הרשמה

החזית הוירטואלית - גיימינג כבסיס לסימולטורי ההכשרה החדשים של צה"ל

מוכר לכם מאיפשהו?

צה"ל מכשיר את חייליו בתקופה האחרונה באמצעות סימולטורים שדומים מאוד למשחקי מחשב. חיילים? גיימרים בנשמה? התפקדו!

בעשורים האחרונים, אנו עדים לזינוק ולצמיחה אדירה בתחום הטכנולוגיה. בעבר, סיטואציות שהיו נראות לנו דמיוניות או שיכולות לקרות רק בסרטים הפכו למציאותיות לחלוטין. מדובר בתתי תחומים רבים מתחום הטכנולוגיה. למשל, אף אחד לא חלם בעבר שתיתכן גלישה באינטרנט כמעט מכל מקום בעולם באמצעות הסמארטפון, שנוכל לבצע צילום עוצר נשימה באמצעות רחפנים ועוד. גם בנושא המשחקים אנו עדים להתפתחויות מרחיקות לכת. אחת ההוכחות המשמעותיות ביותר לכך הוא פריצת תחום המציאות המדומה, שלוקחת את המשחקים שלנו צעד אחד קדימה ומכניסה אותנו עמוק לתוכם. משחקים אלה הם אמנם חדשניים, אך גם משחקים "מסורתיים" יותר, כאלה שעדיין מתנהלים מול מסך מחשב או טלוויזיה עברו תהפוכות משמעותיות. הם נראים טוב יותר, מציאותיים יותר ודורשים מהשחקנים להיות בעלי יכולות מנטליות ושכליות הרבה יותר גבוהות, כמו זריזות ידיים, זמן תגובה וכו'.

אז על מה אנחנו מדברים בעצם? אתמקד תחילה במשחקי היריות מגוף ראשון, אלה שמצולמים כביכול דרך עיני הדמות. משחקים אלה התחילו את דרכם אי שם בשנות ה-90 כאשר החלוצים בז'אנר היו Wolfenstein 3D ו-Doom של חברת ID Software. הם נחשבו מהפכניים, גרפו ביקורות נהדרות וזכו למשחקי המשך רבי מכר. עם השנים, זכינו לקבל משחקים מוצלחים נוספים מאותו סוג כדוגמת Quake ו- Half Life, אך רק מספר שנים לאחר מכן, זכינו לקבל קפיצת מדרגה משמעותית בז'אנר, משחקי יריות מלחמתיים.

כששומעים את המילים "משחקי יריות מלחמתיים" צריכות לקפוץ לראשיהם של הגיימרים שתי אסוציאציות לפחות: Call of Duty ו-Battlefield. שתי סדרות המשחקים האלה קיימות עוד מתחילת שנות ה-2000 ועסקו בסוגים שונים של לוחמות, ממלחמות העולם ועד ללוחמה מודרנית ואף עתידנית. כמויות המעריצים האדירות ותקציבי הפיתוח הגדולים הובילו את החברות הרבות שמפתחות את הזכיונות האלה לעלות שלבים רבים ברמת הנאמנות למקור ולמציאות בשלל רבדים, ביניהן: תנועת הדמויות, השפעות פני השטח, תפעול הנשק, סוגי כוונות, רתע, בליסטיקה ועוד. עם הזמן, יותר ויותר שחקנים טענו שרכשו ידע של ממש בנושא הלוחמה הצבאית (בעיקר המודרנית).

נסו לחשוב על זה, משחקי Call of Duty ו-Battlefield, מעבר להיותם משחקים, הם למעשה סוג של סימולטורים, שמנסים לדמות בפני השחקן את תחושת הלחימה ברמה האפשרית הגבוהה ביותר. כשמחברים את העובדה הזו יחד עם עובדה נוספת שבבסיסה עומדת ההנחה כי אחת הדרכים ללמידה היא באמצעות משחק וחוויה, אפשר ליצור באמצעותן יצירות נפלאות שמשרתות לא בהכרח את קהל האזרחים אלא גם את הציבור הצבאי. גם צה"ל הסיק לפני מספר שנים את המסקנה הזו והחליט לפתח סימולטורים לצורך אימון והכשרת החיילים, תוך שימוש בתסריטים רבים שהתרחשו במציאות ותרגול המבוסס עליהם. השימוש בסימולטורים חוסך משאבים רבים כמו תפאורה, אובייקטים כמו כלי רכב/מבנים ושחקני רקע (מה שאנחנו, הגיימרים מכנים NPCs). אם אתם חיילים או עומדים בפני גיוס (בעיקר ליחידות קרביות אבל לא רק) וגם גיימרים בנפשכם, כדאי לכם להמשיך ולקרוא את הטור.

ביבשה

הסימולטור הראשון אותו פיתח הצבא מיועד לכלל חיילי הרגלים המתגייסים לשורותיו. סימולטור החי"ר הוא מתקן המדמה ירי במגוון סוגי אמצעי לחימה (מיקרו תבור, M4, נגב, מאג, לאו, מטאדור, מרגמה, מק"כ ומקל"ר) ומתווי לחימה שונים ברמת פרט-מחלקה. הסימולטור משמש את כלל חטיבות החי"ר המגיעות לביסלמ"ח לאימונים וכן, בקורס מ"כים. המטרה היא להכין את הלוחמים להתמודדות עם תרחישים שונים גם במצב מלחמה וגם באירועים שוטפים. מדובר בסימולטור ותיק יחסית, שכן אפילו כותב שורות אלה הספיק להתנסות בו (למרות שהשתחררתי מהצבא לפני 6 שנים).

קיימים ארבעה סוגי אימונים שניתן לבצע בסימולטור:

  1. מטווחים - ניתן לבצע באמצעות הסימולטור מטווחי יום ולילה. שימו לב שגם אין צורך ממשי לחכות לשעות החשיכה כדי לבצע את מטווחי הלילה. כמו כן, ניתן לבצע ירי נגד מטרות בתנועה, מטרות קופצות, ירי לתוך קהל ומטרות במבנה.
  2. אימון מסגרת - תרחיש המתנהל ברמת חוליה/כיתה, הכולל בין היתר חיפוי ממבנה במעצר פלוגתי.
  3. ירי סלקטיבי/קבלת החלטות - הסימולטור יקרין עבור החיילים סרטי וידאו קצרים, בהם מתרחשים אירועי פח"ע (דריסה, דקירה, ירי ובריחה) באופן פתאומי. מטרת הסימולטור היא לפתח ולתרגל את יכולת קבלת ההחלטות וזמן התגובה של החייל.  
  4. "שוק פקלים חי" - פריסת כלל סוגי הנשק שהסימולטור מציע וביצוע תרגול סד"פים (סדרי פעולות) וירי למטרות מגוונות בטווחים שונים.

העובדה המעניינת כאן, היא שמעבר לתרגול סדיר, הסימולטור מתאפיין ביכולות גבוהות של שחזור, חקירה וניתוח הירי של הלוחם, ממש כפי שמשחק מסוגל להציג בפני השחקן נתונים סטטיסטיים שונים כמו אחוזי פגיעה ודיוק, למשל.

אם אתם עתידים להתגייס לחטיבת הנח"ל, תשמחו לדעת שהוקם בבא"ח סימולטור ירי מיוחד: אולם המדמה מטווח, ובמרכזו מסך גדול. במהלך הסימולציה, מתרגלים החיילים ירי ממוחשב אל מול המסך, כאשר הם נתקלים בסיטואציות ערכיות שונות. בתרחיש לדוגמא, מוצג מחבל המחזיק סכין, כאשר הוא מתקרב במהירות אל החייל. על החייל להחליט מתי לירות. תפקיד סימולטור זה הוא להעמיד את החיילים בסיטואציות מורכבות על מנת שיעברו תרגול מוחשי לצד תרגול מנטלי. הסימולטור מציג סיטואציות אמתיות- מתוך שכונת אבו סנינה בחברון, מחסום בעוטף עזה, טרמפיאדה באיו"ש ועוד, ומדמה מצבי אמת כמו יום-לילה ותנאי מזג אוויר שונים- גשם, שלג, מזג אוויר בהיר וכו'.

סימולטור החי"ר האחרון מיועד עבור חוליות שיגור טילים מסוג גיל. גיל הינו טיל אלקטרואופטי קל משקל בעל יכולות ביות והשמדת מטרות גבוהות ביותר אשר נמצא בשימוש בצה"ל. הסימולטור מאפשר אימון טקטי יעיל של כוון בודד, כיתה או מחלקה. הסימולטור פרוס בשתי עמדות שיגור, עמדות מדריכים, חדר מדריכים וחדר תחקור.

סימולציית שדה הקרב משודרת לעינית הכוון ולמשקפת המפקד שמשמשת גם כמד טווח לייזר ומוקרנת על מסך פנורמי במטרה לדמות את התכסית וטווח השטח האמיתי. המפקדים נמצאים בקשר ביניהם באמצעות דימוי מכשירי קשר ומסוגלים לשגר את הטיל מנקודות תקיפה שונות. הסימולטור מאפשר אימון ציוותי של רצף מבצעי מלא- הכנת המשימה, פריסה, הקצאת מטרות ותקיפתן, שינוי מיקום והערכת נזק. הסימולטור מאפשר גם את התערבות המדריך הראשי במהלך האימון על מנת לדמות את שדה הקרב המודרני המשתנה.

ייעודו המרכזי של הסימולטור הוא אימון המפקדים בניהול הקרב במצבים משתנים תוך יצירת שפה משותפת בין כל הצדדים המתאמנים ובינם לבין הרמה הממונה. הסימולטור משמש את כלל חטיבות החי"ר המגיעות לביסלמ"ח באימונים שונים על טיל גיל.

באוויר

כידוע, בעולם משחקי המלחמה, לא כל משחק הוא בהכרח משחק יריות מגוף ראשון. קיימים משחקים אשר מבחינת הז'אנר שלהם מוגדרים כסימולטרים של ממש והם בעלי ג'ויסטיקים משוכללים עם כפתורים וסטיק ניווט. אם כבר דיברנו על פיתוחים כחול-לבן, גם חיל האוויר היה שותף לפיתוח משחק שכזה בשנות ה-90 בשם "כוכב כחול".

אחד מהסימולטרים המודרנים שמשמש כיום את זרוע האוויר הוא סימולטור הלביא. מטוס הלביא הוא מטוס הדרכה אשר משמש את טייסי ונווטי הקרב הטריים בחיל האוויר, במסגרת קורס האימון המבצעי שמתחיל מיד לאחר סיום קורס הטיס. במסגרת הקא"מ (קורס אימון מבצעי), כ-60% מהגיחות מתבצעות על המטוס ואילו 40% מתבצעות בסימולטור לביא, מה שמהווה חיסכון כלכלי גדול לחיל האוויר תוך שיפור היכולות של צוותי האוויר והפיכתם לטייסים ונווטים מבצעיים.

סימולטור הלביא הוא מרכז הדרכה שמהווה חלק מהאימון של טייסת ההדרכה על מטוס הלביא. במרכז ההדרכה יש שלושה סוגים של מאמנים:

  1. סימולטור שולחני (מזכיר משחק בפלייסטיישן המחובר למספר מסכים).
  2. סימולטור שהמסך שלו מקרין תמונה של 280 מעלות.
  3. סימולטור שהמסך שלו מקרין תמונה של 360 מעלות.

הסימולטור מדמה כמעט במדויק את הטיסה על מטוס הלביא ומציג מתאר שטח של 360 מעלות, כך שלטייס ולנווט יש ראייה רחבה על כל האזור מכל הכיוונים. במסגרת הגיחות בסימולטור, לטייסים ולנווטים יש אפשרות להתאמן במגוון מתארים והתמודדות עם שלל איומים, כאשר המטרה היא להכין אותם לכל תרחיש אפשרי שהם עלולים להיתקל בו כטייסי ונווטי קרב מן השורה.

בים

אם חשבתם שחיל הים יישאר מקופח מאחור, טעות בידכם. חיל הים של ישראל נחשב גם הוא למתקדם ומפותח ביותר וכפועל יוצא, כך גם הסימולטורים הייחודיים שלו. הסימולטורים של חיל הים משמשים את מגויסי וחיילי היחידות המובחרות יותר של החיל.

הסימולטור הראשון בחיל נקרא "סימולטור גשר", אשר משמש את צוערי קורס החובלים בדרכם להיות מפקדים על גבי כלי השיט בזרוע הים. שייטת 3, שייטת 7, שייטת 13 ופלגות הבט"ש משתמשות בסימולטור הזה להתמודדות עם תרחישים מבצעיים שונים ומורכבים. בעזרת הסימולטור, לזרוע הים נחסכות שעות הפלגה רבות, מה שמוביל להתייעלות כלכלית משמעותית ומכשיר את המפקדים לרמת מוכנות מבצעית גבוהה בשטח.

הסימולטור השני מיועד עבור חיילי יחידת הצוללות. סימולטור זה מכשיר ומאמן את לוחמי שייטת הצוללות החל משלבי ההכשרה הראשונית בקורסים ולאורך כל שירותם. הוא מאפשר אימונים במצבי שגרה וחירום ובמסגרתו מתרגלים החיילים תרחישים טכניים ומבצעיים קיצוניים, על מנת להכין את הלוחמים לשירות בסביבה הייחודית והמאתגרת בצוללת.

עד כאן, הבאנו דוגמאות מיחידות קרביות ומבצעיות, אך ישנם חיילים רבים המוגדרים כתומכי לחימה שמשתמשים גם הם בטכנולוגיה המפותחת וזוכים להתאמן תוך כדי משחק וחוויה. קבלו את סימולטור ה-SimCity.

בסייבר

סימולטור ה-SimCity בבסמ"ח (האקדמיה הצה"לית למקצועות המחשוב וההגנה בסייבר שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר), בנו דגם של עיר שבעזרתו מתרגלים המתכנתים הטובים ביותר איך לעצור את תקיפות האויב בזירה הטכנולוגית, שמירה והגנה של תשתיות חיוניות בחיי היום יום.

בימינו, האויב מיומן ומסוגל לשבש את התנהלות חיינו מקצה לקצה. אם לדוגמא, גורם עוין פורץ למערכת חשמל של עיר מסוימת, הוא מסוגל להפיל אותה ולשתק עיר שלמה. ללא חשמל יפגעו הכלכלה, החברה ושלל תחומי חיים נוספים.

באגף התקשוב וההגנה בסייבר היו זקוקים לתרגול של אירועים מציאותיים כדי שיוכלו להכין את מגני הסייבר לזמן אמת. בעקבות צורך זה, נבנה ה-SimCity - דגם עיר מיניאטורי שבעזרתו מתאמנים מגני הסייבר של צה"ל לעצור את התקפות הסייבר. הדגם הוא עיר שלמה הכוללת אזורי מגורים, בנייני מסחר, בורסה, מסילת רכבת, מסלול שדה תעופה, בסיס צבאי, מערכת ליירוט טילים ומערכת חשמל. בעזרת האמצעים האלה לומדים מגני הסייבר איך לתפקד בצורה הטובה ביותר כדי לעצור את ההתקפות, ומתאמנים על הגנת העיר מפני התקפה. אם הם נכשלים בניסיון ההגנה, הם יכולים לראות את התוצאות בעיניהם- העיר נפגעת, הרכבת נופלת מהפסים והחשמל כבה. התקפות הסייבר הן איום ברמה עולמית.

בעזרת האירועים והתרחישים אותם המפקדים בונים לחיילים, ניתן להתאמן על אירועים שונים ומגוונים. באחד מהתרחישים, התקיימה פריצת מחבלים למערכת הרכבות של העיר. אם החיילים לא יצליחו לעצור את הפורצים, הרכבת תאיץ ותיפול מהמסילה, על החיילים לפעול במהירות ויעילות על מנת למנוע את ההתקפה. בתרחישים נוספים, מתקיימות פריצות למערכות קריטיות שונות כמו מערכת הגנת הטילים, לבורסה, למערכת החשמל ולמבנים מסחריים שונים.

במהלך השירות, חיילי ההגנה בסייבר חוקרים ומפתחים מערכות הגנה חדשות. מדי יום, מגוון צוותים חוקרים את הרשת לאורכה ולרוחבה וערניים לפעילויות חשודות. במקביל, פועל צוות המתפעל חמ"ל הגנה בסייבר, המפקח על המתרחש במערכת בזמן אמת ובמידה ומשהו קורה הצוות יגיב במידיות.

אין ספק שהפיתוח הטכנולוגי מורגש באופן משמעותי בשתי החזיתות, הן בחזית תעשיית המשחקים והן בחזית הסימולטורים הצבאיים. העובדה שילדים ובני נוער גדלים על משחקי מחשב ועקב הפופולריות הגבוהה של משחקי מלחמה, גורמת להם להגיע מוכנים יותר אל השירות הצבאי. יתרה מכך, תכונות התחרתיות וההשגיות המאפיינות גיימרים רבים עשויות לדחוף אותם לסיים את הסימולטורים עם כמה שיותר אחוזי הצלחה. כתוצאה מכך, באמצעות הסימולטורים, הצבא מצליח לתרום להצלחה איכותית יותר של החיילים באימון, לצד האימונים ההכרחיים באש חיה. אם חשבתם שאין חוויות במהלך השירות הצבאי, אתם טועים.

לגולשינו החיילים, אם יצא לכם להתנסות באחד הסימולטורים האלה, נשמח שתשתפו אותנו בחוויות שלכם מהם. נשמח גם לשמוע את קולם של המתגייסים - באיזה סימולטור הכי הייתם רוצים להתנסות ולאיזה יחידה תרצו להתגייס?

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:28 18.10.2017 | א א (אורח)

    כתבה מצוינת! היה מעניין לקרוא.

  2. 2

    21:31 20.10.2017 | מיכאל מיכאל (אורח)

    כמה שאני לא מיתגעגע לטיל גיל המזד**ן הזה
    במיוחד לא לטילים והישלט

  3. 3

       | פורסם ע"י