הרשמה

ביקורת: Alan Wake

מותחן פעולה יפה אבל קצר, שלא מותיר רושם עז

מפתחת: Remedy
מפיצה: Microsoft Game Studios
תאריך יציאה: 14.05.10
פלטפורמות: X360

כמו Max Payne, רק מפחיד יותר, ובלי קפיצות בהילוך איטי

ישנם הרבה משחקים בשוק שידביקו אתכם לכיסא, יגרמו לכם לשעות של הנאה ויגרמו לכם לרוץ לספר לאמא איזה יופי של סופר-חייל עתידני אתם יכולים להיות כשתהיו גדולים. רק חלק קטן מאותם משחקים באמת כוללים סיפור רקע עמוק, אופי משל עצמם וסצינות שיגרמו לכם לזכור את המשחק הרבה אחרי הכתוביות.

Alan Wake, היצירה האחרונה של Remedy, האחראית על סדרת Max Payne המצויינת, הוא משחק כזה. הוא כולל סיפור עלילתי מצויין, אם כי מעט מוגזם לפעמים, סביבות מרהיבות ומוזיקת אווירה מעולה. הכל מתאחד לחבילה כמעט מושלמת,  שניזוקה רק מהשאפתנות של עצמה.

הטוב
  • שימוש מצויין באור וצל
  • מדהים ויזואלית
  • סיפור סוחף
  • מערכת הקרבות מביאה משב רוח מרענן
  • בהחלט יודע ליצור אווירה
הרע
  • חלקי הנהיגה לא היו נחוצים
  • מצלמה בעייתית
והעלילה
  • מה... מה?


תזהר עם העט הזה

אלן ווייק, גיבור המשחק, מגיע יחד עם אישתו היפיפייה אליס לעיירה קטנה ושקטה בשם Bright Falls, ובאמת יש בקרבת מקום לא מעט מפלי מים. כמובן שהחופשה לא מתנהלת כראוי, אחרת זה היה עוד Heavy Rain אחד, ואני לא חושב שהייתי יכול לשרוד את זה.

אלן שלנו הוא לא סתם בחור- הוא סופר ציני ומצליח, לפחות על-פי תושבי העיירה שמזהים אותו אחד-אחד, והוא נמצא באמצע כתיבת ספר. מהר מאוד מגלה אלן שאישתו נחטפה ללא הסבר על-ידי כוחות אפלים, והוא עצמו נשאב לתוך העולם אותו יצר בסיפרו בכל פעם שיורדת החשיכה. מאוד סטיבן קינג.

עלילת המשחק אולי נכתבה על ידי אלן ולכן ברורה לו, אך נראה לפעמים כי הוא הגזים מעט ולא לקח בחשבון שאנחנו, השחקנים, צריכים גם להבין מה לעזעזל קורה כאן. זה לא שאלן לא מסביר מה קורה, אלא שחלק מהחלקים העלילתיים של המשחק פשוט מצוצים מהאצבע וחסרי כל הגיון עד שנראה כי הוכנסו בכח כחלקים לא קשורים לעלילה הראשית.

בנוסף, לא היה לי אכפת במיוחד מאישתו של אלן. אפיון הדמויות האחרות במשחק, אפילו המשניות, היה הרבה יותר רחב ומעמיק, והיה אכפת לי יותר מתושבי העיירה הזומבים מאשר אותה אישה שבגללה אני עובר את הגיהנום הזה, מה שמלמד אותנו, שוב, שנשים רק גורמות נזק.

פנס קטן שלי

בעולמו האפל של אלן, החשיכה היא האוייב הכי גדול שלכם. היא תגרום לעולם המשחק עצמו לתקוף אתכם, תשלח בכם זומבים (האמת, אני לא סגור על זה שהם זומבים, אבל ניחא) ותפחיד אתכם למוות.

מעבר לכך, לכל אותם זומבים מהלכים יש מעין "מגן חשיכה", אותו תצטרכו לבקע בעזרת מקור אור כלשהו, לפני שתשתמשו בנשקים יותר קונבנציונליים.

למזלכם, אלן מצוייד בפנס שמונע על אנרגיה גרעינית כלשהי, שאכן הסוללה שלו אינה מתרוקנת לעולם, ואיתו תבלו רוב המשחק. תוכלו לכוון אותו למקומות נגועים באפלה ותראו אותה מתנדפת בתוך שניות. כמובן שתוכלו להשתמש במקורות אור נוספים, כגון מדורות, פנסי רחוב שעדיין פועלים משום מה וזיקוקי דינור.

השימוש של המשחק בחושך ובמקורות אור מועטים על מנת להפחיד אתכם בא לידי ביטוי בסביבות ובעיצוב הנהדר שלהן. דמיינו את עצמיכם רצים ביער חשוך, המואר על ידי הפנס שלכם ואור הירח בלבד, כשהצמחייה מתנועעת סביבכם, עץ מרוחק נופל פתאום וערפל כבד מקשה על הראייה עוד יותר. אם זה לא מספיק לכם, לחישות חלשות וצלילי פסנתר רכים ילוו אתכם בדרך ויכינו את הקרקע לרגע אחד של חוסר עירנות.

בזוקה מאולתרת

השילוב של מקורות אור וכלי נשק למערכת קרב אחת יצר כמה אופציות משחק לא רעות בכלל עבור Remedy. לא אשקר לכם, רוב הזמן תשתמשו בפנס בלבד על מנת להפטר ממטרדים, אך שימוש בזיקוקי דינור, או שילוב הפנס יחד עם כלי נשק יותר עוצמתיים, כגון רובה ציד או שוטגאן, יכול להיות כיף.

זיקוקי דינור, לדוגמא, יכולים לשמש לפזר הפגנות לא רצויות מסביבכם בעזרת מעגל האור שהם יוצרים, או להוות מעין בזוקה מאולתרת כשמכניסים אותם לתור אקדח זיקוקי דינור.

כמובן ש-Remedy לא יכולה בלי הילוך איטי, ודאגה להכניס כמה קטעי Bullet Time גם לכותר הזה. תוכלו להתחמק ממהלומות אויביכם בלחיצת כפתור אחת מתוזמנת, כשברגעים אלה המצלמה תעבור להילוך איטי סינמטי. עם זאת, דווקא את המצלמה למדתי לשנוא במשחק. לא פעם אחת היא החליטה שהשיח הקרוב מעניין אותי יותר מהזומבי שמניף עלי גרזן.

ישנם גם קטעים בהם תזכו לנהוג ברכב ולדרוס את כולם בקלות, אבל קטעי נהיגה אלה קשים לשליטה ולא מהנים כמו הזמן שתבלו ברגל, ולא ברור מה הם עושים במשחק.

כביש חד-סיטרי

ההרפתקה של אלן ווייק אמנם לא רעה בכלל, אך צרת אופקים. תמיד יהיה לכם נתיב אחד ויחיד ללכת בו ואירועים שיתרחשו לפי סדר ובתזמון קבוע מראש. אין מה לעשות, אלה הם החסרונות עימם משחק מונע-עלילה צריך להתמודד. סביבות המשחק אמנם מעודדות אתכם לחקור לעומק, אך לא נותנות לכם יותר מדי מרחב לעשות כן.

עם זאת, תשומת הלב לפרטים בכל אותן פינות קטנות היא מדהימה. אם יתאפשר לכם, תקשיבו לדיאלוגים של הדמויות או לשידורי הרדיו השונים. על כל אלה היינו פוסחים בלי לחשוב פעמיים בכל משחק אחר, אך כאן הם משלימים את העלילה ומעשירים את האופי והאמינות של העולם אותו יצר אלן בכיתוביו.

חלק מאותם בונוסים יתנו לכם רמזים באשר למאורעות הלא נעימים שהולכים לפקוד אתכם בעתיד הקרוב, ואתם תצטרכו לצעוד היישר לתוכם, בידיעה מראש שזה לא הולך להגמר טוב.

           


כמה זומבים צריך בשביל להחליף נורה?

בגלל שהאור תופס נקודה כה מרכזית, השקיעו אנשי החברה מאמצים רבים לגרום לו להיראות טוב במיוחד. אפקטי התאורה במשחק מרשימים עד מאוד, ולא רק של הפנס. צל דינאמי, אפקטי חלקיקים (כגון עשן וניצוצות) הנוצרים מזיקוקי הדינור והעוצמה מרעידת האדמה שנוצרת כתוצאה מפיצוץ של בלון גז- כל אלה מעצימים את הדגש על תאורה ועל חשיבותה להישרדות שלכם.

בכללי, הגראפיקה של המשחק מצויינת ומשתמשת במנוע הפיזיקלי Havoc ליצירת סצינות אקשן לא רעות בכלל. אפקטי רוח, כגון חולצתו המתנועעת של אלן, גם כן משכו את עיניי.

הדמויות מתחלקות כאן לשניים. העיצוב לא רע בכלל והן מפורטות עד אפס מקום לאמינות מקסימלית, אך האנימציה שלהן נוטה ל"עציות" והן מתקשות להביע רגש אנושי מכל סוג שהוא.

השורה התחתונה

Alan Wake הוא רומן ספרותי, אך במהדורה שנייה ובכריכה רכה. הסיפור העלילתי שלו מתחיל טוב, אך בסופו של דבר מתקלקל עם אירועים לא מוסברים ולא הגיוניים. גם מערכת הקרב צועדת באותו הנתיב, מתחילה גבוה עם הצגת שילוב האור ונשקים חמים, אך מתקלקלת עם מצלמה רעועה וקשיי כיוון. הדבר היחיד שבאמת נשאר נאמן עד הסוף הוא העולם, שהוא בעצם דמות משל עצמו, עם האווירה חסרת הפשרות שהוא יוצר.

אלן ווייק הוא כמו סרט מתח טוב, כזה שאשכרה הולכים לראות בקולנוע. הוא אמנם לא יגרום לכם לפלוט "וואו" יותר מדי פעמים, וסביר להניח שלא תזכרו אותו שנתיים לאחר שתניחו אותו על המדף, אבל בשביל הרגע- הוא שווה את זה.

משחקיות -  מגוונת ודי מקורית, קטעי הנהיגה לא במקום
גרפיקה - מצויינת, עם אפקטי אור, צל וחלקיקים מרהיבים. אנימציה לא משהו
סאונד ופסקול - מוזיקת אווירה בונה את המתח, דיבוב משכנע
טכני - שומר על קצב פריימים אחיד, מצלמה בעייתית
אורך חיים - לא ארוך במיוחד, בלי סיבה לשחק בו שוב אחרי שאתם יודעים מה יקרה
- מולטיפלייר - אין בכלל

ציון סופי: 85

מה חושבים מבקרים אחרים?

GameTrailers- ציון 8.6
IGN - ציון 9.0
Eurogamer - ציון 7
Gamespot - ציון 8.5

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:09 23.05.2010 | יפה יפה (אורח)

    כבעל PS3 אני חייב לציין שזה מבעס אותי שאין משחק כזה לסוני(לא אומר שאין יפים פשוט זה נראה יפה גם כן)

  2. 2

    17:10 23.05.2010 | david221 david221

    ראשון סוף סוף ועם לא לפחות ניסיתי!!
    הביקורת ממש גרועה לא יודע על מה אתה מדבר
    משחק ששוה לפחות 90-91

  3. 3

    17:24 23.05.2010 | evyatar_cohen100 evyatar_cohen100

    אני לא מסכים איתך בקשר לנהיגה, זה מאוד מרגיע להיכנס לאוטו שאתה יודע שאתה בטוח שם אחרי שאתה הולך מת מפחד שיקפצו עליך 20 זומבים. וגם המצלמה בסדר גמור.

  4. 4

    17:41 23.05.2010 | אסף אסף (אורח)

    אני דווקא כן מצאתי סיבה לשחק במשחק שוב,על רמת קושי נייטמאר,אספתי את כל הדפים,את כל התרמוסים,ראיתי את כל תוכניות הטלויזיה והאוצרות ונהנתי מזה.
    ובכלל..אני חושב שכל פרק במשחק ניהיה יותר ויותר גאוני.
    לא יכול לחכות לעונה השניה ,הDLC,הראשון יהיה בחינם,והשאר עם כסף...תיהיה בטוח שאני אקנה.

  5. 5

    17:44 23.05.2010 | אסף אסף (אורח)


    מסכים איתך חלקית,והאויבים הם לא זומבים בכלל.
    מה רע בנהיגה? היא קלילה ומצוינת,אפשר לחשוב כמה נוסעים באוטו,אולי 5 דקות כל המשחק.

    כבעל אקס בוקס ופלייסטיישן 3 גם כן,זה המשחק הטוב ביותר ששיחקתי על הקונסולות.

    אני דווקא כן מצאתי סיבה לשחק במשחק שוב,על רמת קושי נייטמאר,אספתי את כל הדפים,את כל התרמוסים,ראיתי את כל תוכניות הטלויזיה והאוצרות ונהנתי מזה.
    ובכלל..אני חושב שכל פרק במשחק ניהיה יותר ויותר גאוני.
    לא יכול לחכות לעונה השניה ,הDLC,הראשון יהיה בחינם,והשאר עם כסף...תיהיה בטוח שאני אקנה.

  6. 6

    18:18 23.05.2010 | Galsinger Galsinger

    המצלמה סבירה, אבל היא לא גרועה..
    וגם לגבי הפנס, כן הוא לא יגמר לך כל שתי שניות אבל הוא בהחלט לא בלתי נגמר, מצאתי את עצמי נלחץ עם שתי בטריות ומנסה לא לבזבז אותן..

  7. 7

    18:27 23.05.2010 | source144 source144

    לכו תזדיינו, 95 מינימום.

    אחלה משחק אני לא מבין מה אתם רוצים.

  8. 8

    18:38 23.05.2010 | רונן רונן (אורח)

    תיאלצו להתווכח גם עם שאר המבקרים.

    (רונן)

  9. 9

    18:41 23.05.2010 | מאור מאור (אורח)

    ל-7- עזוב תמיד יש מה להעיר, אפילו כשמשחק הוא מושלם תמיד תמצא הערות זה בדיוק מה שהם ניסו למצוא בביקורת.

    צריך לתת למשחק הזה 95 , המשחק הטוב ביותר ששיחקתי אי פעם ואני לא צוחק.

    אתם תמיד מחפשים את הפרטים הקטנים שזה מדהים...
    מה רע בנהיגה תגידו?!
    בחיים לא נתקלתי בבעיות במצלמה!
    ומה רע באנימציה לעזעאזל?!
    ועל זה מגיע לו רק 8.5?!
    בקיצור ביקורת מעפנה

  10. 10

    18:44 23.05.2010 | yechiam yechiam

    המשחק טוב, מגיע לו 90 ככה..

  11. 11

    18:50 23.05.2010 | Wan7ed Wan7ed

    ביקורת טובה... מסכים עם הציון.

  12. 12

    19:19 23.05.2010 | pavel831 pavel831

    אני עצמי לא שיחקתי במשחק, יש לי כרטיס גרפי חלש... אבל אני רוצה להעיר לכל המעירים: אתם קניתם את המשחק כדי להנות, הם קנו כדי לבקר.
    חובתם של המבקרים היא לציין כל פרט, אפילו אם הוא לא ממש מפריע. המשחק נראה נהדר, ואני מקווה לקנות אותו ברגע שאשדרג.

  13. 13

    19:23 23.05.2010 | swym swym

    זה לא קצת מוזר שבכותרת כתוב "ובלי קפיצות בהילוך איטי" ובכתבה עצמה כתוב "תוכלו להתחמק ממהלומות אויביכם בלחיצת כפתור אחת מתוזמנת, כשברגעים אלה המצלמה תעבור להילוך איטי סינמטי"?

  14. 14

    20:46 23.05.2010 | Aldor Aldor

    צודק עם הציון, משחק חמוד אבל לא כזה טוב כמו שהפכו אותו, הציון יורד בגלל שאמרו שהוא הולך להיות הכי טוב וזה והחברה התרברבה ואשכרה עבדה עליו 5 שנים ובסוף דחפו לנו משחק שנחשב תהליך של שנה-שנתיים..

  15. 15

    20:59 23.05.2010 | Klayman Klayman

    המשחק לא קצר לדעתי, אלא אם כן שיחקת על נורמל וחרשת לו את הצורה. לוקח פרק זמן יפה של לפחות 12 שעות משחק כדי לעבור אותו. המנוע הפיזיקלי שלו הוא HAVOK, ולא HAVOC.. (http://www.havok.com/). ונשמע שלא ממש הבנת את כוונת היוצרים של המשחק, שתבזבז כמה שיותר מהתחמושת, זיקוקים, ורובה הזיקוקים. בנוסף עולה התמונה שלא ממש השקעת בלחקור את המשחק מעבר לשביל הראשי, בהקשבה לתוכניות הרדיו, צפייה בתוכניות הטלוויזיה וכן השגת רוב דפי ''התסריט'' של אלן, שמוסיפים המון המון מעבר. משחק של 90-92.. לא פחות..
    למי שאמר שצריך ''להתווכח'' עם המבקרים - אז אין צורך שכזה, אנחנו שיחקנו בו ויש לנו דעה עצמאית על המשחק, זה מעין דבר כזה שקורה אחרי שמשחקים במשחק, ולא רק קוראים עליו ביקורות..

  16. 16

    21:26 23.05.2010 | raara raara (אורח)

    12 - איזה שידרוג תגיד לי? המשחק בלעדי לxbox360,אין אותו למחשב.

  17. 17

    21:58 23.05.2010 | שחף שחף (אורח)

    15- בחור לעניין.

  18. 18

    22:40 23.05.2010 | עידו עידו (אורח)

    משחק מעולה, מגיע לו 90 , 85 בשביל משחק כזה זה נמוך מדי.

  19. 19

    22:42 23.05.2010 | רועי רועי (אורח)

    תגידו, המשחק הזה עדיין לא הגיע לארץ? התקשרתי היום לאיזה 10 חנויות בארץ ואין להם את זה ואין להם מושג מתי זה מגיע.. למישהו יש מושג??

  20. 20

    23:33 23.05.2010 | Hitman_Kick_Ass Hitman_Kick_Ass

    אין ספק שהמשחק הזה מעולה, לא יודע אם הוא האקסלוסיבי הכי טוב... לא לשכוח שמאס אפקט 2 וגירס 2 קיימים, אבל הוא בהחלט מחמשת המובילים.

    התאורה, הצלליות והאווירה זה הדבר הכי מדהים שראיתי במשחק נראה לי... הגיימפליי הרגיש לי נורא כיפי ומצאתי את עצמי חוזר אליו על רמה NIGHTMARE גם אחרי שסיימתי אותו. הייתי מביא לו ציון סביבות ה-92-93.

  21. 21

    11:06 24.05.2010 | avki avki

    אלכס, עזוב אותך פאנבויז, זאת אחלה ביקורת.
    אני אוהב את התובנות ויכולת ההבחנה בין העיקר לתפל.

  22. 22

    11:12 24.05.2010 | Klayman Klayman

    לא הבנתי מה פתאום עלילה של משחק, ונתיב קבוע מראש הם ''חסרון וצרות אופקים''... לא כל משחק צריך להיות עולם פתוח, וברוך השם שיש כמה משחקים שיש להם את האומץ לצאת מהטרנד הזה, שמשתלט על עולם המשחקים משום מה, למרות שהוא לא מתאים לכל משחק וסיפור. לא כל משחק צריך להיות GTA, עם עולם פתוח והמון משימות צד. אז אולי אתה מעדיף לשחק משחקי עולם פתוח ומולטי שבהם המרחבים לא נגמרים, אבל אתה כנראה לא יודע להעריך סיפור טוב, שיוצר אווירת משחק אדירה.

  23. 23

    13:31 24.05.2010 | טוב שיש את הזה שמבין בכלי נשק. טוב שיש את הזה שמבין בכלי נשק. (אורח)

    "רובה ציד" זהו השם העברי ל"שוטגאן" לידיעתך.

  24. 24

    14:59 24.05.2010 | DJFMBEN DJFMBEN

    האמת שהמשחק הזה לא עניין אותי פעם אחת מאז ששמעתי עליו.

  25. 25

    18:51 24.05.2010 | תילצ תילצ (אורח)

    זה המשחק אחי טוב שיש.
    וזין על הפנבואים של ps3

  26. 26

    19:54 24.05.2010 | הדר הדר (אורח)

    לא מבין מה הבעיה עם הקטעי נהיגה,אני כל כך במתח ומפחד שכל שנייה יקפוץ עלייך זומבי והקטעי נהיגה מרגיעים אותך ומוציאים אותך ללדקה אחת מלחץ הזה,שזה בעצם המטרה שלהם.
    חוץ מזה אני לא מבין למה אתה חושב שזה שיש לו עלילה קבועה מראש ונתיב קבוע זה דבר רע.
    לא כל משחיק צריך להיות כמו inFAMOUS או GTA IV.
    ויש המון סיבות לגמור את המשחק עוד פעם,כמו:
    כל הדפים של הספר שאפשר להשיג רק על נייטמר.
    תרמוסים.
    שידורי טלויזיה ושידורי רדיו.
    והאמת אני לא ממש הבנתי מה הבעיה שלך עם המצלמה,אבל כל אחד ואיך שנוח לו.

  27. 27

    18:40 30.05.2010 | יוס יוס (אורח)

    המשחק הזה יודע להלחיץ אייך שרזידנט איוול שכח כבר

  28. 28

    09:34 09.06.2010 | Blue&Black Blue&Black

    אני קניתי את הXBOX360 כמעט רק בשביל המשחק הזה ולא התאכזבתי. אין לי מושג מה לא הבנת במשך העלילה, לפי דעתי היא זרמה טוב ומותחת לאורך כל הסיפור, המשחק הזה ייחרט בזיכרוני לעוד הרבה זמן ובאמת שיש פה כותר שראוי להיות מועמד לGOTY... הוא מותח ועשוי טוב ומהנה מאוד, לא הייתה לי שום בעיה עם זוויות המצלמה והאקשן מעולה

  29. 29

    16:11 22.06.2010 | מקסים מקסים (אורח)

    אז ככה...בתור אחד שיש לו את המשחק הזה אני חייב להוסיף כמה דברים כדי שלא תטעו, דבר ראשון, הקטע של הנהיגה היה מאוד נחוץ ואפילו יתרון עצום למרחקים גדולים, אם נגיד אתם יש מקומות שאתם צריכים להגיע רחוק ואתם לא מסוגלים לעשות את כל זה ברגל בגלל המרחק, הנהיגה במכונית זה יתרון עצום!
    דבר שני, הגרפיקה פשוט עוצמתית! ואם לא אחד הגרפיקות הכי טובות שיצאו לאקס בוקס 360 בשנים האחרונות.
    דבר שלישי, אם לא הבנת את העלילה אני ממליץ לך(למי שעשה את הביקורת) לשחק בו שוב פעם כדי להבין את העלילה כי אני הבנתי אותה טוב מאוד!
    לסיכום....ALAN WAKE זה אחד המשחקים היותר טובים שיצאו לאקס בוקס 360 בשנים האחרונות, אין לי מושג למה אין אותו גם לסוני 3 למרות שבסוני 3 יראו הרבה יותר טוב מהאקס בוקס 360(בגלל נגן הבלו ריי), המשחק דיי ארוך אם מתחילים אותו ישר ברמה HARD, אם מתחילים ישר בNORNAL אז זאת לא חוכמה שאתם עוברים את המשחק כל כך מהר, כל הכיף זה לשבור את הראש כדי לעבור את המשחק, שתי השלבים הראשונים לא קשים אבל בהמשך זה ניהיה יותר ויותר קשה(בעיקר כשבאים עליכם תריסר של אוייבים).
    ציון סופי שהמשחק מקבל ממני זה 10/10, משחק פשוט מצויין! ממליץ עליו בחום!

  30. 30

       | פורסם ע"י