הרשמה

ביקורת - Forza Horizon 2

ככה מרגיש חופש

 לפני 20 שנה יצא משחק המירוצים Daytona USA והביא איתו קונספט מעניין שהתבטא בעיקר בפס הקול המצחיק והאובר-יפני שלו. "המסלול ממש קשה אבל זה יום יפה בחוץ אז בהצלחה", צועק היפני עם המבטא הכבד, אבל איך זה קשור ל-Forza Horizon 2? בניגוד למשחקי מירוצים שאנחנו מכירים, סוף סוף הגיע כותר ששם דגש על חווית הנהיגה כולה ולא רק על מירוץ כזה או אחר. ב-Forza Horizon 2 היעד הרבה פחות חשוב מהדרך, ועם העולם הפתוח והמרהיב של המשחק – יש לא מעט יעדים שיתאימו לטווח רחב מאוד של שחקני מירוצים. Forza Horizon 2 הגשים את החזון של Daytona USA בדרכים שאף אחד לא היה חושב עליהן אי שם בשנת 1994.

מ"סימולטור נהיגה" ל"משהו בשביל כל אחד"

למי שלא מכיר, Forza זהו זכיון מירוצים בלעדי ל-Xbox המהווה מתחרה ישיר למשחקי "סימולטור נהיגה" כמו Gran Turismo. היתרון שלו תמיד היה תחושת ריאליזם מקסימלית ומערכת מורכבת שתדמה עד כמה שאפשר את חווית המירוץ. עבור הרבה שחקנים, משחקי Forza עלולים להיראות מאיימים מדי ובצדק: לוקח הרבה זמן ללמוד את האינטריגות של נהיגת המירוץ, השליטה מאוד לא מתפשרת והמשחק כולו דורש ידע רב במכניקת רכב על מנת להתעסק עם כמה מהמנגנונים היותר מורכבים שלו. אם אתם לא יודעים מה ההבדל בין הנעה קדמית לאחורית, כנראה היה עדיף לכם להישאר עם Need for Speed או Burnout. בדיוק מסיבות אלה היה לי קשה להתחבר ל-Forza 5, משחק המירוצים המרהיב שהיה חלק מכותרי ההשקה של ה-Xbox One. ובדיוק מסיבות אלה הייתי כל כך מופתע כשמצאתי את עצמי מכור ל-Forza Horizon 2 וכל מה שיש לו להציע. בניגוד למשחקי מירוצים אחרים, FH2 לא עוסק בנהג מירוצים שמנסה להציל את עצמו מחובות או פורע חוק שמנסה לעשות בית ספר למשטרה. במקום, הגישה כאן היא הרבה יותר קלילה והגיבור שלנו הוא נהג מירוצים שמגיע לפסטיבל Horizon כדי לעשות כמה מירוצים, להכיר חברים חדשים ואולי להתחדש באיזה רכב או שניים.

 

נגמר המירוץ? צאו לטיול

הגישה המרעננת של FH2 מתחילה כבר מהרגעים הראשונים במשחק, בהם אנו לוקחים את ההגה של למבורגיני עצבנית ונוהגים לרחבת הפסטיבל. כבר מההתחלה יש לנו את הפריוילגיה לבחור לא רק רכב ראשוני אלא את סגנון המירוצים שהכי מעניין אותנו: רכב שטח למי שאוהב להתלכלך קצת בבוץ, רכב "שרירים" אמריקאי למי שאוהב מהירות על פני כל דבר אחר, ו-BMW ספורטיבית למי שרוצה איזון של השניים. המשחק מתרחש בין צרפת לאיטליה ומשלב בין איזורים עירוניים לשטחים פתוחים ורחבים, השאלה היא רק איפה הכי כיף לכם לנהוג. גם אם תבחרו רכב המיועד לכביש בלבד, זה רק עניין של זמן עד שאחד המסלולים יתן לכם לאכול קצת שטח אז התוצאה היא יותר מגוונת ממה שנראה בהתחלה. מפת המשחק הענקית מחולקת למספר איזורים, ובכל איזור עלינו לנצח באליפות המורכבת מארבעה מירוצים. המשחק כולל כ-16 סוגים שונים של רכבים, החל ממכוניות רטרו דרך רכבי שטח ועד מכוניות הקונספט שמגיעות ל-350 קמ"ש ויותר. מאחר והמשחק דורש נצחון באליפות אחת בלבד כדי להתקדם לאיזור הבא, הבחירה כאן היא עצומה ונותנת לשחקן להתמקד בסגנון הכי מעניין עבורו. הקטע הוא שהאליפויות זה דווקא החלק הפחות מושך כאן מאחר והוא מאוד סטנדרטי ודומה למה שאנחנו מכירים ממשחקים אחרים. ברגע שאתם מסיימים אליפות, כאן מגיע החלק שהכי נהניתי ממנו: Road trip! אתם לא סתם "קופצים" ממקום למקום אלא עושים מסע קצר אל היעד. אין כאן מקומות או מנצחים, רק נהיגה רגועה שמאפשרת לנו לספוג את העולם היפהפה ואם עקפנו כמה שחקנים בדרך – מה טוב. הזרימה הזו של אליפות -> מסע -> אליפות מרגישה מצוין, בייחוד כשיש כל כך הרבה דברים נוספים לעשות בין לבין. בסרטון: אחד האירועים היותר מקוריים במשחק - מירוץ נגד רכבת! כן אני יודע, אני די גרוע במשחקי מירוצים.

נוח יותר, נגיש יותר

FH2 מגיע עם מערכת השליטה המורכבת והמאתגרת של Forza 5 אך בגרסה קצת יותר נגישה. תפריט "אפשרויות הקושי" של המשחק הוא מפורט במיוחד ומאפשר לנו לעצב את חווית הנהיגה בהתאם ליכולות שלנו. שחקנים חדשים לא יצטרכו לדאוג להרבה דברים בזמן שהרכב ידע איך לתקן הרבה מטעויות הנהג ובמקרה הגרוע – תמיד אפשר ללחוץ על כפתור ולחזור כמה שניות אחורה בזמן כדי לתקן את הטעויות הקריטיות. מאוחר יותר תוכלו להוריד את "גלגלי העזר" שהמשחק נותן לכם ובתמורה תקבלו יותר כסף ונקודות נסיון. אם תסירו את אופציית ה"חזרה בזמן", למשל, תקבלו כ-30% יותר כסף עם כל מירוץ אז בהחלט יש סיבה להתמיד ולשפר את היכולות שלנו. למרות שהמשחק מושק גם ל-Xbox 360 וגם ל-Xbox One, נראה שהוא נבנה במיוחד עבור בקר ה-Xbox One הייחודי. אחד הפיצ'רים הפחות מוכרים של הבקר הזה הוא מנועי רטט בלעדיים לכל טריגר, ואתם יכולים ממש להרגיש את הדוושות עם כל לחיצה. עם המכוניות המהירות יותר במשחק תצטרכו לתת גז באופן הדרגתי ולחיצה עד הסוף תגרום לרכב לצאת משליטה. קשה לחשוב איך הייתי מסתדר בלי שהטריגר יתריע לי דרך הרטט שזה הולך לקרות. עם כל מירוץ שתסיימו תקבלו כסף (CR) שיעזור לכם לרכוש מכונית חדשה או לשדרג אחד מהרכבים שברשותכם; ועל כל מהלך סגנוני כמו דריפט, קפיצות ועקיפות מסוכנות אתם תקבלו נקודות נסיון (EXP) שיעזרו לכם להתחמש בבונוסים שונים במשחק (Perks), או יזכו אתכם בהזדמנות לסובב את "גלגל המזל" ולזכות ברכב חדש או פרס כספי.

 

אף פעם לא משעמם

העולם של FH2 מלא בדברים לעשות ומקומות לבקר בהם. חוץ מהאליפויות וה-Road Trips שמרכיבים את המשחק ה"ראשי", נוכל למשל לעשות אחת ממשימות Bucket List שתיתן לנו רכב מיוחד ומשימה בלעדית. משימות אלה מגוונות במיוחד וכוללות אתגרי זמן, מהירות, פעלולים ועוד. מדי פעם תיפתח לנו משימת "מצא את האסם" בו עלינו לאתר רכב מוסתר ברדיוס מסוים, ובתמורה אנו מקבלים את הרכב. גם ההתעסקות עם הרכב שלנו יכולה לקחת לא מעט זמן, עם כמות מאיימת של אופציות לכוונון ושדרוג הרכב. אם אתם לא בקטע, תוכלו להסתפק בשדרוגים "מוכנים" והגדרות אוטומטיות שיחסכו לכם את כל ההתעסקות בפרטים הקטנים. תוכלו אפילו לשייט בעולם ולחפש שלטים מיוחדים שצריך להרוס, עליהם תקבלו בונוס לכסף, נסיון וכו'. אם אתם מרגישים יותר אמנותיים תוכלו לעמול על עיצוב הורס לרכב האהוב עליכם ולקבל כסף על כל שחקן שמוריד ומשתמש בעיצוב שלכם, או להיכנס למצב ה-Photo Mode שהופך לפופולרי ביותר ויותר משחקים ולתפוס את הפריים המושלם לאוסף שלכם. כל רכב שאתם מצלמים בפעם הראשונה מניב לכם קצת כסף ויש גם בונוסים על כל 20 רכבים שתצליחו לצלם מתוך ה-350+ שקיימים במשחק. כל זה בלי שהזכרתי את פעילויות האונליין שתוכלו לעשות – וגם שם יש הרבה יותר מסתם מירוצים נגד שחקנים אחרים.

 

חברים ויריבים במצב הרשת

מצב הרשת של FH2 הוא מהטובים שיצא לי לפגוש במשחק מירוץ. את המשחק בדקתי על ה-Xbox One לפני ההשקה העולמית כך שהעולם היה קצת דל בשחקנים, אבל בכל זאת הצלחתי להתנסות עם כל הפיצ'רים ברשת. כל המשחקים החדשים בז'אנר שואפים "לצמצם את הפער בין שחקן יחיד למרובה-משתתפים", אך בינתיים FH2 הוא היחיד שבאמת עושה את זה. בתור התחלה, המשחק כולו לא כולל אינטיליגנציה מלאכותית רגילה אלא שחקני "Driveatar" – למעשה כל פרופיל Xbox live הופך פתאום לנהג עם סגנון ייחודי משלו, והפרופיל הזה מתעדכן ומשתדרג ככל שאתם משתפרים במשחק ולומדים לנהוג טוב יותר. גם כשאתם לא משחקים, ה-Driveatar שלכם ממשיך לנהוג אצל שחקנים אחרים וכשהוא מנצח אתם מקבלים כסף בהתאם. כשאתם רוצים לעבור ל"דבר האמיתי" ולשחק עם שחקנים אחרים, תוכלו לבחור אחת משתי אופציות: Online Freeroam מאפשר לשחקנים להצטרף לעולם שלכם כך שתוכלו לבצע מירוצים או סתם להשתשעשע. המצב התחרותי יותר הוא Online Roadtrip, שכולל סדרה של מירוצים יחד עם קטעי Road Trip מנקודה לנקודה. המשחק מבהיר לנו כבר מההתחלה שלא חייבים לנצח כדי לעשות קופה – גם שחקנים שיעשו הרבה טריקים מסוגננים יקבלו לא פחות נקודות נסיון מהשחקן שלקח את המקום הראשון, ומירוצים אלה מניבים לא מעט כסף רק על ההשתתפות. כל שחקן יכול ליצור "מועדון נהגים" או להצטרף לאחד קיים, ובתור חבר במועדון אתם תרוויחו יותר כסף ותוכלו להתחרות נגד מועדונים אחרים. אתם מוזמנים להצטרף למועדון שלנו - חפשו את התג [VGIL]. בנוסף לאלה, יש פיצ'ר חביב מאוד שנקרא Car-Meet. הוא נועד לדמות את מפגשי הרכבים הנהוגים בעולם האמיתי ונותן לנו הזדמנות להשוויץ ברכב שעבדנו עליו כל כך קשה בזמן שאנחנו מכירים אנשים חדשים ובוחנים את הרכבים שלהם. כל חווית הרשת במשחק מרגישה פשוט טוב ומתאימה להרגשת החופש ש-FH2 מנסה ליצור.

 

והתחזית להיום: סוער

כמו שהזכרתי מקודם, FH2 כולל עולם רחב ומרהיב אבל הפלא הגרפי לא עוצר כאן. גרסאת ה-Xbox One היא כנראה משחק המירוצים היפה ביותר שתוכלו למצוא היום וזה כולל את הכל החל מהמכוניות והכבישים ועד העצים והפרטים הקטנים יותר. למשחק יש מערכת מזג-אוויר שנעה בין שמש יוקדת לגשם סוער, ובגשם אפשר להבחין באפקטים עוצרי נשימה של טיפות מים על הרכב והשתקפות העולם בשלוליות על הכביש. אחד הדברים שכן אכזבו אותי בפן של הגרפיקה והמשחקיות כאחד זה שהתנגשות בין שני רכבים זה אחד הדברים הכי פחות מספקים שיש למשחק להציע. אם הייתם מצפים לראות שברי זכוכיות בכל מקום וחלקי רכב עפים לכל עבר אחרי התנגשות חזיתית, בפועל לא קורה כמעט שום נזק נראה-לעין לרכבים וכל החוויה היא הרבה פחות מספקת ממה שהיא היתה יכולה להיות. עוד דבר שקצת הרגיז אותי זה שלמרות העולם הפתוח, יש יותר מדי כבישים עם מחסומים בלתי-עבירים שלא מאפשרים חציה. זה די מבאס לקחת קיצור דרך מבטיח ולשרוד את תנאי השטח רק כדי לגלות שהדרך היחידה להגיע ליעד היתה דרך הכביש הראשי. בסרטון: בדיקת מהירות ל-Ultima GTR, אחד הרכבים המהירים במשחק. כמו שתוכלו לראות, הוא מהיר ועצבני גם בנהיגת שטח.

מוזיקה קלאסית: יש. להיטי מיינסטרים: אין.

כמו כל משחק מירוצים, אחד הדברים החשובים ביותר לחוויה הכוללת זה המוזיקה. FH2 כולל אוסף יפה של שירים מכל הסגנונות הפזורים על פני תחנות רדיו, אך לא הצלחתי למצוא שום תחנה עם שירים שהם בדיוק לטעמי ובסך הכל זיהיתי מעט מאוד להיטים מוכרים. נחמד שיש תחנה שלמה המוקדשת למוזיקה קלאסית, אבל כמה שחקנים באמת יהנו מהמוזיקה הזו לאורך זמן? בסך הכל היה אפשר להשקיע קצת יותר בפס הקול, אבל זה ממש לא משהו שיפריע לכם ליהנות מהמשחק. מה שכן יפריע לכם ליהנות מהמשחק זה שני ה"מלווים" שלנו לאורך העלילה – נהג מירוצים ותיק שנותן לנו פקודות וישות GPS הנקראת Anna. שניהם מובטחים לעצבן אתכם מאוד מהר, אך למרבה המזל אפשר "לכבות" אותם דרך תפריט האפשרויות. אם יש לכם קינקט, Anna יכולה להיות עבורכם לעזר ולכוון אתכם לעבר פעילויות שונות לפי פקודה קולית אבל בכל הנוגע לפקודות GPS כמו "עוד קילומטר פנה שמאלה" – ממש לא תרצו לשמוע את הקול המעצבן שלה בכל פניה.

השורה התחתונה

את ההרגשה שנותן Forza Horizon 2 אפשר לסכם במילה אחת: חופש. זהו משחק מירוצים עם הרבה מאוד מה להציע עבור שחקנים בכל רמות המשחק האפשריות: שחקנים שמחפשים סימולטור נהיגה מציאותי יהנו בדיוק כמו השחקנים שמעדיפים להשקיע את זמנם בשיוט מחוף לחוף מבלי לדאוג לדברים הטכניים. המשחק כולל עולם גדול ומהמם, וזרימה שמבטיחה כי כל הזמן תעברו ממקום למקום, תתחרו בנהגים ובעיקר תהנו בזמן שאתם עושים את זה. יש לו המון תוכן עם מעל 16 סוגי רכבים (יותר מ-350 רכבים בסה"כ) ומעל 700 אירועים הכוללים מירוצים, אליפויות ואתגרים. מכל בחינה אפשרית, Forza Horizon 2 הוא משחק מירוצים של הדור הבא – ואולי היחיד מסוגו עד שיגיעו מתחרים כמו The Crew, Driveclub ואחרים. אם יש לכם Xbox (בייחוד Xbox One) ואתם מחפשים משחק מירוצים מהנה ומאתגר – Forza Horizon 2 לא יאכזב אתכם.

*תודה ל-Xbox ישראל ששלחו לנו עותק לביקורת

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י