משהו שהוא לא ברור מאוד. אבל חוץ מהרגע הספציפי הזה, המשחק בנוי נהדר, מעוצב נהדר, משחק נהדר ובכללי מאוד מאוד מהנה...

...אם אתם משחקים על ה-PS4, Xbox One והמחשב האישי.

גרסת ה-Switch

אז הגרסה ששיחקתי עליה הייתה הגרסה ל-Switch ותנו לי לומר לכם - זאת הייתה חוויה לא נעימה בכלל.

המשחק עצמו על ה-Switch מלא בהרבה מאוד בעיות וצרות שלהתחיל למנות את כולן ייקח לי כמה שורות טובות. אז אני אעשה את זה בכל אופן: נתחיל בעובדה שהמשחק רץ על 30 פריימים לשנייה - חצי מכמות הפריימים של ה-PS4 וה-Xbox One. זה כנראה נועד לשמור על היציבות של המשחק בגרסה הזו, אז אני עוד מסוגל לקבל את זה, אבל שאר הדברים בגרסה הזו הם מתחת למקובלים בעיניי: הרזולוציה של המשחק ירדה משמעותית ובנוסף לכך, המשחק עושה שימוש במעיין צורה מוזרה של מנגנון החלקה של Anti-Aliasing ויוצר תמונה שנראית מרוחה ובמקרים מסוימים אפילו גרועה יותר מהתמונה של הרזולווציה של המשחק. לכל הבעיות הללו מתווספות גם שלל קריסות של המשחק בכל מיני רגעים כאלה ואחרים, במקרה הטוב אחרי שכבר שמרתי ובמקרה הרע, אחרי שסיימתי להילחם נגד בוס ובדיוק עמדתי להגיע לנקודת השמירה הקרובה.

אז יש לנו ביצועים נמוכים יותר, גרפיקה מכוערת יותר וקריסות. מה יכול להיות יותר גרוע מזה? אז התשובה לכך פשוטה: המשחק סובל מ-Input Lag חריף ביותר. בעיקרון זה אומר שבכל פעם שאני לוחץ על לחצן על השלט לוקחות כמה עשרות מילי שניות עד שמשהו קורה על המסך. יש כאלו שיצקצקו על התלונה שלי שכן מדובר בכמה מילי שניות בודדות, אבל במשחק שרץ ב-30 פריימים לשנייה (וגם בכל ביצועים אחרים, אבל בעיקר במקרה שלנו) מדובר באירוע לא פחות ממזעזע. כל הקומבואים והטכניקות שאני ניסיתי לבצע היו מצליחות פעם באף פעם, היו פעמים שפספסתי מכות שלמות רק כי הדמות על המסך עשתה את הפעולה שרציתי שתעשה כמה מאיות שנייה מאוחר מידי ועוד.

לאור כל הבעיות הללו ובהתחשב בעובדה שאני לא ארצה לרשום ביקורת פעמיים (פעם לגרסאות האחרות ופעם לגרסת ה-Switch), החלטתי לא להוריד למשחק את הציון הסופי שלו אבל כן לצאת עם המלצה נוקבת: אל תקנו את הגרסה ל-Switch עד שכל הבעיות במשחק יתוקנו. העובדה שעדיין נהניתי מהמשחק עם כל הבעיות על ה-Switch היא רק תעודת כבוד למשחק עצמו, אבל באמת - עד שהמשחק לא יתוקן אני באמת שלא יכול להמליץ על הגרסה הזו.

השורה התחתונה

כמו Divinity: Original Sin ו-Shovel Knight, גם המשחק הזה מצדיק כל שקל שהוא קיבל מהקמפיין הסופר מוצלח שלו ב-Kickstarter. מדובר במשחק Metroidvania מצוין, שעושה הרבה דברים נכון: מהעיצוב של הדמויות השונות, עד למערכת ה-Shards והקרב ואפילו קרבות הבוסים השונים (גם אם לא כולם מצוינים). לא הכל מושלם כמובן, והמשחק באמת נופל בכמה מקומות שהוא לא אמור ליפול בהם (בעיקר כשהבמאי הראשי של המשחק הוא אחד מהאבות הרוחניים של הז'אנר), אבל ב-13+ שעות שייקח לכם לסיים את המשחק במלואו המשחק יפתיע ויאתגר אתכם הרבה יותר מפעם אחת. זה משחק Castlevania שלא מתבייש להודות בכך וכולנו רק זוכים מזה.
הערת מבקר: אני רק רוצה להזכיר שהציון שנתתי כאן למטה משקף את דעתי על המשחק עצמו, אבל גרסת ה-Switch נמצאת שתי נקודות לפחות מתחת לציון הזה בגלל כל הבעיות שציינתי בפסקה הקודמת. אני באמת לא יכול להמליץ על הגרסה הזו בלב שלם עד אחרי שיגיעו הפאצ'ים שאמורים לתקן חלק מהבעיות השונות עם הגרסה הזו. ובכל זאת, אם יש ברשותכם רק קונסולת Switch או חייבים את המשחק בכל מקום, זו הגרסה בשבילכם.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • עיצוב טירה דמויות ואויבים נהדר
  • פסקול מצוין
  • מערכת ה-Shards שומרת על המשחק מעניין
  • דיאלוגים וסיפור טובים

הרע

  • חלק מההתקדמות בסיפור היא טיפה קריפטית
  • חלק מהאויבים גנריים למדי
  • גרסת ה-Switch לא מתפקדת ברמה המצופה

והטירה

  • היא לא מתהפכת הפעם
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    03:24 03.07.2023 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    ביקורת מדהימה

  2. 2

       | פורסם ע"י