הרשמה

איך מדפסות תלת מימד ישנו את חיינו

טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית תופסת תאוצה ברחבי העולם- בעשורים האחרונים המדפסות עלו מאות אלפי דולרים ושווקו בגודל של מכונית מסחרית, שימושיהן העיקריים היו הדפסת דגמים ארכיטקטוניים לפני התחלת הבנייה והדפסת אבות טיפוס לפני הכנסת מוצר לייצור המוני. בשנים האחרונות פיתוחים מדעיים הובילו למזעור הטכנולוגיה ולראשונה נפתח פתח להפיכת המדפסות התלת מימדיות למוצר ביתי.

העקרון פשוט- המדפסת מזריקה פלסטיק צבעוני דרך פיות צרות בשכבות לפי הוראות מחשב, כשהפלסטיק מתקרר כמעט מיידית הוא משמר את הצורה בה הוא הוזרק וכך אפשר ליצור דגמים וצורות כמעט לא מוגבלים בתנאי שנשארים תחת מגבלות הגודל של המדפסת עצמה. מדפסות תלת מימדיות המיועדות לשוק הביתי מכוונות ליצור עצמים בגודל כ-20 ס"מ לכל כיוון, ובחודשים האחרונים נחשפו מספר יוזמות לשיווק מדפסות כאלו במחירים הנמוכים מאלף דולרים- דגם אחד עתיד להיות מוצע בכ-500 דולרים בלבד, סכום שבתי אב רבים במעמד הביניים יכולים להרשות לעצמם.

מה שווה מדפסת בלי דגמים להדפסה?

כמובן, ההוצאות לא מסתיימות עם רכישת המדפסת התלת מימדית עצמה- בניגוד לעלויות של דיו למדפסות, חומרי הגלם עולים בין 20 ל-150 דולר לקילוגרם, ועל משתמשים גם לאתר את הדגמים המתאימים לצרכיהם, מטלה שבשלב זה אינה פשוטה כלל וכלל.

ישנם מספר מאגרים של דגמים להדפסה ברשת, אך רובם דורשים תשלום עבור כל דגם שיוריד המשתמש. כשמדובר בחפץ פשוט וידוע מראש תשלום כזה אינו בעיה, אבל כשמשתמש צריך לברור בין, לדוגמה, ארבעה סוגים של מחברי פלסטיק כדי לתקן ארון שנשבר- המטלה הופכת לפחות אטרקטיבית וכלכלית.

אחת היוזמות האמורות להקל על המשתמש היא 3D industri.es, מאגר אינטרנטי ומנוע חיפוש שמטרתו להפוך לגוגל של הדגמים להדפסה תלת מימדית. המנוע מאפשר לא רק חיפוץ עצמים לפי שמם או תיאורם אלא גם העלאת דגמים שברשות המשתמש וחיפוש עצמים דומים פיסית- תכונה שבעתיד יכולה להתפתח ולאפשר פתרון מהיר ומדויק לצרכי המשתמש.

סביר להניח שפיתוח מאגר כזה יצור תקנים וסטנדרטים קבועים לעצמים תלת מימדיים להדפסה, ותוך כמה שנים מלאכת איתור המוצר תהפוך לעניין של קליק או שניים בלבד, כמו חיפוש מידע בעידן גוגל של היום.

עצמאות למשתמש הביתי

פתרון נוסף הוא פיתוחם של סורקים תלת מימדיים משלימים- כמו שבדור הנוכחי הסורק איפשר למדפסת להעתיק למחשב ולשכפל מסמכים ברמה גבוהה בשני קליקים, כך גם המדפסות התלת מימדיות יצטרכו סורקים כדי לאפשר את החופש למשתמש הביתי להדפיס ולשכפל עצמים בסביבתו. דמיינו שאחת מרגלי השולחן שלכם נשברות- כל שיהיה עליכם לעשות הוא לפרק רגל תקינה, לסרוק אותה בקליק אחד ולהדפיס רגל חדשה מפלסטיק בקליק נוסף, בלי להזדקק לשירותיו של נגר או לחיפושים ארוכים לחלקי חילוף.

 

סורקים כאלו היו יקרים מאוד, לפעמים אף יותר מהמדפסות עצמן, אך מספר יוזמות בחודשים האחרונים מקרבות אותם לייצור המוני ובזול. ה-Photon של חברת Matterform הוא היוזמה המובילה בתחום, סורק קומפקטי ונישא שיכול לסרוק עצמים תלת מימדיים בדיוק של חמישית המילימטר ובמחיר זעום של כ-450 דולרים בלבד. השילוב של סורק במחיר כניסה ומדפסות ביתיות המפותחות כעת יכול לאפשר רכישה של סורק, מדפסת וחומרי גלם ראשוניים בפחות מאלף דולרים- הצעה שהיתה דמיונית אפילו לפני חצי שנה ופותחת את עולם ההדפסה התלת מימדית בפני משתמשים ביתיים.

במקביל ישנם נסיונות רבים לאפשר פונקציות חדשות ולהרחיב את טכנולוגיית תלת המימד באמצעים נוספים. אחת היוזמות היא Doodle3D, אפליקציה לאייפד שמאפשרת לצייר דגמים דו מימדיים והפיכתם לדגמים להדפסה של עצמים תלת מימדיים. כרגע בשלבי ההדגמה האפליקציה מצליחה לבצע מטלות פשוטות בלבד ולהדפיס שבלונות, פינצטות, כדים ועצמים פשוטים אחרים, אבל אפשר להניח שעם התפתחות הטכנולוגיה וזרימת מימון לתחום גם תוכנות כאלה ישתפרו וישתדרגו כך שכל אחד יוכל לפתח לעצמו דגמים לפי צרכיו ובמהירות.

מאת שי זלדיס, עורך אתר ראש דיו- דיו למדפסת

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:23 18.06.2013 | WarFox89 WarFox89

    OMFG בולשיט כזה עוד לא שמעתי ... סליחה על השאלה אבל איך זה מתקשר לגיימינג ?

  2. 2

    17:59 18.06.2013 | Hollow Hollow

    אם כול הכבוד על הכתבה איך כול זה קשור משחקים?

  3. 3

    18:36 18.06.2013 | ShahaR (: ShahaR (:

    מה בולשיט בזה?
    דבר כלכך מדהים המדפסות האלה,
    אתה יודע שהצליחו להדפיס אקדח שיורה כדורים אמיתיים ויכול להרוג אדם עם המדפסות האלה? כיסויים לאייפון זה רק הבייסיק, מדובר על עולם שלם.
    אבל באמת למשחקים זה לא קשור

  4. 4

    06:06 19.06.2013 | MastuL MastuL

    שימו לב כי הכתבה נכתבה תחת קטגוריה "טכנולוגיה וגאדג'טים".

  5. 5

    15:57 11.09.2013 | מאורי מאורי

    הדבר הכי חשוב לא כתוב כאן- באיזה חומר המדפסת משתמשת כדי להדפיס\לייצר את המוצר. :) וכמה החרא הזה יעלה :) :) :)

  6. 6

    15:57 11.09.2013 | מאורי מאורי

    הדבר הכי חשוב לא כתוב כאן- באיזה חומר המדפסת משתמשת כדי להדפיס\לייצר את המוצר. :) וכמה החרא הזה יעלה :) :) :)

  7. 7

    15:58 11.09.2013 | מאורי מאורי

    הדבר הכי חשוב לא כתוב כאן- באיזה חומר המדפסת משתמשת כדי להדפיס\לייצר את המוצר. :) וכמה החרא הזה יעלה :) :) :)

  8. 8

       | פורסם ע"י