הרשמה

דעה: מה נחשב משחק מכות תחרותי?

שמואל עושה לנו סדר במה נחשב בעיניו למשחק מכות תחרותי

מה אתם חושבים על דבריו של שמואל והאם אתם מחשיבים את עצמכם בתור שחקני משחקי מכות?

טוב, אז King of Fighters XIV יצא לפני כמה זמן והוא נראה טוב. לא יודע כמה הוא טוב כי לא שיחקתי בו, (אין לי PS4, אני בן אדם עני :[ ) אבל נראה שהוא שומר על הרוח של משחקי King of Fighters עם קומבואים נהדרים, דמויות צבעוניות, ומשחקיות זורמת. בכלל, יצאו הרבה משחקי לחימה ממש טובים טובים השנה: Street Fighter V יצא (למרות שמבחינת Single Player יכלו לעשות יותר, אך זה עדיין משחק לחימה מצוין), Mortal Kombat XL, Pokken Tournament המפתיע ושנה הבאה אנחנו נקבל את Tekken 7 לקונסולות ולמחשב האישי.

קל לראות שאני חולה על משחקי לחימה אבל זה גרם לי לחשוב עם עצמי: מה נחשב למשחק לחימה ומה לא? התשובה הפשוטה יכולה להיות "טוב, כל משחקים שיש בו שתי דמויות שמרביצות אחת לשנייה, יכול להיחשב כמשחק לחימה, לא?", אבל האם אפשר לקרוא לUFC2 משחק לחימה? ל-WWE 2K16? ומה לגבי סופר סמאש ברוס? זה משחק לחימה, או איזה בן כלאיים מוזר? ויותר מזה: למה אני נמשך למשחקים מהסוג של סטריט פייטר יותר מאשר WWE? בשניהם יש קרבות של אחד על אחד או יותר, במטרה לנצח את היריב, אבל בכל זאת אני אעדיף את המשחקים היותר "קונבנציונאלים".

זאת בהחלט שאלה הוגנת, בעיקר כשלוקחים בחשבון את הטורנירים הגדולים של משחקי לחימה ומנסים להבין אילו משחקים נחשבים כמתאימים לטורניר ואילו לא. ולפי דעתי ההבדל הוא במה שהמשחקים האלו שמים דגש עליו ומשחקים כמו UFC2 לדוגמא, לא שמים דגש על המשחק כ"משחק לחימה".

זה משפט מוזר שכן UFC הוא משחק שמבוסס על סצנת הMMA המאוד פופולרית בעולם, אבל אני לא יכול לקרוא לזה משחק לחימה כמו שאני יכול לקרוא לזה סימולציה של קרב. תחשבו על זה ככה: FIFA נועד ליצור סימולציה של כדורגל, סדרת NBA 2k באה לתת לשחקן סימולציה של משחק אמיתי NBA, והם נחשבים יותר למשחקי ספורט, אז איך שאני רואה את זה, משחקים כמו UFC וכדוגמתם, נחשבים למשחקי ספורט יותר מאשר משחקי לחימה. משחקי לחימה קלאסים או כמו סטרייט פייטר ומורטל קומבט פחות מנסים ליצר איזושהי אווירה מציאותית אלא יוצרים חוקים משלהם ומאלצת את השחקן ללמוד את המכניקה של המשחק כדי באמת להשתפר ולהגיע לרמות הגבוהות. ברוב משחקי הלחימה יש אלמנט של איזון בין דמויות שנוצרו ע"י המפתחים ובאחריותם, משהו שפחות יהיה אפשר לראות במשחקים שאשכרה מדמים את המציאות שבה יש לוחמים טובים יותר וטובים פחות כמו במשחקים כמו Fight Night או WWE 2k16.

ערוץ יוטיוב בשם Extra Credits העוסק בנושא עיצוב משחקי מחשב התייחס לנושא של משחקי לחימה בסרטון שלו: "The Fighting Game Problem - How to Teach Complicated Mechanics", ואחד הטיעונים המרכזיים שלהם היה שקשה להתמקצע במשחקים האלה כי "לפני שאתה יכול לחשוב על טקטיקות או תוכנית לקרב אתה צריך ללמוד עשרות או מאות מהלכים אם אתה רוצה להכיר את כל הדמויות... זאת כמות ענקית של מידע שאדם צריך ללמוד..." ואני חושב שזה אחד ההבדלים הכי גדולים בין משחקי לחימה קלאסים לבין המשחקים שהזכרתי קודם: משחקים כמו UFC יתנו לך את כל הכלים והבדלים מינורים בין הדמויות. אתה תוכל לשחק מול שחקנים טובים ברמה יחסית גבוהה אחרי זמן יחסית קצר בדומה למשחקים כמו FIFA. במשחקי לחימה ידועים ומוכרים אתה חייב מאות, לפעמים אלפי שעות כדי לשחק ברמה גבוהה מאוד וגם ללמוד את החוקים והמושגים של המשחק עצמו: שחקן שרוצה לשחק ברמה גבוהה חייב להכיר מה זה cross up, צריך להבין איך להשתמש נכון בביטול של מהלכים, איך לקבל יתרון בקרב על יריב מנוסה ע"י שימוש ב-Mix up וכו' וכו', מה שהופך את המשחק להרבה יותר מאתגר ומעניין, שכן שחקנים ברמה גבוהה יודעים לשחק בעזרת כמה דמויות וממש מגניב לראות אותם משנים דמויות במהלך קרבות כדי לנסות ולתפוס את היריב לא מוכן או לנסות לצאת ממצב לא נעים שבו אתה מפסיד בצורה קשה (דוגמא טובה אפשר לקחת מ-EVO 2013 כששחקן סטריט פייטר בשם Infiltration מצא את עצמו עם הגב לקיר במהלך קרב נגד PR Balrog והחליט לשנות את הדמות שלו כדי להתמודד יותר טוב עם הדמות של היריב שלו - מה שבאמת הפך את התוצאה על פיה).

עוד אספקט ששווה לציין הוא עקרון של Balancing במשחקים האלה. משחקים כמו קינג אוף פייטרס, סמאש או סטרייט פייטר שמים דגש אדיר על לאזן את הדמויות ולהקשיב לשחקנים כדי להבין מי צריך לקבל Nerf או Buff כדי שמבחינה תחרותית יהיה אפשר להשתמש בשחקן הזה. אי אפשר לומר שזה לא קיים במשחקים כמו Fight night, אלא פשוט שאין דגש על הפן התחרותי כמו במשחקי לחימה ולכן זה קורה פחות כמו במשחקים אחרים שמקבלים עדכונים כל הזמן לגבי הכוח של דמויות מסוימות. זה גם מכריח גם את המפתחים וגם את השחקנים להתעלם מהנישה של ציון עבור דמויות - כלומר לתת לדמות איזשהו מספר שמציג כמה טוב הוא בכל מיני תחומים, כמו שיש בפיפ"א לדוגמא - ובאמת ללמוד מה החוזקות של דמות ומה החולשות שלה "דרך הרגליים" ודרך משחק עם הדמות ולמידה של המהלכים שלה (הערה קטנה, עדיין יש מה שנקרא tiers שמחלק דמויות בכל משחק ליותר טובות ופחות טובות, אבל זה שונה מציונים עבור דמויות, כי ה-tiers או דרגות, נקבעות ע"י הקהילה והשחקנים יותר מאשר המפתחים).

בגלל כל מה שציינתי בנוגע ל-Super Smash Bros קודם לכן, על אף שהוא לא הכי מתיישב עם הקונבנציות של משחקי לחימה קלאסיים, ואולי לא נראה כמו משחק לחימה שכולנו מכירים כמו מורטל קומבט או סטריט פייטר,יכול בעיניי בהחלט להיחשב למשחקי לחימה - הוא מקבל עדכוני איזון בין הדמויות, דורש ממך ללמוד כל מיני טכניקות וטריקים שקשורים למכניקה של המשחק עצמו וגם את דמויות עצמן. והוא גם באמת מופיע בתחרויות משחקי לחימה מרכזיות בכל שנה (אגב, אם אתם אוהבים את המשחק, לכו תצפו בגמר של Super Smash Bros. Melee ב-EVO 2016 של HungryBox נגד Armada, זה זהב טהור).

אגב, אני ממש לא נגד משחקים כמו UFC2, יש מאחוריהם המון השקעה והמון אהבה למשחק עם חשיבה על כל פרט גם מבחינה גרפית וגם מבחינת תשומת לב למהלכים של לוחמי MMA מוכרים ואיך שהם נלחמים ומייצג בצורה נאמנה את הז'אנר, וכנ"ל גם WWE וכו'. אני פשוט חושב שבגלל העובדה שמשחקי לחימה כוללים בתוכם כ"כ הרבה עומק, למידה והשקעה של כל הסובבים במכניקה הפנימית של המשחק, אני באמת אעדיף לשחק משחקי לחימה שהם אולי פחות מציאותיים מאשר משחקים שנראים יותר קרובים למה שקורה בעולם שלנו, אבל לא גורמים לי לאותה התחושה של סיפוק אחרי ניצחון קשה או מהלך חכם שלי.

בכל מקרה זאת דעתי, אשמח לשמוע מה אתם חושבים על הנושא ואם יש עוד מישהו במדינה הזאת שאשכרה בקטע של משחקי לחימה ואני לא צריך להסביר להם מה כל מקש עושה או מי זה ריו או איך עושים האדוקן - גאד דם

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:34 11.10.2016 | אדון שוקו אדון שוקו (אורח)

    אחלה כתבה ^^
    אולי לא תצתרך להסביר לי מי זה ריו וכו' אבל בוא נגיד שאני עדיין לא ממש טוב ברמה של לעשות עכשיו קומבואים של 40% אפילו.טקן משום מה שונה בקטע הזה,הוא הרבה יותר זורם לי באצבעות.

  2. 2

    15:01 11.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    אדון שוקו, דבר ראשון תודה זאת כתבה ראשונה באתר :)
    דבר שני טקן גם לי זורם יותר, והרבה יותר קל לי עם קומבואים שם מאשר בסטריט פייטר, ארקייד סטיק ממש עזר לי כשניסיתי להשתפר במשחק, עלה לי הון תועפות, though...

  3. 3

    15:02 11.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    אדון שוקו, דבר ראשון תודה זאת כתבה ראשונה באתר :)
    דבר שני טקן גם לי זורם יותר, והרבה יותר קל לי עם קומבואים שם מאשר בסטריט פייטר, ארקייד סטיק ממש עזר לי כשניסיתי להשתפר במשחק, עלה לי הון תועפות, though...

  4. 4

    21:15 12.10.2016 | לירון חביב לירון חביב (אורח)

    אחלה כתבה אני משחק הרבה בטקן מטקן ארבע ב ps2 עד עשכיו בtag 2 זה הסוג לחימה שאני הכי אוהב הוא הכי מאתגר

  5. 5

    01:31 13.10.2016 | Fighter Fighter (אורח)

    יכולת פשוט לפרסם את שתי הסרטונים הראשונים וזהו. אחד מדבר על הבעייתיות בז'אנר והשני מראה קרב לייב.
    הכתבה לא באמת נכנסת לעומק וחבל. הייתי מביא יותר דוגמאות למשחקי לחימה עם תמונות, סרטונים קצרים מהם, הסברים וכו'.
    אבל בכל מקרה, אני תמיד בעד כתבות על משחקי לחימה! :)
    Shoryureppa!!!!

  6. 6

    11:03 13.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    היי Fighter, תודה על הפידבק, גם אני רוצה לקרוא יותר על משחקי לחימה וזאת הסיבה שהכתבה הראשונה שלי באתר היא על הנושא :). אני מסכים שיכלתי להתעמק יותר בנושא אבל בגלל העובדה שהשוויתי בין משחקי לחימה ומשחקי ספורט כשהספורט הוא לחימה נשארתי בלבל הרדוד יותר כדי ליצור את ההשוואה. אולי בהמשך אני אכנס יותר לעומק של ההבדלים בין משחקי לחימה שונים, קונספטים של tiers ובאנים מתחרויות והשחקנים הפופולרים בתחרויות (חמשת האלים מסמאש לדוגמא).
    ושוב תודה על התגובה :)

  7. 7

    11:13 13.10.2016 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    ולירון, לא יצא לי לשחק בtag 2 אז אין לי באמת דעה על זה, מה שכן אם יוצא לך לשחק 2 על 2 במורטל קומבט עם עוד 3 חברים זה נהייה מטורף אז אני מבין למה אתה מתכוון באתגר ;)

  8. 8

       | פורסם ע"י