הרשמה

ביקורת: Kingdom Come: Deliverance II - הממלכה האבודה

הנרי חוזר וזאת ההזדמנות לדעת אם זאת באמת אחת ההשקות הגדולות של השנה או אכזבה מוחצת?

  • PC
  • Playstation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 04/02/2025

שבע שנים מאז יציאת המשחק הראשון, Kingdom Come חוזרת ובענק

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י עדלי יונייטד, תודה רבה!

ההתרגשות שאיתה הגעתי לביקורת הזאת נבנתה לאורך זמן יחסית קצר. את ההכרזה על Kingdom Come: Deliverance II (שיקרא מעכשיו KCD 2) קיבלנו לפני קצת פחות משנה. אני זוכר ששיחקתי כמה שעות במשחק הראשון לפני כמה שנים אבל משהו שם לא עבד לי, לא הצלחתי להתחבר למשחק ולכן כשקיבלנו את ההכרזה לא היה לי אכפת ממנה במיוחד. אבל עברו כמה חודשים וקיבלתי בגיימסקום הזדמנות לנסות את המשחק החדש יחד עם המפתחים מ-Warhorse Studios ושם קרה הקסם. מאז הקיץ לא הפסקתי לעקוב אחרי המשחק כשרק חיכיתי שפברואר יגיע ואיתו ההשקה המיוחלת. אז עכשיו, אחרי קצת יותר מ-40 שעות עם Kingdom Come: Deliverance II אני מוכן להגיד לכם למה הוא אחד מהמשחקים הטובים של השנה.

הדרך ארוכה ומפותלת

KCD 2 הוא המשך ישיר של המשחק הקודם כשאנחנו נמשיך את המסע של הנרי. למקרה ולא שיחקתם במשחק הקודם או לא סיימתם את הסיפור שלו כמוני, אני ממליץ לכם לצפות בסירטון שהמפתחת הכינה שעושה סיכום מעולה של עלילת המשחק. המשחק הקודם עוקב אחרי הנרי שרואה את אביו הנפח המוכשר מת בקרב כשהחרב האחרונה שהוא הכין נגנבת. KCD הראשון לוקח אותנו למסע מלא בפוליטיקה, קרבות ואינטרקציה עם אנשים שונים כדי למצוא את החרב האבודה. וזה בקווים כלליים מה שצריך לדעת כשמתחילים את KCD 2. 

הסיפור של KCD 2 לוקח כיוון קצת אחר מקודמו כשהנרי עדיין רוצה למצוא את החרב האחרונה של אביו אבל הפעם הוא יותר בוגר ויש לו דברים אחרים בסדר העדיפויות. המשחק מתחיל כשהנרי מאבטח ומוביל משלחת דיפלומטית לטירה של Otto von Bergow כדי לרקום איתו ברית, אך בדרך לטירה המשלחת נתקלת במארב של פורעי דרכים ומכאן כל הסיפור מקבל תפנית חדה. כדי לשמור על הביקורת הזאת נטולת ספוילרים אני לא אגע בפרטי הסיפור אבל חשוב להגיד שהנארטיב של המשחק הוא חלק גדול ממנו והוא עשוי בצורה פנטסטית. כתיבת הטקסטים נעשתה בצורה חכמה ושנונה ועל אף שלפרקים יש לא מעט דיבורים וחלקי Cutscenes שבהם השחקן פשוט צופה במתרחש ומבצע החלטות, אני לא יכול לתאר עד כמה זה אחד מהסיפורים הטובים והמעניינים ביותר שאני שיחקתי בהם אי פעם. הצוות שאחראי על הכתיבה ראוי להרבה שבחים. 

אני רוצה לתת גם שבחים לקצב של העלילה, צריך להגיד, היא ממש לא מתקדמת מהר אבל מנגד היא גם לא מרגישה איטית במיוחד כשהיא זורמת בקצב שלה. הצוות הצליח להגיע לאיזון נדיר בקצב ההתקדמות שאנחנו לא רואים במשחקים אחרים, קצב שמשאיר את השחקן מספיק במתח ועניין אבל מנגד הוא לא רץ או חושף את כל מה שיש לו להציע תוך כמה שעות בודדות. חלק גדול מזה קשור לחלק של השחקן בקידום העלילה עם בחירות שונות שתוכלו לבצע שבאמת משפיעות על המשחק. הרבה פעמים אנחנו רואים עצי דיאלוגים שהבחירות שלהם לא באמת משפיעות, כאן כמעט כל החלטה שתבצעו משפיעה ומשנה את העלילה בהתאם. למשל, אם תפגשו קבוצה של לוחמים ממלכה אחרת, תוכלו לבחור לדבר איתם, לשקר להם על כוונותיכם, לשמור על שקט או לשלוף את החרב ולראות מי הלוחם הטוב יותר כשלכל אופציה תוצאה שונה שתשפיע על ההמשך. זה נדבך חשוב שמאפשר לכם לגשת לכל סיטואציה איך שאתם רוצים וחושבים לנכון.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

אלמנט משמעותי שתורם להעברת הסיפור הוא הדיוק ההיסטורי של כל מה שמתרחש. הצוות ב-Warhourse Studios שמו דגש גדול מאוד על דיוק היסטורי כשמבנים, מקומות, פרטי ליבוש ובערך כל דבר שתפגשו בעולם מדויק עד כמה שאפשר וידוע לנו היום למה שהיה באירופה של תחילת המאה ה-15. מעבר למחקר העשיר שרואים שבוצע, Warhourse נעזרו גם בחברות שונות כדי להגיע לדיוק מושלם כמו למשל בית ספר לסיף שהיה אמון על הכריאוגרפיה של קרבות עם חרב כדי להגיע לשלמות. הפרטים האלה הם אמנם קטנים מאוד אבל הם מורגשים ומה שנותן למשחק עומק ומאפשר חוויה אימרסיבית מאוד.

לצד זאת, המשחק גם דורש מכם לשים לב להמון פרטים והוא לא בדיוק מאכיל אתכם בכפית, אני דווקא חושב שזאת גישה טובה ולא מרחמת שדורשת מהשחקן לשחק ולחוות את העולם כמו שהוא. למשל, ל-KCD 2 יש מערכת חוקים שלמה עם חוקים שצריך לציית להם ופשעים שיזוהו וידווחו יובילו גם לענישה. בנוסף, לא כל הפשעים נולדו שווים כשגניבה קטנה אולי תשלח אתכם לכמה שעות ל-Pillory בעוד הריגה של חפים מפשע תוביל לסימון שלכם עם אות קין שיגרום לאנשים להתייחס אליכם בצורה רעה. דרך אגב, אפשר גם להגיע למצב שמוציאים אתכם להורג והמשחק יגמר, אל תשאלו איך אני יודע את זה.

כמו כן, מערכת החוקים היא ממש לא המערכת היחידה שזמינה במשחק כשיש עוד הרבה מאוד אלנטים אחרים שצריך ללמוד. צריך להגיד ש-KCD 2 עושה עבודה מעולה בלימוד של כל דבר אבל יש הרבה מאוד ללמוד. ממשחקים שונים, הכנת שיקויים, פריצת מנעולים, כיצד ללבוש שריון בצורה נכונה וחישול חרבות הם רק כמה מתוך עשרות האפשריות. שוב, אני דווקא אוהב את זה ואת רמת המחוייבות שהמשחק דורש מהשחקן אבל אני גם יכול להבין למה זה יכול להרתיע או לגרום לשחקנים שונים לעזוב את המשחק. למשחק יש גם מערכת כלכלה כשתוכלו לקנות ולמכור מוצרים ואפילו לשפר את העיסקאות שלכם עם משא ומתן. 

המזל מעדיף את האמיצים

אם הזכרתי את בית הספר לסיף שאחראי על הקלטת הקרבות אמשיך ואספר על מערכת הקרבות. על פניו, מערכת הקרבות היא מהפשוטות שראינו כאפשר לתת מכה, לחמוק או להדוף את מכת היריב וגם להמשיך עם מכה נגדית. אך מעל אלה יש רובד נוסף שידרוש מכם גם לכוון את ההגנה או ההתקפה שלכם לאיזור הנכון שיאפשר לכם לנצח את היריב. עם זאת, תצטרכו גם לנהל בצורה נכונה את הסטמינה שלכם כאשר כמה מכות רצופות יכולות לעייף אתכם ולהשאיר אתכם בלי יכולת להגן. המשחק מציע קטלוג גדול מאוד של נשקים כשלכל אחד מהם יש את הניואנסים שלו שישפיעו על דרך הקרב שלכם. שוב, מדובר על מערכת יחסית פשוטה אבל היא מתגמלת מאוד ומרגישה גם אכזרית מאוד, הרגשה שהמשחק האחרון שהצליח להתרקב אליה Chivalry 2. 

לאורך המשחק וככל שהנרי יתפתח וילמד דברים יהיה אפשר לשדרג את הפרקים (Perks) שלו בהתאם. זאת אומרת שאם למשל תכינו הרבה חרבות, יכולת הנפחות תעלה רמות ויהיה אפשר לבחור שידרוגים כמו הוצאת של פחות סטמינה בהנפחות חרב. כמו שכבר אמרתי, יש המון דברים שונים שאפשר לעשות במשחק אז יש גם הרבה Perks ושיפורים לדמות שיהיה אפשר לעשות כמו שיפורים ליכולות השיח, לשימוש בנשקים וקראפטינג. כל שידרוג כזה יעניק לכם יתרון ויאפשר לכם לעצב את הנרי כמו שאתם רוצים, יכול להיות שתבחרו להשקיע מאוד ביכולות הוורבליות שלו כדי לעשות משא ומתן טוב יותר או לפתור בעיות בשיחה או שתחליטו לשדרג את תחום צייד ולקטות ולחיות ביערות. הבחירה כולה בידיו של השחקן ואיך שהוא רוצה לשחק. 

העולם פרוס לרגליכם

אבל אני חושב שמעל לסיפור הנהדר, מכניקת הקרב המהנה ורמת האפשרויות שיש לכל שחקן, העולם של KCD 2 מתעלה על כולם. KCD 2 הוא אולי המשחק הכי אימרסיבי ואטמוספרי ששיחקתי כבר הרבה שנים. עולם המשחק מעוצב בצורה פשוט יפיפיה כשהגרפיקה ועיצוב הסאונד מחמיאים אחד לשני בצורה מעולה ומכניסים אתכם ישר לימי הביניים. למרות שיש לא מעט הליכה במשחק (במיוחד בתחילתו) הוא לא מרגיש כל כך Walking Simulator, היו רגעים שהוא קצת הזכיר לי את ההתחלה של DayZ אבל ברגע שמתמסרים לעולם הפתוח הוא מתגמל בחזרה כשהוא פשוט מקדש את החקר. יכול להיות שבדרך שלכם לעיירה תראו שביל קטן שמתפצל מהדרך ויוביל אתכם לגילוי מעניין או שתפגשו אדם פצוע שאם תבחרו לעזור לו, יתן לכם בתמורה טיפ לגבי אוצר, לא פעם קרה לי שטובות שעשיתי לעוברי אורח החזירו את עצמן אחרי כמה שעות. מערכות היחסים שאתם יוצרים ובונים עם האנשים השונים לאורך הזמן משחקות תפקיד משמעותי.

למעשה, בכל ה-20 השעות הראשונות שלי במשחק לא עשיתי משימה אחת מתוך הסיפור ורק בניתי ושיחקתי את הסיפור שאני בחרתי עם חופש מוחלט לעשות מה שאני רוצה וללכת לאן שאני רוצה. לעיתים רציתי לחקור את העולם ויצאתי למסעות ארוכים, עבדתי על יכולות הפריצה שלי והשגתי ציוד יקר, אחר כך עמלתי קשה כדי לבנות את המוניטין שלי בכפרים הסמוכים כדי למכור את הסחורות שלי במחיר טוב יותר ואז שיפרתי את הציוד ויכולות הקרב שלי כדי שאוכל להתמודד עם הבנדיטים שמחכים בדרכים. כל אלה היו בחירות שלי בלי שהמשחק אמר לי לעשות אותן או שהוא מנע ממני להתקדם בצורה הזאת. אחרי בערך 20 שעות של משחק הבנתי שבשונה ממשחקים האחרים שהעולם סובב סביב השחקן, כאן השחקן סובב סביב העולם כשלכל האנשים יש את שגרות היום והדברים שהם עושים בלי קשר לאם השחקן קיים או לא. 

על אף שהעיצוב הגרפי של הכל החל מהתפריטים ועד לפרטים הכי קטנים בעולם מהמם, כן נתקלתי בכמה גליצ׳ים גרפיים קטנים פה ושם, בעיקר בריצה של בעלי חיים מפוחדים שגלשו לעיתים במקום לרוץ ובאופן כללי הבעות הפנים הן לא הכי טובות ומדוייקות שראינו, אבל זה מינורי מאוד מבחינתי. רגע לפני סוף הביקורת צריך להגיד, KCD 2 הוא משחק לא פשוט, הוא יכול להעניש אתכם אם שיחקתם לא נכון, חשבתם שאתם יכולים פשוט לשלוף את החרב ולהרוג את ארבעת הפושעים האלה? כניראה שלא וכניראה שתמותו והמשחק יחזיר אתכם לנקודת השמירה האחרונה שהייתה בבוקר של אותו יום במשחק, מה שמוחק את כל מה שעשיתם בשעה האחרונה. לא ישנתם טוב ואכלתם גבינה רקובה? יכול להיות שתמותו מהרעלת מזון. זה לא משחק שאפשר פשוט לבוא ולשחק כמה דקות ואז ללכת, הוא רוצה שהשחקנים ישקיעו בו והוא ישקיע בהם בחזרה.

השורה התחתונה

Kingdom Come: Deliverance II הוא משחק ה-RPG הרפתקאות הטוב ביותר שקיבלנו מזה כמה שנים. העולם שלו יפיפה, כל פרט עשוי בדיוק מרהיב עם הרבה מאוד אהבה, הסיפור מרתק והיכולת שלכם להניע את המשחק בחופש מוחלט איך שאתם רוצים פשוט גורמת לכם להישאב אליו. בבסיסו של KCD 2 עומד הסכם בין המשחק לשחקן, אם תתנו למשחק את תשומת הלב והזמן שהוא דורש ותשלטו בכל המערכות שלו, הוא יעניק לכם בחזרה הרפתקאה מופלאה שיכולה לעבור בלי בעיה את המאה שעות של תוכן מהנה כשהן יעברו בלי שתרגישו בכלל שאתם יושבים על המחשב כבר 9 שעות ברצף. אני מדבר מניסיון.

10
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • סיפור מעניין מאוד עם קצב התקדמות מעולה
  • הרבה בחירות שונות שמשפיעות על מהלך המשחק
  • עולם יפיפה ומלא פרטים עם דיוק היסטורי
  • הרבה מאוד דברים לעשות וללמוד בעולם
  • מערכת קרבות פשוטה אבל מתגמלת מאוד
  • יכולת קסטומיזציה רחבה בהתאם לסגנון המשחק
  • שואב את השחקן להרפתקאת ימי הביניים המושלמת

הרע

  • מעט גליצ׳ים גרפיים והבעות פנים שטעונות שיפור

והדרישות:

  • יש לא מעט מהן, אבל באמת שזה משתלם
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י