הרשמה

מה מקבלים ממחשב גיימינג שעולה פחות מ-5,500 שקל?

אחרי שנתיים אפלות, ניראה כי יש אור בקצה המנהרה

איך אומר המימ? it's not much but it's honest work

עם כמה שאני אוהב לשחק עם המוצרים המובילים והכי יקרים של החברות כמו ה-RTX 3090 או ה-12900K קיבלתי כאן בתגובות כבר מספר פעמים את הבקשה להראות לא רק את מוצרי הדגל שמובילים את השוק, אלא גם את המוצרים היותר מוזלים שפונים לקהל רחב יותר של גיימרים. ואחרי בערך שנתיים שהרגישו קצת כמו נצח, ניראה שמחירי החומרה סוף סוף במגמת ירידה קבועה ומחירי השוק מתחילים להתקרב למחירי ה-MSRP. לצד מגמה נהדרת זאת, קיבלנו בחודשים האחרונים גם מוצרים חדשים שנכנסו לתחרות בשוק התקציבי אך הם הגיעו כדי לא להיות עוד סתם מתחרים אלה להיות המובילים בקטגוריה. בעקבות כל אלה החלטתי לבנות מחשב ולראות אילו ביצועים וחווית משחק מקבלים ממחשב שעולה פחות מ-5,500 שקלים. בכתבה הזאת אני אעבור על כל החלקים המרכזיים שמשפיעים על הביצועים ואספר למה בחרתי בכל אחד מהם, על חלקים שלא משפיעים על ביצועים כמו מארז וספק כח לא אספר אך כן אשקלל את מחירים לכדי הערכת מחיר כוללת עבור המחשב.

מעבד- Intel Core i5-12400

הבסיס של כל מחשב הוא המעבד שלו שמשמש כמוח של כל המערכת. בסוף שנת 2021 קיבלנו את המעבדים הראשונים מדור 12 של אינטל והשנה החברה השלימה את השקת כל הסדרה. למחשב הזה התלבטתי בין ה-i3-12100 שמציג ביצועים נהדרים בזמן שהוא אחד המעבדים הזולים ביותר בשוק לבין ה-i5-12400 שהחלטתי לבחור בו לבסוף. כמו שאמרתי בביקורת שלו, אני חושב שה-12400 עם ששת הליבות שלו הוא אחד המעבדים הכי טובים שיש היום כשהוא מספק ביצועים מעולים, יש לו כמות ליבות נהדרת עם תדר עבודה חזק במחיר שלא מכביד יותר מידי על הכיס. ה-12400 מספיק במקרה הזה גם למשחקים הכבדים ביותר שדורשים מעבד חזק אך גם לשימושים נוספים כמו הקלטה של גיימפליי ועריכה שלו מעת לעת. אגיד שעקרונית אפשר במקרה הזה לרכוש גם את ה-12400F שאין לו ליבה גרפית כדי לחסוך עוד כמה שקלים אבל אני תמיד מעדיף להשקיע עוד קצת עבור הגירסא עם הליבה הגרפית לכל מקרה שלא יבוא.

קירור למעבד- Intel Laminar RM1

דור 12 החדש של אינטל הביא איתו הרבה חידושים אבל אני חושב שאחד החידושים שדיברו עליהם הכי פחות אלו הקירורים החדשים שמגיעים עם המעבדים. עם ה-12400 בגירסאת ה-Box שלו מקבלים את ה-Laminar RM1 שהוא אחד הקירורים החדשים. ה-RM1 הצליח לשמור על ה-12400 בטמפרטורה של 55-60 מעלות בזמן גיימינג ועל 80 מעלות בזמן מאמץ מקסימאלי כשהמעבד מצליח להגיע לתדר בוסט המקסימאלי שלו כל הזמן. ה-RM1 הצליח לעשות את זה בזכות ליבת הנחושת הגדולה שלו  תוך כדי שהוא היה שקט מאוד והרבה יותר שקט מקירורי עבר של אינטל. הטמפרטורות עבודה של המעבד עם הקירור והעובדה שהוא הצליח להגיע לתדר בוסט המקסימאלי שלו גם תחת 100% מאמץ ועדיין להיות על גבול הטעם הטוב מבחינה טרמית הם הישג מכובד לאינטל ועבור קירור שמקבלים "בחינם" אני חושב שאין כאן תחרות והבחירה בו ברורה.

זיכורנות- XPG Spectrix D50 DDR4 2x16GB 3200MHz CL16

מעבדי אלדר לייק הביאו איתם את בשורת הזיכורנות בתקן DDR5 החדש והנוצץ. אבל עבור המחשב הזה בחרתי ללכת דווקא על זיכורנות DDR4 שגם בהם המעבדים תומכים. בחרתי ללכת על זיכרונות אלה בעיקר בשל העובדה שזיכרונות DDR5 נמצאים כרגע במחסור קשה מאוד, דבר שמעלה את המחיר שלהם לשמיים. בנוסף לזאת, גם עכשיו תעשיית המחשבים עדיין לא יודעת בדיוק איך לנצל את הזיכרונות החדשים ואני מניח שיקחו עוד שנתיים-שלוש עד שניראה משחקים שיודעים לנצל את השיפור בביצועים שהזיכרונות החדשים מביאים. לגבי נפח הזיכרונות, בחרתי ללכת על סט של שני סטיקים של 16GB כדי לנצל את יכולות ה-Dual Channel שמקבלים משני סטיקים אך גם לספק למערכת די והותר זיכרון להיום וגם לעוד שנתיים, בנוסף האופציה להרחיב את הזיכרון לכדי 64GB נשמרת. ה-D50 של XPG הם אחד הזיכורונות הנפוצים ביותר בשוק כשהם מספקים ביצועים נהדרים וגם מוסיפים קצת RGB למחשב וידוע שזה אחד הדברים החשובים.

לוח- Gigabyte B660 Gaming X DDR4

הצלע האחרונה במה שידוע כ"שילוש הקדוש" של עולם המחשבים הוא כמובן לוח האם שמשמש כבסיס לכל החלקים. השלב הראשון בבחירת לוח האם זה תמיד לבחור את ערכת השבבים שתיהיה על הלוח. בגלל העובדה שזה הוא מחשב תקציבי עם מעבד שהוא לא מסדרת K הבחירה בערכת B660 הייתה ברורה מאליה. בנוסף, כדי להוריד את עלויות המחשב עוד יותר בחרתי בזיכרונות DDR4, דבר שמחייב שלוח האם שיבחר יהיה בעל תמיכה בזיכרונות אלה ולא בזיכרונות DDR5 כך שזה עוזר לצמצם את הבחירה עוד יותר. אחרי הצימצום הזה יש עדיין לא מעט לוחות שההבדלים בינהם לא גדולים ומסתכמים הרבה פעמים בעיצוב וחיבוריות. אני בחרתי ללכת ה-Gaming X DDR4 של Gigabyte שיכול לתמוך במעבד שבחרתי בצורה מעולה לצד העובדה שיש לו שלושה חיבורי M.2 ומערך חיבורים אחורי מספק. הדבר היחיד אולי שהלוח הזה עושה פחות טוב זה בגזרת העיצוב אבל מבחינתי זה לא שיקול שכן הלוח יהיה נסתר בתוך מארז גם ככה.

כרטיס מסך- Gigabyte Gaming RTX 3050 OC

עשיתי על הכרטיס הזה לא מזמן ביקורת מלאה בה הצגתי את הביצועים של הכרטיס אבל אספר שמאז שהביקורת התפרסמה, Nvidia הוציאה דרייבר חדש ששיפר את ביצועי הכרטיס באופן משמעותי בחלק מהמשחקים. ה-RTX 3050 הגיע להיות המושיע של שוק כרטיסי המסך בתקופה בה המחירים שלהם היו בשמיים. ה-MSRP שלו עמד בחו"ל על 250 דולר כאשר החנויות דרשו סביב 400-450 דולר. אבל כמו שאמרתי בהתחלה, המחירים של כרטיסי המסך בירידה והבשורה הראשונה זה שאפשר למצוא כרטיסי מסך במלאי. הבשורה השנייה היא שאפשר למצוא RTX 3050 גם ב-380 דולר, שזה אמנם רחוק מאוד מה-MSRP בכ-50% אך זאת התקדמות. באשר למחשב הזה, כיום אין כרטיס אחר חוץ מה-RTX 3050 שמסוגל להיות רלוונטי בשוק התקציבי. AMD ניסתה להתחרות עם ה-RX 6500XT שהיה כישלון עצום לכן נשארה רק אופציה אחת. אני בחרתי בגירסאת ה-Gaming OC של Gigabyte מפני שהיא אחת הסדרות הזולות אך היא גם מגיעה עם ליבה שעברה אוברקלוק במפעל ועם מערכת קירור חזקה ושקטה. ה-RTX 3050 הוא הבחירה הקלאסית והטובה ביותר למחשב תקציבי היום עם מבט למשחקים שיצאו לעתיד בזכות טכנולוגיית DLSS שתתן לו חיים ארוכים.

כונן- WD Black SN750 SE 1TB

החלק האחרון שאני רוצה להתעכב עליו הוא הכונן של המחשב. עד לפני כמה שנים המחירים של כונני SSD היו לא פחות ממטורפים, אני זוכר שקניתי כונן SSD בנפח של 240GB עבור 530 שקל. אבל מאז עברו הרבה מים בנהרות האיחסון כשהיום אפשר לרכוש כונני SSD M.2 מהירים מאוד שעולים קצת יותר מחצי שקל לכל גיגה שמקבלים. התלבטתי האם במחשב הזה לקחת כונן SSD קטן יחסית עם עוד הארדיסק שיספק את הנפח הדרוש אבל לבסוף החלטתי ללכת על כונן SSD יחיד בנפח של 1TB. אני חושב ש-1TB זה המינימום היום והצלחתי להכניס על הכונן הזה את ההתקנה של Windows 11 ואת כל עשרת המשחקים שבדקתי על המחשב כשעוד היה לי 14 גיגה פנויים. אני מודה ש-14 גיגה זה לא אידאלי אבל ברגע שמחקתי את Red Dead Redemption 2 היה לי יותר מ-100 גיגה פנויים שזה די והותר. היה לי חשוב שאם יש רק כונן אחד במחשב שהוא יהיה מהיר אבל גם שלא יעלה יותר מידי, במשבצת הזאת מצאתי ה-SN750 SE מסדרת ה-Black של WD שמיועדת לגיימינג. הכונן מספק ביצועים מעולים בכל הקשור לטעינת משחקים והעברת קבצים בזכות ה-PCIe 4 לצד העובדה שהקונטרולר שלו תומך בטכנולוגיית HMB שמשפרת ביצועים ומחפה על חיסרון ה-DRAM של הכונן.

הולכים לקניות

אז אחרי שעברתי על החלקים המרכזיים של המחשב ואלו שמשפיעים את הביצועים שלו, הגיע הזמן לראות מה מקבלים מכל החלקים האלה כאשר משלבים אותם יחד. לפני שאני מגיע לחלק הביצועים של המחשב אני רוצה לעשות כאן סיכום של עלות המחשב. אציין שהמחירים שמוצגים הם עדכניים לזמן פירסום הכתבה והם משתנים כל הזמן ובין חנויות שונות כך שיכול להיות שיש מחירים זולים ממה שכתבתי.

  • מעבד Intel Core i5-12400 Box: כ-836 שקלים
  • קירור למעבד Intel Laminar RM1: כ-0 שקלים (כלול עם המעבד)
  • זיכרונות XPG Spectrix D50 16x2 DDR4: כ-905 שקלים
  • לוח-אם Gigabyte B660 Gaming X DDR4: כ-738 שקלים 
  • כרטיס מסך Gigabyte Gaming RTX 3050 OC: כ-1991 שקלים
  • כונן WD Black SN750 SE 1TB: כ-514 שקלים
  • ספק כח Antec VP650P Plus 650W: כ-220 שקלים
  • מארז מחשב Antec NX110: כ-179 שקלים

סך כל החלקים: 5,383 שקלים

עכשיו כשיש לנו מחשב שלם אפשר לבחון את הביצועים שלו ולראות מה באמת מקבלים ממחשב בעלות כזאת ומה חווית המשחק שאפשר לצפות לה. כדי לבדוק את זה וכמיטב המסורת כאן באתר, לקחתי עשרה משחקים פופולאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של המחשב. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p שכן זאת הרזולוציה הנפוצה ביותר בשוק היום. מספרי ה-FPS המוצגים הם המספרים הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק.

(לחצו על התמונה להגדלה)

כמו שאפשר לראות, המחשב התקציבי שלנו מצליח להתמודד עם משחקי AAA כבדים בצורה טובה עם ממוצע של 50FPS. המשחקים היחיד שהכבידו במיוחד על המחשב הם Cyberpunk 2077 ו-Battlefield 2042 שגררו אותו לאיזור ה-30FPS. למרות הירידה הזאת אציין שאם מוכנים להוריד את ההגדרות הגרפיות במעט אפשר להגיע לקצב יציב של 60FPS בלי בעיה. במשחקים קלים יותר או במשחק Esport קצב הפריימים הוא בכלל לא עניין לדאוג לגביו כשהצלחתי להגיע לקצבים של מעל 200FPS ללא שום בעיה במשחקים כמו Rocket League ו-CS:GO. כמו תמיד כאשר מדברים על ביצועים מעט נמוכים אזכיר את טכנלוגיית DLSS שהיא לא פחות מקסם והיא תוכל לקחת משחקים שמתקשים לספק קצב FPS יציב לרמות ביצועים שלעיתים גבוהות ב-60%.

השורה התחתונה

זה נכון שהביצועים של המחשב הזה הם לא בשמיים והם מאוד רחוקים משבירת שיאים אבל אני חושב שעבור המחיר שמשלמים על מחשב שלם מקבלים כאן ביצועים נהדרים. עד לפני לא הרבה זמן, סכום כזה שנותן לנו היום מחשב שלם היה מספיק לכרטיס RTX 3060Ti בלבד. כאמור מדובר כאן על כרטיס מסך מעט יותר חלש אך לצידו יש גם מעבד מדור 12 עם 32GB של זיכרון ראם ו-1TB של איחסון מהיר. נכון, המחירים עוד לא איפה שהם צריכים להיות ומחשב עם החלקים האלה צריך להיות יותר זול אבל אני חושב שאנחנו נמצאים בתקופה מלאת תקווה עבור שחקני מחשב ואם חסכתם מעט כסף למחשב גיימינג, המפרט הזה יכול להיות בחירה מעולה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    06:44 06.04.2022 | אני אני (אורח)

    32 ג'יגה ראם זה בזבוז כסף במחשב תקציבי לגיימינג, תחסוך את המאות שקלים שעלה לך לעלות מעל 16 ותשקיע אותם ב 3060, תקבל שדרוג משמעותי יותר בביצועים.

  2. 2

       | פורסם ע"י