הרשמה

ביקורת - Dragon Ball FighterZ

שמואל יצא לבדוק את המשחק שאמור להחזיר את Arc System Works לטופ של משחקי הלחימה

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 26/01/2018

זה לא רק אחד ממשחקי הלחימה הטובים ביותר שיצאו בשנים האחרונות, זה אולי משחק הדרגון בול הטוב בהיסטוריה

משחקי הוידאו של האנימה המצוינת Dragon Ball Z נמצאים איתנו כבר משנות ה-80, אבל בשנים האחרונות התחושה הכללית היא שכל משחק מאז סדרת Budokai Tenkaichi הוא סוג של אותו המשחק בשינוי אדרת קל. נכון, לא כל המשחקים הם אותו הדבר כשקיבלנו בשנים האחרונות משחקים כמו Dragon Ball Fusions שלא יושבות על אותה השבלונה המוכרת, אבל המשחקים שיצאו לקונסולות הגדולות נשארו מאוד דומים למשחקים הנוסטלגיים והאהובים לקונסולת הדור השישי. לא מפתיע אם כך שהרבה ממעריצי הסדרה שיוועו למשחק חדש, כזה שינענע את הפרנצ'ייז ויביא משהו חדש לסדרה שמבחינת חידושים טיפה עמדה במקום.

בדיוק למשבצת הזו האחראית על משחקי דרגון בול, Bandai Namco, הביאה את החברים ב-Arc System Works שידועים בעבודתם על משחקי הלחימה של Guilty Gear ו-Blazblue כדי ליצור משחק חדש לחלוטין וזה בדיוק מה שהם עשו: משחק דרגון בול שלא דומה לשום דבר אחר שראינו עם ויתור על הזירות הגדולות והרחבות עם הקומבואים הפשוטים לטובת משחק לחימה דו-מימדי סטנדרטי למדי עם דגש משחק בקבוצות, קומבואים ארוכים וכל שאר הדברים שאנחנו רגילים אליהם ממשחקי לחימה. אז אחרי תקופת בטא שהוציאה אותי עם תחושת מעורבות הגיע הזמן לראות מה המשחק המלא מציע והאם מדובר במשחק הדרגון בול הטוב ביותר בהיסטוריה או במשחק עם רמת כוח מתחת ל-9000?

טורניר הלחימה העולמי יוצא לדרך

אז כמו שציינתי כבר קודם, מדובר במשחק לחימה דו-מימדי שמתנהל בקבוצות של 3 מול 3 כשהשחקן יכול לבחור אחד מ-24 דמויות שונות מסדרת Dragon Ball Z כמו האנדרואיד המרושע סל, החייזר האימתני פריזה, לוחמי כדור הארץ האנושיים קרילין ויאמצ'ה והסאייאנים האהובים עלינו, גוקו, וג'יטה וגוהאן. במשחק מופיעות גם דמויות מהאיטרציה החדשה של הסדרה - Dragon Ball Super, כשדמויות כמו אל ההרס בירוס וגוקו ווג'יטה בצורת הסופר סאייאן הכחול שלהם מופיעים במשחק. יחסית למשחקים כמו Xenoverse 2, כמות הדמויות במשחק הזה נחשבת קטנה אבל באופן אירוני, סגל הדמויות במשחק הזה מרגיש מגוון יותר מהרגיל כשהדמויות השונות משחקות שונה אחת מהשנייה והיכולות המיוחדות שלהן גורמות להן להרגיש שונה מדמויות אחרת, דבר שהיה חסר לי טיפה במשחקים בשנים האחרונות.

מבחינת המשחקיות ומכניקות הקרב של המשחק, כל מי שמכיר את Arc System Works ושיחק ב-Guilty Gear Xrd יודע למה לצפות: משחק לחימה דו-מימדי מאוד מהיר וקצבי עם דגש חזק מאוד על קומבואים ארוכים ונזק גדול, בעוד שהדמויות ב-Guilty Gear נראו כאילו הגיעו מסדרת אנימה, כאן כל האנימציות והדמויות עצמן מגיעות הישר מסדרת האנימה בעצמה והדמיון הוא מדהים: כל אגרוף, בעיטה או מתקפה מיוחדת נראים כאילו הגיעו הישר מהסדרה עצמה. זה כנראה משחק האנימה הכי נאמן למקור שראיתי בחיי. זה גם מתקשר למצב הסיפור של המשחק: הסיפור של Dragon Ball FighterZ לא עוקב אחרי הסיפור המוכר של סדרת Dragon Ball Z אלא הוא פותח סיפור חדש שמתנהל בין הסאגות של Future Trunks לטורניר הגדול של Dragon Ball Super, בו הופעה של גלי אנרגיה מסתוריים בנוסף לעובדה שכפילים של הלוחמים האהובים עלינו צצים בכל פינה גורמים לבלגן והרס גדולים ברחבי העולם ועל לוחמי ה-Z שלנו להתאחד ולהבין מה באמת קורה.

הסיפור מתנהל בשלושה מישורים שונים כשכל אחד עוקב אחרי נקודת מבט של דמויות שונות בסדרה, כולל הנבלים של הסדרה. הסיפור עצמו מתנהל בפרקים שונים כשכל פרק מתנהל בצורת מפה עם נקודות שונות שמזכיר טיפה לוח משחק. על המפה יש את "הבוס" של הפרק שאותו צריך להביס ובדרך אפשר להילחם בדמויות אחרות על המפה כשככל שתתעכבו יותר במפה עצמה כך הבוס ילך ויתחזק. העובדה שבמצב הסיפור אפשר להקים קבוצה משלכם עם לוחמים שונים שאוספים בדרך גורמת לכך שלפעמים יהיו אינטראקציות שונות בין הדמויות היריבות על המפה או אפילו בקבוצה שלכם כך שיש לא מעט סיבות לחזור לפרקים קודמים ולנסות ולראות את כל האינטראקציות השונות במשחק. הסיפור (והמשחק עצמו באופן כללי) גם מציג בצורה נהדרת חוזקה נוספת של המשחק - הדיבוב. מדובבים מוכרים מהגרסה האמריקאית והיפנית הביאו את הקולות שלהם עבור המשחק והתוצאה גורמת למצב הסיפור להרגיש כמו המשך ישיר של הסדרה ולא כמו משחק וידאו, כשלפי דעתי זה מה שמשחק וידאו מבוסס אנימה צריך לשאוף אליו.

הל' ב"לובי" זה "למה?"

למשחק יש הרבה מצבי משחק שונים שהמשתמש יכול להתנסות בהם חוץ ממצב הסיפור הנהדר - כמו כל משחק לחימה לגיטימי, גם במשחק הזה אפשר למצוא מצב ארקייד שמציב אתכם מול קבוצות שונות של לוחמים ברמת קושי שעולה לפי הביצועים של השחקן בקרבות שלו. המשחק גם מאפשר לשחק מול שחקן נוסף באופן מקומי על אותה הקונסולה עם שני שלטים, אזור למידה של המכניקות הבסיסיות במשחק עד אימונים של קומבואים שונים פר דמות ושלל מצבי אונליין שמאפשרים לכם לשחק מול אנשים אחרים ברשת, בין אם סתם בשביל הכיף דרך חיפוש אקראי או בזירות לחימה שונות שנקראות Arena Match ו-Ring Match או באופן תחרותי שישמור את התוצאות של הקרבות האחרונים ויעלה (או יוריד) אתכם בדירוג לפי הביצועים שלכם בקרבות. הכמות הגדולה של מצבי משחק דואגת לכך שלשחקן תמיד יהיה משהו חדש לשאוף אליו: נמאס מקרבות אונליין? תמיד אפשר לקפוץ לארקייד ולנסות את מזלכם שם. מרגישים שאתם לא טובים מספיק עם דמות מסוימת? לכו לאימונים ותתאמנו על קומבואים של אותה הדמות. הרבה מצבי משחק זו דרך נהדרת להגדיל את כמות הזמן שבו המשחק יהיה רלוונטי עבור השחקן גם אחרי שהוא כבר סיים את מצב הסיפור ומיצה את האונליין.

הבעיה הגדולה ביותר במשחק הזה נובעת ממנגנון הלובי שלו. המשחק עושה שימוש במערכת של כמה חדרי לובי שונים בתוך שרת שנמצא באזור כלשהו בעולם ואליו מגיעים שחקנים שונים והבעיה עם הלובי הזה הוא שהוא כולל את כל מצבי המשחק השונים בצורה מאוד מסורבלת. הלובי הוא אזור פיזי של ממש כשהשחקן מיוצג על ידי דמות מדרגון בול לבחירתו בעיצוב בסגנון צ'יבי חמוד. הלובי מחולק לתתי אזורים שונים כשכל אחד מהם מייצג מצב משחק אחר. זו אולי דרך חשיבה מיושנת יחסית, אבל אני באמת מעדיף תפריט סטנדרטי שאפשר לבחור בו את מצב המשחק שרוצים לשחק והוא פשוט מכניס אתכם אליו. למזלי המשחק הוסיף אופציה של "השתגרות" לאזורים שונים בלובי בעזרת תפריט פשוט אבל כל מה שהוא עושה זה להזיז אותך על פני מפת הלובי בצורה יותר מהירה - הלובי עצמו עדיין מסורבל להחריד.

המשחק גם לא נותן לכם אפשרות נוחה לשחק עם חברים ברשת ובעוד שהדרך שבה אפשר לשחק עם חברים היא לא מסובכת יותר מידי, היא מרגישה מיותרת ואני מאמין שזה נובע מכל צורת הניהול של מצבי המשחק השונים שקשורה למערכת הלובי. הדבר האחרון שאדבר עליו בהקשר הזה הוא האיכות של הקרבות במצב האונליין ואני חייב לומר שיש שיפור חסר תקדים מתקופת הבטא בה היה לי קשה להיכנס לקרב מבלי לפחד שהמשחק יעיף אותי ממנו ומהלובי. אני עדיין חווה בעיות מסוימות בהתחברות למשחקים - בעיקר עם אנשים מחוץ לאזור המזרח התיכון, אבל המשחק הרבה יותר יציב מפעם כשאלו חדשות מצוינות עבור אנשים שרוצים לשחק בצורה רצינית.

השורה התחתונה

כבר מתקופת הבטא הפתוחה שלו, Dragon Ball FighterZ התחיל לתפוס צורה כאחד ממשחקי הלחימה הטובים והמאתגרים ביותר של השנה החולפת ועכשיו כשהמשחק המלא יצא כבר אפשר לומר בוודאות שהמשחק נמצא על הדרך הנכונה. המשחקיות הנהדרת והקצבית ששואבת רבות מסדרת משחקי ה-Vs. של חברת Capcom בשילוב עם האנימציה הנהדרת של הדמויות גורמת לכל קרב להרגיש כאילו הוא יצא הרגע מסדרת הטלוויזיה, המוזיקה שמשתלבת טוב מאוד עם הקרבות מספקת עוד קצת אש ללחימה האינטנסיבית וההפתעות השונות שהמפתחים זרקו עבור מעריצי הסדרה גם מבססת את העובדה שזהו כנראה המשחק הנאמן ביותר לאנימה ולמנגה שקיבלנו עד היום. לא הכל מושלם במשחק - מערכת הלובי שמטפלת במצבי המשחק השונים מאוד מסורבלת והמשחק סובל מניתוקים פה ושם גם כמעט חודש לאחר היציאה של המשחק, אבל את שני הדברים הללו אפשר לפתור בעזרת עדכונים והם בהחלט לא גורעים מהחוויה המצוינת שהיא Dragon Ball FighterZ. האם זה משחק הלחימה של השנה? נצטרך לחכות ולראות, אבל לגבי השאלה של האם מדובר במשחק הדרגון בול הטוב ביותר? אני לא חושב שיש כאן תחרות.

9
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • נראה נהדר ונאמן מאוד לאנימה והמנגה
  • משחקיות שמתאימה את עצמה לחדשים ולוותיקי הז'אנר
  • דיבוב נהדר - בשתי השפות
  • הסיפור מרגיש כמו פרקים חדשים באנימה
  • אופציות משחק מגוונות באונליין

הרע

  • הלובי מרגיש מיותר לחלוטין
  • בעיות קלות באונליין

והדרמה

  • הסיומים הדרמטיים הם למה אני חושב שזה משחק הדרגון בול הטוב ביותר
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:30 15.02.2018 | siegfried siegfried

    יפה מאוד. אהבתי את הריפרנס בסוף הפסקה הראשונה.
    !!!!IT'S OVER 9000

  2. 2

       | פורסם ע"י