הרשמה

ביקורת: Mass Effect 3 Extended Cut

מאכזב או מלהיב? בדקנו את הסוף המורחב של Mass Effect 3


Mass Effect 3 Extended Cut
ת.יציאה: 26.6  |  פלטפורמות: PC, X360
חברה: Bioware

 הסוף המקורי של Mass Effect 3 איכזב אתכם? כנראה שגם הסוף המורחב יאכזב - אבל הפעם לפחות האכזבה תהיה מנומקת ומוסברת יותר

סוף סופי בהחלט. קשה היה להתעלם מתגובות הקהל לסוף של Mass Effect 3, המשחק האחרון בטרילוגית משחקי התפקידים-מד"ב של חברת Bioware. גיימרים רבים שסיימו את המשחק הזה מצאו את הסוף שלו לא לטעמם - ומיהרו להפציץ את האינטרנט בתלונות לגביו. מה לא היה לנו? דיונים סוערים בפורומים, תלונות למועצות צרכניות ואפילו חקירה פדרלית שניסתה לקבוע אם EA ו-Bioware רימו את הלקוחות שלהם - הסוף הזה בהחלט ניער כהוגן את תעשיית המשחקים.

ב-Bioware הקשיבו לתלונות, והחליטו לעשות מעשה שניסה לרצות את המעריצים המאוכזבים: הם החזירו את צוות הכתיבה שלהם לחדר העבודה שלהם, ודרשו מהם להכין גירסה חדשה של הסוף הנ"ל, שתנסה לענות על הטענות המרכזיות של המאוכזבים. בשבוע שעבר יצא הסוף המורחב הזה בתור חבילת DLC חינמית בשם Mass Effect 3 Extended Cut. אך האם היא תוציא את כל המעריצים המאוכזבים מרוצים? יצאנו לבדוק.

בלי ספויילרים

קשה לכתוב ביקורת על סוף של משחק בלי להכנס לספויילרים - אך לשם שלוות הנפש של הקוראים ננסה לעשות זאת כאן. עם זאת, ראו הוזהרתם - הביקורת הזאת תכלול התיחסויות כלליות שיכולות להחשב אצל המחמירים כ"ספוילרים כלליים". אם אתם רגישים במיוחד לעניין ועדיין לא סיימתם את Mass Effect 3 - זה המקום בו אתם אמורים להפסיק לקרוא.

נבקש גם מהמגיבים לנסות לא להרוס לאחרים את החוויה. רוצים לכתוב על נקודה ספציפית בסוף? סמנו את התגובה שלכם כמספיילרת ותנו לחבריכם את האפשרות לדלג עליה. אנחנו כאן כדי להנות ממשחקים - לא להרוס אותם. תודה.

עדיין כאן? סבבה. אפשר להמשיך.

מצב כפית

בואו נתחיל בשורה התחתונה: מי שהתאכזב מהסוף המקורי של המשחק, סביר להניח שיתאכזב גם מהגירסה המורחבת שלו. הסיבה לכך ברורה - לא מדובר בסוף חדש לגמרי (למרות שהוסיפו אחד כזה - עוד עליו בהמשך), אלא בהרחבה של הסוף הקודם, שלא באמת משנה את המשמעות שלו, אלא רק מרחיבה ומסבירה אותה.

התוספות מתבטאות בשתי דרכים: "הדרך לסוף", שהיא המשימה האחרונה של המשחק (פחות או יותר הרבע שעה האחרונה - למרבה השמחה עם הורדת ה-DLC מתווספת שמירה בתחילת המשימה הזו, ככה שאין צורך לשחק שוב את השעתיים האחרונות של המשחק) הורחבה עם עוד כמה אופציות לדיאלוגים, שמסבירים בצורה ממצה ומדוייקת את חלק מהשאלות שנותרו פתוחות בסוף המקורי. מאיפה הגיעו הריפרים? מה בדיוק הם רוצים? האם בכלל ניתן לעצור אותם? כל הדברים שלא ממש היה אפשר לענות עליהם אחרי שסיימתם את המשחק המקורי נענים בצורה מלאה - ומספקים עוד קצת מידע חשוב לחובבי המיתולוגיה של עולם Mass Effect.

למרבה הצער, תוספות הדיאלוגים הנ"ל לא ממש מוסיפות יותר מדי בשר לסוף המשחק, ומרגישות לעיתים קרובות כמו "האכלה בכפית" ותו לא. את רוב המידע שמועבר דרכם אפשר היה להשלים לבד גם לפני התוספות עם קצת הגיון בריא - והעובדה שעכשיו הכל מוצג ממש מול העיניים ובניסוח שלא מותיר מקום לספק מותירה הרגשה של זילזול קל באינטילגנציה של השחקנים.

התוספות האלה גם מחריבות לחלוטין את "תאורית ההטמעות" הפופולרית, שטענה שכל הסוף של המשחק הוא לא כמו שהוא נראה. אם עד אז היה אפשר למצוא מספיק סימוכין שהתאוריה הזאת נכונה - הפעם זה כבר לא המצב. Bioware הציבו תמרור מטאפורי ברור, שאומר "זה הסוף, זה מה יש, ועם זה ננצח".

ההחלטה שלא להחליט

למרות שבמקור Bioware טענו שהם לא ישנו ממש את הסוף - באולפן המשחקים כן הוסיפו למשחק סוף רביעי (שנוסף לשלושת הסופים המקוריים), דהיינו, אפשרות חדשה לגמרי בעזרתה ניתן לסיים את המשחק.

בלי להכנס לספויילרים ספציפיים, נגיד שבדקה האחרונה של המשחק ניתנת לשחקן אפשרות לבחור בין שלושה סופים אפשריים. הפעם, נוספה אפשרות מעניינת נוספת - האפשרות לא לבחור. לא נכנס לפרטים - רק נציין שמדובר באופציה שכאילו נוצרה במיוחד בשביל כל אלה שאמרו "שי**יינו ה-Bioware האלה והסוף שלהם", ורצו להכניס כדור בראש של מי שהגה את הרעיון המקורי. 

הסוף החדש קצר יותר מהסופים האחרים וגם הרבה פחות משמעותי מהם בכל הקשור למה שעומד מאחוריו, אבל נחמד לדעת שהוא שם.

איזה מגניב, ניצחתי

השינוי המשמעותי הנוסף הוא הוספה של אפילוגים - קטעי וידאו חדשים שמופיעים לפני כתוביות הסיום של המשחק, ומציגים כיצד הבחירות שלכם במהלך המשחק (וכמובן - בסופו) השפיעו על החיים בגלקסיה. גם כאן, כדאי לציין, לא מדובר באפילוגים שנוגדים את הסוף המקורי - אלא רק כאלה שמרחיבים אותו, ונותנים לכם עוד כמה דקות של חסד עם גיבורי המשחק שהכרתם ואהבתם. 

מהבחינה הזאת, ב-Bioware עמדו באמת האמנותית שלהם. הסוף של Mass Effect 3 היה מלכתחילה סוף שהרגיש קצת כמו נטע זר - משהו שמתאים יותר לסדרת ספרי מדע-בדיוני מאשר לסדרת משחקי מחשב. הניצחון לא היה ברור, המסר היה יותר פילוסופי מאשר גשמי, והתחושה שנכנסה לבטן אחרי שהסתיימו הכתוביות הייתה משהו כמו "אוקיי, מה עכשיו?" מאשר "איזה מגניב, ניצחתי!". 

הסצנות החדשות אמנם מטות קצת את התחושה אל עבר תחום ה"איזה מגניב, ניצחתי", אך במילימטרים ספורים בלבד - וההרגשה הכללית היא עדיין בגבולות ה"מה עכשיו". האם זה טוב או רע? תלוי מה חשבתם על הסוף המקורי. 

הטוב
  • עוד כמה דקות של חסד עם הדמויות שאהבנו
  • הוכחה של-Bioware איכפת מביקורת וממעריצים
הרע
  • לא באמת משנה את הסוף שאכזב רבים - אלא רק מרחיב אותו
  • הרגשה של האכלה בכפית, תנו לנו לחשוב לבד קצת!
והבחירה
  • Screw you, kid!

בשורה אחת: תוספת ראוייה, אם כי קצת דלילה. לפחות עם תג המחיר החינמי קשה להתווכח

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:39 02.07.2012 | עעע עעע (אורח)

    הגיע הזמן שתעלו ביקורת לסוף.
    אני בכלל לא חושב כך לדעתי הסוף היה הרבה יותר טוב זה היה יותר מעליב אם הם היו משנים את הסוף לגמרי הסוף היה הרבה הרבה יותר טוב. הסוף באמת מראה איך כל אחת מהבחירות השפיעה לטווח הארוך ומילא את החורים בעלילה

  2. 2

    16:08 02.07.2012 | ek355 ek355

    אפילו שזה בחינם אני לא הולך לבזבז את הזמן שלי על זה.נסתכל קצת באינטרנט וזהו.. (כבר חשבתי לרגע שיש עוד צבע חחחחח)

  3. 3

    16:39 02.07.2012 | jk jk (אורח)

    לי המשחק התקלקל.לא נורא לא נראה שהפסדתי הרבה

  4. 4

    16:54 02.07.2012 | asdasd asdasd (אורח)

    הם אמרו מהתלחה שהם לא ישנו את הסוף אז אני לא מבין על מה התלונות.
    בכללי סוף מעולה שדווקא גרם לי לתחושה של ניצחון ולא של"מה עכשיו?"

  5. 5

    16:54 02.07.2012 | alon116 alon116

    *ספויילר*

    אני דווקא אהבתי את הסופים החדשים.
    אגב לא אמרתם שהסוף החדש עושה שמי שלקחת איתך למשימה ישארו בחיים, בסוף הישן, הם מתו, בסוף החדש, הנורמנדי באה לאסוף אותם

  6. 6

    17:22 02.07.2012 | שי שי (אורח)

    אני גם לא מבין על מה התלונות, עיוד לפני חודשיים הם אמרו (והיה רשום בכל אתר אפשרי) שהסוף יישאר אותו סוף אז אתם באמת מופתעים ויגימס?

    אבל דבר נוסף שאני לא בטוח שעליתם עליו- ***ספוילר***

    BIOWARE אמרו שבסוף של DESTROY שפרד חי.

  7. 7

    19:59 02.07.2012 | הייל היטלר הייל היטלר (אורח)

    כוח לבן!!!!14/88

  8. 8

    15:45 03.07.2012 | DH DH (אורח)

    שכחתם לציין פרט חשוב מאוד בהרחבה (אם אפשר לקרוא לזה ככה) - BIOWARE הודו בטעויות שלהם ותיקנו את כל החורים בעלילה שהיו

  9. 9

    18:29 03.07.2012 | bozeman bozeman

    יש לציין שהסוף הוא לא רק למשימה האחרונה, אלא לכל החלק הסופי של המשחק (החל מהחלק שממנו יש רק דרך אחת קדימה). הם הוסיפו לכל האורך עוד דיאלוגים ואפשרויות שיכולות להספביר ולהשפיע (מדובר בכמה שעות משחק טובות)

  10. 10

    19:43 03.07.2012 | נעם נעם (אורח)

    זה אמנם היה שיפור, אבל לא גדול, כי עדיין כל הקטע של אורגניים נגד סינטטיים, וכל הקטע של "אתם לא מסתדרים ביחד אז נהרוג אותכם כל 50 אלף שנה" מטופש לחלוטין.
    הסוף של צוות הפיתוח המקורי - זה שאומר שהריפרס נוצרים כי השימוש במאס אפקט גורם לתוצר לוואי שיגרום לקריסת הגלקסיה, והופך כל ציוויליזציה בשיאה לריפר - כדאי שתוכל להצטרף לשאר הריפרס ולחשוב על פתירון לבעיה - טוב והגיוני פי כמה ומה, שלא לדבר על זה שנשתלו לו רמזים במשחק הראשון והשני, ואז משום החליטו לזנוח אותו לחלוטין.

  11. 11

    12:21 04.07.2012 | חמי חמי (אורח)

    "הרגשה של האכלה בכפית, תנו לנו לחשוב לבד קצת!"

    בהתחלה התלוננתם שיש חורים בעלילה ועכשיו אתם מתלוננים שאתם יודעים יותר מדי...

  12. 12

       | פורסם ע"י