הרשמה

ביקורת: Final Fantasy XIII-2

ציר הזמן קורס, ורק אתם יכולים להציל את העולם במשחק ההמשך ל-FF XIII. ביקורת

 


Final Fantasy XIII-2
פלטפורמות: PS3, X360
חברה: Square-Enix
תאריך יציאה:3.2.2012

אחרי ש-Final Fantasy XIII אכזב לא מעט מעריצים, חזרה Square-Enix לקוקון וגראן-פולס כדי לנסות שוב. אך האם ההמשך עולה על המקור?

אין לי זמן! כש-Final Fantasy XIII יצא לפני שנתיים, הרבה מאוד ממעריצי סדרת משחקי התפקידים היפנית לא הצליחו להסתיר את אכזבתם. בכל זאת, זה היה המשחק הראשון בסדרה לקונסולות ה-HD, הוא רץ בעזרת מנוע גרפי מתקדם שב-Square Enix עבדו עליו במשך שנים, והוא היה אמור להיות משחק ה-Final Fantasy היפה ביותר, הגדול ביותר והאפי ביותר מאז ומעולם.

רק מה, המציאות היא לא פנטזיה, אפילו לא פנטזיה אחרונה: FF XIII לא היה המשחק הפנטסטי שכולם ציפו לו. מעריצי הסדרה גילו שהוא לא כולל את החופש שהציגו המשחקים הקודמים, שהדמויות החדשות די מעצבנות, שהסיפור לא ממש מעניין ושמדובר ב-Final Fantasy הכי ליניארי שאפשר לדמיין - משחק שרוב רובו הוא מסדרון אחד ארוך בו הדמויות הולכות במשך שעות.

לא שזה היה משחק גרוע. היו בו גם נקודות אור כגון מערכת קרבות מצויינת וגרפיקה יוצאת מהכלל. אבל בגדול זו היתה אכזבה, אולי אפילו אכזבה ענקית. בשנתיים האחרונות ב-Square-Enix לקחו את הזמן כדי לנסות שנית - והתוצאה היא Final Fantasy XIII-2, המשחק החדש בסדרה, שמתחיל בדיוק איפה שהקודם נגמר ומנסה לתקן את מה שגרם למעריצים להתאכזב ממנו.

הנקודות הטובות נשמרו (מה שאומר שמערכת הקרבות עדיין שם, והגרפיקה הפכה למרשימה אפילו יותר), הנקודות הטובות פחות שופרו - ומעריצי הסדרה קיבלו את מה שהיה אמור להיות המענה לכל תפילותיהם. אך האם XIII-2 מספיק כדי לפצות על האכזבה מ-XIII? יצאנו למסע קצר במכונת הזמן וחזרנו עם התשובות.

- סליחה, מה השעה? 
- לא יודע, הזמן שלי מקולקל

מאוד מתסכל לחיות בעולם של Final Fantasy XIII. לא רק שהוא מורכב משני עולמות שקשורים זה לזה בעמוד קריסטלי ענקי - הוא גם נוטה כמעט-לההרס על בסיס קבוע. שנים ספורות אחרי שלייטנינג וחבריה הצילו אותו בסוף המשחק הקודם, ועוד לפני שתושבי העולם הספיקו להתרגל למצבם החדש - כבר הגיע אליו איום חדש: שורה של פרדוקסים בזמן, שגורמים למפלצות איומות להופיע בכל מקום. לא נעים.

שרה, אחותה הקטנה של גיבורת המשחק הקודם, מחליטה שהיא הבחורה המתאימה לטפל בבעיה: לא רק שיש לה כשרון נדיר לפתוח "שערי זמן" ולטייל ברחבי הזמן-חלל - היא גם בטוחה שאם היא תצליח לפתור את כל הפרדוקסים האלה היא גם תוכל לגלות מה עלה בגורלה של אחותה לייטנינג - שנעלמה מעל פני האדמה מייד אחרי שהצילה את העולם (מסר מיוחד לאלה שסיימו את המשחק הקודם: לא, זו לא טעות. אמרנו שיש פרדוקסים בזמן, לא?).

למסע מצטרף אליה נואל, צעיר אופנתי שהגיע מהעתיד, בן האנוש האחרון שנולד על פני העולם רגע לפני שהוא נחרב. מכיוון שהעתיד בו הוא חי לא ממש סימפטי, הוא החליט בשלב מסויים שנמאס לו - ויצא גם הוא למסע בזמן. בדרך לשרה הוא גם נתקל בלייטנינג הנעלמת - ככה שלשרה יש אינטרס די גדול לצרף אותה למסע שלה.

 ויש גם מוגל: מעין דובי ורוד ומעופף, אחד מהיצורים הקסומים שמאכלסים את העולמות של Final Fantasy כבר שנים רבות, וכנראה הדמות המעצבנת ביותר שהוצגה אי פעם במשחק וידאו: המוגל אמנם חמוד, אבל יש לו קול שיכול לעצבן גם את האנשים הרגועים ביותר. והכי גרוע: אי אפשר להפטר ממנו, כי הוא יודע לגלות אוצרות וגם הופך לכלי נשק שעוזרים לשרה לנצח את המפלצות. כוחות קסומים, נו.

- סליחה, אתה יודע איך מגיעים לרידינג?
- פשוט לכי ישר עד שתגיעי לקיר הבלתי נראה, ואז תפני שמאלה

אחת הבעיות הגדולות ביותר של Final Fantasy XIII היתה העולם הליניארי והמצומצם שלו. במשחק ההמשך ניסו לפתור את הבעיה הזאת: ה"מסדרונות" כמעט נעלמו, והאיזורים השונים במשחק הרבה יותר נרחבים ופתוחים מאשר שהיו בעבר.  עם זאת, עדיין לא מדובר בעולם פתוח בסדר הגודל שראינו במשחקים הקודמים בסדרה - אלא למעין בן-כלאיים מוזר. 

המעבר מאיזור לאיזור נעשה דרך סדרה של "שערי זמן": כל איזור כולל כמה מהם, שמובילים לזמנים ומקומות אחרים. שיטת המסע הזאת אומרת שאין באמת קשר פיזי בין איזורי המשחק השונים: אם נמשיל לעולמנו - אי אפשר להגיע מצפון תל-אביב לדרום תל-אביב דרך המרכז - אלא דרך שער שמקשר בין הצפון והדרום. התוצאה לא רק תמנע מכם לצאת לסיבוב שופינג סוער בדיזינגוף סנטר, אלא תיצור גם עולם שמרגיש פרגמנטלי ולא שלם: אף פעם אין הרגשה שאתם מטיילים בעולם אחיד, והאיזורים לא מרגישים קשורים אחד לשני.

גם המסעות בזמן לא עוזרים לעולם להרגיש אחיד: במהלך המשחק תעברו על פני מאות שנים, ותראו לנגד עינכם את העולם מתפתח, נהרס, שוב מתפתח ושוב נהרס. מכיוון שהסדר אינו ליניארי, קל מאוד ללכת לאיבוד בקו-הזמן השבור הזה - מה שרק מחזק את ההרגשה המפורקת הזאת. 

אגב, אם כל זה לא מספיק מבלבל בשבילכם, יש לציין שחוקי הפיזיקה של Final Fantasy XIII-2 שוברים את כל מה שלמדנו בסרטים כמו "בחזרה לעתיד": השינויים בזמן הם לא חד-צדדים,  מה שאומר שהפרדיגמה של "אם אתם משנים את העבר גם העתיד משתנה" עובדת גם הפוך: שיניתם משהו בעתיד? עבר חדש לגמרי יפתח בפניכם - מה שיהפוך כל נסיון לעקוב אחר הסיפור או להבין איך העולם עובד לקשה במיוחד.

 -סליחה, למה אתה כל כך אלים?
- מה את רוצה ממני? אני מפלצת

מערכת הקרבות נשארה כמעט ללא שינוי - וטוב שכך: המפתחים של Final Fantasy XIII לקחו הימור די גדול עם מערכת הקרב הזאת, שלא מזכירה כמעט בכלל את מערכות הקרב של המשחקים הקודמים בסדרה. במקום קרבות איטיים ושקולים לפי תורות, מדובר במערכת בזמן אמת, שתדרוש מכם להסתכל על כל הקרב "מלמעלה" ולנהל את הקבוצה בזמן אמת במקום לשלוט בפעולות הספציפיות של כל דמות ודמות.

ככה זה עובד: לכל אחת מהדמויות יש "מקצועות" שונים בה היא יכולה להתמקצע: לוחם, קוסם, מרפא וכו'. אתם צריכים לקבוע הרכבים שונים של מקצועות שיעזרו לכם להביס את האויבים. שילוב של לוחם-לוחם-לוחם יעשה פלאים נגד אויבים עם הגנה נמוכה להתקפות פיזיות, שילוב של לוחם-קוסם-מרפא יעזור לכם להתמודד עם אויבים מתוחכמים יותר מבלי למות בדרך וכו'. כמובן שאת כל אחד מהמקצועות אפשר לפתח ולשדרג במהלך המשחק - ודי מהר תצטרכו לחשוב טוב מאוד באיזה מקצוע להשקיע את נקודות הנסיון היקרות שלכם.

התפקיד שלכם הוא לנהל את שילובי-מקצועות בהם אתם מעונינים להשתמש בכל רגע נתון. קרב יכול להתחיל בשילוב של לוחמים וקוסמים שיכו באויב כדי להתיש אותו, להשתנות לשלושה לוחמים ברגע שהאויב מותש והגנתו נופלת, להפוך לשילוב של מגנים ומרפאים כשהאויב מנחית מכות חזקות במיוחד וכדומה. הקרבות הקשים יותר ידרשו מכם להחליף את המקצועות כל מספר שניות, לשים לב טוב טוב מה המצב של כל הדמויות שלכם ובאיזה מהלכים האויב מנסה להשתמש.

החידוש העיקרי במשחק החדש הוא שלקרבות הכאוטיים האלה נכנסים הפעם גם מפלצות שמצטרפות לחבורה שלכם: לשרה יש כח קסום שמאפשר לה "לביית" מפלצות - ואלה יכולות להצטרף לחבורה שלכם כלוחמים שלישיים. לכל מפלצת יש התמחות משלה - ובכל רגע נתון אתם יכולים לבחור שלושה מפלצות שיצטרפו ל"שילובי המקצועות" שלכם. 

את המפלצות ניתן לשדרג באמצעות חפצים שמפוזרים בעולם המשחק, מה שהופך את כל העסק לסוג פרימיטיבי של פוקימון: אין גאווה גדולה יותר מלראות את המפלצת הראשונה שאספתם הופכת מיצור חלשלוש ועלוב לסופר-מפלצת-יעילה אחרי כמה שעות של קרבות ושדרוגים.

כל מערכת הקרב עובדת אפילו יותר טוב ממה שהיא עבדה קודם: לוקח כמה שעות להתרגל אליה, אבל כשזה סוף סוף קורה היא מרגישה טבעית וזורמת לחלוטין: הקרבות מהירים אך אינטנסיביים, והבוסים העצומים בהם תתקלו בדרך יציבו בפניכם אתגרים לא צפויים שידרשו מכם לשנות טקטיקות ולנסות שילובים שונים של מקצועות ומפלצות. להגיד שהמשחק הזה שווה את תשומת הלב שלכם רק בשביל הקרבות האלה יהיה קצת הגזמה - אבל זו בהחלט הנקודה הכי חזקה בו.

- סליחה, לא פגשתי אותך באיזו פנטזיה?
- תרגיע עם השאלות הטפשיות האלה, שזו לא תהיה הפנטזיה האחרונה

Final Fantasy XIII-2 הוא משחק טוב יותר מ-Final Fantasy XIII. גם באופן כללי יותר - מדובר ביופי של משחק תפקידים יפני, וחובבי הז'אנר ימצאו בו הרבה דברים לעבוד.

ועדיין - הוא רחוק ממושלם: ב-Square-Enix לא הצליחו לפתור את הבעיות המהותיות מהמשחק הקודם. העולם קצת יותר שלם וגדול, אך עדיין שבור ולא שלם. הדמויות עדיין מעצבנות מאוד, והסיפור לא מעורר הזדהות או רגש (הדיבוב המזוויע לאנגלית הוא חלק מהסיבה לכך. סביר להניח שביפנית זה מרגיש הרבה יותר טוב - אבל למרבה הצער אין אפשרות להחליף את השפה).

יש גם כל מיני תוספות מיותרות: קטעי QTE ידרשו מכם ללחוץ במהירות על הכפתורים המופיעים על המסך מדי פעם ממש כמו ב-God of War, רק עם הרבה פחות טעם או הגיון. מדי פעם תיתקלו באפשרויות לבחור איזה שאלות לשאול גיבורים אחרים, כשבחירה בשאלה ה"נכונה" תתגמל אתכם בבונוסים שונים - אבל בלתי אפשרי לנחש איזו שאלה "נכונה" ולמה. 

לפיכך, הבעיה הגדולה של המשחק הזה היא כשמנסים להשוות אותו למשחקים המוקדמים יותר בסדרה המצויינת הזאת. כשאנחנו רואים את השם Final Fantasy על העטיפה אנחנו מצפים למשחק מצויין עם סיפור מושלם ודמויות בלתי נשכחות - ולא רק למשחק "בסדר גמור". ולא שיש משהו רע ב"בסדר גמור" - זה פשוט שציפינו ליותר.

נו טוב, אולי ב-Final Fantasy XV.

הטוב
  • מערכת קרב נהדרת, מהירה, מאתגרת ומספקת
  • מנוע גרפי שלא מפסיק להרשים
  • יותר טוב מהמשחק הקודם
הרע
  • סיפור מבולבל
  • עולם מפורק ולא אחיד
  • דיבוב נוראי לאנגלית שיגרום לכם לשחק על מיוט.
והשאלה
  • האם שיער ורוד עובר בירושה? קשה להסביר אחרת את הדמיון בין לייטנינג לשרה.

בשורה אחת: כן, זה יותר טוב מהמשחק הקודם. לא, זה עדיין לא טוב כמו המשחקים המוקדמים יותר בסדרה. מומלץ מאוד לחבבי הז'אנר. 

רוצים עותק של Final Fantasy XIII-2 בחינם? חברת NMC, יבואנית Square-Enix, עורכת תחרות בעמוד הפייסבוק שלה שתאפשר לכם לזכות בעותק חדש של המשחק לקונסולת ה-Xbox 360. לייק לפרטים נוספים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:03 17.02.2012 | ראשון ראשון (אורח)

    WTF לא כתבת ציון

  2. 2

    17:29 17.02.2012 | YVW YVW

    זה המשחק הראשון ששחקתי בסדרת FF. לא יודע איך הקודמים אבל מאוד נהנתי ממנו.

  3. 3

    23:26 17.02.2012 | דורי דורי (אורח)

    ל-1, למה אתה צריך ציון, הוא כתב מה לדעתו טוב ומה רע במשחק.
    מידע כזה הרבה יותר מועיל מציון שלא משקף דבר.

  4. 4

    09:01 18.02.2012 | פז פז (אורח)

    מסכים מאוד עם 3 !!! לא צריך ציונים.

  5. 5

    13:02 18.02.2012 | TheForumTroll TheForumTroll

    למה להתייחס בכלל לתרגום? יש כל כך הרבה משחקים יפניים עם תרגום רעוע לאנגלית..

  6. 6

    19:39 18.02.2012 | דור דור (אורח)

    חבר'ה מה קרה לאתר הוא נפרץ?
    בכ"מ ביקורת טובה המשיכו כך!

  7. 7

    01:49 19.02.2012 | :ם :ם (אורח)

    הטוב: שלא היתעצלת לכתוב ביקורת

    הרע: שוב פעם ביקורת שנשמעת לא מקצועית, אתה יכול לעשות השוות אך לא להחליט חד משמעית מה יותר טוב! זה חוק ראשון של מבקר, לכל אחד יש את הטעם שלו בנושא, זה שהדיבוב האנגלי נשמע לך מעצבן לא אומר שזה ככה לכל אחד, זה שהמשחק מרגיש לך יותר טוב מהקודם לא אומר שזה ככה לכל אחד.

    והשאלה?: מה לעזאזל קרה לVGAMES מאז שאודי עזב?! במקום עידכונים של כמה שעות יש לנו עידכונים של כמה ימים ושבועות שקשורים רק לנושא שמעניין את הכותב (לכן הוא רק מפרסם אותם)

    הביקורות האחרונות נשמעות בכנות כמו של ילד בן 10, זה טוב לשמוע ביקורת מילד על משחקים כי זה מרגיש הכי אמיתי, אבל גם מרגיש מחופף בפינות, "מעצבן" כמו שאומרים פה די הרבה, והכי חשוב לא מקצועי, המטרה של המבקר זה לבקר, לא לומר לנו מה יותר טוב ממה ואם כבר אז להדגיש שזה מה ש"הוא" חושב.

    ולמה אין יותר נקודות בסוף כל ביקורת? הרי כבר החלטת בשבילנו מה טוב ורע לא?

  8. 8

    01:50 19.02.2012 | :ם :ם (אורח)

    *השווה

  9. 9

    05:25 19.02.2012 | huu huu (אורח)

    ביקורת מדהימה ..... .!!!!1 1
    אחי ישר ל ign ישר

  10. 10

    00:07 21.02.2012 | ET2k ET2k

    הסיבה שהפסקתי לשחק ב - 13 היא בגלל שהסיפור לא התקדם לשום מקום והבוסים היו ממש ממש לא מעניינים כי רובם היו פשוט כל מיני מפלצות שלא התחברו לשום דבר (מה שלא מוסיף לאמינות של הסיפור).

    לא נראה שהמצב ב - 2 יותר טוב, אולי באמת עדיף לשחק ברימייק של 10 במקום...

  11. 11

    02:21 24.02.2012 | NosNos22 NosNos22

    האם גם הפעם זה בז"אנר קרבות בתורים או שזה זמן אמת?

  12. 12

    19:46 29.02.2012 | מקס מקס (אורח)

    אוקי, קראתי את כל הביקורת ואני חייב לציין שבתור אחד שמשחק בפיינל פנטזי 13-2 אני חייב לתקן כמה דברים שלא צויינו בביקורת או סילפו מכם את האמת.
    1. הדיבוב באנגלית נהדר מאוד!
    אני לא יודע למה בביקורת נאמר שהוא גרוע אבל מכאן ועד לשים על המשחק מיוט זה מוגזם ברמות קשות!!! סך הכל האנגלית במשחק היא בסיסית ומעלה ואני חושב שזה מצויין , במשחק הקודם האנגלית לא היתה מובנת ברמות קשות והיה מאוד קשה להבין את הדיאלוג בין הדמויות במשחק.
    2. העלילה של המשחק לא ממש גרועה ולא מבולבלת, אחרי כמה שלבים הכל היה מובן, בעיקרון בקצרה בלי ספויילרים....אילו אתם משנים את העתיד, אתם משנים את העבר, ואילו אתם משנים את העבר, העתיד גם משתנה, זאת אומרת שאילו שיניתם את העתיד, בעבר אתם לא תפגשו את אותם האנשים שפגשתם בעתיד ולהפך.
    הסיפור עוקב אחר אחותה של לייטינג שבתחילת המשחק הובסה ע"י קאיס באלד שהוא שומר הזמן למעשה ומחפש להשמיד את כל מי שמפר את הזמן או משנה אותו...מסובך נכון?
    לא נראה לי...פשוט מי שלא יודע אנגלית זה קל מאוד להגיד שזה מבלבל, אבל אחרי כמה זמן ששיחקתי במשחק, הבנתי כמעט את כל העלילה וגם מראים לכם מה קרה בין המשחק הקודם למשחק הנוכחי(וגם בגרסת ההרחבה אתם מקבלים חוברת של לייטינג שמספר לכם מה קרה בין פיינל פנטזי 13 ל-13-2.
    3. המשחקיות הרבה יותר טובה מפיינל פנטזי 13, בעיקרון זה אותה משחקיות רק עם אפשרויות חדשות כמו לקחת את האוייבים לצד שלכם ולהחליף את הלידר של הקבוצה על ההתחלה ובכל מהלך המשחק.
    4. הגרפיקה של המשחק הרבה יותר מושקעת מהקודם...נראה שעכשיו כל משחק של פיינל פנטזי הולך להיות יותר מושקע מהקודם!
    5. הסאונד מדהים שמשולב עם מוזיקה באווירת המשחק!
    6. השלבים הרבה יותר מסודרים ונותנים לכם חופש לאיפה ללכת..
    בעיקרון, פיינל פנטזי 13-2 הוא משחק מושלם מבחינה עלילתית, גרפית ועוד'.
    המשחק הצליח להרשים אותי לטובה ואני מאוד אהבתי אותו.
    זהו בעיקרון.
    ציון סופי: 9.5(ואני לא מגזים).
    שבוע מקסים לכולם.

  13. 13

    20:20 08.03.2014 | jakovz jakovz

    חרא משחק

  14. 14

       | פורסם ע"י