החל מהחודש, עידן זיירמן (מהבלוג המוצלח "גיימפאד") יסקור לנו את העולם המופלא של משחקי הלוח. כן כן, משחקי לוח - כי יש חיים גם מחוץ למחשב ולקונסולות. הטור, שיפורסם פעם בחודש, עדיין חסר שם - אם יש לכם רעיונות מקוריים אתם מוזמנים להציע אותם בתגובות לכתבה.
בדיוק כפי שאף אחד מכם, אפילו אם הוא לא ראה את הסרטים או קרא את הספרים הרלוונטיים, לא צריך שיסבירו לו מי זה הארי פוטר או מה עושים עם לייטסייבר - גם אף אחד לא ממש צריך הסבר על מה זה Starcraft. כמעט כולם מכירים את העולם שלו, יודעים מה זה "פרוטוס" ומסוגלים כבר להגיד "זרג" בלי לצחקק.
אם תלכו עם הקופסה של "Starcraft: the Board Game" ברחוב, ואני מדבר מנסיון, כנראה שתזכו להרבה קריאות של "איזה מגניב! סטארקראפט!". אף אחד לא ישים לב שאתם מחזיקים ביד קופסה שיכולה להכיל בתוכה את כל רפרטואר המשחקים של בליזארד שבע-עשרה פעמים.
מבינים למה הקופסא כל כך גדולה?
הוא גדול!
כן, משחק הלוח של סטארקראפט הוא משחק עצום בגודלו. הגודל הזה נובע, בחלקו, מכמות חלקי הפלסטיק הקטנים המפוסלים בצורה נהדרת בצורת הדמויות מהמשחק, ובחלקו - מהעובדה שכמעט כל אלמנט שאתם יכולים לחשוב עליו ממשחק המחשב עבר באיזושהי צורה למשחק הלוח.
במשחק הלוח של סטארקראפט יש את שלושת הגזעים (כל גזע מחולק לשתי סיעות, מה שמאפשר לעד שישה שחקנים לשחק זה נגד זה), איסוף משאבים, בניית מבנים, מחקר, יחידות מעופפות, יכולות מיוחדות כגון Cloaking, Detector, התחפרות ו- Splash Damage, וצורך להתחשב ב- Support כשאתם באים לבנות יחידות חדשות.
שחקנים חדשים עלולים למצוא את העומס הזה מפחיד במיוחד, אבל אם לומר את האמת, מדובר במשחק כיפי מאוד. אם אתם מצליחים להתגבר על השעה וחצי שנחוצות לכם על מנת להסביר לשחקנים חדשים את החוקים.
תראי אמא, בלי פיקסלים!
אתה מסרב לי פקודה?
בלב המשחק נמצא רעיון מאוד חביב של "מחסנית פקודות". לוח המשחק בנוי ממספר פלנטות שמחוברות להן יחדיו בשלל נתיבים בין-חלליים. בכל סיבוב של משחק, השחקן הראשון מניח קלף הוראה כלשהי על אחת הפלנטות במשחק, כאשר גב הקלף מופנה מעלה.
לאחר מכן, השחקן השני מניח גם הוא הוראה על לוח המשחק, כשהוא יכול לבחור להניח את ההוראה שלו על גבי ההוראה של השחקן הראשון. בצורה הזו כל השחקנים מניחים הוראה, ואז חוזרים להתחלה, וכל השחקנים מתחילים להניח הוראות שוב - עד שכל שחקן מסיים להניח ארבע הוראות על לוח המשחק.
ההוראות הללו יכולות להיות הוראות "תנועה/התקפה", הוראות "בנייה" (שמאפשרות לכם לאמן יחידות חדשות, לבנות בניינים חדשים, או לשדרג בניינים ישנים, כך שהם יוכלו לייצר יותר סוגים של יחידות) והוראות "מחקר" שמחזקות אתכם לקראת קרבות עתידיים.
החלק המעניין הוא שרק ההוראה העליונה מכל ערימת הוראות יכולה להתבצע בכל פעם. כלומר, אם שחקן א' הניח הוראה כלשהי על Antiga Prime, ושחקן ב' הניח הוראה נוספת על גביה, שחקן א' לא יוכל לבצע את ההוראה שלו לפני ששחקן ב' יבצע את ההוראה שהוא הניח. ומה אם ההוראה ששחקן ב' הניח מונעת משחקן א' לבצע את ההוראה שלו? במקרה כזה, אין לשחקן א' ברירה אלא להיות עצוב ממש.
כל זה יוצר הרבה משחקי מוחות בשלב הנחת ההוראות של כל תור, מכיוון שרק השחקן עצמו יודע איזו הוראה הוא הניח איפה. נניח ששחקן מסוים מניח הוראה על פלנטה שנמצאת בשליטתי. האם זה אומר שהוא הולך לתקוף שם, ואני צריך להניח הוראת "בנייה" שתאפשר לי לבצר אותו קצת לפני ההתקפה הקרובה? או שאולי הוא סתם הניח שם הוראת "מחקר", חסרת כל משמעות לגבי, וסתם מנסה להפחיד אותי? ובכלל, אולי אני אוכל להתקיף קודם את הכוח שלו, בכוכב אחר, ובכך להפוך את הוראות התנועה שהוא הניח לחסרת משמעות?
משחק מוחות
כיבוש נאור
המטרה במשחק, בסופו של דבר, היא להשיג 15 "נקודות כיבוש" (כל כוכב לכת עשוי להעניק לשחקן שמחזיק בו נקודות כיבוש בתחילת כל סיבוב משחק). אבל למטרה הזאת נוספים שני אלמנטים מעניינים. הראשון הוא שלכל גזע במשחק יש גם "מטרה מיוחדת" (למשל, לשלוט בצורה מלאה בשלוש פלנטות), שמאפשרת לו לנצח גם אם הוא לא הגיע למספר נקודות הכיבוש הדרושות. הדרך לכיבוש נעשית בסיבובי "מחסנית הפקודות" עליהם הסברתי מקודם: המשחק נמשך את כמות הסיבובים הנדרשת, עד שאחד השחקנים מנצח. בדרך כלל זה לוקח מספר חד ספרתי של סיבובים. לפעמים קצת יותר.
כמו כן, קצב המשחק מוכתב במידה רבה ע"י חבילת קלפים שנקראת "Event Deck", שמכילה מגוון של אירועים שנעשים יותר ויותר חזקים ככל שהמשחק מתקדם, ולקראת סופה, היא מסוגלת פשוט לעצור את המשחק. כך לדוגמה המשחק יוכל לגרום לכם לשחק סיבוב של חמש פקודות במקום ארבע, לקבל יחידות חדשות במתנה ועוד.
אבל ל- Starcraft: the Board Game יש בעיה אחת עיקרית: לשחקנים חדשים, הוא קצת פחות ידידותי מ- Hydralisk חולה-כלבת. יש בו המון מכניקות משחק קטנות, שכל אחת דורשת הסבר מיוחד. הוא נמשך שעות, ואחוז מכובד מהשעות הללו עלול להיות זמן שבו השחקן המתחיל פשוט חושב מה הוא בדיוק הולך לעשות בתור שלו, ובכך גורם לכל השחקנים האחרים לחכות.
זה עוד בלי לדבר על כך ששחקנים חדשים יצטרכו להשקיע יותר משעה רק בשביל לשמוע את כל החוקים, ושלשחקנים שלא מכירים את העולם של Starcraft יהיה אפילו יותר קשה להכנס למשחק ("מה זאת אומרת 'Guardian לא יכול לתקוף יחידות אוויריות?!'").
ה-Event המפחיד ביותר: לסדר את כל הבלגאן אחרי שמסיימים לשחק
דורש הרבה, אבל עדיין כיף
אם תחצו את הרף הזה, צפויה לכם חווית משחק כיפית, שמבוססת על אחד ממשחקי האסטרטגיה האהובים עליכם ביותר (כנראה). אבל עד שזה יקרה, ותצליחו ליצור לעצמכם קבוצה שמכילה כמות מכובדת של שחקנים שמכירים את המשחק היטב, אתם והחברים שלכם תצטרכו להאזר בהרבה סבלנות. אז אם אין לכם כזו, אולי כדאי שתתחילו ממשהו פשוט יותר.
בפעם הבאה, נקפוץ לתוך העולם עמוס-התככים של Battlestar: Galactica. ואז חלק מכם יתגלו כסיילונים מטונפים, אז נאלץ להפטר מהם.
תגובות
1
12:48 16.12.2011 | BHBCURD
לא נחוץ כמות המשאבים שהופנו על המשחק קופסא הזה
יכלו להישלח לשיפור משחק בתהליכים שלפי דעתי היה מרוויח
יותר הנאה כסף וכו'
2
12:51 16.12.2011 | Slamis (אורח)
The best board game site: http://boardgamegeek.com/
3
12:59 16.12.2011 | Goosh_kakA
1 ו22 צודקים
4
13:21 16.12.2011 | DPERI (אורח)
כתבה נחמדה אישית נהנתי ממנה ^_-
5
13:34 16.12.2011 | Dooby1 (אורח)
קצת נדוש אבל אפשר "משחקים מחוץ לקופסה"....
כמו שאמרתי קצת נדוש.
6
14:06 16.12.2011 | עומר (אורח)
אפשר גיימינג בלי מסך
7
15:37 16.12.2011 | ת (אורח)
משחקים פיזיים ולא דיגיטליים
העולם הוירטואלי על השולחן
8
15:59 16.12.2011 | שמוליק (אורח)
הקופסה הוירטואלית
9
16:36 16.12.2011 | ויקטור (אורח)
עידן, כתבה מצויינת.
ברוך הבא ל- Vgames.
10
17:16 16.12.2011 | אבשלום (אורח)
חמישה פקודות?? היש לויגיימס עורך?
11
18:37 16.12.2011 | ? (אורח)
משחק לוח חביב:
האי הנעלם
משחק נחמד שדורש יותר מחשבה מבדרך כלל ודורש בנוסף לכך עבודת צוות - די חביב
12
22:38 16.12.2011 | Neta (אורח)
אחלה כתבה!
13
03:24 17.12.2011 | רועי (אורח)
למה לפרסם תמונות? עדיף שתשארו אנונימיים ותחסכו לעצמכם בושה.
14
08:56 17.12.2011 | Anadrol
תקראו לטור "לוח משחק"
15
12:56 17.12.2011 | Anadrol (אורח)
אני פדופיל
16
12:57 17.12.2011 | Goosh_kakA (אורח)
גם אני פדופיל
17
12:57 17.12.2011 | BHBCURD (אורח)
ואני סתם הומו
18
13:28 17.12.2011 | עומר (אורח)
לחשוב מחוץ לקופסא
או
לשחק בתוך הקופסא :P
19
14:24 17.12.2011 | מאנקיבוי (אורח)
מעניין, אבל אולי פעם הבאה משחק שלא קשור לסדרה מסויימת ככה שיותר אנשים יוכלו להתחבר
20
18:40 17.12.2011 | לרועי האפס (אורח)
זה עדיף מאשר אחד שמפחד לחשוף את עצמו, לא ככה בחורציק?
21
20:08 17.12.2011 | יש לי יש לי! (אורח)
Girl, look at my Zerg!
22
20:13 17.12.2011 | ברוך (אורח)
צנוברים זה טעים!
23
21:10 17.12.2011 | Ilay140
אפשר לקרוא לזה "משחקים מחוץ למסך"
24
11:30 18.12.2011 | אני (אורח)
בחורה במשחקי לוח? מי זאת...
25
18:20 18.12.2011 | רועי (אורח)
אני לא מפחד אני סתם קקקעעע
26
00:46 19.12.2011 | גיימר בלי משחקים
פשוט מאד ... "הקופסה"
27
17:09 20.12.2011 | מוזס (אורח)
מישהו יודע כמה זה עולה ואיפה אפשר להשיג אתזה?
28
19:31 20.12.2011 | עידן זיירמן
מוזס - אפשר מפה:
http://www.lance.co.il/#!__shop/productsstackergalleryv20=34
או מפה:
http://www.freak.org.il/sg_product~06121960~20~121.htm
29
00:45 23.12.2011 | רן (אורח)
אין על טליסמן..
30
20:05 25.12.2011 | בובי (אורח)
שני דברים ראויים לציון:
1. יש למשחק גם הרחבה
2. גם המשחק וגם ההרחבה שלו הם Out Of Print
31
14:20 26.12.2011 | עידן זיירמן
בובי - במקרה הזה, כדאי לקנות אותו מהקישורים שכתבתי לפני שהחנויות שמוכרות אותו יגלו שהוא Out of Print...
32
22:52 30.12.2011 | אני (אורח)
אפשר לקרוא לזה:
bored games
ואחלה רעיון! המשיכו כך!
33
01:16 12.01.2012 | MOZY (אורח)
אפשר לקרוא לזה ARE YOU BORED
(משחק מילים עם משעמם באנגלית לאלו מכם שבני 12)
שמות נוספים
INBOX
BOXERS
BOREDBOX
B-BOX
או כל שם עם I בהתחלה זה כנראה מאוד פופולרי היום LOL
34
| פורסם ע"י