הרשמה

ביקורת: Wasteland 3 - שלמות פוסט-אפוקליפטית

גיא נסע לקולורדו הקפואה וחזר עם תוכי מקלל וטנק כדי לספר לנו מה הוא חושב על Wasteland 3

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 28/08/2020

הוא לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, וזה גם מה שהופך אותו לכל כך טוב

סדרת Wasteland ידועה בכישרון הלא מוסבר שלה לשלב הומור מגוחך עם אווירה קודרת שתצפו למצוא במשחק הפוסט-אפוקליפטי הסטנדרטי שלכם. כל העולם פוצץ את עצמו לאבדון, אנשים רעבים ברחובות, כנופיות של שודדים ורוצחים מסתובבים חופשי והמלחמות לא קרובות להיפסק. Wasteland 3, המשחק החדש בסדרה, מצליח לשלב ארנבים מוטנטים רצחניים וכנופיה של פירומנים ספרדים שמחופשים לליצנים בתוך כל הבאסה מבלי שזה ייראה מוגזם. וזה לא משנה איך תתארו את החבורה שמלווה אתכם במהלך המשחק, זה תמיד יישמע כמו התחלה של בדיחה ממש לא מצחיקה: הומלס עם חיבה לטיפה המרה, שודד לשעבר וקניבל בהווה, תוכי שלא מפסיק לקלל ותרנגול סייבורג נכנסים לבר, ואם אתם חובבי RPG מושבעים שמוכנים להיכנס למסע הזה, אתם תרצו לשמוע את שורת המחץ של הבדיחה הזו.

אתם לא רק משחקים בשממה, אתם חיים בה

בשממה של קולורדו הפוסט-אפוקליפטית הקפואה, אנחנו נגלם צוות של 2 דמויות שמתפקדות כריינג'רים בקבוצת ה-Desert Rangers, אשר שואפים לעזור לאנשים בכל רחבי השממה לשרוד ולבנות מחדש את העולם. בסיס הריינג'רים באריזונה נמצא במצב קשה מאוד, עם מחסור גדול במשאבים ואוכל, ולכן אנו נשלחים לקולורדו בכדי לתת עזרה לאדם הקורא לעצמו "The Patriach", אשר שולט ביד רמה באזור. הוא מבטיח לנו שאם נעזור לו בעניינים אישיים, הוא יתן לנו את העזרה שאנחנו כל כך צריכים, וכך בעצם העלילה מתחילה. 

אבל רגע לאן אתם רצים? אתם צריכים קודם כל לבנות את הדמויות שלכם, ותסמכו עליי - אתם הולכים לבלות מול מסך יצירת הדמויות במשך הרבה מאוד זמן. המשחק נותן לכם את האפשרות לדלג על כל זה ולבחור 2 דמויות בנויות מראש עם יכולות, תלבושות ונשקים מוגדרים מראש - אבל איפה הכיף בזה בדיוק? אנחנו הרי רוצים משהו שירגיש ייחודי לנו, ולא משהו שמישהו אחר בנה. המשחק נותן לכם לעצב את המראה של הדמויות שלכם לפרטי פרטים, עם אופציה לשנות כל חלק בגוף שלהם, הגודל שלהם, התלבושת שעליהם ואפילו הקול שלהם. לאחר מכן, תצטרכו לחלק נקודות ניסיון ליכולות שאתם רוצים שיהיו לדמויות שלכם, בין אם זה ידע בנשקים אוטומטיים (Assault Rifle, Machine Gun) נשקים כבדים (LMG, להביורים), צלפים, נשקים קטנים כמו אקדחים או רובי ציד, ונשקי אנרגיה, לצד ידע בדברים שלא בהכרח ישרתו אתכם בקרב כמו פריצה למחשבים, אילוף חיות, סחר, או תיקון טוסטרים (תתפלאו, זו אחת היכולות היותר שימושיות במשחק). לאחר מכן תוכלו לבחור את הרקע של הדמויות שיספק לכם בונוסים ליכולות שונות בהתאם למה שבחרתם, ולבסוף תוכלו לבחור Quirk או יכולת מיוחדת, שמצד אחד תתן לכם בונוסים שמנים ביותר, אבל לרוב גם תבוא עם חיסרון גדול באותה מידה.

אז התחלתי ליצור את הצמד שלי, והלכתי על חייל שמתמחה בנשקים כבדים ואוטומטיים, שיודע לדבר קשוח אבל גם יפה כשצריך, לצד רופאה עם ידע בסיסי בפריצת מנעולים שיודעת להתנהל עם רובי צלפים. אחרי שסיימתי לתת לכל אחד את האישיות שלו, התחלתי את המסע שלי בקולורדו הקפואה. לאחר כמה שעות משחק, משהו לא הסתדר לי. תוך כדי שהמשחק מלמד אותי איך לשחק, אני שם לב שהחייל שלי ממש לא מסתדר עם הנשק שנתתי לו, ומפספס כל ירייה. אחרי בדיקה, גיליתי שרובה הסער שנתתי לו הוא לא הבעיה, אלא העובדה שלא שמתי לו שום נקודות ניסיון בקטגוריית הנשקים האוטומטיים, מה שהפך את הנשק שהוא מחזיק בידיו לחסר תועלת לגמרי. היה מאוחר מדי בשביל להתחיל מחדש, וכבר התאהבתי בצמד-חמד שבניתי פה, אז חיכיתי שאעלה רמה כדי שאוכל להפוך אותו ליותר מועיל. החייל שלי לא ידע באורח פלא איך להשתמש בנשק מסויים אם לא לימדתי אותו, מה שהביא אותי להבנה שזה לא הגן שעשועים של הדמות שלי, זה החיים שלה, וההגה בידיים שלי. אז אמנם התחלתי ברגל שמאל, אבל זה מה שהביא לי את הסטירה לשים לב לדברים כאלה בהמשך המסע.

כאשר אתם פוגשיים את הפטריאך, הוא מסביר לכם שבשביל לקבל את העזרה שלו אתם תצטרכו לתפוס את שלושת ילדיו הבוגרים, כל אחד אלים ופסיכותי יותר מהשני, ולהביאם אליו. הוא מעניק לכם בסיס אם משלכם ונותן לכם להשתמש בו כאוות נפשכם. אבל, בהחלטה משונה אך מאוד חכמה, המשחק הגדיר את המשימות של העלילה הראשית עבור רמות גבוהות יותר ממה שתהיו בתחילת המשחק. שלא תבינו לא נכון, אתם עדיין יכולים ללכת ולנסות להתמודד עם הילדים האלו, אבל תהיו בטוחים שזה לא יגמר יפה מהסיבה הפשוטה שאין לכם את הציוד הנדרש או מספיק נקודות ניסיון ביכולות שעלולת להיות שימושיות. והמשחק יודע את זה, ובשביל להתחזק תמצאו את עצמכם משוטטים באזורים ההתחלתיים ומשלימים משימות צד, מה שיעזור לכם משמעותית להתאקלם למערכות השונות של המשחק ולהבין איך הכל מתנהל. 

בחלק מהמשימות שתשלימו אתם תפגשו מגוון עצום של דמויות, כל אחד עם אישיות, רקע ותפקיד מסויים בעולם המשחק. עיירת Colorado Springs היא העיר הראשונה שאתם דורכים בה, והיא משמשת כמקום המושלם להתחיל את המסע שלכם. אתם נחשפים בפעם הראשונה לחנויות, דמויות עם משימות שיעניקו לכם ניסיון, כסף או חברי צוות חדשים. אלו שיצטרפו לצוות שלכם יבואו עם סט יכולות והתמחויות משלהם, ותוכלו לבחור אם לקבל אותם או לא בהתאם לאיך שאתם בונים את הצוות שלכם. לצערי, כמות האינטרקציה עם חברי הצוות שלכם מאוד מוגבלת, ואתם לא יכולים לדבר איתם או ללמוד יותר עליהם ועל החיים שלהם מחוץ למה שהם אומרים במשימה בה אתם מגייסים אותם. מדי פעם כשתגיעו לאזורים חדשים הם ידברו קצת על איפה אתם נמצאים, מה הם חושבים על האנשים באזור או חוויה שלהם מהעבר שקשורה למקום. חוץ מזה, אין להם יותר מדי אישיות. אם יש לכם את היכולת לאלף חיות, תוכלו לגרום להן לעקוב אחריכם ולהילחם ביחד אתכם. חזיר, תרנגול, תוכי, זאב, הם יעקבו אחריכם עד נשימתם האחרונה, אך הבעיה שלי איתם היא שאי אפשר לשלוט עליהם, מה שגורם לבעיות אם תרצו לשחק באופן הגנתי, או אם תרצו להביא אותם אליכם לריפוי. הרבה פעמים יצא לי לאבד חיה שעקבה אחרי כי הסתערה רחוק מדי על האויבים, מה שמנע ממני להגיע אליה בזמן. 

חברי הצוות שלא יצטרפו אליכם פיזית יעברו לבסיס האם שלכם וימלאו תפקיד מסויים כמו אחראי נשקייה שימכור ציוד במחיר מוזל, רופא שירפא אתכם בחינם או אחראי בית סוהר, אליו תוכלו לשלוח פושעים שאתם עוצרים, מה שמביא אותי לדבר על מערכת הבחירה של המשחק. זה RPG, אז כמובן שיהיו לכם בחירות ארוכות או קצרות טווח לכל דבר שתעשו. אתם רוצים לצודד בפטריאך ולצוד את הילדים שלו? לכו על זה. אתם רוצים לבגוד בו ולהצטרף לאחד מילדיו? אתם יכולים. אתם רוצים להרוג את כולם ולהשאיר את השממה הקפואה בלהבות? מצוין! אלו בחירות גדולות ודי ברורות מאליו במשחק מהסוג הזה, אבל יש גם בחירות קטנות יותר שישפיעו על המשך יותר ממה שאתם חושבים. השריף המקומית ביקשה ממני לחקור מקרה בו שודדים הצליחו להסתנן לתוך העיר ולרצוח אנשים חפים מפשע. זה שלח אותי לתשאל אנשים ברחבי העיר ולהבין איך זה קרה. דבר הוביל לדבר והגעתי לאדם בשם Faran Brygo ששולט בקזינו/בית בושת/דיסקוטק של העיר. בידיי הייתה הוכחה כי הוא אחראי על ההסתננות לעיר, והוא הציע לי עסקה בה אני לא עוצר אותו והוא עושה לי טובה כלשהי.

תבחרו להסכים לעסקה, ואתם פותחים חזית נגד אוכפי החוק והשריף של העיר ובכך מצדדים את עצמכם עם העולם התחתון. סרבו, ואתם יוצרים לעצמכם אויב חזק במיוחד ופותחים בקרב שלא בטוח שתצליחו לנצח, לפחות ברמות הראשונות. אבל ב-Wasteland 3 תתפלאו לגלות שלא יגידו לכם בפנים כל דרך פעולה שקיימת. בכניסה למשרד שלו יש שומר שמשגיח על מחשב. כאשר תדברו איתו, הוא יסביר לכם שהמחשב הזה אחראי על מערכת האוורור של העסק, ובגלל תקלה במערכת, הפעלת החימום תגרום לכל המקום להתלקח ולהישרף עד היסוד. בשביל להסיח את דעתו של השומר אתם יכולים להתחיל קטטה מה שיגרום לו לעזוב את המחשב, ואם יש לכם ידע במחשבים, תוכלו לפרוץ למערכת ולהשתלט עליה, ובכל רגע נתון אתם יכולים ללכת למחשב ולשרוף את כל המקום. ברגע שגיליתם את זה, אתם יכולים לגשת לברייגו ולהסביר לו את המצב - או שאתם עוצרים אותו, או שהמקום יעלה בלהבות ביחד איתו. זו רק דוגמה אחת לחופש הבחירה שהמשחק נותן לכם, ותתפלאו לגלות כמה פתרונות יצירתיים יש לכל סיטואציה, אם אתם מוכנים לחקור קצת ולהשקיע יותר מאמץ.

ברגע שתעשו פעולה כזו, אתם בונים מוניטין עם קבוצה מסויימת שקיימת במשחק. אוכפי החוק, שודדים, פליטים, לכל אחד יש דעה עליכם בהתאם לאיך שפעלתם בסיטואציות שמשפיעות עליהם. בגלל שבחרתי לעצור את ברייגו ולשלוח אותו לכלא בבסיס האם שלי ולא לעונש מוות אצל השריף, הפושעים שעבדו תחתיו אמנם נטרו לי טינה אבל נטשו את חיי הפשע וגילו הערכה שבחרתי להשאיר אותו בחיים. השריף פחות אהבה את זה, אבל עדיין העריכה את מה שעשיתי בשבילה, מה שהעלה לי את המוניטין עם אוכפי החוק של העיר וסיפק לי הנחה בחנויות. אני אומר שוב, זאת משימה צדדית אחת מבין מאות, כל אחת עם דרכי פעולה סודיים ומיוחדים שרק מחכים שתמצאו ותיישמו אותם. זוכרים שאמרתי שהמשחק רוצה שתלמדו את המערכות שלו כמו שצריך? זה אחד הדברים שאני יותר מעריך בו, מכיוון שככה אתם מגיעים למשימות הראשיות עם כל הידע שאתם צריכים, בלי הרגשת ה-"דג מחוץ למים" שכל כך הרבה משחקים נותנים בשנים האחרונות. אז כיסינו את מערכת החקירה והבחירה, בואו נדבר קצת על האקשן.

שגרו סמורים קפואים במערכת הקרב הכי רצינית ואסטרטגית שתראו

לא משנה כמה הדמות שלכם תהיה טובה בלדבר, אתם תהיו חייבים להילחם מתישהו. מערכת הקרב של Wasteland 3 עובדת בתורות, כאשר כל פעולה שתרצו לבצע תעלה לכם כמות מסויימת של Action Points. לירות ברובה, לקחת מחסה, לזרוק רימון או לרפא חבר צוות, כל דבר כזה יגרוף נקודות מהסכום הכולל שיש לדמות שלכם. סיימו את הנקודות, והתור עובר לדמות הבאה. בכל פעם שתרצו לתקוף אויב, יופיע מעליו אחוז מסויים שמסמל את אחוזי ההצלחה שלכם לפגוע בו, ואם תרצו לזוז למקום אחר, המשחק יראה לכם כמה אחוזי פגיעה יהיו לכם אם תעברו למקום הספציפי הזה. מערכת הקרב מעודדת אתכם להשתמש בסביבה שלכם כדי לקבל יתרון על אויבים, כך ששטח גבוה יותר תמיד יתן אחוזי פגיעה גבוהים, בעיקר אם מי שלמעלה היא הצלפית המדהימה שלי שלא פספסה אף ירייה מעולם, ואם יש כמה אויבים שמקובצים מסביב לחבית נפיצה, הרי זה משובח.

בכל פעם שתפגעו באויב עם מתקפה, מד ה-Strike Meter שלכם יעלה וכאשר הוא יתמלא, תוכלו להשתמש במתקפה מדוייקת שתסמן אזור מסויים בגוף של אויב. סמנו את הראש, ואתם בעצם מכוונים לנזק מקסימלי, אך אם תרצו לקבל יתרון מסויים, תוכלו לסמן את היד של האויב כדי להוריד לו משמעותית את אחוזי הפגיעה, לסמן מיכל דלק ברכב משוריין כדי לגרום לפיצוץ ענק או לפגוע במערכת הפנימית של רובוט מסויים כדי לגרום לו לתקוף את הבעלים שלו. שלבו את זה עם היכולות השונות של הדמויות שברשותכם, אתם תמיד תצאו עם ידכם על העליונה. אם תשקיעו נקודות בידע במדע, תוכלו לספק לדמות משגר טילים, רק שבמקום טילים הוא משגר סמורים קפואים, עם סיכוי של 30% להקפיא את האויבים שלכם ו-99% לטראומה לכל החיים. 

דמות עם ידע בתת-מקלע תוכל להשתמש ביכולת שנותנת לה לרסס בלי חשבון שטח גדול יותר, מה שישתמש בכמות גבוהה יותר של תחמושת, אך עם אחוזי פגיעה נמוכים בהרבה, ולכן תצטרכו לחשוב אם שווה לכם לקחת את הסיכון לבזבז כמות גדולה של נקודות ותחמושת בתמורה לנזק גדול להרבה אויבים, או שתעדיפו דווקא לא לתקוף וללכת לרפא חבר קבוצה שנפצע. החלטות כאלה יכולות לשנות לגמרי את התוצאה של הקרב, ומערכת קרב שמעודדת אסטרטגיה וחשיבה קדימה כדי לנצח זה תמיד פלוס רציני עבורי. בסופו של דבר, מערכת הקרב השאירה אותי נעול למשך כל הזמן שלי עם המשחק, גם בגלל שהיא גרמה לי להשתמש בראש וגם כי היא סיפקה טוויסטים כיפיים שהשאירו אותה מעניינת. 

I'm in love with my tank

מפת המשחק מחולקת לאזורים נפרדים אותם אתם יכולים לחקור, כל אחד עם האווירה המיוחדת שלו, האנשים שחיים בו, האויבים שיאיימו עליכם והשלל המתוק שיחכה לכם. כל אזור בפני עצמו הוא פשוט ענק, וניתן לראות שכל אחד קיבל אהבה עצומה מהצוות שעיצב אותם בגלל כמה שהם שונים אחד מהשני אך מפורטים באותה מידה. חדרים נסתרים, מערות תת-קרקעיות קפואות שמתשרכות לקילומטרים, רכסי הרים רדיואקטיבים עם בונקרים גרעיניים ועוד המון מקומות שלא אקלקל, הכל עשוי נהדר. 

בשביל לעבור ממקום למקום, אתם תצטרכו תחבורה. כאן נכנס ה-Kodiak, הרכב המשוריין והפרטי שלכם שיקח אתכם לאן שרק תרצו, כל עוד תטפלו בו כמו שצריך. ברגע שתצאו מאחד האזורים שציינתי, אתם תועברו למפת העולם אותה תנווטו בעזרת הרכב שלכם. בזמן שתעברו ממקום למקום אתם כנראה תיתקלו לא פעם ולא פעמיים באירועים אקראיים שקורים. המשחק יעצור ויסביר לכם מה מתרחש בעזרת שורות טקסט, ואתם תצטרכו לבחור איך להגיב לסיטואציה, בסגנון D&D. אתם לא תראו את האירוע מתרחש באמת, כך שתצטרכו לדמיין את מה שקורה בעזרת מה שהמשחק מספר לכם, אבל תסמכו עליי שבזכות התיאורים המפורטים שכלולים בטקסט שיופיע לכם, אתם תרגישו כאילו זה באמת קורה.

לדוגמה, בעת נסיעה תמימה המשחק עצר אותי וסיפר לי כי האדמה מתחילה לרעוד מסביבי, וצבא של תולעים ענקיות צצו משום מקום והתחילו לחפש אותי. כעת עמדה בפניי הבחירה איך לפעול. יכולתי להשתמש ביכולת ההתגנבות שלי כדי לברוח מהם בשקט ולהמשיך בבטחה, להשתמש בכישורי ההישרדות שלי כדי לברוח דרך שטח עם אדמה שתמנע מהתולעים לפרוץ דרכה, או שיכולתי לבחור להגן על עצמי בלי שימוש בשום יכולת, מה שיעביר אותי לקרב נגד התולעים ויבזבז לי זמן ומשאבים חשובים. כמובן שאם לא היו לי מספיק נקודות ביכולות ההתגנבות או ההישרדות, לא הייתי יכול לבחור בהן והאופציה היחידה תהיה להילחם. בחרתי להשתמש ביכולת ההישרדות, וברחתי בבטחה. 

עם זאת, בפעם אחרת הותקפתי ע"י שודדים, ולא יכולתי לעשות משהו חוץ מלהילחם, מה שהעביר אותי לשדה הקרב שהציב את השודדים המסכנים מול חברי הצוות שלי, ביחד עם הרכב המשוריין והחמוש שלי! לא היה לי מושג שהרכב יהיה חלק מהקרב, וזאת הייתה הפתעה כל כך נעימה לראות אותו מועך ומפוצץ אותם, וזה רק הפך לטוב יותר ברגע שגיליתי שאפשר לשדרג אותו. אתם יכולים למצוא או לרכוש עבור הרכב שדרוגים שונים כמו שריון מחוזק או גוף לרכב שמעלה את כמות החיים ואת מהירות התנועה שלכם במפת העולם, ומגוון עצום של נשקים שונים כמו מכונות ירייה, תותחי לייזר, להביורים ורובי קרח לצד סוגי מרגמות שיספקו עוד כוח אש( ואת היכולת לשגר עזים מהם, הבנתם כבר באיזה משחק מדובר). כמו כן תוכלו למצוא חפצים קוסמטיים לרכב כמו קישוטים, צבעים, סוגי צמיגים וצפירות שונות. זה כמובן לא יעזור לכם בשום צורה בזמן קרב, אבל זה תמיד כיף שאפשר לעצב דברים בדיוק כמו שאתם רוצים ולהרגיש שהטנק המפלצתי הזה הוא שלכם ורק שלכם.

השורה התחתונה

Wasteland 3 לוקח את הבחירות ומערכת הקרב של משחקי Fallout המקוריים ומביא אותם לתקופה המודרנית, ואפשר להשוות אותו למשחקי Divinity: Original Sin או Baldur's Gate 3 הטרי. לבחירות הכי פשוטות שתעשו עלולות להיות תוצאות מפתיעות, איך שתגיבו לכל סיטואציה משנה, ואתם יכולים למצוא את עצמכם במצבים שונים לחלוטין בכל פעם שתשחקו בו. הוא נקי מבאגים, ולצד כמה תלונות שיש לי על חברי הצוות, מדובר במשחק ששאב אותי פנימה לשעות ארוכות, ואחד שישאב אותי לעוד הרבה שעות נוספות. מדובר באחד ממשחקי התפקידים הטובים ביותר של 2020, אז אם תרשו לי, אני הולך לחזור לשחק, יש לי שממה להציל.

9.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • בניית עולם מעולה
  • שילוב מושלם בין חקירה וקרב
  • בחירות משמעותיות
  • כתיבה וסצנות קורעות מצחוק
  • המון תוכן והמון מה לעשות במשחק

הרע

  • חברי הצוות לוקים בחוסר אישיות

והתרנגול

  • הוא מקרקר, הוא עצבני, הוא סייבורג
גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י