הרשמה

ביקורת - The Last Guardian

האם שבע שנות פיתוח הן יותר מידי, או שמה הפיתוח הארוך רק עזר?

  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 07/12/2016

לאחר שבע שנים של ציפייה, The Last Guardian מגיע לקונסולת ה-PS4. אנדריי אפרמוב יוצא לבדוק האם הוא עולה בציפיות

65688 שעות, שהם קצת פחות משבע שנים ו-6 חודשים. זה הזמן שעבר מאז ההכרזה הראשונית על The Last Guardian, אי שם בתצוגה של סוני ב-E3 2009, ועד ליציאתו המיוחלת מוקדם יותר החודש. מאז הספקנו לעבור אינספור דחיות, להיפרד מדור הקונסולות הקודם וללמוד לאהוב אחד חדש. במשך אותם 7 שנים The Last Guardian הפך לסוג של בדיחה אל-לה Duke Nukem Forever, רבים חשבו שהמשחק לעולם לא ייצא. למעשה סוני בעצמה יצאה במספר הכרזות ש"המשחק מת"; עד שלפתע פתאום, ב-E3 2015. The Last Guardian חזר לחיים במפתיע, ומאז קיבלנו רצף עידכונים בלתי צפוי, שהראה שהמשחק חוזר לחיים, ואכן כך. מוקדם יותר החודש קיבלנו סוף סוף את המשחק המיוחל. האם שנות הפיתוח הרבות השפיעו לטובה על המשחק? או שמה יש לנו עוד סיפור אזהרה כמו משחקים רבים אחרים שסובלים מזמן פיתוח ארוך כל כך? בואו נבדוק.

The Last Guardian הינו המשחק השלישי של המעצב היפני פומיטו אואדה והצוות של Team Ico. המשחק מגיע אלינו לאחר שתי כותרים קודמים בדמות ICO ו-Shadow of the Colossus, שהפכו במהרה למשחקי קאלט ונחשבים בין הכותרים הייחודיים ביותר שיצאו אי פעם בתחום. The Last Guardian הינו משחק מיוחד – אם אתם מחפשים משחק פלטפורמה מהיר בסגנון Ratchet & Clank, לא תמצאו זאת כאן, כי The Last Guardian הוא משהו אחר. כמו הכותרים הקודמים של Team Ico, מדובר במשהו שנע למחוזות האומנות האטרקטיבית.

חברו הטוב ביותר של האדם:

המשחק מציב אותנו בדמותו של ילד חסר שם, אשר מתעורר כלוא בתוך מה שנראה כמו טירה עתיקה, עם סימונים מוזרים על כל גופו שהוא אינו מצליח לפנעח. בנוסף לכך, הילד מגלה שלידו כבול בשלשלאות נמצא יצור שניתן להגדיר רק בתור כלב חתול דרקון ציפור – העונה לשם Trico. היצור שנראה כעוין בהתחלה, נהיה אמפטי לילד במהרה, ושניהם מנסים יחדיו למצוא את הדרך החוצה ממקום השבי – זוהי נקודת הפתיחה המעט עמומה של The Last Guardian. מי שעקב אחר המשחק יודע שלמרות שהדמות היחידה שבה שולט השחקן – היא הילד. הכוכב האמיתי של המשחק הוא אותו Trico, אשר ניתן לשליטה רק דרך כמה פקודות מאוד בסיסיות שניתנות לשחקן, כאן מופיע האלמנט הראשון שהופך את The Last Guradian לחוויה ייחודית. המשחק מציב אל מול השחקן פאזלים שונים ומגוונים, שמכריחים את השחקן לחשוב אל מחוץ לקופסא ו"להפעיל" את Trico בדרכים שונות, כיאה לחיית בר שהוא, לא פעם נתקלתי במצבים שבהם Trico פשוט סירב לבצע משהו שרציתי שיבצע. זה יכול להיות בגלל ש-Trico רעב, או בגלל שהוא כרגע נסער מידי לאחר אחד מקטעי הקרבות (המעטים למדי) במשחק. כל אותם רגעים יכולים להביא לתסכול רב, ולא פעם נכנעתי ועזבתי את המשחק במנוחה לאחר דקות ארוכות שלא הצלחתי לגרום ל-Trico לעשות את מה שאני מבקש, אך אם זאת זה הוא גם חלק מהקסם והייחודיות של The Last Guardian, מכיוון שזה נותן הרגשה אמיתית לגמרי שTrico הוא חיית בר לא מבויתת, ולא בנויה לפי חוקים מוגדרים. זאת חוויה נפלאה שגרמה לי להתחבר ולהתגעגע ל-Tirco בכל פעם.

יפה בחוץ, מסורבל בפנים:

בגזרה הטכנית, המשחק מתחיל להראות את סימני זמן הפיתוח הארוך כבר בשלביו הראשונים. מבחינה גרפית, המשחק נראה מדהים. בכל פעם שיצאתי יחד עם Trico למרחב פתוח, העולם היפהפה, המואר והצבעוני שבנו Team Ico זורח. לא פעם פשוט נעצרתי רק כדי להשתמש בPhoto mode של ה-PS4 רק כדי לצלם כמה Screenshots. נראה שצוות הפיתוח הצליח לשדרג את המשחק מימיו הראשונים על ה-PS3, ואפילו מקומות שנראים כאילו הם פותחו עוד בימים ההם "משודרגים" גרפית כדי להתאים את האווירה הכללית של המשחק.

אך לצערנו, לא הכל ורוד, למרות העושר הגרפי של המשחק, שמציב אותו באותה רמה עם כל כותר PS4 אחר שתרצו, מבחינה מכנית, המשחק לעיתים מזכיר משחקים מתקופת ה-PS2. השליטה בילד היא מגושמת ומסורבלת, עד לרמה שטיפוס לאיזורים גבוהים יכול לקחת זמן רב, רק בגלל חוסר תגובה של הילד למקשים. בנוסף לכך תוסיפו את המצלמה שבאופן תמידי נמצאת לא במקום המתאים וצריכה התאמה ידנית, השליטה המסורבלת על המצלמה לא מוסיפה טובות לנושא. הוכחה נוספת לזמן הפיתוח הארוך של המשחק – הם הודעות דמויות "Press X to Jump" אשר קופצות במהלך כל המשחק ללא הפסקה, הם זכר לתקופה אחרת ומוציאות את השחקן מחוץ לחוויה בכל פעם. למרות שלפי מידע שרץ לאחרונה באינטרנט, המפתחים הכירו בבעיה הזו כבר ועובדים על פאץ' שיוסיף אפשרות לביטול ההודעות האלה.

השורה התחתונה:

The Last Guardian הוא חוויה מיוחדת, הוא רחוק מאוד גם בקונספט וגם בביצוע מכמעט כל המשחקים הנמצאים היום בשוק, ומדובר ללא ספק באחד המשחקים היחודיים ביותר שנמצאים היום על ה-PS4. לאנשים שמחפשים חוויה ייחודית, The Last Guardian הוא המתכון המושלם. ואפילו אוסיף טיפ קטן – אל תשחקו בו במקטעים של יותר משעה וחצי שעתיים. The Last Guardian הוא לא משחק ל-Completionists, הוא משחק לאלה שרוצים להנות מהחוויה. The Last Guardian הוא אומנות.

8.4
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • חוויה ייחודית
  • גרפיקה מרהיבה בחללים הפתוחים
  • התמסרות מוחלטת לסיפור

הרע

  • שליטה ומצלמה מסורבלת
  • מכניקות משחק השייכות לדור הקודם

והכלבחתולציפורדרקון

  • אני צריך אחד כזה בסלון

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:02 25.12.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    אחת הסיבות הכי טובות ללמה אני רוצה PS4.
    בדקת אותו על PS4 רגיל או על הפרו?

  2. 2

       | פורסם ע"י