הרשמה

הגבלות התוכן של סטים: חברות כרטיסי אשראי מובילות להסרת משחקים

האם זה סוף החופש היצירתי בפלטפורמה?

מדוע Steam מסירה משחקים שנויים במחלוקת, ומה זה אומר לעתיד התוכן הדיגיטלי?

בצעד שמעורר מחלוקת רבה בקהילת הגיימרים, חברת Valve עדכנה לאחרונה את הנחיות פלטפורמת Steam, והוסיפה כללים חדשים ומעורפלים האוסרים על "תוכן שעשוי להפר את הכללים והסטנדרטים של מעבדי התשלומים של Steam, רשתות כרטיסי אשראי, בנקים או ספקי רשתות אינטרנט". מדיניות זו, המונעת מלחץ של גופים פיננסיים כמו ויזה, מסטרקארד ופייפאל, הובילה להסרת עשרות משחקים בעלי תוכן למבוגרים מהפלטפורמה, ופערה דיון ער על צנזורה, השפעה תאגידית והעתיד של תוכן ב-Steam.

ההנחיות המעודכנות של Valve, שנוספו בשקט לתיעוד למפתחים, מכוונות במפורש לתוכן למבוגרים בלבד שעשוי לעמוד בסתירה לסטנדרטים של ספקי התשלומים (PSP). למרות שהמועד המדויק לשינוי אינו ברור, נראה כי הוא יושם באמצע 2025, במקביל להסרת עשרות משחקים, בעיקר כאלה עם נושאים של גילוי עריות או תוכן מיני קיצוני, כפי שצוין על ידי SteamDB. הניסוח המעורפל של הכלל החדש הותיר מפתחים ושחקנים בחוסר ודאות, שכן המדיניות מעניקה השפעה משמעותית לגופים פיננסיים חיצוניים על קביעת התוכן המותר.

מהלך זה ממשיך מגמה רחבה יותר של לחץ מצד ספקי התשלומים על פלטפורמות המארחות תוכן למבוגרים. תעשיית התוכן למבוגרים התמודדה עם הגבלות דומות בשנים האחרונות, כאשר פלטפורמות כמו OnlyFans ו-Patreon נאלצו לעדכן את תנאי השירות שלהן כדי לעמוד בדרישות של ויזה, מסטרקארד ופייפאל. חברות אלו חוששות מקשר עם תוכן שנוי במחלוקת או כזה שיכול לפגוע במוניטין שלהן, תוך ציון סיכונים של הונאות, החזרות כספיות וסוגיות משפטיות, במיוחד לאחר שערוריות בולטות הקשורות לאתרי תוכן למבוגרים.

דוגמה בולטת לאכיפת ההנחיות החדשות היא הסרת המשחק No Mercy, נובלה ויזואלית תלת-ממדית למבוגרים הכוללת בחירות, שזכתה לביקורת חריפה בשל נושאים מפורשים של גילוי עריות ומין לא בהסכמה. המשחק עורר תשומת לב תקשורתית רבה בתחילת 2025, כאשר שר הטכנולוגיה הבריטי, פיטר קייל, מתח ביקורת פומבית על Valve על כך שאפשרה את נוכחותו ב-Steam. בעקבות לחץ מצד הציבור ודמויות פוליטיות, Valve הסירה את No Mercy ממכירה בבריטניה, קנדה ואוסטרליה באפריל 2025. המפתחת, Zerat Games, התמודדה עם תגובות שליליות נרחבות ובסופו של דבר בחרה למשוך את המשחק לחלוטין מ-Steam, תוך שהיא מציינת כי אין בכוונתה "להילחם נגד העולם כולו" או לגרום לבעיות ל-Valve.

מקרה No Mercy מדגיש את האיזון העדין ש-Valve נדרשת לשמור. בעוד ש-Steam נקטה באופן היסטורי בגישה לא-מתערבת בניהול תוכן – ומאפשרת את רוב המשחקים, כל עוד אינם בלתי חוקיים או נחשבים ל"טרולינג" – הפלטפורמה מתמודדת עם ביקורת גוברת על אירוח משחקים עם נושאים קיצוניים. חוקי בריטניה, למשל, אוסרים על "תמונות פורנוגרפיות קיצוניות", כולל תיאורים של מין לא בהסכמה, מה שככל הנראה תרם להסרת No Mercy באזורים מסוימים.

הצנזורה החדשה מציגה כמה בעיות. קודם כל, סטים נאלצת לאמץ את הדרישות של ספקי התשלומים והופכת לפסיבית. דבר שני, סטים אינה מספקת ואולי אף אינה יכולה לספק הדרכה לגבי מה מותר ומה אסור כיוון שעליה לציית לדרישות חברות האשראי וספקי התשלומים. אפילו נושאים להבט"בים או טראנסיים עלולים להיות מסומנים כלא מתאימים. הטענה הנובעת מכך שאלו תכנים לא חוקיים במדינות מסויימות היא קצת מגוחכת כאשר אנחנו פחות משנה לפני ההשקה של GTA 6 וחצי שנה אחרי ההצלחה הפנומנלית של Schedule 1 העוסק בייצור והפצה של סמים. 

ההשפעה של ספקי התשלומים על Steam מעלה שאלות רחבות יותר בנוגע לצנזורה פיננסית בעידן הדיגיטלי. מאחר ש-Valve תלויה בוויזה, מסטרקארד ופייפאל לעיבוד תשלומים, אובדן שירותים אלה עלול לשבש באופן חמור את יכולת הפלטפורמה למכור משחקים. תלות זו מעניקה לגופים פיננסיים השפעה משמעותית, ומאפשרת להם לשמש כ"רשויות מוסריות מאחורי הקלעים". אינטרסים תאגידיים עלולים להתרחב מעבר לתוכן למבוגרים לז'אנרים אחרים. לדוגמה, משחקים עם נושאים אלימים או נרטיבים שנויים במחלוקת עלולים לעמוד בפני בדיקה דומה אם מעבדי התשלומים יחשיבו אותם כבלתי מקובלים. 

האופי המעורפל של ההנחיות החדשות וההשפעה הגוברת של גופים פיננסיים מעוררים חששות לגבי צנזורה וחופש יצירתי. ומעלים תהיות לגבי ההשפעה של גופים כאלה על צריכת המידע שלנו. סטים הינה פלטפורמה ענקית עם משקל משמעותי ואם גם היא מוצאת את עצמה מתקפלת אל מול חברות האשראי, יכולה להיות לזה השלכה עמוקה יותר ממה שחושבים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: מחשב, המסטר רייס  (וגם מובייל, אבל אל תגלו)

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: מטוסי קרב וחלליות

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jones in the fast lane

כשאני לא משחק אני: מפתח משחקים

מסר לעולם: נולדנו מאוחר מידי כדי לחקור את העולם ומוקדם מידי כדי לחקור את החלל. בשביל זה יש משחקים

 

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:29 23.07.2025 | אני אני (אורח)

    עדיף בהרבה על ההפקרות שהולכת כרגע. לא כל "חופש" הוא טוב. מעדיף כמובן שיגיע מרגולטור ולא מחברות אשראי וכדו' אבל גם זה משהו.

  2. 2

       | פורסם ע"י