הרשמה

אנריל אנג'ין - מאחוריך: Lumberyard עובר לפורמט קוד פתוח

כוח סוס של פרארי, במחיר של רכב חברה

וייקרא שמו בישראל: "Open 3D Engine"

בצעד יוצא דופן, אמאזון מחליטה לשחרר את המנוע שלה, Amazon Lumberyard, תחת רישיון קוד פתוח, כלומר חינם אין כסף, לקהל הרחב.

המנוע, שהתבסס על הארכיטקטורה של מנוע ה - CryEngine, המנוע אשר שימש לבניית משחקים כמו Crysis ו-Prey, יועבר לידי ה-Linux Foundation, וישוחרר תחת תנאי רישיון Apache 2.0. הדבר יאפשר גם לקהילה לתרום לפיתוח המנוע, וליצור בהתבסס עליו גרסאות נוספות בעלות שינויים ותוספות, בדומה למה שנעשה עם לינוקס כיום, וכמובן להשתמש במנוע לפיתוח משחקים גם לצורך מסחרי, ללא צורך לשלם תמלוגים לאמאזון או לכל גורם אחר עבור השימוש בו. החברה גם מבטיחה שעל אף שיתוף הפעולה עם Crytek, היוצרת של CryEngine ביצירת Lumberyard, מנוע ה - Open 3D Engine נבנה מחדש מאפס, תוך שמירה על החלקים שהמשתמשים אהבו במנוע הקודם, ובנייה מחדש של החלקים הטובים פחות. המשמעות היא שהמנוע אינו כפוף לזכויות יוצרים מצד Crytek ואין חשש לתביעות זכויות יוצרים מצידה.

לצורך הקמה ותמיכה במנוע, הוקמה קרן מיוחדת בשם "הקרן הפתוחה לתלת מימד" (Open 3D Foundation) שנועדה להדריך ולפקח על פעילות הפיתוח והתמיכה השוטפת במנוע בשלל נושאים, לרבות בילדים רשמיים של המנוע, תמיכה בענן וברשת, אבטחה ובדיקת התוכנה. כריס אניסזיק (Chris Aniszczyk), מפקח טכנולוגיה בכיר ב-Linux Foundation הגיב על הנושא ואמר: "הקרן הפתוחה לתלת ממד סוף סוף נותנת למפתחי משחקים ומנועים את האפשרות להשפיע ישרות על הכיוון אליו יתפתח מנוע תלת ממד אשר נתמך לטווח הארוך ע"י קהילה בינ"ל של מפתחים בקוד פתוח. בנוסף, תעשיות נוספות כמו תעשית הרכב ותעשיית הבריאות יוכלו להיעזר במנוע ולתרום לפיתוחו, לרווחת ציבור המשתמשים כולו".

עד כה, גורמים רבים הביעו תמיכה במנוע ובקרן, הן ציבורית והן פיננסית. בין הגורמים האלה נמנות גם כמה מענקיות התעשייה בהן אדובי (Adobe), אינטל, וואווי (Huawei), רד האט (Red Hat), ואפילו המפתחת של פוקימון גו, ניאנטיק (Niantic).

עוד ב-Vgames:

המשמעות של המהלך מבחינת הצרכנים ויוצרי המשחקים יכולה להיות מרחיקת לכת. עד כה, על אף שהיו מנועי משחקים שלא גבו תשלום עבור השימוש בהם, מנוע תלת מימד ברמת AAA אשר פתוח לשיפור תמידי באמצעות תמיכה חופשית מהקהילה, פשוט לא היה בנמצא. הפנייה דווקא ללינוקס, כמו גם העיתוי של ההכרזה, סמוך מאוד למועד ההכרזה על הגרסה החדשה למנוע המשחק של אפיק - ה-Unreal Engine 5, עשויה להעיד על כוונתה של אמאזון: לייצר תחרות ראש בראש המבוססת על הקונספט של "קוד פתוח מול קוד סגור", תחרות שמוכרת לנו היטב מהמאבק בין לינוקס לווינדוס (ו-MacOS) ובין אנדרואיד (מבוסס לינוקס גם הוא) לבין iOS. אם המהלך יצליח ותהיה היענות מצד קהל המפתחים לפתח משחקים במנוע, ייתכן שהדבר יתרגם גם לתמיכה נרחבת יותר במשחקים על מערכות ההפעלה מבוססות ה- Linux, כאשר כידוע, ההגמוניה בתחום כיום שייכת לווינדוס של מיקרוסופט.

מבחינת ההיגיון העסקי שמאחורי ההחלטה, כדאי לזכור שאמאזון הטמיעה במנוע חיבור לשירותי הענן שלה, AWS, וחיבור לשירות הסטרימינג שלה, טוויץ' (Twitch), כך שכל שימוש שייעשה בפיצ'רים האלה באמצעות המנוע, ייתן לה אחיזה חזקה יותר בשוק ואף עשוי להניב לה רווח משני. בנוסף, כדאי לזכור שעל אף המשאבים שהוקצו לכך, רבים מהמשחקים שתכננה אמאזון על הלומבריארד סיימו את דרכם בטרם עת ולא זכו לצאת לשוק, ועד כה הוא גם לא אומץ ע"י סטודיואים רבים מצד שלישי. מעבר להייפ הציבורי הכרוך בהצהרה על תמיכה במנוע מצד החברות הגדולות בשוק, העברת התחזוקה של המנוע ועדכונו השוטף לידי לינוקס וקהילת הקוד הפתוח הבינלאומית, תחסוך לאמאזון הרבה כסף, וגם הרבה כאב ראש.

עוד על ה-Lumberyard ועל מנועי משחק באופן כללי, תוכלו לקרוא בכתבה שלנו המנוע של התעשייה - מהם מנועי משחק ולמה הם משמשים?

אז מה אתם חושבים על ההחלטה של אמאזון? האם מדובר בגימיק שיווקי שלא יאריך ימים, או במתחרה במשקל כבד ל-Unity ו-Unreal? האם אתם מתכוונים לבדוק את המנוע החדש? ספרו לנו מה אתם חושבים בתגובות!

אור ארז - כתב תוכן

אור ארז - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5

בחיים לא תנצחו אותי ב: Dark Souls 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Rayman 2 - The Great Escape

כשאני לא משחק אני: עובד, קורא ספרים, או לומד עובדות מעניינות ולא חשובות

מסר לעולם: אין דבר כזה מבוגר מדי למשחקים, לכיף אין גיל :)

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י