הרשמה

NWN - ראיון עם Qwendor

רועי צמח, הלא הוא קוונדור, מנהלה הותיק של הקהילה הישראלית של Neverwinter Nights, מתפנה לראיון קצר.

מי הוא קוונדור? למי שלא זכה להכיר את הבנאדם, קצת פרטים:

רועי צמח, בנאדם בוגר וותיק במשחקי תפקידים, הצטרף לקהילה לפני מספר שנים והפך אותה למה שהיא היום. זה התחיל עם משחקים מונחים בעולם רומח הדרקון, המשיך בסוגים שונים של עזרה, בניית שרת לקהילה בשם אלימה, וכתיבת העולם לשרת הקהילתי הגדול, הלורה.

* שלום רועי. מה קורה איתך בימים אלו?

עובד. זה בערך מסכם את מה שאני עושה ביום יום. עד לא מזמן גם לימדתי במכללה ברמת גן, אז בכלל כל החיים שלי הפכו לתלוש משכורת אחד גדול.

זו הזדמנות מצויינת להבהיר שאני לא רופא ולא אחות, אני פיזיותרפיסט. אני עובד בתל השומר, בשיקום נוירולוגי (שיקום של אנשים שנפגעה להם מערכת העצבים).

חוצמזה אני לא ממש משחק במחשב. יש לי את נוור 2 מאז שהוא יצא, אבל אפילו את הפרק הראשון לא סיימתי. יש לי במצטבר שעה מול המשחק. זהו.

אבל מידי פעם אני מציץ לכם בפורום. זה משעשע אותי.

* נתחיל בשאלה שתקועה לי בראש כבר שנים :מה זה קוונדור? מאיפה לקחת את השם הזה?

קוונדור זה השם האלפי שלי. לא נשמע כל כך אלפי, אבל לפני כמה וכמה שנים זה צילצל אצלי בראש מספיק אלפי אז אימצתי אותו. השתמשתי בו בפעם הראשון דווקא ב- LARP – משחק תפקידים חי. אני כבר לא זוכר באיזו שנה זה היה, אבל שיחקתי אלף קוסם במשחק חי שנערך ביער בן שמן, בסיגנון שר הטבעות. למען האמת לא ממש יצא לי לשחק, כי ירד מבול וברחנו משם לפני שהכל הפך לשלולית בוץ נוראית אחת גדולה, אבל השם נשאר. אגב, גם Supervixen (הדס) היתה באותו המשחק, אני לא זוכר איך קראו לדמות שלה,

אבל היא דווקא כן נשארה. והתעוררה בלילה באוהל שהפך לבריכה אולימפית.

* מתי התחלת לשחק משחקי תפקידים? ספר קצת על קבוצות משחק וכו' שהיית שותף בהן, כפי רצונך.

התחלתי לשחק משחקי תפקידים בגיל מאוחר יחסית, 12. מישהו שלמד איתי הביא קוביות משחק לבית ספר, התלהבתי. בדקתי במה מדובר והתחברתי מאוד.

אחרי פעם אחת בלבד בה שיחקתי כשחקן במבוכים ודרקונים הישן (עם החוברת האדומה) כבר ידעתי שלהיות שחקן זה לא בדיוק זה בשבילי.

אז פעם אחרי זה לקחתי את המושכות ואת תפקיד השה"מ, תפקיד שליווה אותי מאז ועד היום. בהתחלה שיחקנו בקבוצה של D&D הראשון. ואז גדלנו וגילינו שיש עוד דברים.

הקבוצה הרצינית הבאה שלי היתה מכיתה ט' - שיחקנו מבוכים ודרקונים מורחב. הגעתי לזה אחרי קריאה של "רומח הדרקון" והבנה כמה אפשרויות בלתי מוגבלות יש במשחק הזה.

למי שלא יודע, "רומח הדרקון" נכתב במקור כמסע פירסומי למשחק. הצליח להם לא רע, אם תשאלו אותי. אז כמכור לקרין וליבשת אנסלון (עולם המשחק של "רומח הדרקון"), מיהרתי לרכוש את ערכת הקופסא שנמכרה אז ב- 89 שקל והקמנו חבורה. אני השה"מ, כמובן. שיחקנו המון. אני זוכר קיץ שלם שהיינו משחקים כמעט כל יום, כל הלילה. זה היה מטורף ונהנינו מכל רגע.

אחרי שהקבוצה הזו התפרקה הצטרפתי לחבורה של אנשים שלא הכרתי (פגשתי אותם דרך העיתון "וויז" שיצא בזמנו). אחרי ששיחקנו לא הרבה זמן התחלנו לעשות הרצות ניסיון על כל מיני שיטות משחק.

אז נחשפתי ל- Hero, ל- GURPS, ל- MERP וגם לכל מיני שיטות נחמדות של Dice less (אחת המוצלחות שבהן מבוססת על Amber של רוג'ר זילזני, מומלצת בחום). ברזומה שלי אפשר להוסיף גם את Pendragon Dice less שהזמנתי באופן אישי אצל זיתוני (לא זוכר את שמו הפרטי. אולי ליאור? לא בטוח), שהפכו היום לחברת ייבוא בשם אוליב . ביקשתי שירכוש עבורי בלונדון והוא היה נחמד מספיק לעשות זאת.

עדיין יש ברשותי ספרייה ענקית מלאה בכל מיני שיטות משחק, עם קוביות ובלי קוביות. אפילו שיטת משחק למניאטורות יש לי.

אגב, למי שנמשך לשיטות משחק לא של פנטסיה אלא מדע בדיוני, אני ממליץ בחום על Battle Tech. הוא יצא בערכת קופסא גם בארץ ולמרות שמדובר במשחק אסטרטגיה (מצויין בפני עצמו) יש לו גם משחק תפקידים תואם (בשם MechWarrior אני חושב). ממליץ בחום, ביליתי עם המשחק הזה הרבה שעות.

* לפי הניסיון שלך, בתור בנאדם מבוגר, האם חיים אישיים ומשחקי מחשב הולכים ביחד?

אפשר לשלב, אם אין לך אישיות מתמכרת. אבל תגיד לי אתה, האם אפשר להחזיק בית עם ילדים ולשחק כל היום במחשב? לא עובד. אני זוכר כמה עיצבן אותי שהייתי צריך לקחת את הכלבה שלי למטה באמצע משחק נוור. זה היה מטריף אותי. היא היתה עומדת לידי ובוכה ובצדק - כי לא התייחסתי אליה ולא לקחתי אותה חצי יום. מסכנה, אלו היו ימים קשים. אז בכנות? אפשר לשלב. אם אתה לוקח את המשחק בקלילות, מקדיש לו זמן מוגדר ולא הופך אותו לחלק בלתי נפרד משגרת יומך. אצלי נוור הראשון הפך לתחליף מציאות לתקופה מסויימת ואני מאמין שזה היה מסוכן. תחשוב על זה - מספיק יום אחד לשחק נוור או BG כדי שכל החלומות שלך יהיו על דמויות שזזות במסך ועל מינסק צועק על בו. אז תחשוב מה זה כשזה נהיה כל היום, כל יום. קטסטרופה. שלא לדבר על מה בן/בת הזוג שלך יגידו על זה שאתה מעדיף פיקסלים מרצדים על הנוכחות שלהם!

* למה דווקא נוור, מכל המשחקים בעולם? מה הכי מושך אותך במשחק הזה?

כי זה הכי טוב שיש. אני זוכר שראיתי את הסרטון הראשון של המשחק והתלהבתי כמו מטורף. מועד ההשקה המשוער היה ספטמבר 1999. עוד הייתי חייל לפני שיחרור ופינטזתי כבר על המשחק הזה ואיך נוכל לחזור לשחק די אנ די כמו בימים הטובים, כל אחד מהבית שלו. כי זו הגדלות של נוור, ממשק השה"מ. האפשרות לעשות כמעט הכל ובמקום לדמיין - לראות את הכל ויזואלית על המסך. פתאום לקסמים יש השפעה שאפשר לראות ולשמוע, חוץ מאשר גילגולי הצלה וגילגולי נזק. זה היה מדהים. היו לי אמונות שיהיה לי את היכולת והזמן לבנות את רומח הדרקון שכל כך אהבתי וזמן מסויים אפילו התחלתי - אבל זה ירד מהפרק כי הביצוע לא התקרב אפילו למה שקיוויתי. אבל אין על נוור. שווה שווה שווה! לפני נוור שיחקתי ב- BG. אחלה משחק, אבל אין התמקדות בדמות אחת מסויימת מה שהופך אותו לפחות משחק תפקידים ויותר משחק הרפתקה. גם העובדה שאין שחקנים אחרים באינטראקציה יחד איתך הופכת אותו למשעמם בהשוואה לנוור. הקיצר, נוור. כל השאר זה פשוט לא זה.

* אתה מרוצה ממה שיצא בסוף מהלורה? ראית בעיני רוחך משהו שונה מהתוצאה הסופית?

מה שיצא בסוף של דבר מצא חן בעיני. אפילו יותר מזה. אני זוכר שיצאו הנעימות של Kingsmaker שהכנסנו למודול וכמה התלהבתי להכנס בבדיקות לאלידן. זה אשכרה ריגש אותי. אולי למישהו מהצד אלידן והלורד קסין זה משהו מאוד ג'נרי וכללי, אבל את המצודה הראשונה של קסין כתבתי בפעם הראשונה שפתחתי את הטולסט. כן, זה היה המודול הראשון שכתבתי. מצודה. היו בו 6 אזורים ומצודה במרכז, שנקראה Xeen's Fort. אז השם נשאר וכל השאר קיבל הרבה יותר צבעים ונפח. את העבודה על הטקסטים (שהיא היתה העיקרית) ועל כל אזורי החוץ של ממלכת סורינק (משנית בעיני) עשיתי בהמון אהבה. אני אוהב לכתוב וליצור עולם שלם מההתחלה זה היה תענוג. היה לי נעים במיוחד לדעת שיהיה לכך שימוש ובאמת ובתמים - הייתי בטוח שהמודול יצליח באופן פנומנאלי. אני עדיין חושב שלהיסטוריה הכתובה של הלורה יש בסיס יציב לתת לכל אחד את מה שהוא עשוי לחפש. בתוצאה הסופית אני חושב שיותר מכל דבר אחר העובדה שהלורה לא נתנה פתח מספיק רחב לרצונות האישיים של כל אחד מהשחקנים לבטא את עצמם היא הסיבה למוות המוקדם. זה והעובדה שהיה לנו שרת חרא. אבל חוצמזה - הלורה היא יצירת מופת לדעתי. מכל הבחינות. וזו הזדמנות מצויינת לומר תודה שוב לרועי (פאו) על הלילות הרבים שהשקיע למרות (או בגלל) המחשב העגלה שהיה לו, ליוחאי על הגאונות וההשקעה וכמובן לליאור ולכל האחרים שתרומתם, קטנה כגדולה, הביאה ליציאת עולם כמו הלורה.

* עובר לך בראש לפעמים המחשבה לחזור לקהילה ולמשחק?

כל הזמן. אבל תודה לאל, יש לי חיים שמונעים ממני את הזכות. כשראיתי שהלורה עלתה לאוויר העולם מחדש חשבתי לעשות קאמבק, אבל מהר מאד הבנתי שחבל על המאמץ, כי אין לי את הזמן להשקיע בזה כרגע. אולי אח"כ בפנסיה (לכו תדעו, אולי בפנסיה כבר יהיה NWN במציאות מדומה?).

* מהו הגורם הכי משמעותי שגרם לך לבנות מודול בשביל הקהילה?

אפשר להתחיל את זה קודם - למה בכלל נכנסתי לקהילה הזו? נכנסתי כי רציתי שהקהילה תבין את המשמעות המלאה של נוור, כמו שאני רואה אותה. שלא מדובר בעוד משחק רשת כמו BG, אלא בכלי מטורף ומדהים שמאפשר משחק תפקידים אמיתי. אני אוהב משחקי תפקידים, זה נהדר, זה כיף, זה מפתח ועוזר. וזה נשמע מצוץ מהאצבע אבל זה נכון - אלמלא הייתי משחק מבוכים ודרקונים אני לא יודע איפה הייתי היום. משחקי התפקידים לימדו אותי שיש בי משהו מיוחד וילד נתנו לי את הכוח להיות חברתי ועם אנשים. אני לא אעשה כאן שטיפת מוח ובילבול ביצים פסיכולוגי, כי אני לא פסיכולוג, אבל כשהייתי חונך לילד צעיר עם קשיים הכנסתי למפגשים איתו את המבוכים ודרקונים - אני מאמין שזה יצר שינוי. גם בו וגם בכל המשפחה. למשחק הזה יש יכולת להוציא מאיתנו משהו שאין דרך אחרת להוציא אותו. אז זה למה מבוכים ודרקונים, ולמה משחקי תפקידים. ואם משחקי תפקידים - אז כבר נוור. למה לבנות מודול לקהילה? כי זו קהילה שמגיע לה את הכי טוב והכי טוב זה הלורה. לא היו מודולים טובים יותר להורדה, אז היינו חייבים לבנות.

* לסיכום, תשובה כנה בבקשה. אתה מצטער שנכנסת לזה ו"בזבזת" זמן על הקהילה ועל המשחק?

מה בזבזתי? עשיתי חיים! עם כל הניג'וסים שלך ושל כל החבר'ה כאן. יו, אני אפילו מתגעגע.

טוב נו, לא באמת. אולי. קצת....

* תודה לך, ובהצלחה בכל מה שתחליט לעשות. אנחנו נמשיך לחכות לך, ואם לא אנחנו, אז הילדים שלנו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:14 09.02.2007 | Artigo Artigo

    קוונדור תעשה לי ילד :S

    תודה לך על כל התרומה לקהילה! תן איזה תגובה פה ושםכשיוצא לך :)

  2. 2

    13:53 09.02.2007 | Nexeus Nexeus

    :< תעלו כבר תשרת 2 בצהריים!

  3. 3

    10:05 27.04.2009 | רועי צמח (: רועי צמח (: (אורח)

    גם לי קוראים רועי צמח Xd

  4. 4

       | פורסם ע"י