הרשמה

ביקורת: Dead Space 3

Dead Space 3 הפך ממשחק אימה למשחק פעולה - ולמרבה ההפתעה זה עובד מעולה


Dead Space 3
פיתוח: Visceral הפצה: edlee
פלטפורמות: PS3, X360, PC
ת.יציאה: 8.2.2013

'דד ספייס' החדש איבד רבים מהמאפיינים שהפכו את קודמיו למשחקי אימה טובים, אך מפצה בגדול עם אקשן מרהיב

משחקי וידאו היו, מאז ומעולם, כלי מאוד אפקטיבי בז'אנר האימה. במקום לקרוא או לצפות בצורה פאסיבית במתרחש, הפחד במשחקים הוא הרבה יותר מוחשי. אתם לא מפחדים מכך שמפלצת תאכל את אחת הדמויות, אתם מפחדים מכך שהיא תאכל אתכם. מאידך, זהו גם אחד הז'אנרים הבעייתיים לתכנון ופיתוח בעולם המשחקים. אם ברוב המשחקים, אתם נכנסים לנעלי גיבור, כאן המטרה היא להכניס אתכם לנעלי קורבן, ועדיין לגרום לכם ליהנות

לאורך שני המשחקים הראשונים בסדרת Dead Space, זה די הצליח לחברת Visceral Games. גיבור המשחק, מהנדס בשם אייזק קלארק, תמיד הרגיש כמו, ובכן, מהנדס. לא חייל קומנדו, ולא מכונת מלחמה משומנת היטב. נכון, הוא הרג לא מעט מפלצות ואנשים בדרך, אבל זה נעשה בדרך כלל מחוסר ברירה. והאויבים של קלארק היו, ברובם, מפחידים יותר ממנו.

לא עוד! Dead Space 3 מנסה לרקוד על שתי חתונות - להמשיך ולהפחיד את השחקן, אך בו בזמן לתת למשחק מימד יותר 'אקשני'. הוא לא מצליח.

בהתחלה המפלצות אמנם מפחידות, אך בערך אחרי ארבעים אחוזים מהקמפיין, מפלצת שעושה לכם "בו" תבין חיש מהר שעשתה את טעות חייה, כשתפגוש את אחד מכלי הנשק של קלארק. האם זה יהיה רובה של דיסקי ניסור שגם מקפיא את המפלצת ובו בזמן מחשמל אותה? או רובה חניתות שמצמיד אותה לקיר כדי שתוכלו לבתר אותה באיטיות? את זה אתם תחליטו. 

נראטיב של אקשן, לא של אימה

נראה כאילו ב-Visceral היו מודעים לכך שהרבה שחקנים ישחקו ב-Dead Space 3 בלי לשחק בכלל בקודמיו. זה ההסבר הרציונלי היחיד לכך שדמות משנה ממשחק קודם, אלי, הפכה פתאום לאהבת חייו של קלארק, כשבמשחק הקודם בקושי הייתה ביניהם כימיה. זה מסביר גם את רמת הנגישות הגבוהה של העלילה, עם מעט מאוד התייחסות למשחקים הקודמים בסדרה. נכון, מי ששיחק בהם יבין יותר, אך זה לא משהו שחמש דקות בויקיפדיה לא מצליחים לתקן.

לאחר הקדמה קצרה, אנחנו מוצאים את קלארק כשהוא שבור ומדוכא. רק שבניגוד לקווים העלילתיים של המשחקים הקודמים, כאן ההרפתקה באה אליו לא כי הוא היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, אלא כי הוא איש מפתח. קבוצת חיילי קומנדו באה לקחת אותו למשימה להצלת האנושות, בזמן שכת מרושעת והעומד בראשה באים כדי לחסל אותו. זה נראטיב של סרט אקשן, לא של סרט אימה, וההמשך די דומה. אמנם יש כאן מפלצות, אך יש גם סצינות כמו קרב על רכבת נוסעת מול אויבים אנושיים.

ואם כבר בנראטיב עסקינן, חייבים להודות ש-Dead Space 3 הוא משחק מטופש למדי. לפחות בשני מקרים במשחק חברי כת ה-unitology המרושעת, שאמורים להיות עסוקים בחיפוש אחר קלארק והריגתו, מתאבדים במקום. מול העיניים שלכם. סתם. באחת הפעמים הם אפילו מסדרים נרות במעגל ומחכים שתבואו כדי להתאבד. למה? כי, אממ, למישהו זה נראה כמו כלי הפחדה אפקטיבי. לשחקן זה בעיקר ייראה מצחיק.

אקדחים מוכנים זה לחלשים

אך בואו נחזור לכלי הנשק. מערכת חדשה ב-Dead Space 3 מאפשרת לכם לא רק למצוא תוכניות בניה לכלי נשק, כי אם גם לבנות כלים משלכם. זו מערכת שמושתתת על חלקים אותם אתם מוצאים ברחבי השלבים, ועל משאבים - רובם מושארים על ידי מפלצות לאחר מותן.

למעשה, כל אויב מפיל משהו. ואם הוא לא הפיל, צריך לדרוך עליו. תרתי משמע. אחד מכפתורי הג'ויסטיק הוא כפתור רמיסת גופות אויבים באמצעות מגף. זה חסר הגיון לחלוטין, אך מתחבר להרגשת הכיף האלים של שאר מערכת הקרב.

כאמור, אתם יכולים לבנות כלי נשק משלכם, והאפשרויות כאן מאוד נרחבות. יש עשרות רבות של סוגי כלי נשק שניתן לבנות, תוך שילוב מנגנוני ירי, קנים ותוספים אחרים. כלי הנשק בו השתמשנו לאורך רוב המשחק יורה במהירות מסחררת יתדות מתכת, עם תוסף שמקפיא את האויבים. מתחת לרובה הזה, היה מטול רימונים. כלי הנשק הזה הצליח להתמודד בצורה נפלאה כמעט עם כל מפלצת או אויב אנושי, כולל בסוף המשחק, אפילו שהוא נבנה עוד לפני נקודת האמצע.

אם לא תהיה לכם הסבלנות לאסוף בעבודת נמלים את כל המשאבים הזקוקים לבניית כלי נשק - תוכלו לבחור באפשרות הקפיטליסטית, ופשוט לרכוש את המשאבים הוירטואליים האלה בכסף אמיתי לגמרי. נקודה זו הובילה לביקורת רבה על חברת EA, אך בסופו של דבר מסתבר שהביקורת הזו לא היתה מוצדקת: שימוש בכסף אמיתי ממש לא נחוץ להשלמת המשחק - ומומלץ רק אם אתם מאוד מאוד רוצים להוריד את רמת הקושי למינימום האפשרי. כל שאר הגיימרים יהנו ממשחק מוצלח ומאוזן בלי להוציא דולר אחד נוסף.

ליהנות מכל היופי שבחוץ

דבר נוסף אותו חייבים לציין הוא שכל ההרג הזה נראה יפהפה, כמו גם שאר המשחק.

מחלליות נטושות ואפלות, ועד לכוכב לכת מושלג, Dead Space 3 הוא משחק מרהיב. המפתחים שלו אף יודעים את זה, ולא נועלים אתכם במקומות אפלים מדי לאורך זמן, כדי שתוכלו ליהנות מכל היופי שבחוץ.

בכלל, בהתאם למגמת הפיכתו למשחק פעולה, יש כאן הרבה יותר גיוון מבחינת פעילויות. זה מתחיל בקטעי הליכות חלל, אבל מגיע גם לטיפוס במעלי הרים (וטיפוס למטה מצוק) - קטעים ארקיידיים למדי שמהנים בצורה בה משחק אימה לא אמור להיות מהנה.

נקודת התורפה של המנוע הגרפי, לפחות בגירסת ה-PS3 שבדקנו, היא באנימציות הפנים של הדמויות, שנראות די מפחידות - ולא בקטע טוב של משחק אימה. זה אמנם לא כל כך נורא - כי בכל זאת בחלקים נרחבים מהמשחק תתמודדו עם מפלצות שנראות מעולה - אבל כשמדי פעם מגיעה סצנה שמנסה לרגש אתכם, וכל מה שאתם רואים בה זה פרצוף עם טקסטורה באיכות נמוכה והבעות של רובוט - זה מתחיל להיות די מגוחך.

וזה עוד לא נגמר

מעבר לקמפיין לשחקן יחיד, שנמשך כ-15-16 שעות (לא רע עבור משחק כה מושקע), כולל Dead Space 3 גם ערך רב למשחק חוזר. חוץ מהיכולת להתחיל משחק חדש עם כלי נשק שצברתם במהלך המעבר הראשון, יש כאן כמה רמות קושי, שהאחרונה שבהן מאפשרת לכם לשמור כמה שבא לכם, אך אם תמותו, המשחק יתאפס.

כמו כן, יש ב-Dead Space 3 מנגנוני משחק שיתופי. כך, יש כאן מספר משימות שניתן לבצע רק עם שחקן אחר, ולכל אורך הקמפיין תוכלו לצרף עוד אדם למשחק שלכם, או להצטרף למשחק של מישהו אחר. ב-Visceral עשו מעל ומעבר כדי לתת לחווית ה-Co-op ערך מוסף, ובחלקים נרחבים ממנה השחקן הנוסף יזכה לראות גירסה קצת שונה של המציאות, שכן הוא יישחק את דמותו של חייל עם הלם קרב.

כך תוכלו לחזות בחבר שלכם מתחיל לירות לכל הכיוונים כשאתם נכנסים לחדרים ריקים לגמרי - ואז לשמוע אותו מספר לכם באוזניה שהוא ראה גל של מפלצות דמיוניות שמאיים לחסל אותו. בחדרים אחרים, בהם המפלצות הן דווקא אמיתיות, הוא לא ירה עד שתאשרו לו שהוא לא היחיד שרואה אותן. 

זו חוויה טובה גם עבור אנשים שלא מורגלים במשחקים שיתופיים, שלא מעמיסה יותר מדי בכל הקשור לשיתוף פעולה אך בו בזמן הופכת את השלבים ליותר מהנים.

השורה התחתונה

אז נכון, Dead Space 3 איבד רבים מהמאפיינים שהפכו את קודמיו לכותרי אימה טובים, אך הפתרון, מעבר להיותו מיינסטרימי יותר, הוא פשוט משחק פעולה טוב. את מעריצי הסדרה זה עלול לעצבן, אך מצד שני, עכשיו תוכלו לחוות את העולם של Dead Space גם אם פחדתם לשחק במשחקי הסדרה הקודמים.

אנחנו מניחים שלא תתאכזבו.

בשורה אחת: מי היה מאין ש-Dead Space יעבוד כל כך טוב גם כמשחק אקשן?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    08:30 26.02.2013 | WarFox89 WarFox89

    אני מבין ש ספויילרים נהפכו להיות על סדר היום בביקורות של Vgames ?

  2. 2

    16:00 25.06.2013 | itzik479 itzik479

    תודה

  3. 3

       | פורסם ע"י