הרשמה

סקירה: דיפלומטיה

דיפלומטיה הוא משחק לוח מרתק, שדורש המון אינטראקציה בין השחקנים, חשיבה אסטרטגית חכמה, וכמובן - דיפלומטיה. ניתן לשחק אותו בחינם על גבי האינטרנט, דרך תוכנה פשוטה ופורום, ואלפי אנשים נכנסים לעולם התככים והמלחמה מדי יום ביומו. אי אפשר לנצח במשחק מבלי להיות דיפלומטי, לנצל את הבריתות הנכונות ולזהות בטרם עת יריבים שעתידים לבגוד בך.

המשחק מתנהל באירופה, שנת 1901, וכל שחקן משחק מדינה מבין 7 המדינות הבאות: אוסטרו-הונגריה, רוסיה, צרפת, האימפריה העות'מנית (טורקיה), אנגליה, גרמניה ואיטליה.

המפה מחולקת לשלושה סוגי שטחים: שטח יבשתי "רגיל", שטח ימי ושטח שהוא מרכז אספקה (גם סוג של שטח יבשתי , יסומן בעיגול במפה). המטרה במשחק היא להשיג 18 מרכזי אספקה - כל השחקנים מתחילים עם שלושה מרכזי אספקה פרט לרוסיה שמתחילה עם ארבעה. ניתן להשיג מרכז אספקה דרך כיבושו.

מהלך המשחק

בכל תור פועלים כל השחקנים באופן סימולטני - כולם כותבים פקודות לצבאות שלהם, ושולחים אותם למנהל המשחק עד לדד-ליין מסויים. הוא מזין את הפקודות לתוך תוכנה שמבצעת את הפקודות סימולטנית. (בגרסת האון-ליין של המשחק; בגרסת הלוח, לא צריך תוכנה כמובן).

ישנם 2 סוגי תורות, תורות תזוזה (בכלל זה כלולות גם הנסיגות, שאליהן לא נכנס בהסבר זה) - אביב וסתיו, ותור בניה/הריסה - חורף. כל שנה במשחק בנויה כך שהיא מתחילה באביב (תור תזוזה), אח"כ סתיו (עוד תור תזוזה) ואז החורף.

בסוף הסתיו מרכזי אספקה ששחקן פלש אליהם הופכים להיות שלו.

בחורף מתבצע שקלול של כמות הצבאות שלכם (גם צי וגם יחידות רגליות) אל מול כמות מרכזי האספקה שלכם. אם יש לשחקן יותר מרכזי אספקה מיחידות (בד"כ כתוצאה מכך שהוא כבש מרכז אספקה), אז הוא מקבל כמות בניות שמשווה את היחס בין השניים. באותה מידה אם לשחקן יש יותר יחידות ממרכזי אספקה (כתוצאה מאובדן מרכז אספקה) עליו להרוס/לפרק מספר כזה של יחידות שיגרום ליחס מרכזי אספקה-יחידות להתאזן.

לאחר רצף התורות הזה (אביב,סתיו,חורף) מתחילה שנה חדשה.

סוגי יחידות

כפי שהזכרתי, ישנן יחידות ימיות ויחידות רגליות.

יחידות ימיות יכולות לזוז, מן הסתם, בשטחים ימיים אך גם בשטחים יבשתיים שגובלים בשטח ימי. הן גם יכולות לתמוך בשטחים ימיים או בשטחים יבשתיים עם גבול לים. יכולת נוספת שיש ליחידה ימית היא להעביר דרך הים יחידה יבשתית משטח יבשתי אחד לשני.

יחידות יבשתיות, מנגד, יכולות לזוז בכל סוגי שטחי היבשה (ולא רק כאלה שגובלים בים) ובאותו אופן יכולות לתמוך ביחידה אחרת בכל שטח יבשתי.

הדבר החשוב באמת לגבי יחידות, וזה גם מה שהופך את הפן הדיפלומטי לכ"כ חשוב, הוא שהכוח של כל יחידה שווה. כלומר, שאם גם אני וגם שחקן אחר רוצים ללכת לשטח מסויים, ולשנינו יש גישה אליו, נתקל אחד בשני ונשאר במקום (יחידות שהולכות לאותה טריטוריה "נתקעות" אחת בשנייה ולכן אינן זזות בעצם).

לכן, התוקף חייב להשיג יתרון מספרי כדי לנצח. כלומר, אם אני תוקף שטח שבו יחידה של האוייב עלי לתקוף את השטח עם 2 יחידות שלי (אחת תוקפת ואחת תומכת בתקיפה). כמובן שאם האוייב תומך ביחידה שלו עם עוד יחידה, עלי לתקוף עם שלוש יחידות (או לתקוף עם 2 יחידות את יעד התקיפה ועם יחידה אחת את היחידה התומכת שכן משום שכשאר תוקפים יחידה תומכת התמיכה שלה מתבטלת).

את שאר החוקים ניתן לקרוא בספר החוקים המלא (באנגלית).

הדיפלומטיה

זהו החלק החשוב ביותר במשחק. כפי שניתן להבין מהסתכלות מהירה במפה, כדי שאפשר יהיה להשיג שטחים נוספים כמעט ואין ברירה אלא להגיע להסכמים עם שחקנים אחרים, כדי שאלו יתמכו בהתקדמות שלך עם כוחות צבאיים משלהם. השחקנים מנהלים ביניהם משא ומתן חשאיים ולא מחייבים, וכך מחליטים על בריתות, פלישות, פירוז אזורים וכו' וכו'...

אין כל חובה לכבד הסכם שחתמת עליו, ושקרים ובגידות הן חלק מן המשחק.

חלק נוסף מן הדיפלומטיה הוא פרסום תעמולה - הודעות שכל השחקנים רואים ובהן אתם אומרים את דברכם לעולם (כמובן שהשימוש בתעמולה אינו חובה, אך הוא מוסיף הרבה לאווירה).

המשחק עמוק מאוד (וללא מזל בכלל!), והסיקור הזה אינו מספיק לכסות את הכל. אתם מוזמנים לשאול שאלות ולהצטרף למשחקים חדשים בפורום משחקי לוח.

ההסבר נכתב על ידי Diplomat, שישמח לענות לכם על כל שאלה לגבי המשחק, ולעזור לכם להיכנס לעולם הדיפלומטי מלא התככים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:36 02.02.2007 | Diplomat Diplomat

    וכמובן שמי שרוצה לשחק בדיפלומטיה

    מוזמן לקומונת דיפלומטיה:
    http://communa.tapuz.co.il/diplo

  2. 2

       | פורסם ע"י