הרשמה

מיוחד: הנער שרצה להיות אמן

ad banner
ad banner

הידאו קוג'ימה, היוצר של סדרת מטאל גיר, נחשב לאחד ממעצבי המשחקים החשובים בעולם. והוא בכלל רצה להיות צייר, או מקסימום במאי קולנוע.

בין אם אתם אוהבים את סדרת Metal Gear או חושבים שהיא מוערכת יתר על המידה, אין ספק ששמו של הידאו קוג'ימה, המוח מאחורי סדרת המשחקים הפופולארית, הוא אחד מהמוכרים ביותר בתעשיית המשחקים. בתעשיה שמקבלת הרבה ביקורות על כך ש "כל המשחקים אותו דבר", קוג'ימה הוא אחד מהמפתחים שלא מפחדים לתת לנו חוויה קצת שונה או ללכת צעד אחד הצידה כדי ליצור את המשחק כפי שהוא רואה אותו בחזונו.

תחילת הדרך

למרות שכנער שאף להיות צייר או סופר, ואחר כך נטה לכיוון בימוי סרטים - נטיה הניכרת בכל משחקיו - בשנת 86' הפתיע קוג'ימה את חבריו כשהצטרף לחברת Konami. שנים לאחר מכן, הוא סיפר שההחלטה נפלה בעקבות ההשפעה של משחקים כגון סופר מאריו ו- The Portopia Serial Murder - משחק הרפקתאות יפני. המשחק הראשון שעליו עבד, כ"עוזר במאי", נקרא Penguin Adventure. מדובר במשחק פלטפורמה בכיכובו של פינגווין קטן וחמוד, וכבר אז ניתן היה לראות את הפוטנציאל. מבקרים שיבחו את המשחק על הגרפיקה, המשחקיות העמוקה והגייון בשלבים. בהמשך התחיל לפתח את Lost World, המשחק הראשון שבו עמד בראש צוות פיתוח, אך המשחק נגנז על-ידי הנהלת החברה.


המשחק הראשון עליו עבד קוג'ימה -Penguin Adventure

המשחק הראשון אותו כתב וביים באופן עצמאי הוא Metal Gear ל MSX2 (גרסא מוקדמת של מחשב אישי). המשחק הציג את Solid Snake האהוב והמוכר ונחשב לאחד המשחקים הראשונים בז'אנר ההתגנבות. בהמשך הוא הומר לקונסולת ה- NES אשר בה זכה לרוב התהילה, למרות שקוג'ימה עצמו נהג לבקר רבות את השינויים שנעשו בגרסא זו.

ad banner

משחקים בוגרים ואפלים יותר

שנה לאחר Metal Gear פיתח את Snatcher, משחק הרפתקאות אשר במהלכו  נשק כימי משמיד יותר מחצי מאוכלוסית העולם וזן מסתורי של רובוטים רוצח בני אדם ומתחזה לקורבנותיו. משחק זה, שהושפע רבות מהסרט "בלייד ראנר", זכה לשבחים בעקבות העלילה המעניינת והאוירה הפילם-נוארית והבוגרת שלו. למרות שהמשחק יצא ב- 1988 ביפן, המערב זכה לשחק בו רק  שש שנים מאוחר יותר,  כאשר הומר ל- Sega CD.


Snacher – עולם אפוקליפטי ואפל (גרסאת ה SegaCD)

כבר ב- Snacher ניתן לראות כיצד אהבתו של קוג'ימה לתעשיית הסרטים משפיע על משחקיו. סצינות רבות מתוך העלילה נראות כאילו נלקחו מתוך סרט, וגם תוכן המשחק והדיאלוגים קורצים פעמים רבות לסרטים מוכרים. דמויות רבות במשחקיו, במיוחד בסדרת Metal Gear Solid, מבוססות על דמויות קולנועיות או על שמם. המשיכה הזו לעולם הקולנוע תהפוך לאחד המאפיינים הבולטים של סדרת MGS, אך גם לאחת הנקודות השנויות במחלוקת בה.

ad banner

כוכב עולה בתעשיית המשחקים

המשחק הגדול הבא של המפתח היפני הוא Metal Gear 2: Solid Snake. לא להתבלבל, לא מדובר ב- Metal Gear Solid 2 שיצא ב- 2001 לפלייסטיישן 2 וזכה להצלחה גדולה, אלא במשחק מוקדם בהרבה ששוחרר ב- 1990 ביפן בלבד ל- MSX2. המשחק החדש כלל מספר שינויים גדולים יחסית ל- Metal Gear הראשון, ביניהם דגש גדול על העלילה ועומק הדמויות, שימוש בסרטונים, שיפור האינטלגנציה המלאכותית והוספת רדאר. לצערנו, שחקני המערב לא זכו לשחק במשחק כלל, עד לצירופו כבונוס ל- Metal Gear Solid 3: Subsistence. 

בהמשך פיתח קוג'ימה את Policenauts, משחק הרפתאות עתידני נוסף אשר ראה אור ביפן בלבד. בשלב זה קוג'ימה היה ידוע ביפן כמפתח משחקים מוצלח, אך את תשומת הלב של שאר העולם קיבל רק ב- 1998 – שנת היציאה של Metal Gear Solid למכשיר הפלייסטיישן המקורי. הגרפיקה התלת-מימדית, הדיבוב, העלילה והחוויה הקולנועית שהמשחק סיפק הכניסו את קוג'ימה לתודעה העולמית – והשאר היסטוריה.


Policenauts – המשחק האחרון של קוג'ימה לפני הפריצה העולמית.

החיים אחרי מטאל גיר סוליד

בעקבות ההצלחה, ניתנה לקוג'ימה יד חופשית יותר בבחירת הפרוייקטים שלו. לצד פיתוחם של המשכים נוספים לסדרת Metal Gear עבור קונסולת הפלייסטיישן 2 (והפלייסטיישן 3 לאחריה), עבד קוג'ימה על שתי סדרות משחקים חדשות. הראשונה, Zone of the Enders היא סדרת משחקי פעולה אינטנסיביים בכיכובם של רובוטים גדולים (מוטיב חוזר ברוב המשחקים שלו). הסדרה השניה שפיתח קוג'ימה היא Boktai ל- GameBoy Advance, אשר השתמשה בקלטת משחק בעלת חיישן אשר קולט אור שמש ומשלב אותו במשחק. הנשק העיקרי במשחק, שכלל הרבה ערפדים ויצורי-אפלה, התבסס על אור, וכדי לטעון אותו היה צריך לקחת את המכשיר עצמו החוצה אל אור השמש. המשחק גם ניצל את השעון הפנימי של ה- GBA בכדי להשפיע על השעה בתוך המשחק, כך שבמהלך היום למשל, לא תראו ערפדים.


Zone of the Enders - סדרת פעולה עם רובוטי הענק

Z.O.E ו- Boktai לא זכו להצלחה היסטרית, אך בכל זאת נוצרו להם משחקי המשך. בכל אופן, את ההצלחה האמיתית ראה קוג'ימה בסדרת הדגל שלו. Metal Gear Solid 2  שוחרר ב-2001 לפלייסטיישן 2 והדהים את כולם מחדש. ארבע שנים מאוחר יותר הסתיים הפיתוח של Metal Gear Solid 3 לאותה קונסולה, ושוב הצליח קוג'ימה לגרום לכולם להתלהב כמו ילדים קטנים. והמשחק האחרון עד כה בסדרה, Metal Gear Solid 4, יצא רק לאחרונה לפלייסטיישן 3 ונחשב ליצירת מופת,  עם ביקורות נלהבות בכל רחבי העולם ומכירות במיליונים.

הביקורת ל- Metal Gear Solid 2 (ציון: 95)
הביקורת ל- Metal Gear Solid 3 (ציון: 92)
הביקורת ל- Metal Gear Solid 4 (ציון: 97)

מעבר לסדרה הראשית, משחקי מטאל גיר התפשטו גם למכשירים ניידים ולסדרות ספין-אופ כמו Metal Gear Acid, שהוא בכלל משחק התגנבות בקלפים (עד כמה שזה נשמע מוזר), והם מהווים כיום את המותג הכי חזק של קונאמי.

שובר את "הקיר הרביעי"

בכל משחקיו של קוג'ימה ניתן לראות מאפיינים אשר חוזרים על עצמם. הומור שחור (לפעמים די מוזר), טוויסטים עלילתיים רבים, אווירה קולנועית ובוגרת ועלילה מושקעת ומעניינת. אחד מהמאפיינים הבולטים במשחקיו, במיוחד בסדרת MGS,  הוא טשטוש הקו בין המתרחש במשחק לבין השחקן בעולם האמיתי ושבירת "הקיר הרביעי" - הוא מסך הטלוויזיה המפריד בין עולם המשחק לבין עולמנו שלנו.

בקטעים רבים הדמויות הפגינו מודעות לשחקן ודיברו אליו או ביקשו ממנו לקחת חלק במשחק. שחקנים רבים לא ישכחו לעולם את הקטע שבו Mantis, אחד האוייבים בהם נתקל סוליד סנייק, קורא את המשחקים שהם שיחקו בהם בעבר מתוך כרטיס הזכרון של הפלייסטיישן, או דורש להניח את השלט על הקרקע ו"מזיז" אותו בעזרת המחשבה תוך כדי הפעלת רטט בשלט. מאפיינים אלה, שכמעט ולא ניתן למצוא מחוץ למשחקים של קוג'ימה, עשויים לבלבל את השחקן אשר נתקל בהם בפעמים הראשונות.. 


הסצינה הבלתי-נשכחת של מאנטיס מתוך מטאל גיר סוליד הראשון


הסצינה מתוך מטאל גיר סוליד 4, שמהווה סוג של פארודיה על הסצינה המקורית

הידאו קוג'ימה - אמן שנוי במחלוקת

קיימים לא מעט שחקנים אשר לא אוהבים את המשחקים של קוג'ימה. הם טוענים שהוא מוזר מדי, טרחני, ומכריח אותם לצפות בסרטוני קישור ארוכים כאורך הגלות. אך גם למי שלא אוהב אותו אין ספק שקוג'ימה מוסיף לתעשית המשחקים מימד אומנותי שכל כך חסר במשחקים רבים, וכשאשר יגוללו בעוד שנים רבות את ההיסטוריה של תעשיית המשחקים, קוג'ימה ייזכר כאחד מהחלוצים שהוכיחו שמשחקים הם לא רק גרפיקה ואקשן חסר מחשבה, אלא גם יכולים לספר סיפור עלילה כובש, סוחף ומרגש.

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:56 24.07.2008 | Shadowolf Shadowolf

    אי אפשר לראות את הסרטונים

    כי ויגיימס עושה רענון מהר מידי...

    תנו קישור וזהו ואל תעשו embedding, כבר יותר מידי פעמים נפלתי בפח שלכם!

  2. 2

    19:03 24.07.2008 | Raver Raver

    דוגרי למה הרענון הזה =\

  3. 3

    19:04 24.07.2008 | Digital Digital

    Sigh

    vgames - pure example of fail.

  4. 4

    19:12 24.07.2008 | Ben!TA Ben!TA

    אה.....

    עוד יפני מחורבן

  5. 5

    19:26 24.07.2008 | יופי יופי (אורח)

    באמת

    תודה על הסרטונים
    חבל שאי אפשר לראות אותם בגלל שהאתר המסריח הזה עושה רענון כל 2 דקות!!!

  6. 6

    20:17 24.07.2008 | sxs777 sxs777

    דווקא רואים מצוין

    דווקא רואים אותם מצוין.

  7. 7

    21:05 24.07.2008 | KtuluLord KtuluLord

    איך אפשר ךשחק בBoktai

    שיש לילה יש ערפדים אבל אין אור שמש ושיש יום אין ערפדים ויש אור שמש
    0.ם

  8. 8

    21:47 24.07.2008 | golgolon golgolon

    אמן!!!

  9. 9

    23:57 24.07.2008 | RoD RoD

    MGS4

    אני היחיד שחושב על FAIL בסצנה מMGS4 - "Your Hardware has improved", ואז הוא מנסה לעשות רטט ונתקל בקושי הטכנולוגי של הSixaxis?

  10. 10

    00:00 25.07.2008 | CuE_BaLL CuE_BaLL

    סתם משהו שלא שמתם לב אליו

    הסרטון של מאנטיס מה ששמתם באתר זה מתוך MGS THE TWIN SNAKES שיצא כשכזור לקונסולת הGAME CUBE ולא המקורי לPS1...שימו לב פעם הבאה

  11. 11

    00:17 25.07.2008 | RoD RoD

    מה שכן,

    כל הכבוד על כתבות עומק כאלו. רק באמת תסדרו את עניין הרענון.

  12. 12

    04:20 25.07.2008 | -=BulleT=- -=BulleT=-

    אחד הגאונים

  13. 13

    11:30 25.07.2008 | SnowyDude SnowyDude (אורח)

    פיתרון לרענון

    זה משהו מאוד פשוט, באמת- רק תקליקו פעמיים על הסרטון וזה יביא אותכם לסרטון ביוטיוב, במקום פה.

  14. 14

    13:23 25.07.2008 | MisterFF MisterFF

    ל-10

    צודק, הגרפיקה הייתה הרבה יותר טובה מהMGS הראשון.

  15. 15

    14:12 25.07.2008 | catfood catfood

    וואו.

    אף פעם לא ממש שמתי לב למשחקים שלו,אבל אחרי שראיתי את הקטע עם מאנטיס,אני ועוד איך אנסה להשגיג את זה.

  16. 16

    23:04 25.07.2008 | mgs freak mgs freak

    סתום את הפה !

    בלי היפני המחורבן הזה , לא היה עכשיו לא thief , לא היטמן , לא ספלינטר סל , (הוא המציא את ז'אנר ההתגנבות המודרני) וגם לא הרבה משחקים אחרים . אז תשתוק . תן לו קצת כבוד !

  17. 17

    00:10 26.07.2008 | mgs freak mgs freak

    התגובה הקודמת הייתה ל-10 , ול-16 :

    16: אם אתה רוצה לחפש את mgs הראשון , בהצלחה לך.
    אני מעריץ גדול של הסדרה , אבל יש לי רק את מגס 3 , בלתי אפשרי להשיג את המשחק הראשון והשני, אני מחפש אותם כבר שנתיים בלי הצלחה ... מדינה דפוקה ....

  18. 18

    20:48 26.07.2008 | JinxTZ JinxTZ

    17 אתה דפוק... אתה זה גם 16!

  19. 19

    23:08 26.07.2008 | mgs freak mgs freak

    סתום תפה גם אתה, התכוונתי ל-15 !

    אל תהיה קטנוני !

  20. 20

       | פורסם ע"י